WHIF-16 , massaker av en Gawa modell i 1/48
+12
Caverö
Matt_Public
Kent
Azgaron
Stefan E
Marlin
Warsawpact
cas
Delmar
MiniStuff
Jokkocze
Janne.S
16 posters
Sida 1 av 8
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
WHIF-16 , massaker av en Gawa modell i 1/48
Åter till byggbordet!
Tappade gnistan lite med Thudden så nu får den vila lite igen...
Men jag slogs av en snilleblixt istället och kom på en lysande idé för ett nytt projekt! Detta blir mitt första WHIF projekt och det ska bli riktigt skoj!
Jag har alltid gillat de färgglada märkningarna på 50-tals maskiner och den glittrande silvermålningen....liksom saknar det hos moderna jetter, de är grå å tråkiga för det mesta!
Så hur skulle en modern jet se ut i 50-tals tappning?
Jag bestämde mig för att prova på en F-16!
Nu sitter det massa saker på en F-16 som inte fanns på 50-talet...som motorn t.ex. Det fanns inga F100-PW-220 eller F110-GE-100 motorer då! vad fanns det då som kunde ge en enmotorig maskin en chans då?
GE J79 förstås! Samma motor som i Starfightern!
Fast diametern på j79 är aningen mindre än dagens F-16 motorer....Jag tänker inte banta flygkroppen, det är för mycket jobb jag klurade ut en annan lösning för att göra utblåsdiametern lite mindre.
Jag skar bort F-100 utblåset och satte dit ett TF30 utblås (Tomcat motorn) och då fick jag ner diametern så det blev lagom för J79 utblåset!
Sedan rotade jag runt i rese5rvedlslådan och hittade J79 utblås som skulle suttit på min gamla Viggie...
Och det ser ju trevligt ut
Härnäst modiferade jag stabbarna, inte säker på att 50-tals teknoligin hade kommit fram till den moderna formen av stabbarna...så jag vingklippte dom!
Serdan kunde jag inte peta in en ACERII kattaplutt stol heller, som tur var hade jag en Aires ESCAPAC stol liggandes och den fanns under 50-talet!
Med lite PE på...
Liten fläktfron på plats...
Luftintaget förberett för lite "pour and dump"
Och det mesta grundades i svart som vanligt.
Utom instrumentpanelen....den målade jag vit med xtracrylics...ska testa en grej på den senare.
Så då har startskottet gått för projektet, hoppas inga F-16 puritaner opponerar sig
Limma lugnt!
Tappade gnistan lite med Thudden så nu får den vila lite igen...
Men jag slogs av en snilleblixt istället och kom på en lysande idé för ett nytt projekt! Detta blir mitt första WHIF projekt och det ska bli riktigt skoj!
Jag har alltid gillat de färgglada märkningarna på 50-tals maskiner och den glittrande silvermålningen....liksom saknar det hos moderna jetter, de är grå å tråkiga för det mesta!
Så hur skulle en modern jet se ut i 50-tals tappning?
Jag bestämde mig för att prova på en F-16!
Nu sitter det massa saker på en F-16 som inte fanns på 50-talet...som motorn t.ex. Det fanns inga F100-PW-220 eller F110-GE-100 motorer då! vad fanns det då som kunde ge en enmotorig maskin en chans då?
GE J79 förstås! Samma motor som i Starfightern!
Fast diametern på j79 är aningen mindre än dagens F-16 motorer....Jag tänker inte banta flygkroppen, det är för mycket jobb jag klurade ut en annan lösning för att göra utblåsdiametern lite mindre.
Jag skar bort F-100 utblåset och satte dit ett TF30 utblås (Tomcat motorn) och då fick jag ner diametern så det blev lagom för J79 utblåset!
Sedan rotade jag runt i rese5rvedlslådan och hittade J79 utblås som skulle suttit på min gamla Viggie...
Och det ser ju trevligt ut
Härnäst modiferade jag stabbarna, inte säker på att 50-tals teknoligin hade kommit fram till den moderna formen av stabbarna...så jag vingklippte dom!
Serdan kunde jag inte peta in en ACERII kattaplutt stol heller, som tur var hade jag en Aires ESCAPAC stol liggandes och den fanns under 50-talet!
Med lite PE på...
Liten fläktfron på plats...
Luftintaget förberett för lite "pour and dump"
Och det mesta grundades i svart som vanligt.
Utom instrumentpanelen....den målade jag vit med xtracrylics...ska testa en grej på den senare.
Så då har startskottet gått för projektet, hoppas inga F-16 puritaner opponerar sig
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: WHIF-16 , massaker av en Gawa modell i 1/48
Det här låter som en sån där galen grej jag skulle kunna få för mig att göra! Ser fram emot fortsättningen
Jokkocze
Vajjert! kul idé! Kul med lite kit-bashing.
bygg på bygg på
bygg på bygg på
MiniStuff- Vicesheriff
the man´s insane!
det här ser grymt intressant ut, bravo!
det här ser grymt intressant ut, bravo!
Delmar
Det här verkar ju heltufft!
Nästan lika bra som en thud faktiskt
Lysande idé och starten ser fin fin ut.
Kämpa på!
//Christer
Nästan lika bra som en thud faktiskt
Lysande idé och starten ser fin fin ut.
Kämpa på!
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack för entusiasmen killar
det värmer!
det värmer!
Janne.S- Moderator
Haha, vilket urskönt bygge Janne.
Det här kommer jag följa med frenesi!
Keep at it!
Det här kommer jag följa med frenesi!
Keep at it!
Warsawpact- Starwarsviritous
Hädelse !!!!
Men samtidigt måste jag medge att det verkar rätt kul
Undrar om jag ska plocka fram min Tomcat och bygga den med svenska färger á la Viggen?
Ballt projekt Janne.
Nu hämtar jag chipsen och drickan och inväntar mer bilder.
/Bosse
Men samtidigt måste jag medge att det verkar rätt kul
Undrar om jag ska plocka fram min Tomcat och bygga den med svenska färger á la Viggen?
Ballt projekt Janne.
Nu hämtar jag chipsen och drickan och inväntar mer bilder.
/Bosse
Marlin
Tack Chrille å Bosse
Fortsättning följer efter hockeyn
Fortsättning följer efter hockeyn
Janne.S- Moderator
Även jag bänkar mig för en spännande fortsättning.....
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Hockey? Vad är det för jäkla kvinnofasoner?! Kom igen nu va.
Jokkocze
hehehe Jäkla sörlänningar som bara tittar på löjlig fotboll där folk slänger sig till höger och vänster..... Hockey är för riktiga män! Där får man tåla en tackilng utan att springa till mamma!
Har pillat lite i pauserna åsså, har målat grått på preshejden å hällt färg i luftintaget.
Har pillat lite i pauserna åsså, har målat grått på preshejden å hällt färg i luftintaget.
Janne.S- Moderator
LoL, prioriteringar
Spelar själv som forward i FHC (korpen)
Hockey är en skitrolig sport men en WHIT-F16 är nog så viktig!
Spelar själv som forward i FHC (korpen)
Hockey är en skitrolig sport men en WHIT-F16 är nog så viktig!
Warsawpact- Starwarsviritous
Himla kul bygge Janne! Ska bli väldans intressant att följa! Bra start!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ja precis, precis!MiniStuff skrev:Hockey!? Fotboll!? Sport suger!
Jokkocze
FINNS det fler än jag som INTE gillar sport???
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ja! Visst är det härligt att veta att man inte är själv?
Jokkocze
jag gillar bara E-sport, F1 och rally, allt som inkluderar en boll/puck/grishud är sömnpiller
Delmar
Delmar skrev:jag gillar bara E-sport, F1 och rally, allt som inkluderar en boll/puck/grishud är sömnpiller
E-sport... antar att du menar dataspel? För det kan jag hålla med om att det är rätt underhållande och har spelat en del själv. Slakta Zombies i lag e kul!
MiniStuff- Vicesheriff
Whiffen fortsätter
Målade å torrborstade IP kåpan och övre delen av cockpit.
Intrumentpanelen fick lite färg, jag grundade den med vit akryl sedan målade jag mned enamel på, sedan tog jag en tops och doppade i lacknafta och gnuggade försiktigt på mätartavlorna.
Sittbrunnen...
Luftintaget utsattes för en "pour and dump", sedan ska jag blanklacka och måla silver.
Sedan modifierade jag luftintaget lite till, jag tog bort läppen, de klarade säkert av att göra så här komplexa former på 50-talet men det vore antagligen dyrt så kanske bara en enkel platta framför luftintaget?
Kattaplutten och utblåset är under arbete än så länge
Limma lugnt!
Målade å torrborstade IP kåpan och övre delen av cockpit.
Intrumentpanelen fick lite färg, jag grundade den med vit akryl sedan målade jag mned enamel på, sedan tog jag en tops och doppade i lacknafta och gnuggade försiktigt på mätartavlorna.
Sittbrunnen...
Luftintaget utsattes för en "pour and dump", sedan ska jag blanklacka och måla silver.
Sedan modifierade jag luftintaget lite till, jag tog bort läppen, de klarade säkert av att göra så här komplexa former på 50-talet men det vore antagligen dyrt så kanske bara en enkel platta framför luftintaget?
Kattaplutten och utblåset är under arbete än så länge
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
ser lovande ut Janne, kan knappt vänta på hur det kommer se ut när det börjar ta lite mer form
Delmar
Sida 1 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» M1A2 Abrams - Svensk WHIF
» Ännu mer av Modell Gbg -09
» Modell GBG 2010
» Tips på modell...
» Modell hållare.
» Ännu mer av Modell Gbg -09
» Modell GBG 2010
» Tips på modell...
» Modell hållare.