IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-38J Lightning Virginia Marie

+5
Sadolf
Stefan E
glimturen
Azgaron
LasseThid
9 posters

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid lör jan 07 2023, 13:11

Munstycket ser rent ut när jag tittar i det. Jag har även kört ren levelling thinner genom det och petar jag med nålen kommer det inte ut någon gammal färg heller.
P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 20230110

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Stefan E lör jan 07 2023, 15:34

Jag har exakt samma problem med min spruta, fast din ser ut att vara lite värre än min.

Jag har ställt frågor här, men inte fått några svar på frågan som hjälpt.
Experimenterat med tryck/avstånd/blandning/olika färgfabrikat har jag gjort länge, kört med eller utan krona, men inget har gett någon bättring.

Det blir mycket intressant att se vad som kommer fram nu.

Rengöring hjälper inte, kan kanske vara att munstycket är spräckt?

Men jag har bytt munstycket o nålen också, ingen skillnad....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid lör jan 07 2023, 15:52

Mer framsteg...

Nu är alla delar målade och nästa steg blir att lägga ett lager klarlack på Marie så att jag kan sätta alla klibbisar på plats och det är ju ett par tre stycken...  Cool Efter det slutmontering och vädring.

Ja, du Stefan. Jag blir inte heller klokare och jag får samma resultat med Alclad II, Tamiya, MRP och Ammo Mig.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf lör jan 07 2023, 16:00

Vare bra veta vilken fabrikat av sprutan är det-
Jag hade problem med H&S med akryl färg ( vallejo mm.)
Kör dessa för att jag måste köra luktfritt..
Min spruta har ackumulerad färg som torkade på nålen.
Det var fel från början när jag köpte den. Sedan köpte ny munstycke och nål då var det bättre.
Tappade munstycke i golvet ( den nya) och förstörde den igen.
I mitt fall så munstycken är i mässing som är mjuk och de är extrem känsliga - minsta skada på munstycke eller att man simpelt trycken nålen i munstycke förstör kalibrering. Löste problem genom att slippa om nålen på egen hand men det påverkade sprutbilden och trigger funktionen . Jag kan måla iaf utan avbrott.
Om sprutbilden är inte rund och munstycke är rent så felet kan ligga i sprikor på sidan av nålen eller munstycke. Det svårt att se ibland.
Ena annan sak som kan påverka sprutor av Badger / sparmax/ biltema typer är att om munstycke är monterad med gängfattning då har den ofta en packning där . När den saknas eller är skadat /ihoppressad munstycke hamnar för djupt i förhållande till luftkåpan och det kan påverka färgbilden. ( hade kört en biltema typ spruta mitt första år så jag har fått problem med i princip alla packningar som den hade...
Vilken spruta har Du? Ser teflonpackning så det kanske H&S`?
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Stefan E lör jan 07 2023, 17:29

Ja, det är en H&S, den har fungerat perfekt hela tiden, det är bara det här som ställer till det lite, annars är jag supernöjd med den.

Ja, det är lätt att förlora/slarva bort packningarna, jag har bytt ett par gånger vid det här laget.

Jag har säkert avverkat 3-4 Biltema/Jula sprutor innan jag skaffade min H&S.

Ett tips som jag fick som är superbra är att alltid lossa munstycket några varv efter du rengjort sprutan så nospackningen får vila.

Ursäkta Lasse att vi kapar din tråd!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid sön jan 08 2023, 09:30

Absolut ingen fara Stefan. Vi har ju i stort sett samma problem med våra sprutor och jag har precis som du en H&S (Ultra 2 in 1 för min del). Nu har jag i princip uteslutande kört med min 0.2 mm nål, så jag får väl prova att sätta dit 0.4 mm nålen och se om det gör någon skillnad. Blir resultatet bättre så vet jag var problemet ligger.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf sön jan 08 2023, 18:59

Ja så det är h&S... Mycket fina sprutor men munstycken är extrem ömtåliga...
Om Du byter munstycke/nål och har en korrekt sprutbild då vet vi var felet ligger...
En sak om dessa- hur jag skadade mitt munstycke- man ska inte dra fast munstycket medans nålen sitter fast.
Bäst lossa nålen och backa den, dra åt munstycke, pressa fram nålen försiktigt, dra åt den.
Annars pressar man munstycket mot nålen och pressar sönder den fina avslutning av munstycket...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Stefan E sön jan 08 2023, 21:51

Ja, så har jag alltid gjort och jag drar ALLTID ut nålen FRAMÅT för att undvika att få färg i själva mekanismen.

Nålen sätter jag naturligtvis i framifrån och drar tillbaka den ordentligt innan jag skruvar på munstycket igen, sen skjuter jag fram nålen försiktigt och skruvar åt, allt för att skydda nålen.
Det sista jag gör är att lossa på kronan så nospackningen får vila till nästa session.

Sprutan fungerar oklanderligt sedan jag började göra på detta viset, det är bara sprutbilden jag är lite missnöjd med, en så bra spruta borde kunna bättre (andra får bättre resultat).
Det KAN ju vara SBS också!  Laughing

Får väl skaffa ett nytt munstycke igen, jag köpte en "2 in 1", och jag har köpt till ytterligare ett set, så jag har tre nålar/munstycken, men jag tycker inte det blir någon större skillnad mellan dem.

Stefan    sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av linusorn sön jan 08 2023, 21:59

Jag kör H&S Evolution. De ggr jag har haft problem så är det oftast färg som torkat någonstans. Behöver inte vara munstycket. Färg blir ofta kvar bakom färgkoppen och torkar om man inte är noggrann. Prova att även göra rent där. Annars är de två bovarna munstycket eller packningar. Jag brukar se till att ha packningar hemma, packningssatserna kostar inte så mycket, men bra att ha om något börjar strula. En årlig service med byte av alla packningar brukar ge en spruta som fungerar som ny. Munstycken har jag haft spräckta som har tagit mycket tid att studera innan jag hittat dem, är extremt svårt att se sprickorna ibland, men har du gjort allt annat, så kan det inte vara något annat än munstycket. Hobbyland.se har jag köpt mina reservdelar från. De brukar ha i lager och kan annars få fram rätt fort. Lycka till!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf mån jan 09 2023, 18:34

Ja precis som Stefan och Linus säger det väldigt fina sprutor men tyvärr mycket känsliga.
Jag kör med min som är inte 100% men är nöjd, det bara jag hade andra utgifter än att skaffa ny sats med munstycke och nål.
Också 0,2 är lite för fin för att köra med varnish, fast själva vallejo säger att det okej med 0,2.
Den korta tiden med ny munstycke jag kört fick imponerande fina linjer.
Tyvärr när jag skadade den nya fick igen samma problem med färgen som torkar på nålen.
Summa Summarum så det fin utrustning men man måste hantera den försiktigt. Munstycken är extrem lätta att ta skador...
En annan sak är att själva H&S har skandalisk låg nivå på kundsupport.
Jag fick hjälp från butiken jag köpte min, men inget från H&S och när de svarade så var det i princip " vi kan inte hjälpa dig".
En sak värt nämna att den typen av sprutor de gör kommer funka bättre med emalj än med akryl.
Vill gärna prova Creos sprutor någon gång när jag kommer att ha råd med den extra spruta...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid mån jan 09 2023, 21:46

Marie är preppad och klar och klibbisarna är skurna, nu återstår enbart att sätta de etthundra klibbisarna på plats och sedan ska beväpning, luckor, ställ och lite annat tjafs limmas på plats...

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 853532160 P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 853532160

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf tis jan 10 2023, 00:57

Skönt et går fort!
Jag fastnade med min f4u...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tis jan 10 2023, 09:27

Ja, jag har äntligen fått tummen ur lite granna. Jag hamnar gärna och länge framför Youtube istället för att bygga modeller...
Jag har så smått börjat planera inför Stugbygget. Jag behöver bara bestämma mig vad jag ska använda för färg till det.
AK Interaktive, Ammo Mig, Mr Paint eller Tamiya...
AK har jag inga färger från.
Ammo Mig har jag en del färger av, men de imponerade inte på mig under bygget av King Tigern.
Mr Paint har jag någon enstaka av, men de imponerade inte heller på mig när jag använde dem till min F-16. Dock funkade de bättre till min Bf-109.
Tamiya har inte de nyanserna som behövs, så ska jag använda dem blir det till att blanda själv.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf tis jan 10 2023, 15:27

Ser ut som vi har samma problem, fastnar också på youtube ganska ofta. Tittar inte mer på teve...
Om färgerna kan jag säga så länge jag vet:Jag har en sats med afrika tyska färger för flygplan från MIG.
Dessa är sämre än vallejo som jag använder mest. De täcker inte så bra, rinner och klumpar sig lättare samt kulörerna är inte riktig 100 i min smak.
Tamiya har jag använt mycker deras emaljer för 25 år sen och de var väldigt bra att köra med pensel.
Från de nya tamiya så har jag bara en : buff för mindre jobb och den är bra men den kräver en tamiyas thinner så jag kör inte med den så mycket.
Vallejo färger är lite svåra att måla med och de går inte att slippa.
Annars jag gillar de och lärt mig att använda .- De teoretiskt går att tunna med vatten men jag använder deras thinner.
Det som är bra med de att de är inte toxiska, luktar godis och är lätta att tvätta bort ...från möbler...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tis jan 10 2023, 19:30

Nu har jag kommit drygt en fjärdedel in i dekaleringen och det är dags att ta ett break för blodtryckets skull...  Mad
Min högerhand hade gärna haft ett samtal med den som kom på hur denna modell ska dekaleras...

Tamileri F35:an jag byggde framstår som rena drömmen att dekalera jämfört med Marie och då svor jag som en borstbindaren när jag försökte få dekalerna på plats på den...

Det största problemet med dekalerna till denna är att jag får lägga dem i vatten i fem minuter innan de släpper från papperet. Nåväl, det blir vad det blir när det inte blev vad det skulle...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid ons jan 11 2023, 07:43

Knappt halvvägs genom dekaleringen och det ser kanske inte fullt så illa ut som jag tycker och känner...

Helt obegripligt för mig dock att man valt att göra dekaler till de blå ytorna istället för att ange en färg att måla dem med.

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 20230111-073550
P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 20230111-073558
P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 20230111-073608

LasseThid


Azgaron, cas, Tobias and Sadolf like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Stefan E ons jan 11 2023, 08:28

Ser ju gör-snyggt ut, Lasse!   cheers

Hoppas mitt ex. kommer att bli lika bra!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid ons jan 11 2023, 09:25

Tack Stefan.

Man brukar säga att en bild aldrig ljuger, men det gör bevisligen dessa...  Cool
Passningen mellan flygkropp och vinge respektive mellan motor och vinge är under all kritik vad gäller dekalerna. Rent byggmässigt har det inte varit några som helst problem dock.
Hade det inte varit för att jag har andra dekaler som sitter på de blå dekalerna hade jag nog maskat och målat de blå ytorna istället, då det inte finns på kartan att det skulle se sämre ut.

LasseThid


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Stefan E ons jan 11 2023, 10:22

Ja, jag planerar att måla de blå partierna om jag gör detta alternativet.

Jag har rätt gott om eftermarknadsdekaler i mina gömmor, så det finns lite att välja på.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Tobias ons jan 11 2023, 11:41

Det är supersnyggt Lasse! Smile

Du vet om att Clarence "Kelly" Johnson, vars bägge föräldrar kom från Malmö, var med och tog fram kärran? Smile Och sen har vi Bong med svenskrötter som var top-scorer. Kul svenskkopplingar.

Men riktigt grannt målat! Jag får gå tillbaka o kika ordentligt på bygget..
Tobias
Tobias


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf ons jan 11 2023, 13:33

Mycket fint! Och snabbt byggt dessutom. Från min erfarenhet med sådana dekaler: Kör pass med micro-sol och låt den ligga över natten. Upprepa...
De jämnar ut sig . bara man inte vidrör när micro- sol arbetar . Very Happy
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid ons jan 11 2023, 15:52

Tack!
Det är skönt att höra att ni är mer positiva än jag till resultatet.  Laughing

Jag får väl doppa Marie i Micro Sol så att jag får bort rynkorna, för i detta fall lär väl inte botax funka...

LasseThid


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid ons jan 11 2023, 21:50

Det tar sig, sa mordbrännaren när skithuset brann.

Lyckades tyvärr fetfingra en blå dekal på höger sida av kontoret, men det får antingen vara eller också blir det lite blå färg, om den nu stämmer någorlunda i nyans...

Nu är det i princip bara 40 småklibbisar som ska på innan jag kan färdigställa modellen.

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 20230111-214029

LasseThid


Azgaron, Gigabyte and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Azgaron tor jan 12 2023, 09:05

Ser snyggt ut så långt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tor jan 12 2023, 10:14

Tack Håkan.

Nu är drygt 3/4 av alla klibbisar på plats.

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 3 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet