IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dags att införskaffa Airbrush.

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Warsawpact tis okt 21 2008, 17:11

Hej allesammans.

Nu känns de som om det är på tiden att göra slag i saken och införskaffa en airbrush. Jag har vart inne på att skaffa en ett bra tag nu men i brist på kunskap och allmänt vetande om vad som behövs etc. så har det tyvärr aldrig blivit av.

Så nu tänkte jag fråga er om lite och tricks.

Till att börja med: 1. Vad använder ni för airbrush ( själva luftpenseln + generator / tank) ?
2. Var i Västsverige kan jag få tag i en bra airbrush samt generator till en hyffsad penning?
3. Finns det några speciella saker jag skall ha i åtanke vid inköp av generator / airbrush ?

Kan ni möjligtvis förklara lite kort hur man hanterar en sådan. Vilket tryck är "standard" att använda, vilken typ av luftpensel är bra att ha etc. etc.?

Jag skulle uppskatta något enormt om ni kunde hjälpa mig så att jag äntligen kan "uppgradera" mig från den gammla vanliga pensels som vart en lång trotjänare till airbrush som förmodligen kan ta model målandet till en helt ny nivå.

Med vänliga hälsningar /

Warsawpact
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Azgaron tis okt 21 2008, 18:37

Hej!

1.Jag använder en Evolution Silverline Fpc och den är jag mycket nöjd med! Kompressor är Biltemas lilla röda. Funkar men det är inte mer heller! Saknar både tank och vattenavskiljare!
2.Var i västsverige man köper har jag inte koll på då jag beställde min från Hobbybokhandeln, som då tog 1440:- för den oc då bjussade han på frakten!
3.Mitt tips är att du kostar på dig lite mer än de ca 300:- en spruta kostar på tex Biltema eller Jula, och köper en med lite bättre kvalitet! Har du möjlighet att prova och känna så försök hitta nån som känns bra. Kan iofs vara lite svårt ifall man inte provat tidigare!
En tyst och bra kompressor vore kanske idealet, men de brukar också kosta lite mer! De lite billigare låter oftast lite mer. Det är bra om de har ställbart tryck, tryckmätare, tank och vattenavskiljare!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Janne.S tis okt 21 2008, 22:34

Vi har bubblat lite kring airbrush i en tidigare tråd och där står det lite matnyttiga tips Very Happy
Airbrush bubbel

1. Jag har nyligen gått över till två Iwata sprutor, en HP-CH och en Custom Micron-B......dyra grejer som kanske inte är idealet när man börjar med airbrush. Och jag har en Werther kompressor, kommer inte ihåg modellen exakt nu men den gick på runt 2000 och kommer nog att hålla i några decennier till Razz

2.Du bor i Borås, då har du nog inte långt in till Götet och här finns det några ställen att handla på, Lackman, In-Ex, Hobby Center och Kempes Hobby. Sedan tror jag inte det är några större svårigheter att beställa på internet heller. Du bör fundera på vilken spruta du vill ha dock och hur mycket det ska kosta. Begagnade sprutor är också ett alternativ.

3. Jag tycker att du initialt ska lägga krutet på en bra kompressor. Det betalar sig i längden att redan från början ha en bra kompressor. Eftersom du är novis på airbrush så ger det dig ingenting att ha en värsting spruta som du inte kan utnyttja till max.
Och en stående regel om alltings jävlighet är att första sprutan du skaffar kommer du att sabba så det står härliga till Razz Jag gjorde det och säkert flera andra åxå.


Werther kompressor som jag har är väldigt simpel, det finns bara en knapp och det är av/på knappen. Sedan finns det en tryckmätare som går ända upp till nästan 3 Bar. Jag har bara fått upp den till 2.5 Bar och arbetstrycket ligger på ca 1.5 Bar. Mellan 1.5 och 2 Bar är det lagom att ligga på när man blåser. Ett vattenlås kan vara bra också då det uppkommer kondens när man använder sprutan mycket och det är inge roligt att få på modellen när man jobbar med den.

Min första spruta var en Aztek helt i plast, den hade jag i 2 år och var nöjd med den tills jag var bra nog att avancera till en bättre spruta som var en Badger 150. Azteken har ingen nål utan nålen sitter enbart i munstycket. Du byter munstycken när du vill blåsa olika grovt och du kan paja munstycken utan att du förstör själva sprutan (mycket bra för mig i början). Den är lättskött och har en sidokopp. Munstyckena kostar väl runt 140 spänn så det är ingen finansiell katastrof om man förstör en Razz

Det klart i längden kan det bli dyrt med förstörda munstycken men man tar smällen lite i taget i alla fall Very Happy

Hur du ska använda alltihopa är inte så komplicerat det handlar mer om att lära handen att göra det man vill....öga hand koordination med andra ord. Sedan får man experimentera med olika färgblandningar och koncentrationer med lösningsmedel. Till en början är det bra att hålla sig till att maska det man ska måla, det är enkelt och ger fina resultat....titta på Håkans Spitfire bland byggtrådarna.

Vi är alla hjälpsamma gossar här och när du skaffat dina grejer så kommer vi nog att få dig i arbete och kan hitta på övningar till dig Very Happy

Hoppas du hitta något vettigt bland mitt orerande!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson tis okt 21 2008, 23:07

Min första spruta va en vanlig som dom säljer på Jula. Den kostade 399 kronor tror jag och den fungerade utmärkt tills att jag sabbade den, ganska nyligen faktiskt. Kompressorn köpte jag också på Jula och den fungerar ganska bra med, inget vattenlås eller tryckmätare på den, men det kan man nog ordna om man vill.

Jag kan rekomendera dessa saker, de är relativt billiga och lätta att underhålla.

Både Håkan och Janne har mycket vettigt att komma med, jag lyssnar själv mycket på dem och deras filosofier! Razz

Lycka till...

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Janne.S tis okt 21 2008, 23:11

Så jag har lyckat lura en till då? cheers

Hehehe...ja ja bara det dyker upp något vettigt bland allt dravlande jag står för Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson tis okt 21 2008, 23:17

Ja, man vet ju aldrig! Laughing

Nej, men jag tackar för alla tipsen jag får! Innan jag blev medlem här fick man ju testa runt, men man tänkte inte riktigt så långt alltid! Rolling Eyes Iofs. så är la inte det fel men det är ju alltid skönt att få lite hjälp på vägen!

Terje sunny
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Azgaron ons okt 22 2008, 06:43

Jag är bara tacksam ifall jag kan bidra med nått vettigt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Warsawpact ons okt 22 2008, 12:24

Jag tackar och bugar så hjärtligt för hjälpen! Känns som om saker och ting sakta börjar klarna.

Tog idag en liten tripp till Göteborg för att reka läget med airbrush och generator.
Var bl.a. runt på Jula, Clas ohlsson samt några ställen i Borås och kan nu säkert säga att Jula står som nr. 1 när det gäller att införskaffa en bra kompressor till hyffsad penning. Frågade en inte allt för glad nisse där om lite allt möjligt och det visade sig att jag "tydligen" skall ha en permanentsmord kompressor.

Dock så fanns det knappt några med tryckmätare/ reglerare och vattenavskiljare inbyggda Sad

När det gäller själva airbrushen så har jag bestämmt mig på en Badger kopia på Clas Ohlsson för dryga 400 kronor.

Sedan är det såklart allt kablage och slangar och jävelstyg som också skall införskaffas....och som läget ser ut nu...även tryckreglerare samt vattenaskiljare. Mad
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson ons okt 22 2008, 15:57

Jag kollade i Claes O katalogen och dom hade en vatten avskiljare för 60 kr med en 1/4" koppling... vet dock ej hur bra den är, jag funderade på att göra ett försök med den själv! Biltema och Jula har annars fina tryckmojjänger!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Azgaron ons okt 22 2008, 22:12

Ja, en vattenavskiljare kan nog vara en bra investering! Brukar ha mer än lovligt mycket kondens i slangen emellanåt! Smile 60:- kan man ju stå ut med!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson tor okt 23 2008, 10:26

Jag blir så jävla trött, nu gick den där Evil or Very Mad kompressorn sönder igår när jag blåste min nya modell! Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Så nu får jag gå och köpa en ny... funderar på att köpa en modell större så man kan göra andra saker också!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av johan r tor okt 23 2008, 10:31

Surt Sad

Kompressorer brukar inte vara så komplicerade. Vad var det som gick sönder. Kanske laga den lite?

Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson tor okt 23 2008, 11:51

Jo, jag har plockat isär den fyra gånger nu men det går ändå inte att få den till att funka permanent. Det är någonting som gör att delarna (fläkten) släpper. Jag vet inte varför! Men när jag plockar isär den så får jag ihop den och den fungerar en stund, tills fläkten släpper igen! Men på detta viset skall jag nog få den att fungera så att jag kan göra klart 727:an som jag pysslar med nu... Crying or Very sad

Utgifter utgifter och åter utgifter... fast det va ingen som sa att man blir rik på detta! pale

Terje

Förresten, är det någon av er allesammans som skall till något event som tydligens kall äga rum i Djupedalsskolan i Mölnlycke nu på lördag? Vore kula att veta...
bounce
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Warsawpact tor okt 23 2008, 19:19

bjork_larsson skrev:
Utgifter utgifter och åter utgifter... fast det va ingen som sa att man blir rik på detta! pale

Terje

Förresten, är det någon av er allesammans som skall till något event som tydligens kall äga rum i Djupedalsskolan i Mölnlycke nu på lördag? Vore kula att veta...
bounce

Finns ett talesätt som heter .." Många bäckar små" och det skulle inte förvåna mig det minsta om det var en modellbyggare som stiftade det Laughing

Event i Djupedalsskolan, inte hört något om det?!

Vilken tid går detta (modellbyggar) event av stapeln?
Kanske man skall ta och göra ett besök.

P.S
Skön ikon du har Bjork...ännu ett Stargate fan? Very Happy
D.S
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson tor okt 23 2008, 20:06

Det finns en viss risk för att det va en modellbyggare! Very Happy

Jag kan vara ett av världens största fan till stargate. Jag fullkomligt avgudar dessa (2, snart 3 (hoppas jag))serier! cheers cheers cheers cheers cheers
Jack är en skön kille! Very Happy Jag antar att du gillar serien med eller?

Ang. eventet... jag vet inget om det egentligen, bara att det skulle vara ett modellbilsevent (till största delen) men jag skall dit och hämta ett par modeller av en kille som bor i Allingsås! Så på den vägen är det! Så jag skall kolla vad som finnes där... Hör av dig om du vill dit och kolla...

Terje "Stargate forever" Razz
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Janne.S tor okt 23 2008, 21:18

Allingsås? är väl aldrig den där caverö som lurat på dig saker? Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson tor okt 23 2008, 21:25

Hehe... Naee, Ulf hette han! Tror och hoppas jag iaf... Neutral
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Janne.S tor okt 23 2008, 21:39

han kan vara förklädd........... LOL
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Warsawpact tor okt 23 2008, 21:51

bjork_larsson skrev:Det finns en viss risk för att det va en modellbyggare! Very Happy

Jag kan vara ett av världens största fan till stargate. Jag fullkomligt avgudar dessa (2, snart 3 (hoppas jag))serier! cheers cheers cheers cheers cheers
Jack är en skön kille! Very Happy Jag antar att du gillar serien med eller?

Ang. eventet... jag vet inget om det egentligen, bara att det skulle vara ett modellbilsevent (till största delen) men jag skall dit och hämta ett par modeller av en kille som bor i Allingsås! Så på den vägen är det! Så jag skall kolla vad som finnes där... Hör av dig om du vill dit och kolla...

Terje "Stargate forever" Razz

Jodå, jag gillar Stargate serien något fruktansvärt. Ser mestadels på Atlantis dock!
Col. Shepard über alles!

Men när det kommer till avgudning så är jag en Star Wars fanatiker, utan tvekan!

Modelbilsevent...hmmm...är väll inte riktigt i min liga så att säga No
Är mer av pansar / flyg person. Blir nog en räd på Hobbycenter+Hobbex i Göteborg istället i jakt efter modellspackel samt lite nya kits.
Men vem vet, om man ändå är i trakterna så maybe cheers
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Janne.S tor okt 23 2008, 22:03

Hobby center har sån däringa squadron spackel....den är rätt fin, funkar bra att blanda ut med thinner å pensla på om man känner för det Smile

jag brukar köpa den röda förpackningen...den ska tydligen vara finkornigast Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson tor okt 23 2008, 22:15

ANG. EN EV. FÖRKLÄDD "CAVERÖ"
Nej, jag är inte så mycket för just modellbilar heller (just nu bara airliners), utan jag skall enbart dit för att fixa flygmodellerna! Skall väl kolla hur det ser ut om det är någonting utöver bilar med kanske! Vi får väl se, det kanske är som Janne säger, han kanske är förklädd! Very Happy

STARGATE cheers cheers cheers
Jo Sheppard är kung, men har du spanat in den nya läkaren, eller ja, hon som kom efter skotten! (Fan, jag har tappat bort namnen, snacka om världens största SG fan Laughing ) Men hon är riktigt stilig! Men jag måste säga att Starwars är riktigt bra det med... =D

SPACKEL
Jag använder mig just nu av någon form av snickarspackel. Det är ganska tungt (använder det som vikt i flyget) och sedan är det ganska finkornigt också. Men jag har aldrig testat modellspackel... bär väl göra det när denna tuben är slut (vilket är snart). Thermo heter den nog!

Ha det gött, nu skall jag lägga mig!

Terje Sleep
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Warsawpact tor okt 23 2008, 22:43

bjork_larsson skrev:

STARGATE cheers cheers cheers
Jo Sheppard är kung, men har du spanat in den nya läkaren, eller ja, hon som kom efter skotten! (Fan, jag har tappat bort namnen, snacka om världens största SG fan Laughing ) Men hon är riktigt stilig! Men jag måste säga att Starwars är riktigt bra det med... =D

SPACKEL
Jag använder mig just nu av någon form av snickarspackel. Det är ganska tungt (använder det som vikt i flyget) och sedan är det ganska finkornigt också. Men jag har aldrig testat modellspackel... bär väl göra det när denna tuben är slut (vilket är snart). Thermo heter den nog!

Ha det gött, nu skall jag lägga mig!

Terje Sleep

Den nya läkaren är helt klart OK!
Men dock så finns det inget som slår Colonel Carter ( Amanda Tapping) i de yngre åren...herre jisses Surprised
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Janne.S tor okt 23 2008, 22:49

Mmmmmmm.....*drool* Amanda.....

Förresten släng ett getöga på Kempes Hobby om du kommer till stan....han har mer plast än Hobby Center
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av bjork_larsson fre okt 24 2008, 08:28

Kempes hobby skulle jag också leta upp hade jag tänkt!

Jo Amanda är sexigast i stan! Håller helt klart med! Cool Vet ni att hon är med i en ny scifiserie nu? Kommer inte i håg vad den hette dock! Mad Jaja... detta om detta! Kul med lite variation! =)

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Warsawpact sön okt 26 2008, 17:45

Kempes hobby, låter bekant men ändå inte så att säga Rolling Eyes Kanske blandar ihop det med Hobbycenter!?

Såg ett Stargate Atlantis avsnitt idag och måste påpeka att klart snyggast i den serien är hon Teyla ( Rachel Luttrell ) På gränsen till att gå om Amanda Tapping då hon börjat "lägga på sig" på senare år.

Har Kempe möjligtvis airbrush också?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Dags att införskaffa Airbrush. Empty Sv: Dags att införskaffa Airbrush.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet