"The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
+11
Warsawpact
Matt_Public
MiniStuff
Jokkocze
Caverö
Kent
Azgaron
Stefan E
Janne.S
cas
Marlin
15 posters
Sida 2 av 9
Sida 2 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Verkar hinna klart kontoret idag eller?
Det ser bra ut så här långt
Det ser bra ut så här långt
Janne.S- Moderator
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Snyggt Bosse, det går framåt fint!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Janne.S skrev:Verkar hinna klart kontoret idag eller?
Det ser bra ut så här långt
Azgaron skrev:Snyggt Bosse, det går framåt fint!
Håkan
Tack Grabbar,
Vi får väl se om jag hinner klart.
Jag håller på och jobbar för fullt med den.
Men passformen har lite övrigt att önska.
Bilderna kommer lite senare i kväll.
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Tjena,
Nu har jag fått kontoret på plats.
Allt som allt har det väl tagit närmare tio timmar att få klart.
Passformen på BB cockpiten är inte vad man kan önska från en så pass dyr pryl.
Dessutom så är den rätt knepig att få ihop.
Men nu är det klart.
En glipa på några mm fick jag tyvärr i nosen. Jag sågade bort för mycket av Isras nosdel.
Men det fixar man lätt med lite plasticard.
Instrumentpanelerna är ihopsatta och färdigmålade.
Bakre IP på plats.
HUD skärmen i bak och också kommit på plats.
Här råkade jag bryta av ett resin handtag, men det kan man lätt fixa till med lite metaltråd senare.
Främre IP också på plats.
Glipan fixad med en liten bit 010-plasticard.
Och så var det bara bakre väggen av cockpit som skulle dit.
Jag har styrspakar och gasreglage samt stolarna som ska på plats.
Men det gör jag efter jag har fått ihop flygkroppen så inget ramlar av under allt slip och spackelarbete som väntar.
Det var allt för idag.
Fortsättning följer.
Nu blir det lite glögg och en film i tv-soffan
/Bosse
Nu har jag fått kontoret på plats.
Allt som allt har det väl tagit närmare tio timmar att få klart.
Passformen på BB cockpiten är inte vad man kan önska från en så pass dyr pryl.
Dessutom så är den rätt knepig att få ihop.
Men nu är det klart.
En glipa på några mm fick jag tyvärr i nosen. Jag sågade bort för mycket av Isras nosdel.
Men det fixar man lätt med lite plasticard.
Instrumentpanelerna är ihopsatta och färdigmålade.
Bakre IP på plats.
HUD skärmen i bak och också kommit på plats.
Här råkade jag bryta av ett resin handtag, men det kan man lätt fixa till med lite metaltråd senare.
Främre IP också på plats.
Glipan fixad med en liten bit 010-plasticard.
Och så var det bara bakre väggen av cockpit som skulle dit.
Jag har styrspakar och gasreglage samt stolarna som ska på plats.
Men det gör jag efter jag har fått ihop flygkroppen så inget ramlar av under allt slip och spackelarbete som väntar.
Det var allt för idag.
Fortsättning följer.
Nu blir det lite glögg och en film i tv-soffan
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Halloj!
Wow, Bygga på en måndagskväll.
Undrar just när det hände sist.
I dag har jag pysslat med ryggåsen.
Frågan var om jag skulle använda Isras i resin eller Hasegawas i plast.
Efter ha studerat både länge och väl fastnade jag faktiskt för Hasegawas.
Huvudanledningarna var att Isras faktiskt är en aningen för kort och att den största antennen var så dålig på Isra ryggåsen.
Hasegawas är inte perfekt, men det är inte så mycket som behöver fixas till.
Först ut är ett utblås/ventilgaller som måste bort.
Men detta är inget större jobb.
Tälja bort lite plast och fylla ett hål med spackel.
Jag satt och bläddra i Isras Sufa bok en stund och försökte komma på vilken av dessa två som skulle bort.
Efter en stund kom jag fram till att den bakre var den som skulle fyllas.
Synd att jag inte tittade i byggbeskrivningen, för där var just den utmärkt att den skulle fyllas igen.
En annan anledning till att jag valde Hasegawas ryggås är att den är så himla mycket bättre på det stället där ryggåsen möter upp bakom cockpit.
Just detta ställe har jag haft problem med på mina tre tidigare Barak:er.
Men här verkar det inte vara något problem.
Nästa beslut jag måste ta innan jag limmar ihop flygkroppen är om jag ska använda Isra's eller Hasegawas CFT:er (ryggtankar)
Jag väljer att limma dit ryggås och tankar innan jag limmar ihop kroppen för jag är osäker på om resinet i bakkroppen klarar av trycket från tvingarna jag använder för att trycka delarna på plats.
Fortsättning följer....
/Bosse
Wow, Bygga på en måndagskväll.
Undrar just när det hände sist.
I dag har jag pysslat med ryggåsen.
Frågan var om jag skulle använda Isras i resin eller Hasegawas i plast.
Efter ha studerat både länge och väl fastnade jag faktiskt för Hasegawas.
Huvudanledningarna var att Isras faktiskt är en aningen för kort och att den största antennen var så dålig på Isra ryggåsen.
Hasegawas är inte perfekt, men det är inte så mycket som behöver fixas till.
Först ut är ett utblås/ventilgaller som måste bort.
Men detta är inget större jobb.
Tälja bort lite plast och fylla ett hål med spackel.
Jag satt och bläddra i Isras Sufa bok en stund och försökte komma på vilken av dessa två som skulle bort.
Efter en stund kom jag fram till att den bakre var den som skulle fyllas.
Synd att jag inte tittade i byggbeskrivningen, för där var just den utmärkt att den skulle fyllas igen.
En annan anledning till att jag valde Hasegawas ryggås är att den är så himla mycket bättre på det stället där ryggåsen möter upp bakom cockpit.
Just detta ställe har jag haft problem med på mina tre tidigare Barak:er.
Men här verkar det inte vara något problem.
Nästa beslut jag måste ta innan jag limmar ihop flygkroppen är om jag ska använda Isra's eller Hasegawas CFT:er (ryggtankar)
Jag väljer att limma dit ryggås och tankar innan jag limmar ihop kroppen för jag är osäker på om resinet i bakkroppen klarar av trycket från tvingarna jag använder för att trycka delarna på plats.
Fortsättning följer....
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Produktivt värre!
En annan bra anledning till att använda Gawas ryggås är ju att den ser så mycket "krispigare" ut
De Isracast CFT:er som jag hade var drygt 4 mm för korta i bakkant.... så jämför längden!
En annan bra anledning till att använda Gawas ryggås är ju att den ser så mycket "krispigare" ut
De Isracast CFT:er som jag hade var drygt 4 mm för korta i bakkant.... så jämför längden!
Janne.S- Moderator
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Janne.S skrev:Produktivt värre!
En annan bra anledning till att använda Gawas ryggås är ju att den ser så mycket "krispigare" ut
De Isracast CFT:er som jag hade var drygt 4 mm för korta i bakkant.... så jämför längden!
Tack för tipset Janne.
Jag ska kolla längden en extra gång när jag kommer hem i kväll.
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Tjena,
Det är fredag , och innan min byggkväll börjar så kommer det lite bilder på vad jag har hunnit med i veckan.
Isra's ryggtankar var mycket riktigt lite korta i rocken.
Tack för varningen Janne.
Så det fick bli Hasegawas.
De har dessutom betydligt snyggare panellinjer.
De bråkade lite runt kanonen och lite i bakkant.
Men det är inget som inte lite spackel och sandpapper inte kan råda bot på.
Luftintaget är lite värre.
Isra's är gjutet i ett stycke.
Men jag tror att det är just det som skapar ett problem.
Det passar inte.
Hasegawas har inget "tak" och jag tror att det är just det som spökar här.
Jag ska försöka slipa ner alla ytor lite och se om jag kan få det att passa, annars går det i skroten och det får bli Hasegawa delar istället.
Kvällen lär utvisa.
Men först lite fredags-pizza och sen är det byggdax.
/Bosse
Det är fredag , och innan min byggkväll börjar så kommer det lite bilder på vad jag har hunnit med i veckan.
Isra's ryggtankar var mycket riktigt lite korta i rocken.
Tack för varningen Janne.
Så det fick bli Hasegawas.
De har dessutom betydligt snyggare panellinjer.
De bråkade lite runt kanonen och lite i bakkant.
Men det är inget som inte lite spackel och sandpapper inte kan råda bot på.
Luftintaget är lite värre.
Isra's är gjutet i ett stycke.
Men jag tror att det är just det som skapar ett problem.
Det passar inte.
Hasegawas har inget "tak" och jag tror att det är just det som spökar här.
Jag ska försöka slipa ner alla ytor lite och se om jag kan få det att passa, annars går det i skroten och det får bli Hasegawa delar istället.
Kvällen lär utvisa.
Men först lite fredags-pizza och sen är det byggdax.
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Det såg ju inte ut som nån höjdare precis! Tråkigt med så dålig passform.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Det blir snart en konvertering för att få konverteringarna att passa
Lite tråkigt med dålig passform men när du ändå håller på så
Lite tråkigt med dålig passform men när du ändå håller på så
Caverö
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Azgaron skrev:Det såg ju inte ut som nån höjdare precis! Tråkigt med så dålig passform.
Håkan
Caverö skrev:Det blir snart en konvertering för att få konverteringarna att passa
Lite tråkigt med dålig passform men när du ändå håller på så
Tack för ert medlidande.
Men jag tror nog jag kan fixa till det.
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Lite slipa får man ju faktiskt leva med, du är trots allt modell-byggare, inte modell-monterare!
Jokkocze
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Jokkocze skrev:Lite slipa får man ju faktiskt leva med, du är trots allt modell-byggare, inte modell-monterare!
Touche!
Allt gnäll återtaget.
Klär mig genast i säck och aska inför kvällens bygge
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Huga! Det där ser ut att bli en del slipande och spacklande, men det löser du säkert lekande lätt Bosse!
En sak fattar jag inte. Sa du inte att Isra ryggtankar är för korta? På bilden ser dom ut att vara nån cm längre än Hasegawas
//Christer
En sak fattar jag inte. Sa du inte att Isra ryggtankar är för korta? På bilden ser dom ut att vara nån cm längre än Hasegawas
//Christer
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
CAS skrev:Huga! Det där ser ut att bli en del slipande och spacklande, men det löser du säkert lekande lätt Bosse!
En sak fattar jag inte. Sa du inte att Isra ryggtankar är för korta? På bilden ser dom ut att vara nån cm längre än Hasegawas
//Christer
Vinkeln ljuger rätt duktigt.
Men faktum var att Hasegawas panellinjer var nog det som övervägde mest.
Sen är det ju alltid lättare (i dubbel bemärkelse) med en plastbit.
Jag skrotar inte Isras CFT:er. De kommer att hamnat på en F-16C vad det lider.
IDF/AF test och utvecklings skavdron "MANAT" har en F-16C (#301) som var den första att bära ryggtankar.
Dessutom den enda F-16C som har gjort det inom IDF/AF. Planet kunde inte dra bränsle från dem, utan de användes enbart för aerodynamik tester.
Dessutom så är de gråa och inte camo-målade, så bara det kan nog se rätt läckert ut.
Nu är det byggdax....
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Hehe, nog handlar modellande mycket om slipande å spacklandet....men det hindrar ju inte en från att ta genvägar, man är ju lat åxå.....
Jag hade nog, mött av så hemsk passform, tagit den lätta vägen..... Gawas luft intag passar...ergo lättare attt sätta ihop den och helt enkelt ta loss di där bulorna från IsraCast monster till luftintag och limma fast dom på Gawas luft intag.
Angående IsraCast grejer.... det finns en ganska naturlig förklaring till att grejerna är för små fast killen som gör dom haft tillgång å klämma och känna på de riktiga.
Det är att resin krymper... oftast görs resin grejer lite för stora då de krymper till rätt storlek när de härdat. Ibland så kan delarna fortsätta att krympa beroende på väder helt enkelt..... de kan ha stått torrt och varmt länge och då kan de krympa ytterligare.
Ett annat alternativ är att IsraCast resin blandning blitt knasig...det är sådant som händer ibland.
(Eller så kan man dra det ännu längre och helt enkelt komma till slutsatsen att IsraCast grejer är överbetalt skit som ofta är dåligt gjutna. passar illa, krymper och helt enkelt inte överensstämmer med verkligheten)
Jag hade nog, mött av så hemsk passform, tagit den lätta vägen..... Gawas luft intag passar...ergo lättare attt sätta ihop den och helt enkelt ta loss di där bulorna från IsraCast monster till luftintag och limma fast dom på Gawas luft intag.
Angående IsraCast grejer.... det finns en ganska naturlig förklaring till att grejerna är för små fast killen som gör dom haft tillgång å klämma och känna på de riktiga.
Det är att resin krymper... oftast görs resin grejer lite för stora då de krymper till rätt storlek när de härdat. Ibland så kan delarna fortsätta att krympa beroende på väder helt enkelt..... de kan ha stått torrt och varmt länge och då kan de krympa ytterligare.
Ett annat alternativ är att IsraCast resin blandning blitt knasig...det är sådant som händer ibland.
(Eller så kan man dra det ännu längre och helt enkelt komma till slutsatsen att IsraCast grejer är överbetalt skit som ofta är dåligt gjutna. passar illa, krymper och helt enkelt inte överensstämmer med verkligheten)
Janne.S- Moderator
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Janne.S skrev:Hehe, nog handlar modellande mycket om slipande å spacklandet....men det hindrar ju inte en från att ta genvägar, man är ju lat åxå.....
Jag hade nog, mött av så hemsk passform, tagit den lätta vägen..... Gawas luft intag passar...ergo lättare attt sätta ihop den och helt enkelt ta loss di där bulorna från IsraCast monster till luftintag och limma fast dom på Gawas luft intag.
Angående IsraCast grejer.... det finns en ganska naturlig förklaring till att grejerna är för små fast killen som gör dom haft tillgång å klämma och känna på de riktiga.
Det är att resin krymper... oftast görs resin grejer lite för stora då de krymper till rätt storlek när de härdat. Ibland så kan delarna fortsätta att krympa beroende på väder helt enkelt..... de kan ha stått torrt och varmt länge och då kan de krympa ytterligare.
Ett annat alternativ är att IsraCast resin blandning blitt knasig...det är sådant som händer ibland.
(Eller så kan man dra det ännu längre och helt enkelt komma till slutsatsen att IsraCast grejer är överbetalt skit som ofta är dåligt gjutna. passar illa, krymper och helt enkelt inte överensstämmer med verkligheten)
Ja, vi får se vad det blir.
Nu ska jag slipa lite på det.
Isras vapen är av en helt annan kvalitet än deras konverterings set.
Undrar om storleken på delarna spelar roll?
Ju större delar, desto mer problem?
Har inte kommit igång med byggandet ännu.
Vi sysslade lite med bygge av en annan sort i famlijen ikväll.
Vi har spelat Monopol City, en variant av det klassiska spelet fast med nya byggnadstyper och lite andra regler.
Spännande och kul, men tidskrävande.
De som inte tror mig kan själv försöka spela med en sjuåring och två tolvåringar.
Men nu är alla barn lagda i sina sängar och jag tror jag sätter mig och bygger en liten stund då.
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Låter trevligt Bosse!
Hoppas du får ordning på ditt intag!
Håkan
Hoppas du får ordning på ditt intag!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Inga dåliga nötter ni flygbyggare får möta ibland med dessa delar som är för stora och små om vart annat. en himla massa spackel och slip. jag är imponerad av ert tålamod.
Lycka till ikväll!
/Markus
Lycka till ikväll!
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Hejsan,
Jag gav upp med luftintaget.
Det får bli Hasegawa i plast och noshjulsbrunn från Aires.
Aires brunnen är dessutom väldigt mycket snyggare än både Hase och Isras.
Så det blev till att såga resin och plast igen.
Nu måste jag hitta något runt av lagon diameter som jag kan använda för att slipa till nosbrunnen så den passar på luftintaget.
Men det orkar jag inte med i kväll.
Men det är ju lördag i morgon och jag har inget inplanerat och nästan alla julbestyr är redan fixade, så det får väl bli en bygg-dag till.
Fortsättning följer......
/Bosse
Jag gav upp med luftintaget.
Det får bli Hasegawa i plast och noshjulsbrunn från Aires.
Aires brunnen är dessutom väldigt mycket snyggare än både Hase och Isras.
Så det blev till att såga resin och plast igen.
Nu måste jag hitta något runt av lagon diameter som jag kan använda för att slipa till nosbrunnen så den passar på luftintaget.
Men det orkar jag inte med i kväll.
Men det är ju lördag i morgon och jag har inget inplanerat och nästan alla julbestyr är redan fixade, så det får väl bli en bygg-dag till.
Fortsättning följer......
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Blir nog snyggt det där Bosse! Du verkar vara välförsedd med delar!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Azgaron skrev:Blir nog snyggt det där Bosse! Du verkar vara välförsedd med delar!
Håkan
Tack Håkan,
Jo jag är nog rätt välförsedd med resin, ets och dekaler.
Det är nog fördelen med att jag har nischat mig på IDF/AF.
Då springer jag inte runt och köper varenda flygplan som intresserar mig.
Då kan man ju lägga pengarna på resin, ets eller dekaler istället.
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Du har inget slipverktyg? alltså typ dremel eller liknande....då brukar man få med ett slipverktyg som är runt. Slipar till den där ytan på 1 minut
(dammar något fruktansvärt dock....jag brukar sitta och slipa över dammsugarmunstycke som jag håller med benen )
(dammar något fruktansvärt dock....jag brukar sitta och slipa över dammsugarmunstycke som jag håller med benen )
Janne.S- Moderator
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Janne.S skrev:Du har inget slipverktyg? alltså typ dremel eller liknande....då brukar man få med ett slipverktyg som är runt. Slipar till den där ytan på 1 minut
(dammar något fruktansvärt dock....jag brukar sitta och slipa över dammsugarmunstycke som jag håller med benen )
Jo visst har jag det.
Men av just den anledning du beskriver använder jag den ganska sällan.
Men nu lutar det nog åt att dra fram dammsugaren till byggbordet.
/Bosse
Marlin
Sv: "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
Marlin skrev:Azgaron skrev:Blir nog snyggt det där Bosse! Du verkar vara välförsedd med delar!
Håkan
Tack Håkan,
Jo jag är nog rätt välförsedd med resin, ets och dekaler.
Det är nog fördelen med att jag har nischat mig på IDF/AF.
Då springer jag inte runt och köper varenda flygplan som intresserar mig.
Då kan man ju lägga pengarna på resin, ets eller dekaler istället.
/Bosse
Jo, det har du ju rätt i! Tur att man inte är så spridd då! Öh, eller hur var det nu?!
Fast med välfylld plånbok så går det ju bra det med (för de som har det)!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» F-16I Sufa fråga
» HAsegawa + IsraCast F-16I Sufa i 1/48
» F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» HAsegawa + IsraCast F-16I Sufa i 1/48
» F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
Sida 2 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet