IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332

+12
Stefan E
MiniStuff
Jokkocze
johan r
Matt_Public
JOooCKE
cas
Delmar
Janne.S
Kent
Azgaron
Marlin
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 8 av 13 Föregående  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13  Nästa

Gå ner

IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 Empty Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332

Inlägg av Janne.S fre okt 08 2010, 20:22

Håller med Måns.....en kall pilsner och dekalisera låter som en perfekt kväll som gräsänkling!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Till överst på sidan Gå ner

IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 Empty Sv: IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332

Inlägg av Marlin fre okt 08 2010, 20:36

Delmar skrev:ditt intresse av IDOL oroar mig Razz

Janne.S skrev:Håller med Måns.....en kall pilsner och dekalisera låter som en perfekt kväll som gräsänkling!

Det är inte jag som har intresset.
Men mina 3 illbattingar sitter som klistrade i soffan och hittar inte på något annat under tiden. Very Happy
Därför gillar jag Idol.

Själv sitter jag jämte tv:n med en kall pilsner och en skål med varmt vatten och dekaler
"Happy happy, joy joy" sunny

I detta läge är Idol en perfekt tv-kväll Very Happy

Åter till byggbordet.
/Bosse jocolor
Marlin
Marlin

Inlägg av Marlin fre okt 08 2010, 21:46

"Happy happy, Joy joy"

Dekaler är lagda !!!!!! cheers
Och snyggt blev det också.
Jag har börjat med Barak D. Den var helt färdig lackad. Barak C behövde ett lager lack till.
Så den får vänta till i morgon.
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010082012
Fenmotiv Valley Sqn.
Rems- och flackel fällare.
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010082013

Andra sidan....
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010082014
Här valde jag jubileeumsmärkningen för Valley Sqn från 2001 när de fyllde 50. (När ska jag annars använda den?, synd bara att den sitter på "fel" sida.)
De bilder som jag har på beväpningen visar inte denna sida av fenan och det finns ingen bildtext till vilket år som bilderna är tagna.
Så låt gå.....
Rems- och fackelfällare från andra sidan.
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010082016

Nu ska jag plundra ett Isra Sufa ark från data dekalerna........

Mer lär komma, säkert redan i kväll/natt.

/Bosse, som behöver nytt varm vatten och en ny kall pilsner..

Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S fre okt 08 2010, 22:24

hehe..drick inte upp vattnet å doppa dekalerna i pilsnern nu Razz

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Jokkocze fre okt 08 2010, 22:38

Janne.S skrev:hehe..drick inte upp vattnet å doppa dekalerna i pilsnern nu Razz
Äsch? Vem vet? Kanske fungerar jättebra!
Jokkocze
Jokkocze

Inlägg av Stefan E fre okt 08 2010, 22:51

Hejsan!

Kul att se att du kommit loss från "färgträsket"!

Tycker själv att dekaleringen är ett av de roligaste momenten på en modell, sedan är det bara "nerförsbacke" till färdig modell!

Fattar inte hur du orkar måla, och ha tålamodet, att måla för hand med Extracolors färger!

Dom är helt suveräna att spruta, men jag har aldrig tänkt tanken att penselmåla med dem!
Går aldrig! skulle jag sagt.

Men du visar med all önskvärd tydlighet att, jodå det går visst!

Desutom blir det kanonsnyggt!

Ser fram emot att få se slutresultatet!

Kanonsnyggt så här långt, och jag blir riktigt sugen på nått Israeliskt flygetyg!
Limma Lungt!

Stefan E
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Marlin lör okt 09 2010, 00:56

Jokkocze skrev:
Äsch? Vem vet? Kanske fungerar jättebra!

Phantom2 skrev:Hejsan!

Kul att se att du kommit loss från "färgträsket"!

Tycker själv att dekaleringen är ett av de roligaste momenten på en modell, sedan är det bara "nerförsbacke" till färdig modell!

Fattar inte hur du orkar måla, och ha tålamodet, att måla för hand med Extracolors färger!

Dom är helt suveräna att spruta, men jag har aldrig tänkt tanken att penselmåla med dem!
Går aldrig! skulle jag sagt.

Men du visar med all önskvärd tydlighet att, jodå det går visst!

Desutom blir det kanonsnyggt!

Ser fram emot att få se slutresultatet!

Kanonsnyggt så här långt, och jag blir riktigt sugen på nått Israeliskt flygetyg!
Limma Lungt!

Stefan E

@Alla.
Vilka Goa Grabbar ni är allihopa.
Här kommer jag som en färsking och bara visar vad jag har har sysslat med de senaste fyra åren.
Jag bara älskar detta forum Embarassed
Synd att jag inte än har möjligheten att se till att jag arbetar i GBG när mötena är.
(Kommer att ske, jag lovar)
Ni har verkligen gjort det så att man känner sig välkommen i detta gäng.

Pilsnern vet var den ska, ingen risk att jag doppar dyra dekaler i en sådan vätska.
Jag har ju gjort misstaget att tvätta penseln i 18-årig malt whisky en gång.

Xtracolor är inte svår att penselmåla.
När man väl har kommit underfund med hur färgen fungerar är det inga problem.
Åtminstone 24 timmar torktid, och sen slipa mellan varje lager, så får man en väldigt fin yta.

Beträffande IDF/AF så kan jag säga att öken färgerna var det som fick mig att bli fast i detta träsk.
Gråa plan är sÅÅÅÅÅÅÅ trÅÅÅÅkiga !, Fast vissa måste man ju bygga.
Jag har en grå F-15D Baz från Tunis raiden i hyllan. Och en grå Kfir laddad till tänderna.

Anledning till att Gråååååååååååååååa plan är så tråååååååååååååååkiga är att just grååååååååååååååååått är svårt att penselmåla.
Färgerna ska ju smälta in i varandra och det har jag inte lyckats med ännu.

Så vad har jag nu gjort sen senaste uppdateringen?

Jag robbade data dekalerna från Isra första Sufa ark. #43. det kom ut för några år sen innan det fanns en Sufa i byggsats eller konvertering set.
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010082017
Magen David. Alltid ett stolt tillfälle när de är på plats.

IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010082018
Två Magen David, och walklines.

IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010092019
Säkerhetinfo. Dessa dekaler är supertunna och har inte tagit stryk av att sitta i pärm i flera år.
De är så tunna att jag rev sönder denna och även den på motsatt sida.

Men nu har frugan kommit hem drucken, och pilsnern tagit sin effekt.
Så jag fortsätter i morgon med detta.....

/Bosse farao (jag gillar denna smiley)
Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S lör okt 09 2010, 00:58

Är det fredag så är det..... min tant är å jobbar natt, vi kan inte ens se hockey tillsammans i helgen då hon jobbar natt Sad

Roligt att höra att du trivs Very Happy Då har vi lyckats skapa en bra miljö för folk att sällskapa Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron lör okt 09 2010, 01:17

Ser bra ut Bosse!

Alltid trevligt med pilsner! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Stefan E lör okt 09 2010, 12:10

[quote="Marlin]
Xtracolor är inte svår att penselmåla.
När man väl har kommit underfund med hur färgen fungerar är det inga problem.
Åtminstone 24 timmar torktid, och sen slipa mellan varje lager, så får man en väldigt fin yta.[/quote]

[quote="Marlin]

Det är just det, det tar såååå låååång tid innan man kommer någon vart!

Beträffande IDF/AF så kan jag säga att öken färgerna var det som fick mig att bli fast i detta träsk.
Gråa plan är sÅÅÅÅÅÅÅ trÅÅÅÅkiga !, Fast vissa måste man ju bygga.
Jag har en grå F-15D Baz från Tunis raiden i hyllan. Och en grå Kfir laddad till tänderna.[/quote]

Instämmer helt och fullt!

Jag är "allergisk" mot alla dessa jämntjockt, gråa flygplan! Mad

Därför är jag ganska förtjust i special-målningar, vilket du ser om du kollar på mina byggen här! Very Happy
Jag gillar FÄÄRG!

För ca.5år sedan var även jag en inbiten penselmålare, och kunde inte tänka mig att investera en massa pengar i färgspruta och kompressor!
Men mina vänner i modellklubben här tjatade på mig.
Jag fick till och med prova att måla lite själv hos dom.
Några av mina bästa vänner är fenomenala airbrush- och figur- målare, så till slut kastade jag in handduken och gick o köpte mig en billig Claes Olssonspruta för ett par hundralappar.
Jag byggde mig ett sprutbås av några IKEA hyllor och en köksfläkt, och kopplade utblåset till en ventil i hobbyrummet, som satt precis lagom till.
Sedan var det bara att sätta igång, och det var svårt i början, och det är mycket att tänka på i början.
Jag började måla smådelar först, sedan större ytor, övade på gamla, skrotmodeller, innan jag vågade ta steget till ett fullt sprutmålat bygge!
Det blev så här;

IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 IMG_0061

Nu, fem år senare kan jagb inte tänka mig att penselmåla en hel modell längre!

Jag målar ALLT med färgsprutan, och det är nog det som höjt kvaliteten mest på mina byggen!
Dessutom är det så mycket enklare att göra saker som är i stort sett omöjliga med pensel!

Testa om du kan (och vågar), jag kan nästan lova att du blir överrakad över hur lätt det är!

Whiskey och bärs, du har god smak, själv är jag en stor Whiskey-fantast.
Helst skall det vara en ganska vällagrad, smakrik, rökig Malt från Skotska västkusten, Talisker (MINST 18år!)är en av mina största favoriter!

Limma Lungt!

Stefan

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Delmar lör okt 09 2010, 13:56

fint jobbat marlin

Alla vurmar för whiskey, inget fel i det. Själv säger jag inte nej till en singel malt då och då. Men sedan några år tillbaka dricker jag helst brandy, gärna en rustik tysk brandy.
Finns en helt okänd gammal spritkultur som bara väntar på att få samma hype som whiskey haft de senaste 10-20 åren Smile
Delmar
Delmar

Inlägg av Marlin lör okt 09 2010, 17:19

Brandy?
Nja min mage gillar inte konjak så jag håller mig till Maltwhisky.
Jag har dragit på mig en förkylning så det blir inget bygge idag.
Ligger på soffan och kollar på gamla krigsfilmer och försöker intala mig själv att jag är frisk på måndag. Kanske rent utav tar mig en liten Bowmore, i medicinalt syfte självklart.
/Bosse

Marlin
Marlin

Inlägg av MagnusE lör okt 09 2010, 18:17

Själv har jag blivit miljöskadad och fått en förkärlek till plommonfinsprit från balkan.
2 flaskor köpeslivo en hemkörd från mörkaste Serbien.
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 Slivo

Magnus
MagnusE
MagnusE

Inlägg av Stefan E lör okt 09 2010, 19:26

ouch, det där vänder ut-o-in på min mage!drunken

Tro mej, jag VET...... Embarassed
Vi hade en mycket trevlig familj från Jugoslavien som grannar i Blekinge.
Hyvens granne, men han skulle jämt bjuda på Slivo.... ,ja hur det nu stavas!
Man drack ju när det bjöds, .....och fick tillbringa resten av dagen på muggen (eller i närheten)! Very Happy

Brandy, jo i mycket små doser, men jag är inte så förtjust i det. What a Face

Vin blir jag bara trött och får baksmälla av, räcker med ETT glas..... Laughing

Stefan

Senast ändrad av Phantom2 den lör okt 09 2010, 19:31, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Janne.S lör okt 09 2010, 19:27

E ni törstiga pojkar? drunken
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Stefan E lör okt 09 2010, 19:32

Börjar bli....
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Jokkocze lör okt 09 2010, 20:19

Jasså handlar tråden om sånt nu? Får väl bidra lite jag också.

Jag är inget för starksprit (eller alkohol öht), men det finns några undantag. Bland annat så drog en god vän i England med mig till ett gammalt distilleri med namnet "Glenfiddich" i Skottland för några år sen när jag berättat att jag inte gillade whiskey och att han inte kunde få mig att ändra mig.
Tydligen har en av hans närmre släktingar en lite högre position där, så vi fick en tur och en liten provsmakning. Jag blev väldigt förtjust i en speciell sort och trevlig som den gamla skotten (Han var ju egentligen inte därifrån, men han hade bott där så länge så att han fått en rätt stark skottsk dialekt) var, så gav han mig en flaska av denna sort. En single malt från 1963. Den har smakats av ett par gånger, men det kommer nog ta mååånga år tills den tar slut.

Utöver det så dricker jag vissa öler som jag fått smak för, mestadels ett par olika trappister. Sen blir det väl någon liten baileys när man har besök som är sugna på något..
(Det bidde långt det där..)
Jokkocze
Jokkocze

Inlägg av Marlin sön okt 10 2010, 19:32

WOW, Shocked
En malt från 1963, var rädd om den du.
Trappistöl är gott vid vissa tillfällen.
Själv gillar jag engelska Ales och bitters.
Av det svenska utbudet älskar jag alla JULÖL.
Under december kan det bli rätt många. En sillmacka och en källarsval julöl är bland det godaste jag vet.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Delmar sön okt 10 2010, 19:42

mmm trappistöl!
Dricker nästan uteslutande belgisk öl, helst Chimay. Ljus öl har jag inte mycket för, den ska vara mörk och gärna jäst 2-3 gånger Smile
Delmar
Delmar

Inlägg av Marlin mån okt 11 2010, 22:26

Tjena,
Jag är på fötterna igen.
Helgen tillbringdes mest i sängen/på soffan.
Jag tror jag sov över 24 timmar denna helg.
Det börjar bli lite för mycket att göra på jobbet.

Men nu känns det bättre.
Jag var helt uppskruvad när jag kom hem och hade ingen tanke på att sätta mig och bygga.
Men sen sa min söta, rara, underbara fru. "Du ser lite väl stressad ut. Sätt dig och bygg en stund och landa".
Och det var precis vad jag behövde. Stressen bara rann av och nu är alla dekalerna lagda på Barak D.
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010112020
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010112021
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010112022
IDF/AF F-16C Barak First Jet Sqn #332 - Sida 8 201010112023

Jag läste instruktionerna fel när jag la dit remsfällarna.
Rätt ska vara.
F-16C bl30 = 8st fyra på varje sida undertill
F-16C bl40 = 6st tre på varje sida undertill.
F-16D bl30 = 8st tre på varje sida på ryggåsen och 1 på varje sida undertill. (jag skrapar bort mina två extra sen)
F-16D bl40 = 6st två på varje sida på ryggåsen och 1 på varje sida undertill.

I bland är det svårt att hålla rätt instruktioner i huvudet.

I morgon tror jag det blir mer dekaler. Då Barak C, som är en bl30 och ska ha 8 remsfällare på undersidan.
Denna block skillnad kan göra en galen.

Nu tror jag att det börjar bli dags för sängdax, i morgon är en ny dag i finansträsket och jag börjar känna mig som Shrek, eller är det åsnan? alien
/Bosse

Marlin
Marlin

Inlägg av Delmar mån okt 11 2010, 22:56

själv blir jag stressad av att sätta på dekaler, tur att vissa är annorlunda Wink

ser ut som att det blir skitbra
Delmar
Delmar

Inlägg av Janne.S mån okt 11 2010, 22:59

Klok fru Very Happy

De känner en bättre än man kan tro Razz

Ser riktigt bra ut det där!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Kent mån okt 11 2010, 23:05

Snyggt.

/W
Kent
Kent

Inlägg av Marlin mån okt 11 2010, 23:06

Delmar skrev:själv blir jag stressad av att sätta på dekaler, tur att vissa är annorlunda Wink

ser ut som att det blir skitbra

Nja, i dag funkade det. Annars är det nog cockpits som är den bästa avstressaren.
Fast dekaler är kul. Efter dekaler kan jag lätt tappa sugen.

Janne.S skrev:Klok fru Very Happy

De känner en bättre än man kan tro Razz

Ser riktigt bra ut det där!

Jo tack.
Henne byter jag inte bort.
Barnen är till salu, men inte frugan clown

/Bosse jocolor
Marlin
Marlin

Inlägg av cas tis okt 12 2010, 06:45

Nu börjar den komma till liv!
Det ser bra ut!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 8 av 13 Föregående  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 11, 12, 13  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet