BAC SRN4 Hovercraft, Airfix 1/144
+10
Gigabyte
Caverö
Matt_Public
MiniStuff
T-34
Janne.S
Marlin
cas
Azgaron
Stefan E
14 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: BAC SRN4 Hovercraft, Airfix 1/144
Någon brukar lämna fingeravtryck på mina modeller med?
Snyggt blir det Stefan!
Snyggt blir det Stefan!
glimturen
glimturen skrev:Någon brukar lämna fingeravtryck på mina modeller med?
Aha... det låter som ett fall för Konstapel Clouseau
Det borde inte vara så svårt att identifiera förövaren om det finns fingeravtryck
Också; snyggt jobbat Stefan med den i särklass mest komplicerade maskering och målning jag har sett
Tommy
TommyKillander
Inredningen i styrhytten har kommit på plats samt en del takdetaljer….
Ooopsie, kom just på att främre masten (pitotröret?) kom i vägen för radarantennen, den måste naturligtvis ligga ner!
Gör om, gör rätt…
Rutorna demaskerade och ett väldigt taffligt försök att måla ramarna (det ser faktiskt lite bättre ut IRL…)…
Jag hade ju tänkt att använda bilarna som följde med byggsatsen för det finns ju inga snygga bilar att köpa i 1/144.
Trodde jag…
För flera år sedan köpte jag ett par mycket fina Amerikanska bilar i HO från en Brittisk firma som heter Oxford Diecast (jag såg bilarna i en nyhetsannons i Model Railroader).
Jag skickade efter några stycken för jag blev nyfiken och dom hade fått lysande omdömen, bilarna var mycket riktigt superfina, helt i metall och hyfsat billiga, firman levererade, men jag tittade naturligtvis bara på HO-bilar….
Strax efter förra inlägget kom jag på att om de hade bilar i HO så borde de ju ha bilar i N-skalan (1/160) och Brittiska eftersom det ju är en Brittisk firma.
Jag gick in på deras sida och kollade jodå, de hade inte bara bilar för den vanliga N-skalan, utan för den Brittiska N-skalan som är 1/146 och mängder av dem, bilar, lastbilar, bussar, ja allt!
Det hade jag inte en aning om, men det var ju perfekt, bara två skalsteg ifrån svävaren och bra mycket bättre än 1/160!
Dessutom kunde man köpa ett fyrpack med sorterade bilar, slumpvis valda ur sortimentet som ett slags ”last-pack” för järnvägsvagnar till ett reducerat pris!
Last-packen fanns för -50, -60 eller -70 talen, jag köpte ett -60 talspack och två -70tals (12 bilar), några dubletter blev det, men bilarna är riktigt fina!
Jag kunde inte låta bli o köpa en turistbuss också!
Passagerare var det sämre med, så här fick det bli den vanliga N-skalan, ett ekonomipack figurer från Faller (36 stycken), riktigt fina och väl målade med tanke på priset….
Jag köpte också ett paket med ca 50 sittande figurer från Digikeys, BILLIGA, dåligt målade Kinesiska figurer som jag aldrig skulle använda på min modelljärnväg, men de duger som passagerare på svävaren då man inte ser så mycket av dem.
Skillnaden i kvalitet jämfört med Faller är slående, priset var ungefär lika för båda förpackningarna!
Kommer mera snart…
Stefan
Ooopsie, kom just på att främre masten (pitotröret?) kom i vägen för radarantennen, den måste naturligtvis ligga ner!
Gör om, gör rätt…
Rutorna demaskerade och ett väldigt taffligt försök att måla ramarna (det ser faktiskt lite bättre ut IRL…)…
Jag hade ju tänkt att använda bilarna som följde med byggsatsen för det finns ju inga snygga bilar att köpa i 1/144.
Trodde jag…
För flera år sedan köpte jag ett par mycket fina Amerikanska bilar i HO från en Brittisk firma som heter Oxford Diecast (jag såg bilarna i en nyhetsannons i Model Railroader).
Jag skickade efter några stycken för jag blev nyfiken och dom hade fått lysande omdömen, bilarna var mycket riktigt superfina, helt i metall och hyfsat billiga, firman levererade, men jag tittade naturligtvis bara på HO-bilar….
Strax efter förra inlägget kom jag på att om de hade bilar i HO så borde de ju ha bilar i N-skalan (1/160) och Brittiska eftersom det ju är en Brittisk firma.
Jag gick in på deras sida och kollade jodå, de hade inte bara bilar för den vanliga N-skalan, utan för den Brittiska N-skalan som är 1/146 och mängder av dem, bilar, lastbilar, bussar, ja allt!
Det hade jag inte en aning om, men det var ju perfekt, bara två skalsteg ifrån svävaren och bra mycket bättre än 1/160!
Dessutom kunde man köpa ett fyrpack med sorterade bilar, slumpvis valda ur sortimentet som ett slags ”last-pack” för järnvägsvagnar till ett reducerat pris!
Last-packen fanns för -50, -60 eller -70 talen, jag köpte ett -60 talspack och två -70tals (12 bilar), några dubletter blev det, men bilarna är riktigt fina!
Jag kunde inte låta bli o köpa en turistbuss också!
Passagerare var det sämre med, så här fick det bli den vanliga N-skalan, ett ekonomipack figurer från Faller (36 stycken), riktigt fina och väl målade med tanke på priset….
Jag köpte också ett paket med ca 50 sittande figurer från Digikeys, BILLIGA, dåligt målade Kinesiska figurer som jag aldrig skulle använda på min modelljärnväg, men de duger som passagerare på svävaren då man inte ser så mycket av dem.
Skillnaden i kvalitet jämfört med Faller är slående, priset var ungefär lika för båda förpackningarna!
Kommer mera snart…
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Det blir ju kalas-fint med lite nyttolast på skutan
Tommy
Tommy
TommyKillander
Just! Och herreminje vilka vackra småbilar.TommyKillander skrev:Det blir ju kalas-fint med lite nyttolast på skutan.
Matt_Public- Master of DNF
Blir ju kalassnyggt det där. Såg en dokumentär om de brittiska svävarna över kanalen. Kommer inte ihåg vilken kanal, men efter ett antal år kapade man tydligen några av svävarna på mitten och förlängde dem duktigt för att få bättre bränsleekonomi och möta konkurrensen från flyget. En av dem drog in i piren i Dover också och fick ett rejält stort hål, i men klarade sig flytande in till kaj. Tror det blev en del dödsfall tyvärr.
linusorn
Kul med en uppdatering av svävarbygget löper på fint i sin egna takt ,,
som sagt nyttolasten är ett roligt inslag i bygget !
Ps vet varför figurerna inte är på benen ,, står ju på paketet,,, Faller
som sagt nyttolasten är ett roligt inslag i bygget !
Ps vet varför figurerna inte är på benen ,, står ju på paketet,,, Faller
Gigabyte
cas likes this post
Kulmåns!Gigabyte skrev:P.S. Jag vet varför figurerna inte är på benen, det står ju på paketet: Faller.
Hur fräsigt bygge som helst! Bilarna, som var ett fynd och figurerna kommer att göra den levande!
Snyggt Stefan!
Snyggt Stefan!
Befolkningen av svävaren har påbörjats….
Börjar ju se riktigt trivsamt ut…
…men besättningen ser inte så värst engagerad ut….
Här har jag limmat in väggarna på styrbord sida.
Glasrutorna monterade…
Rutorna är lite väl tjocka och långt ifrån perfekt gjutna, men de funkar.
Babords genomskinliga väggar monterade….
Här kan man däremot inte klaga på klarheten i glaset!
Kommer mera snart….
Stefan
Börjar ju se riktigt trivsamt ut…
…men besättningen ser inte så värst engagerad ut….
Här har jag limmat in väggarna på styrbord sida.
Glasrutorna monterade…
Rutorna är lite väl tjocka och långt ifrån perfekt gjutna, men de funkar.
Babords genomskinliga väggar monterade….
Här kan man däremot inte klaga på klarheten i glaset!
Kommer mera snart….
Stefan
Jämrans fesna britter, alltså!Stefan E skrev: [...] men besättningen ser inte så värst engagerad ut [...]
Samma slappa attityd har även setts hos jaktpiloter från samma modell-era.
Inredningen är dock top notch. Pax för en hörnsoffe-plats!
Ser riktigt bra ut Stefan!
Jag blir riktigt sugen på att bygga nåt sånt!
Mycket inspirerande bygge!
Jag blir riktigt sugen på att bygga nåt sånt!
Mycket inspirerande bygge!
Häftigt! Man skulle ha passat på medans de var i trafik!
linusorn
Snyggt Stefan,
Inga Coronas säkra avstånd mellan de passagerarna direkt.
/Bosse
Inga Coronas säkra avstånd mellan de passagerarna direkt.
/Bosse
Marlin
Det är kanske förklaringen till varför besättningen ser döende ut.Marlin skrev:Inga Corona-säkra avstånd mellan de passagerarna direkt.
En svävare kommer lastad….
Dags att lägga på taket…
Det var lättare sagt än gjort….
Jag började i höger hörn, det passade nästan perfekt, men på andra sidan fattades runt 5millimeter!
När jag lade taket på mitten, över portarna så hade jag en glipa på ca 2-3millimeter RUNTOM!
Efter en del funderande och tittande på bilder o videos på nätet insåg jag att ytterväggarna LUTADE INÅT!
Inte mycket, knappt märkbart men mycket tydligt när man väl visste om det!
Inte ens så mycket som en viskning eller antydan i Airfix byggbeskrivning, hur tusan ska byggaren veta det????
Ja, ja, jag vet, det kallas research, men det finns inte mycket på dessa stora svävare….
Det enda logiska vore att börja med att limma taket i MITTEN, över portarna, INNAN några väggdelar överhuvud taget monterats och SEDAN limma in väggarna.
Jag följde ritningen (tvärtom) och då passade det naturligtvis inte!
Det var bara att ta bort sidoväggarna jag redan limmat in, en del med CA-lim(!), på vänster sida gick det bra då jag använt Gator Glue (vitlims typ), men på höger sida hade jag använt CA-lim och det satt som berget!
Jag fick bryta o bända ordentligt (med en del skador som följd) för att tvinga in sidopanelerna på plats med en aningens lutning inåt.
Till slut hade jag fått till höger sida ganska bra, utom i fören, jag lämnade skarven olimmad för tillfället…
Aktern passade rätt bra, men vänster hörn ställde till det.
Jag fick inte bort den röda delen med utbuktningen (man kan se att jag fått den en aningen för långt ut...), här blev det en 3mm vid glipa i taket…
Jag limmade taket mot inredningen så gott det gick, det krävdes en hel del kraft att hålla ner taket så tvingen kom väl till pass.
…men till slut satt taket där det skulle, nu är det bara att limma in vänster sidas glasbitar…
Kommer mera snart….
Stefan
Dags att lägga på taket…
Det var lättare sagt än gjort….
Jag började i höger hörn, det passade nästan perfekt, men på andra sidan fattades runt 5millimeter!
När jag lade taket på mitten, över portarna så hade jag en glipa på ca 2-3millimeter RUNTOM!
Efter en del funderande och tittande på bilder o videos på nätet insåg jag att ytterväggarna LUTADE INÅT!
Inte mycket, knappt märkbart men mycket tydligt när man väl visste om det!
Inte ens så mycket som en viskning eller antydan i Airfix byggbeskrivning, hur tusan ska byggaren veta det????
Ja, ja, jag vet, det kallas research, men det finns inte mycket på dessa stora svävare….
Det enda logiska vore att börja med att limma taket i MITTEN, över portarna, INNAN några väggdelar överhuvud taget monterats och SEDAN limma in väggarna.
Jag följde ritningen (tvärtom) och då passade det naturligtvis inte!
Det var bara att ta bort sidoväggarna jag redan limmat in, en del med CA-lim(!), på vänster sida gick det bra då jag använt Gator Glue (vitlims typ), men på höger sida hade jag använt CA-lim och det satt som berget!
Jag fick bryta o bända ordentligt (med en del skador som följd) för att tvinga in sidopanelerna på plats med en aningens lutning inåt.
Till slut hade jag fått till höger sida ganska bra, utom i fören, jag lämnade skarven olimmad för tillfället…
Aktern passade rätt bra, men vänster hörn ställde till det.
Jag fick inte bort den röda delen med utbuktningen (man kan se att jag fått den en aningen för långt ut...), här blev det en 3mm vid glipa i taket…
Jag limmade taket mot inredningen så gott det gick, det krävdes en hel del kraft att hålla ner taket så tvingen kom väl till pass.
…men till slut satt taket där det skulle, nu är det bara att limma in vänster sidas glasbitar…
Kommer mera snart….
Stefan
ajajaj, du fixade det bångstyriga taket med glans tycker jag
- Roland
- Roland
rsm.gbg
Professorn visar var väggarna skall stå!
Även kul med fordonen och en tidstypisk bild av det Brittiska klassamhället med en Rolls och en Landrover.
Även kul med fordonen och en tidstypisk bild av det Brittiska klassamhället med en Rolls och en Landrover.
Tack ska ni ha!
Ja, bilarna blev en höjdare!
Stefan
Ja, bilarna blev en höjdare!
Stefan
Personalen har fått en mera officiell arbetsbeklädnad…
Det här hörnet ställde till besvär, det var här det passade som sämst, mycket för att jag hade satt motorutbuktningen ett par mm för långt ut (det syns tydligt på bilden!).
Takbiten passar utmärkt där den skall sitta och glipan fyllde jag med en bit plasticardstav, ännu omålad och oslipad.
Här passade allt fint och det blev bra när limmet torkat…
Det besvärliga hörnet sandat, det börjar se riktigt bra ut….
Den här glipan borde jag sett, men neeejdå.... jag missade den helt!
Det här hörnet blev ganska OK, men jag ser att jag missat att måla den lilla biten vid porten, för många missar….
Höger framhörn limmat, det gick åt både CA-lim och en hel del kraft, tyvärr fick jag en liten lackskada i hörnet.
Nu är det bara vänster hörnbit som ska monteras så är alla väggar på plats.
Kommer mera snart….
Stefan
Det här hörnet ställde till besvär, det var här det passade som sämst, mycket för att jag hade satt motorutbuktningen ett par mm för långt ut (det syns tydligt på bilden!).
Takbiten passar utmärkt där den skall sitta och glipan fyllde jag med en bit plasticardstav, ännu omålad och oslipad.
Här passade allt fint och det blev bra när limmet torkat…
Det besvärliga hörnet sandat, det börjar se riktigt bra ut….
Den här glipan borde jag sett, men neeejdå.... jag missade den helt!
Det här hörnet blev ganska OK, men jag ser att jag missat att måla den lilla biten vid porten, för många missar….
Höger framhörn limmat, det gick åt både CA-lim och en hel del kraft, tyvärr fick jag en liten lackskada i hörnet.
Nu är det bara vänster hörnbit som ska monteras så är alla väggar på plats.
Kommer mera snart….
Stefan
Objektet växer ju som bara den. Heja dig!
Jag tycker det är en superfräck modell!
Visst bjuder den lite motstånd, men modellen är ju inte direkt ny.
Detta ordnar du till najs!
Visst bjuder den lite motstånd, men modellen är ju inte direkt ny.
Detta ordnar du till najs!
Dunder cool, hur bra som helst.
Gubbarna ger verkligen liv i den.
- Roland
Gubbarna ger verkligen liv i den.
- Roland
rsm.gbg
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» SR-N1 Hovercraft, Airfix 1/72, FÄRDIG
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» S.31 - Airfix 1:72
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» S.31 - Airfix 1:72
» Do 17-Z Airfix 1/72
» RB-57E Airfix 1/48
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 3 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|