IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-38J Lightning Virginia Marie

+5
Sadolf
Stefan E
glimturen
Azgaron
LasseThid
9 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf tor dec 29 2022, 15:09

Tummen upp bra jobbat !
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tor dec 29 2022, 16:17

Jo, Marie trillade ihop utan större problem, bortsett från att jag missade vikten i nosen och passformen var som sagt bättre än befarat. Lite småglipor här och var, men inga större problem. Nu roar jag mig med att måla växthuset, så att jag kan lägga på primer.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf tor dec 29 2022, 16:24

Själv brukar måla ramar separat. Lägger man grunden på de så blir det oftast lite jobbigt att ta bort maskeringen sen... Skulle precis måla den men idag kan verkligen inte samla krafter att göra något vettig...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tor dec 29 2022, 19:09

Här blir det inte mycket gjort heller då jag har 38-39 graders feber.
Tillbringar mer tid i sängen och på Youtube än framför bordet.
Jag har penselmålat två lager matt svart och ska lägga på ett par lager aluminium som nästa steg.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Stefan E tor dec 29 2022, 21:53

Snyggt Jobbat, du verkar inte ha haft några svårigheter med att få ihop henne!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf fre dec 30 2022, 00:16

Ojoj... Krya på Dig!!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid fre dec 30 2022, 08:29

Nej, bortsett från vad jag själv ställde till med så har hon ramlat ihop ganska bra och behovet av spackel har verkligen varit minimalt, men så har jag lagt lite tid på att torrpassa och slipa för att få till passningen också.

Tack Sadolf, en dag till så bör det vända och bli bättre.

Just nu roar jag mig med att försöka penselmåla Aluminium på fönsterkarmarna eftersom linjerna inte var tillräckligt markerade för att jag skulle kunna skära efter dem.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Matt_Public fre dec 30 2022, 09:25

Krya på dig, och snyggt fnulat såhär långt! I love you
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf fre dec 30 2022, 10:20

LasseThid skrev:Nej, bortsett från vad jag själv ställde till med så har hon ramlat ihop ganska bra och behovet av spackel har verkligen varit minimalt, men så har jag lagt lite tid på att torrpassa och slipa för att få till passningen också.

Tack Sadolf, en dag till så bör det vända och bli bättre.

Just nu roar jag mig med att försöka penselmåla Aluminium på fönsterkarmarna eftersom linjerna inte var tillräckligt markerade för att jag skulle kunna skära efter dem.
På tal om det så fixade jag corsairs glaset igår- där på insiidan jag sprutade bara tunnt interior green- tejpen gick utan problem ingen färg följde av.
På utsidan dock hade jag 2 skikt med färg , i botten den som är på insidan och sen yttre lager med mörkblå. Där när färgen torkade så började det släppa med tejpen på de tunnaste ramarna- så jag måste bättra de.
Så fort är det litet tjockare så börjar det problem. En lösning som delvis funka är klippa färgen j'mte med maskeringstejpens kant med en vass kniv lite försiktigt.
En teknik jag måste kolla- dra av tejpen när färgen är fortfarande inte riktig torr.
Detta gäller så klart akryl färg som bildar typ en gummiliknande hinna. Kör man med gammaldags emalj då är det inga problem tror man...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Azgaron fre dec 30 2022, 18:31

Snyggt jobbat, Lasse! Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av glimturen lör dec 31 2022, 17:05

Det går fort och fint! cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tor jan 05 2023, 18:06

Efter en dryg vecka utan att få någonting gjort fick jag äntligen ett litet anfall av arbetslust, så nu är alla delar primade. Förhoppningsvis får jag ytterligare ett anfall i morgon så att jag får målat lite granna också... Cool

Att Escape from Tarkov wipade vid jul har varit en distraktion, då jag suttit och tittat på streamers som spelar istället för att bygga... Sedan hjälper det inte när Nigel släpper byggvideos också.

LasseThid


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf tor jan 05 2023, 19:29

Skicka gärna lite bilder man blir nyfiken...
Har också en liknande sats i min stash och någon gång kommer att bygga....Bra att se hur det går med dessa.
Ha det!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tor jan 05 2023, 19:37

Det är inte så mycket att se ännu Sadolf, det ser mest mörkt ut på Kameruns avbytarbänk, som man brukar säga...

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 20230105-193316
P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 20230105-193334

LasseThid


Matt_Public and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf tor jan 05 2023, 19:38

Mycket najs och ren!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Tobias tor jan 05 2023, 19:55

Haha, var det hegefors? Men det ser BRA ut!
Tobias
Tobias


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tor jan 05 2023, 20:06

Tack!

Det var Arne Hegerfors som drog av den på ett VM om jag inte minns fel...
Eller rättare sagt, det påstås att Arne sa det, men det finns tydligen inga bevis för att han faktiskt sagt det.
Det finns en tråd på Flashback där folk gått igenom varenda Kamerunmatch som Arne kommenterat utan att höra honom säga det.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Tobias tor jan 05 2023, 21:02

Aha! Spännande. Lite som med "Kan det vara en ne.er?" Som tydligen skall ha påståtts inte ha hänt men tydligen faktiskt ha hänt (några PK-människor försökte en cover up?)

Finns ju många roliga sportgrodor ja.. Smile


https://skrattsajten.com/roliga-sportcitat
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid fre jan 06 2023, 12:40

Då har Marie fått ett första spräckligt lager med Duraluminium.

Dottern ville gå på bio med en kompis idag, så frugan och jag passade på att boka biljetter till Avatar ungefär samtidigt, så vi får se om jag kan få på ytterligare ett lager i kväll eller om det får vänta till i morgon.

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 20230106-123501
P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 20230106-123508

Jag vet inte om jag har för lågt tryck, för tjock färg eller om nålen är kass, för det blir fortfarande väldigt "spretigt och prickigt" när jag målar.
Det kan ju vara så att jag inte ger tillräckligt med luft också, eftersom jag försöker att vara lite försiktig med avtryckaren när jag målar.

Jag vet att Alcads färger är färdiga att använda direkt ur flaskan när man sprayar dem, men om man vill tunna ut dem en aning, vad ska man använda då?
Funkar till med Mr Color Leveling Thinner?

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Stefan E fre jan 06 2023, 15:14

Ser mycket bra ut!   cheers

Jag brukar använda standardförtunning, men jag har hört att T-röd också ska gå bra.

Det är ytterst sällan jag tunnar ut MRP/Alclad, jag blåser på ett lager till, färgen är ju supertunn och bygger ingenting ändå.
Enda gången jag tunnar färgen är när jag kommer ner i botten av av Microfiller Primer burkarna, då blir färgen ordentligt tjock och jag brukar behöva skruva upp trycket lite.

Stefan     sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf fre jan 06 2023, 16:20

Det med man få droppar av färg händer oftast när Du avbryter och sen trycker igen.
En droppe kan samla sig på nålen, sen när Du trycker igen den kommer ut.
Min metod är att avsluta eller starta köra utanför objektet.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid fre jan 06 2023, 18:38

Dropppar är jag medveten om Sadolf. Det händer titt som tätt, det är mer sådant här jag har problem med...
P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 20221207-230757

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf fre jan 06 2023, 19:04

Menar Du att Du få bredare färgbild eller?
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid fre jan 06 2023, 20:38

Typ, det blir massor av små prickar två till tre mm utanför där jag vill måla.

Jag körde 3 delar Duraluminium och 1 del Leveling thinner som jag la över den spräckliga målningen med ok resultat.

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 20230106-203036
P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 20230106-203102

LasseThid


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf fre jan 06 2023, 23:52

Ah jag förstår. Så Du menar spraybilden är inte en cirkel, utan att det kommer en del typ på sidan av det område merparten av färgen hamnar på.
Vet inte vilken typ av sprutan Du har och jag har ingen erfarenhet av alclad, men spontant skulle tänka att någonting stör spraybilden.
Oftast är det att färgen klumpar sig på en sida i sprutmunstycke eller , om Du har en sådan, nålskyddet.
Kommer det hela tiden eller bara ibland'?
Hur blir spraybilden på en perfekt ren spruta efter Du har rensad den?
Om det kommer bara ibland så kan det vara färgackumulering. Om det kommer hela tiden så kan det vara en skada i sprutan.
Testa på en en papperslapp med enbart vatten eller thinner få Du se hur sprutbilden ser ut.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 2 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet