IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fyra 1:16-figurer!

+6
Caverö
Azgaron
merlin1953packard
Stefan E
MiniStuff
Hauptmann
10 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann mån aug 02 2010, 18:20

Här är fyra projekt jag har velat komma igång med riktigt under ca ett år nu, men det har bara kommit så långt som grundmålningen. De två första figurerna är från Dragon och de två sista från Tamiya, alla fyra är i skala 1:16. Vissa detaljer saknas då jag har använt dem till andra 1:16-projekt.



Det kommer väl ta i alla fall ett par veckor innan nästa uppdatering av den här tråden kommer, men det är i alla de här jag har planer på att måla och limma ihop. Tanken är sedan att de ska pryda vårt vardagsrum hemma.

Vill ni så får ni mer än gärna komma med kommentarer och tips!

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:29, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av MiniStuff mån aug 02 2010, 18:27

ooo kul! Äntligen någon mer som gillar figurer - misstänker jag - har varit lite ensam på fronten. Eller många här gillar figurer men känner sig kanske inte så hemma på det, rätta mig om jag har fel.

Har hittills ingen 1:16 figur men har länge suktat efter det. Hur är Dragons figurer i den skalan,? Gillar ju deras Gen 2 i 1:35, och även deras vanliga senare som håller väldigt bra kvalité tycker jag.

Kör du med akryl? Olja? Enamel? eller kanske en kombination.

Väntar med spänning på en uppdatering.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Stefan E mån aug 02 2010, 19:49

Hejsan!

Jag måste erkänna att jag gillar figurer skarpt, och beundrar dom som kan måla dem!

Men för mig är det en konstart jag inte behärskar, och mina patetiska försök skall jag bespara er! Fyra 1:16-figurer! Icon_biggrin
Men jag försöker i alla fall, även om jag inte visar det för någon (ännu)!

Men jag njuter av Markus (och alla andras) underbara figurer!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av merlin1953packard tis aug 03 2010, 00:30

Instämmer! Figurmålning har det varit sparsamt med i detta forum! Desto bättre att det blir flera än Markus som sysslar med dem. Skall bli intressant att följa!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron tis aug 03 2010, 11:20

Ser ut som intressant projekt Erik!

Har själv ett gäng 1/16 figurer liggandes som jag tänkt sätta igång med vd tillfälle.

Tillhör väl de som gillar att måla figurer, även om det inte blivit så mycket av det på senaste tiden.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Caverö tis aug 03 2010, 19:58

Kul med lite stora figurer, eller figurer över huvud taget.

Vågar knappt prova på själv men har kanske en liten filur på lut.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann tis aug 03 2010, 22:08

Tack allihopa för den positiva responsen! Hoppas jag bara kan leva upp till era förväntningar... Fyra 1:16-figurer! Icon_cry

Jag har målat figurer tidigare och kan måla dem väl bara jag vill, men... Det jobbigaste är ögonen med pupill, det om något kräver en mycket stadig hand.

Mvh, a.k.a. Erik
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Matt_Public fre aug 06 2010, 12:38

MiniStuff skrev: Äntligen någon mer som gillar figurer - misstänker jag - har varit lite ensam på fronten. Eller många här gillar figurer men känner sig kanske inte så hemma på det, rätta mig om jag har fel.

Vänta. Du. Bara. Fyra 1:16-figurer! Icon_biggrin


Hej-hej till Hauptmann förresten! Välkommen ombord och lycka till.

Det här ska bli sköj!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann lör aug 14 2010, 14:49

Tack så mycket för den positiva motivationen! Fyra 1:16-figurer! Icon_cheers

Bestämde mig för att börja med kulspruteskytten...



Än så länge är allt bara grovmålat, allt utom ansiktet och den amerikanska Colt-pistolen, som jag bestämde mig för att få klart idag (ja, bortsett från nedsmutsning etc.). Det enda jag inte har målat är ärmarna som ska synas under regnjackan, och orsaken till det är att jag ännu inte har bestämt mig för om han ska tillhöra Waffen-SS eller Wehrmacht-Heer. Kamouflagen var som sagt olika...

Ansiktsmålning är som sagt, enligt min mening, det allra svåraste, och då framför allt ögonen och läpparna. För att få fram färgen på läpparna blandade jag rött, rosa och vitt till en bra nyans och målad sedan med en detaljpensel. Ögonen med iris brukar ta flera försök att lyckas med, men den här gången gick allt på första försöket konstigt nog. Skäggstubben fick jag till genom att drybrusha på tre olika nyanser av brunt.

Tills nästa gång ska jag ha fått all detaljmålning klar och kanske t.o.m. limmat ihop honom.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:30, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Janne.S lör aug 14 2010, 15:04

Spännande! Very Happy

Trött och sleten Whermacht snubbe som kiver in fråm ett vintrigt Stalingrad håller jag på!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron lör aug 14 2010, 16:17

Ser bra ut så långt Erik!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Matt_Public mån aug 16 2010, 08:50

Ahrgl, MG 42! Fyra 1:16-figurer! Icon_tongue

Festligt. Väldans.

Min röst går till SS, om du räknar sådant. Fyra 1:16-figurer! Drunken_smilie
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Warsawpact mån aug 16 2010, 17:04

Daaaaamn, det där ansiktet på gjutramen är fantastiskt realistiskt. Använder du också oljor när du målar eller kör du med enamel/akryl a la Valejo/Citadel?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann lör aug 21 2010, 22:09

@Matt_Public: Tror jag inte ska välja SS, och det av principskäl. Funderar på att måla det klassiska tyska splinterkamouflaget alternativt det italienska kamouflage, som blev vanligt inom Wehrmacht efter Italiens kapitulation 1943.

@Warsawpact: Nej, jag har helt enkelt använt vanliga Tamiya-färger. Sedan har jag en egen "smutsmix" (jag kan beskriva den lite senare när bygget av de fyra figurerna kommit längre...) som jag använder mig av.

Beslöt mig för att påbörja bygget av stridsvagnskommendanten innan jag slutför bygget av kulspruteskytten, mest för att få en känsla för hur det är att bygga Dragon-figurer (eftersom han är enklare och mindre komplicerad). Och ärligt talat så är jag lite besviken, för det finns inga "pinnar och hål" som håller hälfterna på plats medan limmet stelnar. Och då jag uteslutande använder superlim så blev tyvärr ihopmålningen av pansarkommendanten inte riktigt så som jag hade tänkt mig...tyvärr.



Jag valde att byta ut officersmössan mot en armékeps, som togs från byggsatsen av kommendantfiguren till min Tiger II, samt att lägga till en sovjetisk PPSh41-kpist samt en egengjord ammunitionsväska till den. Vapenremmen gjorde jag genom att klippa en stripe av en reklambroschyr, som damp ner i vårt brevinkast i veckan. Tyvärr så är inte ansiktet så lyckat än så länge... Förhoppningsvis så kommer detta att ordna sig under den senare delen av bygget.

Återkommer med mer uppdateringar! Very Happy

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:30, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av MiniStuff lör aug 21 2010, 22:52

Här går det framåt! Vajjert!

tips: pinna figuren på olika ställen. Det gör jag med ALLA metallfigurer, oavsett skala, där det kan behövas lite mer styrning eller stöd. Sen gör jag det med många resinfigurer också, och ibland med vanliga plastfigurer om det behövs.

Jag håller på med att sätta ihop en resin-byst för tillfället och dokumenterar det hela. Kommer att lägga upp en tråd med lite tips och vägledning om just tex. pinning lite senare.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Janne.S lör aug 21 2010, 22:55

Skojig adlib med filuren...klart killen passar med en PPsh41!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann sön aug 22 2010, 16:29

Tack Ministuff och Janne, och tack Ministuff för tipset med pinning!

Fick lite jobb gjort idag på min vagnchef och är nöjd med resultatet.



PPSh41-kpisten fick en hyfsat realistisk metallglans med lite slitage på och jag valde att bättra på ammunitionsväskan lite grann, bl.a. med ett skuggningsförsök. Crying or Very sad Fast vapenremmen blev mycket lyckad, lyckades få till ett hyfsat realistiskt och naturligt "häng" på den. Fast uniformen måste fortfarande "smutsas ner" lite, än så länge ser den alldeles för slät och ny ut.

På det sista fotot ser man hur dålig limningen av de två överkropp-hälfterna blev...tyvärr.

Nästa vecka går väl arbetet på de två Dragon-figurerna vidare, mitt mål är att i alla fall ha vagnchefen färdig till nästa helg.

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:31, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Janne.S sön aug 22 2010, 20:11

Du får kika på Mackans filurtråd hur han fixade skarvarna på sin filur.
Mycket bra tips!

Prova att torrborsta med en mycket mörk grå så får du fram högdagrarna på kläderna.

KOmmer bli najs i ett tiger torn det där!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron sön aug 22 2010, 23:54

Ser bra ut så långt Erik!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Matt_Public mån aug 23 2010, 08:27

Hauptmann skrev:@Matt_Public: Tror jag inte ska välja SS, och det av principskäl.

Ja, du är väl både myndig och vaccinerad och gör således helt som du själv vill. Very Happy

Håller för övrigt med om att det är lite överfokus på det gänget, men helt uttjatat tycker jag personligen inte att det är. Nåja...

Överdjäkligt snyggt blir det i alla fall! Heja på.

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann tis aug 24 2010, 19:33

Tack allihopa! Smile

Nu har han även fått armar och händer samt en karta att hålla i!



Jag valde att tillfälligt lossa lite på vapenremmen framtill på vapnet för att underlätta torrborstningen, bortsett från det är han i stort sett färdig. På högerhandet hade jag lite för bråttom med att måla efter att ha limmat fast tummen så det bildades ett lite fult ställe där, men å andra sidan kanske det bli till ett "ärr"? "Kartan" följde med byggsatsen och gick att klippa ur instruktionsbladet - jag misstänker att den ska föreställa Ardenner-fronten.

Facit så långt med Dragon-figurerna: De är mycket bra gjutna och passformen är utmärkt, men ett stort minus är saknaden av "pinnar och hål" att stabilisera delarna med medan limmet torkar.

Återkommer senare i veckan med slutresultatet efter torrborstningen! Wink

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:31, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Hauptmann ons aug 25 2010, 18:43

Och nu är nedsmutsningen klar!





Jag tror jag överdrev nedsmutsningen lite grann, särskilt upptill, men det är lätt åtgärdad med att vattenpensla figureren. Jag målade t.o.m. nitarna undertill på skorna, något som tyvärr inte syns, men...

Nu dröjer det till nästa vecka innan jag fortsätter med kulspruteskytten och får honom klar. På lördag har jag en pansarträff att förbereda mig inför...

Mvh, a.k.a. Erik


Senast ändrad av Hauptmann den fre jan 27 2017, 16:32, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Inaktuella bilder)
Hauptmann
Hauptmann


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Azgaron ons aug 25 2010, 18:59

Uj, han blev rejält neddammad! Ser bra ut!
Ser fram emot nästa gubbe!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Janne.S ons aug 25 2010, 19:32

Hehehe...måste ha snubblat på väg ur vagnen och landat i en dypöl Razz Kan hända den bäste.... Porta måste ha garvat sig fördärvad!
Just det, Gamle behöver en pipa åxå!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av MiniStuff ons aug 25 2010, 21:07

"Min tumme... den är smutsig!" - Sir Prins John


Snyggt jobbat! Kanske lite smutsig men va fan blir man skitig under krigets gång så är väl det inte det första man tänker på att åtgärda.

Han ser rätt kool ut framför vagnen Cool

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Fyra 1:16-figurer! Empty Sv: Fyra 1:16-figurer!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet