IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur kronmärka medelst airbrush?

+2
Jokkocze
JonteS
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av JonteS mån nov 01 2010, 21:56

Har börjat måla min andra modell sedan jag skaffade mig en airbrush och behöver återigen tips (& tricks) rörande airbrushandets ädla konst.

Jag har boken "Kronmärkt" framför mig och således alla mått på kronmärke M/40, men vet inte riktigt hur jag bäst ska göra för att kronmärka min modell.

Om jag införskaffar en passarkniv är det ju inga problem att åstadkomma runda schabloner med maskfilm. Tänker då att jag gör två olika runda schabloner (en större och en något mindre). Med den större schablonen applicerad sprutar jag sedan med gult, och sedan använder jag den mindre schablonen samt 3 st kronschabloner för att spruta blått? Är det bästa sättet eller hur bör man gå tillväga? Till råga på allt ska kronorna ha en svart linje i utkanten, men det känns hopplöst att försöka åstadkomma det med spruta.. Hur gör man då? Penna? Färg & tunn pensel & extremt stadig hand?

Har förgäves sökt efter typsnittet för flygplanens märkning på nätet men inte lyckats hitta den. Några tips där?

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av Jokkocze mån nov 01 2010, 22:45

Schabloner låter väl som den bästa lösningen, så det kan nog bli bra tror jag. Den svarta linjen är väl enklast att ta med någon form av tuschpenna och en stadig hand, skulle jag tro.
Eller så gör du ytterligare en schablon för den.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av Janne.S mån nov 01 2010, 23:36

Jag skulle göra så här:

Först blåsa gult...stor cirkel schablon
Sedan sätta dit mindra shablon för att maska av det gula i ytterkant och sätta dit kronmärkena och blåsa det blå.

För att få till den svarta ytterkanten på kronmärkena så köper du helt enkelt tom dekalfilm och målar svart sedan skär du ut lämplig bredd på linjerna och applicerar helt enkelt.

Tom dekalfilm kan köpas hos Rebellen bland annat Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av JonteS tis nov 02 2010, 08:47

Tackar. Dekalfilmstricket var nytt för mig, men tycks vara en god idé. Very Happy

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av MiniStuff tis nov 02 2010, 12:16

Det finns även ett ark med en massa kronmärken för ett antal olika skalor, tror det var 1/72, 1/48 och 1/35 kan vara något mer. Jag har såna på lager, kan kolla mer exakt om det är intressant samt ladda upp en bild.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av JonteS tis nov 02 2010, 12:32

Har inte lyckats hitta några dekaler i storleken jag behöver (1:12). MBS models har dekaler av klistermärkestyp, men det blir lite för tjockt i min smak, varför jag tror jag målar kronmärkena istället.

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av MiniStuff tis nov 02 2010, 13:56

aaah! 1/12! ja det var lite större än vad jag har... Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av JonteS tor nov 04 2010, 21:33

Skar just till allt jag trodde jag behövde för att kronmärka en gammal "provvinge" från en kraschad P-51:a; Två cirkelschabloner + tre kronor. Men plötsligt inser jag hur klurigt det blir att positionera schablonerna. Att få den yttre cirkeln på plats är ju en smal sak, lite klurigare att centrera den andra i den första, men fullt görbart. Däremot att placera maskeringsfilmen för de tre små kronorna, det tycks mer eller mindre omöjligt.

Är den enda lösningen att göra en schablon ur vilken jag pillar bort delar? Dvs först en stor cirkulär schablon som jag använder för att spruta en stor gul cirkel. Sedan en schablon där det är näst intill genomskuret tre kronor och en något mindre cirkel ur (som totalt är cirkulär och passar i hålet jag först sprutat med gult?)? Sedan pillar jag bort den mindre cirkeln och gör mitt yttersta för att inte kronorna ska följa med ur? Låter väldigt omständigt.. Men jag kommer inte på något käckt sätt att lösa det här.

Förstår såklart att jag är helt orutinerad, varför jag hoppas det finns en toppenbra lösning på mitt problem. Hjälp? Very Happy

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av Janne.S tor nov 04 2010, 21:58

Kan ju passa in kronorna efteråt, bara markera hur de ska sitta t.ex med en liten blyerts prick i hörnen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av JonteS fre nov 05 2010, 20:30

Nu har jag kronmärkt min provvinge (med de färger som fanns närmast till hands). Har ingen tom dekalfilm, så de svarta linjerna återstår fortfarande att testa, men annars tycker jag det funkade riktigt bra. Tack för alla tips! Very Happy

Hur kronmärka medelst airbrush? Kronor

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av cas fre nov 05 2010, 21:59

Det där blev ju inte dumt alls!
Om nu bara alla dekaltillverkare kunde göra det lika bra också Rolling Eyes
//Christer
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av JonteS fre nov 05 2010, 22:07

Har ju bara börjat snegla på dörren till allt vad man kan göra med en airbrush, men att använda airbrushen till märkningen känns riktigt bra. Ingen risk för silvring, ingen skillnad i ytfinish gentemot kringliggande ytor, ingen film som behöver trimmas till ett minimum, osv osv. Det förvånade mig hur lätt det gick att skära till (och använda) schablonerna.

Nu återstår att ta reda på vilka Tamiya-färger som kan tänkas användas för kronmärkningen. Very Happy

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av Azgaron lör nov 06 2010, 10:26

Det blev ju himla bra det där! Ser fram emot att se hur de riktiga blir sen!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av JonteS lör nov 06 2010, 21:23

Färgreferenser för i stort sett alla tänkbara svenska flygplan hittade jag på ipms stockholms sida, men däremot inga färgreferenser för märkningar.

Vet inte vad jag ska använda för kronmärken och övrig märkning? Tamiyas XF3 (Flat Yellow) och XF8 (Flat Blue) är i starkaste laget? Vad använder ni andra? Någon som har någon referenslista för färgerna?

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av Janne.S sön nov 07 2010, 03:10

Jag tror du får använda ögonen för att få till färgblandningen...har du dekaler med kronmärken så försök få det att matcha...finns inga genvägar.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av JonteS sön nov 07 2010, 19:55

De få dekalark jag har liggande har varierat betydligt i kulör, därav min jakt på färgkod. Lyckades hitta det i "Kronmärkt", en riktigt bra bok det där. Very Happy

Det enda jag saknar nu är större klarhet i övriga märkningar/markeringar. Har inte hittat några bra referenser på hur övrig märkning såg ut kring 40-talet.. Finns en hel del dokumentation av hur Draken och nyare flygplan märktes, men de äldre har jag inte hittat något bra på än.

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Hur kronmärka medelst airbrush? Empty Sv: Hur kronmärka medelst airbrush?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet