IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-38J Lightning Virginia Marie

+5
Sadolf
Stefan E
glimturen
Azgaron
LasseThid
9 posters

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tor jan 12 2023, 20:13

Färdigklibbat och färdigklistrat för den här gången.

Många svavelosande ord blev det när jag skulle montera snabbsmällarna på sina hållare samt när jag skulle montera luckorna till hjulhusen. Helt obegripligt hur de skulle monteras, men med tillräckligt mycket lim sitter de numera kvar...

I övrigt en trevlig modell med bättre passform än jag befarade.
Resultatmässigt kanske inte någon av de bästa modellerna jag byggt, men det beror mer på mig än på modellen.

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 20230112-200250

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 20230112-200444

LasseThid


Azgaron, Gigabyte, glimturen and Sadolf like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf tor jan 12 2023, 20:22

Fint jobbat ! Och snabbt!
Gillar den metallfinishen på turbokompressorer.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid tor jan 12 2023, 20:28

Tack Sadolf.
Alclads Duraluminium med lite Pale Burnt Metal och Burnt Metal om jag minns rätt.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf tor jan 12 2023, 20:34

Vågade inte testa alclad än... Men det ser mycket bra ut...
Tyvärr måste ta i räkning att vissa färg luktar. Jag få tillräcklig s-it på mig när jag kör dekaler med micro-sol..Min käresta detekterar lukten av ättika direkt...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Tobias tor jan 12 2023, 22:30

Supersnyggt, du har koll på Alcladen och det blå är fin kontrast! Kul med julgransstället, de kallade det ju något sånt.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Stefan E tor jan 12 2023, 22:58

Mycket snyggt, Lasse!

Jag är nog mest imponerad av vilka snygga spinners du fått till och hur väl du lyckats matcha färgen med dekalerna!

Den modellen är ökänd för att vara inte helt lättbyggd, så jag gav dig en riktig utmaning som du klarade galant!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Azgaron tor jan 12 2023, 23:19

Mycket snyggt byggt, Lasse! Den blev väldigt snygg! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid fre jan 13 2023, 08:43

Tack ska ni ha.

Stefan, det är faktiskt dekaler på spinnern med... Därav den lyckade färgmatchningen!  Cool Cool Cool

Att få raketerna på plats var inte helt enkel då hålen i raketerna var ca fyra gånger större en pinnarna på vapenracken, så de gled mest omkring. Sedan hjälpte det väl inte till att jag hade målat såväl raketer som rack när jag skulle limma dem på plats. Än värre var det med luckorna till landställen eftersom det inte fanns något som helst logiskt sätt att få dit dem. Det slutade med att jag helt enkelt klippte av pinnarna på luckorna och öste på med lim...  Laughing Laughing Laughing

Nu är bara frågan om vad som blir nästa projekt.

Stug IV
Tiger I
F-16 Aggressor
Bf-110 C-2/C-7
P-51 B eller 
P-51 D

Till skrammelvagnarna behöver jag beställa färg, vilket innebär att det blir en byggpaus och dessutom är jag mer sugen på RFM's Tiger I som släpps nu i vår än den andra Tiger I:an.

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Tobias fre jan 13 2023, 10:52

P-51B är trevliga.. Smile En hederlig en i Olive Drab och Neutral grey är kul.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sadolf fre jan 13 2023, 16:20

Om Du vill bygga B mustang så ICM är OK , den är typ en blandning av accademy/accurate miniatures och tamiya delar kokt ihop av ICM.
Dessa byggsatser är lite klumpiga och det finns lite flash på de, men de ger en bra modell ( se min bygge från förra året här på forumet.
Deras P 51D är likadant, men nu så finns det mycket mycket finare mustang D från eduard. Man kan köpa weekend edition för ungefär samma pris som ICMs kit.
ICM figurer är mycket mycket fina så länge jag vet, om Du är intresserad av dessa.
Eduard kommer också släppa B mustang men det blir nog i slutet av året eller senare...
Så om Jag kan rösta bygg en B mustang :-)

Om Du är intresserad av byggtråden på ICM P51 B så finns den här:
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t6520-p-51-b-148-icm

Det försvann bilder från den ( de var på facebook) så jag lagt in bilder i den igen.

Det finns en del fel i mitt bygge´:
1. Innan washen på pilothytten har jag inte lagt klarlack vilket resulterade i att färgen sugade in washen.
Cockpiten är smutsig mess och jag är idag inte stolt av den....
2. Spackel som jag använde från vallejo duger bara på att fylla i skarv, den går inte bra att slippa...
3.Svart grund som jag lagt i MATT är FEL, jag har lagt klarlacken på den innan silverfärg men det blev för grynig.
Jag skulle använda svart BLANK grund  eller slippa/polera klarlacken innan silverfärg.
Det mycket viktig med blank slätt under silverfärg för att få metallfinish....
4. Klarlack på det hela var inte så bra , men det problemet jag har inte löst än idag...

Generellt det som är värst i hela byggsatsen är undersida av flygkroppen men utblås från kylare- där måste man spackla en bit och rista panellinjer.

Annars mycket trevlig byggsats. i mitt fall klistermärken var all under kritik med en matt folje som ger konstig effekt.
Idag på nyare ICM så är förmodligen dekaler mycket bättre.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av LasseThid fre jan 13 2023, 19:50

De modeller jag räknade upp är min stash, bortsett från RFM's Tiger I som inte är släppt ännu, så jag tänkte välja någon av dem.
Jag lutar åt Aggressorn, men vi får se. Helgen kommer att ägnas åt modeller i 1:1, aka möbler från IKEA... 🤣

LasseThid


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av glimturen sön jan 15 2023, 18:21

Tjusig dubbelbom! cyclops cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

P-38J Lightning Virginia Marie - Sida 4 Empty Sv: P-38J Lightning Virginia Marie

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet