Airbrush
4 posters
Sida 1 av 1
Airbrush
Har köpt ett airbrush set för nybörjare, tyckte väl att de va sådär.
Är det nån som har något bra tips på en airbrush.
Har tittat lite på tamiya.
Är det nån som har något bra tips på en airbrush.
Har tittat lite på tamiya.
Jonny- Gäst
Sv: Airbrush
Satsa på en ordentlig kompressor först. Antingen en garagekompressor med jättetank att fylla och sedan stänga av kompressorn. Eller så en kylskåpskompressor med liten tank typ Sil-air som får stå och puttra. Du kommer att få ett bättre resultat med den spruta du har och kan lära dig den ordentligt. Man kommer rätt långt även med en billig spruta med en bra kompressor. När du känner att du inte blir bättre med den spruta du har, då byter du spruta.
linusorn
Jag är rörande överens med Linus angående kompressorn som främsta kvalitetshöjande faktor, men en välgjord och lättskött airbrush underlättar också lärprocessen rejält. När du väl har fått in snitsen så är det — åtminstone enligt min åsikt — bättre att det är din egen förmåga som utgör begränsningen för resultatet snarare än utrustningen.
För egen del rekommenderar jag en Evolution från firman Harder & Steenbeck; den är lättbegriplig och förlåtande men samtidigt effektiv.
För egen del rekommenderar jag en Evolution från firman Harder & Steenbeck; den är lättbegriplig och förlåtande men samtidigt effektiv.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Jag är rörande överens med Linus angående kompressorn som främsta kvalitetshöjande faktor, men en välgjord och lättskött airbrush underlättar också lärprocessen rejält. När du väl har fått in snitsen så är det — åtminstone enligt min åsikt — bättre att det är din egen förmåga som utgör begränsningen för resultatet snarare än utrustningen.
+1
Visa ord från Matt - klok som en bok
När jag skall köpa ett verktyg så brukar jag fråga mig själv "Hur många byggsatser kostar detta verktyget?". Räknar man med att en byggsats i snitt kostar 500:- så får man avstå från 3 stycken byggsatser om man vill ha en H&S Evolution CR+ 2-in-1
I slutändan handlar det om hur mycket pengar man vill lägga på sin hobby och i vilken ordning man köper sakerna...
En H&S Ultra (som kostar två byggsatser!) är en ypperlig airbrush också - jag målade i princip hela min Viggen med en sån. Meeeen en H&S Evo som Matt föreslår är lite bättre och framför allt mycket lättare att göra ren - vilket är en sak som man på sikt lär sig uppskatta.
Jag har en H&S Infinity också (som kostar 4 byggsatser), vilket är en gudalik airbrush... men jag skulle vilja påstå att en Evo prickar in sweet-spoten för pris/prestanda.
Sen finns det fina grejjer från Iwata också, men jag har ingen koll på dom...
En bra kompressor håller hela (modell)livet ut - Min Sil-Air fyller 30 år snart.
Tommy
TommyKillander
Kan bara hålla med grabbarna här ovanför en H&S Evo 2 in 1 är mitt weapon of Choice.
linusorn
Ej att förglömma är Iwata Neo, som kostar ungefär som två byggsatser enligt Tommys sätt att räkna.
Väldigt bra spruta för pengarna.
Lite lägre pris tar man för Sparmax men jag känner inte till dom något vidare. Dom ser dock ok ut, och är garanterat ett steg upp från Biltema-sprutor för 300 spänn.
Runt lusentappen får man bra alltså grejer, över det så blir det som i alla gubbsporter väldigt dyrt och väldigt exklusivt men det går egentligen lika bra med det billiga om man har bra handlag
Själv blåser jag smått med en Iwata HP-C plus, som i dagsläget kostar 5,5 byggsatser men när jag köpte den får några år sen vad pundet lägre och Airbrushes.com hade ett bra pris.
För primer har jag en H&S Evolution med 0,35mm nål.
Ja, det är lite lyxlirar varning att ha två såna sprutor riggade och klara att användas när som, men vad var det jag sa om gubbsport?
Väldigt bra spruta för pengarna.
Lite lägre pris tar man för Sparmax men jag känner inte till dom något vidare. Dom ser dock ok ut, och är garanterat ett steg upp från Biltema-sprutor för 300 spänn.
Runt lusentappen får man bra alltså grejer, över det så blir det som i alla gubbsporter väldigt dyrt och väldigt exklusivt men det går egentligen lika bra med det billiga om man har bra handlag
Själv blåser jag smått med en Iwata HP-C plus, som i dagsläget kostar 5,5 byggsatser men när jag köpte den får några år sen vad pundet lägre och Airbrushes.com hade ett bra pris.
För primer har jag en H&S Evolution med 0,35mm nål.
Ja, det är lite lyxlirar varning att ha två såna sprutor riggade och klara att användas när som, men vad var det jag sa om gubbsport?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet