IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airbrush!?

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Airbrush!? Empty Airbrush!?

Inlägg av bjork_larsson mån okt 20 2008, 15:54

Tja allesammans, nu har jag fått igång min gamla airbrush efter ett ganska så långt uppehåll! Jag har byggt en liten provisorisk lackbox här hemma och nu fungerar allting bra, förutom min =(%"//&6 airbrush Evil or Very Mad . Jag läste en tråd här intill om någon aztek, men har ni några tips på en ny spruta. Jag kräver ingen "proffs modell" för 3-10000 utan en enkel som fungerar kanon till diverse modellflyg!

Skall man ha med double action eller inte... behöver man det och skiftar resultatet? Alla tips och tricks är välkomna... lämna gärna någon sida som ref. om ni vet någon bra sådan... Jag skall iaf. googla nu!

Ha det bra...

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson

Till överst på sidan Gå ner

Airbrush!? Empty Sv: Airbrush!?

Inlägg av bjork_larsson mån okt 20 2008, 16:14

Har det någon betydelse om man har en kopp som hänger under eller en som sitter över? Om den är avtagbar måste det väl rimligtvis vara lättare att tvätta eller? Har jag fel? bounce

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson

Inlägg av JOooCKE mån okt 20 2008, 18:04

Hej !

Det med koppen vet jag faktiskt inte men en spruta som jag tycker är kanon för att vara en så billig är den jag har...
jag köpte den på Jula för 300 och en kompressor för 699 och även en luft slang för 50 tror jag att det var, den tycker jag är kanon som nybörjar spruta

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Stefan E mån okt 20 2008, 18:13

Hejsan Terje!

Jag är inne på min andra air-brush från Claes Olsson.

Inte för att det är en dålig färgspruta, tvärtom!
Det är helt mitt eget fel eftersom jag plågade ihjäl min första, utan att jag visste om det!

Därför, köp en inte alltför dyr spruta som den första, (för du KOMMER att sabba den! Wink ) Claes Olssons för 399:- är en perfekt nybörjarspruta!
Det är en kopia på Badger150, en av de mest använda färgsprutor som finns!
Den är en mycket enkel "double-action" att använda, mycket enkelt och robust konstruerad och inte minst, lätt att göra ren.
Den har en hängande kopp som kan tas bort och göras ren separat.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20955434

Som du ser får man med en hel del tillbehör i asken.

Vill du sedan ha en vettig kompressor så kan jag rekommendera den här från samma firma;

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=40434357

Den är inte direkt tystgående No men den laddar snabbt och man målar länge på en laddning.
Mycket bättre än den lilla "stånkan" som går hela tiden!

Jag har använt den här kombinationen sedan i våras och är helnöjd med grejerna.
Bra utrustning är viktig, att den sen inte kostar skjortan gör ju inget.

Det finns säkert flera synpunkter och det är inte lätt att välja heller!

Lycka Till!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av JOooCKE mån okt 20 2008, 18:21

Stefan ! , nu hjälpte du mig också , den på clas ohlson som du har värkar vättig , man kanske ska ta o köpa sig en till ! Very Happy
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Janne.S mån okt 20 2008, 18:48

Som sagt det är ganska smart att ha en billig spruta till en början, då man, som stefan sa, garranterat kommer att sabba den.
Sedan om det är en claes ohlsson spruta eller en begagnad spruta är väl oväsentligt.
Men räkna med två år för att bemästra den sprutan du har innan du kan gå vidare p.g.a. sprutans begränsningar.

Ett bra sätt att bli vän med sprutan på är genom att göra övningar på papper där man drar linjer i olika grovlekar, vågot och prickar.

Frågan om double action eller single action är mer en smak sak men en double action spruta ÄR lite snårigare att lära sig men när du väl kan den så vill du inte ha något annat!
En double action spruta så kan du bestämma luft färgblandningen med fingret och på en single action spruta så förinställer du luft-färgblandningen. Så det är mer en smak sak.

Att ha koppen brevid/under gör det snarare lite svårare att göra rent för du då har en liten kammare i sprutan där färgen sugs in och det kan vara lite knepigt att göra rent där emellan åt. Jag hade själv en förkärlek till koppar som satt brevid eller under, mest för att jag kunde blanda färgen i koppen innan jag fäste den vid sprutan.
Att ha en fast kopp uppe på sprutan ger ett lite bättre färgflöde då du får hjälp av gravtationen och det är lätt att komma åt att göra rent, nu går det 3 gånger så fort att göra rent sprutan än när jag
hade sidokopp.

Nu har jag haft färgspruta i ca 7 år och har gått från en aztek till en badger till Iwata, och jag har troligen byggt ett 50 tal modeller under den tiden. Jag skulle tro att det är en ganska normal kurva för att gå från att vara vän med sprutan till att även kunna göra lite avancerade saker med den.

Men slutresultatet hänger inte alltid vid hur bra spruta du har utan hur bra du är på att anvnda sprutan och känna till dess begränsningar. Sedan är dwet viktigt hur man blandar färgerna som ska sprutas...vilka effekter vill du uppnå? Hur ska den täcka? Hur ska du göra färgövergångar?
Man ska alltså inte bara bli vän med sprutan utan även färgen man använder!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av bjork_larsson mån okt 20 2008, 19:25

Tack allesammans för bra svar!

Jag tror att jag har en liknande som du har Jocke, jag köpte också min på Jula och detsamma gäller min kompressor. Kompressorn är okey, förutom att det låter som en hel fabrik när den jobbar, vilket är hela tiden. Den krånglar lite, jag vet inte riktigt vad det är, jag felsöker och fel söker... OCH INNAN NÅGON SÄGER ATT DET ÄR SKIT BAKOM SPAKARNA så kan jag säga att det inte är självförvollat! Razz

Den sprutan jag har nu är okey, tyvärr fattas det en liten skruv på den som jag råkade fumla bort i tvätten, så det är ju självförvållat! Embarassed Men problemet med sprutan är att den inte går att ställa in på en fin, tun liten stråle! Mad Klarar du av det på din Jocke? Skulle vara intressant hur du gör i sådana fall.

Satt det är väl egentligen därför jag vill ha en ny, eller rättare sagt en till.

Stefan, kan du få in en hårfinstråle på denna eller? Vore intressant att veta... Det är lite det jag är ute efter. Inte enbart för mina modellers skull utan även för mina teckningar och skisser...! Very Happy

Tack Janne, för dom som vanligt mycket hjälpsamma tipsen. alien Den jag har nu är en double action och det tycker jag är ganska bra... som du säger, lite trixit, men ganska bekvämt! Men jag får kolla runt lite...

En sista fråga, är det någon av er som har lite koll på en liten kompressor med en tank, som inte låter så värst mycket!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson

Inlägg av Azgaron tis okt 21 2008, 06:48

Jag hade turen att få låna en Evolution Silverline Fpc samt en kompressor av en vänlig själ i IPMS Halmstad! Sen var jag såld, så när han var tvungen att ha tillbaka den så beställde jag en från Hobbybokhandeln! Nått jag än så länge inte ångrat! Visst det kanske finns en risk att även en dyrare går sönder till slut, men är man bara lite varsam så håller den nog än ett bra tag.
Med den medföljer två munstycken och nålar, och med det finare 0,15mm kan man åstadkomma nått sånt här!

Airbrush!? Panther_tank_pre_shade_640x480

Lite övningskladd jag gjorde, då jag ändå hade färg över efter att ha pre-shadat Panthern som också syns i bild! (mer om detta bygge senare).

Nån vettig kompressor har jag inte än, utan jag trylar med en trött gammal Biltema som bluddrar och far ikring på golvet! Helst vill jag ju ha en tyst kylskåpskompressor, men de kostar ju en del.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Janne.S tis okt 21 2008, 11:21

Jag har en Werther kompressor, den är ganska tyst och det går att dämpa den ytterligare genom att ställa den på en ihopvikt filt Very Happy
Den har en pytteliten tank så den får gå hela tiden, om jag blåser konstant så håller den sig på ca 1.5 bar och den maxar på 2 bar

Men visst den var inte billig, 2000 pix fick jag ge för den men jag tänkte att i början är kompressorn viktigare än sprutan så jag köpte en rejäl en från början. Så har jag inte behövt uppgradera under åren heller Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av bjork_larsson tis okt 21 2008, 11:49

Bortsett från att det är någonting konstigt med min kompressor och att den lever om hela tiden så är min bra... Jag brukar ha den som du säger Janne på en filt. På så sett far den inte omkring i hela socken men den lever fortfarande om! Men jag får se, jag är väl fast med denna tills jag har råd med en ny, och när jag hittare en som är någorlunda tyst!

Har förresten börjat blås min nya 727-200 modell i går! Börjar bli riktigt bra! Helt enormt vilken skillnad det bli mot penselmålning! Idag hoppas jag att min nya bok kommer... Aviation Factfile: Civil aircraft!

Hoj...

Terje Cool
bjork_larsson
bjork_larsson

Inlägg av JOooCKE tis okt 21 2008, 14:11

Hej , det jag kan göra är att den ''knappen'' som man trycker ner kan man dra bakåt för ökad färg mängd och även om jag har hittat ett läge som jag gillar kan jag dra åt en liten skruv längst bak så att jag inte kan dra ''knappen'' mera bakåt...

hoppas du förstår vad jag menar

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av bjork_larsson tis okt 21 2008, 15:31

Jo, jag förstår vad du menar. Det är det som kallas double action, du justerar både luften (beroende på hur långt ner du trycker knappen) och färgflödet ( hur långt bak du trycker den). Om jag nu har fattat detta rätt... annars får väl någon rätta mig! Very Happy

Men det jag skulle vlja ha, är en airbrush som jag kan blåsa "hårtunna" linjer med, samtidigt som jag kan öka på strålen och få en lite kraftigare! Kanske krävs en aztek till det som man kan byta munstycken på! Men jag vill nog ha färgkoppen över pennan!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson

Inlägg av JOooCKE tis okt 21 2008, 16:28

Det var skönt att du förståg mig ! Very Happy

jaa , det går ju inte blåsa så fina liner men den duger till allt annat ! Razz

om man ska ha en som blåser sp tunt så behövs något lite dyrare med lite mer kvalitet kanske....

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Azgaron tis okt 21 2008, 18:41

Terje,

Vill du kunna måla tunnare linjer än det jag visade upp? Det går nog med lite övning med den sprutan och nålen jag har också!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Stefan E tis okt 21 2008, 19:34

Hejsan!

Det är just den begränsningen på min Claes Olsson spruta, det går inte att göra hårfina linjer eller skarpa kanter.

Ner till ca 2mm är OK, men inte smalare!

Just nu börjar jag titta efter en ny, bättre färgspruta eftersom jag känner begränsningarna i den jag har.

Men då har jag ändå hållit på i två år med den jag har!

En vän till mig gör sådana fantastiska saker med den här billiga sprutan som får mig att baxna ibland!

Kom ihåg att ett bra verktyg gör jobbet lättare, men du blir inte ett proffs bara för du har dyra verktyg!
Övning, övning och åter övning är vad som gäller!

Limma Lungt!

Stefan E
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av bjork_larsson tis okt 21 2008, 21:05

Jo, jag känner igen det där med övning! Jag är hockeymålvakt och predikar för de yngre i klubben att det inte sitter i ett par nya snygga benskydd utan att man kan bli lika bra i ett par äldre saker! som ett exempel då...

Men jag skulle verkligen behöva en airbrush som jag kan göra finare linjer med och dyligt, men det är klart, då kostar det betydligt mera, antar jag!

Vi får väl se vad jag hittar... Jag skall kolla vidare! Men du kan väl informera mig om du hittar något som du tyker verkar intressant!

Terje rabbit
bjork_larsson
bjork_larsson

Inlägg av Janne.S tis okt 21 2008, 22:44

Vad är fina linjer? för dig alltså?

Min Badger 150 kunde jag blåsa ungefär 1mm breda linjer, tunnare om jag höll spruta äckligt nära ytan som skulle målas. Du kan få väldigt fina linjer med de flesta sprutor med rätt teknik.

1. Blanda färg i koppen och blanda ut färgen med ca 70% förtunning. Gör några test blås så du hittar ett bra tryck och träffbild.
2. Tag bort koppen och blås med väldigt låg färg/luft mix och ganska lågt tryck, håll sprutan max 1 cm över ytan som ska blåsas.

Gör den övningen på ett papper till en början några gånger tills du hittar rätta handlaget och testa sedan på en modell

En hyfsad spruta går på runt 1000-lappen och en Badger 150 kostar väl däri kring...det är bara när vansinnet faller in som man som jag hostar upp sprutor för 7-8000 spänn Razz

Lycka till Terje
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av bjork_larsson tis okt 21 2008, 23:13

Jo, tunna linjer är som du säger 0,5 - 1,0 mm. Jag försöker lite med färgblandningen där, men sprutan sprider färgen ändå. Jag har nog kommit ner til 3 - 4 mm som lägst, men jag får inte den någorlunda rena kanten som jag vill.

Men jag skall testa lite i morgon och se hur jag skall ordna det. Dock så fungerar sprutan underbart när jag skall grundmåla eller så. Razz

Tack för tipsen...

Terje Very Happy
bjork_larsson
bjork_larsson

Inlägg av Azgaron tor okt 23 2008, 19:25

Jag undrar ifall jag inte varit tillräckligt tydlig med inlägget jag gjorde tidigare! Det är alltså den frihandssprutade bilden jag avser, och inte Pantern! De bara råkar vara på samma bild! Smile
Linjerna på den är väl millimetern eller under tom!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av bjork_larsson tor okt 23 2008, 20:51

Jo, jag forstod det! Razz

Nu när jag ändå har dig på tråden, vet du något om en utställning i Mölnlycke och Djupedalsskolan nu på lördag?

Terje Very Happy
bjork_larsson
bjork_larsson

Inlägg av Azgaron tor okt 23 2008, 21:37

Ok, jag var inte säker på om budskapet nått fram! Smile

Nej, tyvärr inte vad jag vet! Hör jag nått så hör jag av mig!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av bjork_larsson tor okt 23 2008, 22:17

Joda, jag hänger med vet du! Very Happy I alla fall i bland! =) Gör så!

Godnatt!

Terje Sleep
bjork_larsson
bjork_larsson

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet