IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

+12
MiniStuff
Caverö
MagnusE
linusorn
Matt_Public
Warsawpact
Janne.S
johan r
Stefan E
Azgaron
cas
Marlin
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 7 av 17 Föregående  1 ... 6, 7, 8 ... 12 ... 17  Nästa

Gå ner

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 Empty Sv: Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

Inlägg av Marlin sön mar 13 2011, 18:29

Tackar mina Herrar.
Normalt brukar jag använda mellan tre och fyra lager färg.
På Tarmil är det ett lager Humbrol 140 och två lager Xtracolor silver.
Följt av två lager klarlack. Ett lager satin lack tillkommer efter jag har fått på dekalerna. Så det blir sex lager sammanlagt.
På Moshel och de andra ökenmålade blir det nog tre lager XtraColor och ett lager klarlack.
/Bosse
Marlin
Marlin

Till överst på sidan Gå ner

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 Empty Sv: Ménage...Host, Hhmm, Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore

Inlägg av Matt_Public mån mar 14 2011, 08:08

Finemang. Fräulein Moshel ser ju väldans grann ut klädd sådär.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Marlin ons mar 16 2011, 22:34

Tjena,

Ytterligare en kväll med väldigt knapphändigt byggande.
Anledningarna är två.
Jag har tok mycket att göra på jobbet och sen så håller jag på med att planera inför en takrenovering på sommarstugan.
Så nu åker jag runt efter jobbet till vart enda byggvaruhus jag kan hitta för att hitta bästa pris på mitt nya tak.
Snacka om att det tar tid.
Men det är ju en rätt kul sysselsättning.
Jag har lejt en hantverkare som ska slita av det befintliga taket och sen ska han isolera bjälklaget, lägga ny råspont och klä det med takpapp.
Sen ska jag göra själva yttertaket själv är det tänkt.
Jag borde klara av det med tanke på att jag i grunden är utbildad snickare.
Och om nu någon undrar varför en snickare jobbar på bank kan jag sammanfatta det i ett enda ord; Allergi, mot isoleringsmaterialen.

Men tillbaka till ämnet.
Fröken Moshel har fått på sig sina färger..
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110316439
Sen är IP:n till Fröken Tznuit klar.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110316440
Jag håller på med att måla noshjulbrunnen så jag kan få ihop flygkroppen på Fr Tznuit under nästa vecka.
Denna helg blir det inget bygge av denna sort. Ska till stugan med virke och nyinköpt byggsåg.
Kanske skulle jag lägga denna bild i "Brevbärartråden"
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 PCM8ST
(Jag tar alla chanser jag kan för att utöka min maskinpark, när frugan inte kan lägga in sitt veto)
Förhoppningsvis funkar det mobila bredbandet så jag kan hålla mig uppdaterad under helgen.
Men först ska vi ha en torsdagskväll och om nu inte sammanbrottet på jobbet blir totalt kanske jag hinner bygga vidare på mina Mirager i morgon.
Nu är det dags för sängen.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S tor mar 17 2011, 01:53

Endast iklädd glada färger Very Happy

NU kommer de grova verktygen fram Razz En man och hans kap......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Matt_Public tor mar 17 2011, 10:16

Marlin skrev: Och om nu någon undrar varför en snickare jobbar på bank så kan jag sammanfatta det i ett enda ord: Allergi. Mot isoleringsmaterialen.

Låter misstänkt likt storyn om en f.d. målare jag känner rätt väl som hamnade framför en dator istället (och får begränsa sig till att måla plastleksaker och tenntroll med akrylfärg på fritiden). Razz

Ser bra ut det där. Lycka till med tak och tarmil om vartannat! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av cas tor mar 17 2011, 18:14

Blanda inte ihop verktygen bara!
Sätter du en av alla dessa vackra mirage-madamer i cirkelsågen så gråter jag.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Azgaron tor mar 17 2011, 21:35

Ser bra ut Bosse! Snygg IP!

Lycka till med cirkelsåg och övrigt byggande!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Marlin tor mar 17 2011, 22:09

Tack ska ni ha.
Och jag lovar att inte använda kapen på några flygplan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Marlin tis mar 22 2011, 14:35

Hejsan,
Min tillfälliga "blockering" släppte äntligen idag när jag kunde hämta Eduards nya MiG.
Så nu flödar kreativiteten.
Jag har maskat av antennerna på Fröken Tarmil.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110322456
Och även nosen
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110322455
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110322459
Håller farten i sig så tror jag det blir dekaler på denna framåt helgen.
Sen har jag påbörjat andra lagret färg på Fröken Moshel.
Och så håller jag på att få ihop Fröken Tznuit.
Nu vill jag bli klar med dessa Mirager så jag kan sätta tänderna i MiG:arna.
Tillbaka till byggbordet. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Matt_Public tis mar 22 2011, 14:43

Dekaler!

Ska bli kul att se trion ta plats på scenen senare. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Janne.S tis mar 22 2011, 17:39

Härlich! cheers

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin tis mar 22 2011, 18:25

Matt_Public skrev:Dekaler!

Ska bli kul att se trion ta plats på scenen senare. Razz

Janne.S skrev:Härlich! cheers

Tack mina herrar.
Fler bilder kommer lite senare ikväll.
Det går undan på byggbordet idag. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tis mar 22 2011, 19:38

Ser bra ut! Kul att det börjar närma sig dekaldags!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Marlin tis mar 22 2011, 20:13

Så här många uppdateringar på en dag har jag nog aldrig gjort.
Men här kommer en liten till.
Jag har fått ihop flygkroppen på Fröken Tznuit.
Men dessvärre upptäckte jag en skada jag tidigare helt har missat Mad
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110322469
Ena halvan är kortgjuten. Sad
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110322470
Ja, jag orkar inte reklamera den, så fram med plasticard.
Först en remsan från insidan, när den har torkat lägger jag i en ny från ovansidan och sen blir det spackel.
Det kommer bli spackel på detta ställe oavsett rätt gjutlängd eller inte.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S tis mar 22 2011, 22:03

Äsch då....tur att det inte var några avancerade former i alla fall så man måste slipa i udda vinklar. Jag tror du löser det där alldeles utmärkt Very Happy

Mer spackel åt folket!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Marlin tis mar 22 2011, 22:25

Janne.S skrev:Äsch då....tur att det inte var några avancerade former i alla fall så man måste slipa i udda vinklar. Jag tror du löser det där alldeles utmärkt Very Happy

Mer spackel åt folket!

Ja, man kanske ska vara glad att det inte var stjärtfenan som var "kort".
Men det hade jag nog märkt på direkten.
Laska i en bit är inte så svårt.
Jag ska testa att spackla med gjutstam upplöst i tublim denna gång.
Jag fick tipset på ARC för ett tag sen, men har inte haft något större att pröva på.
Det borde funka. Det blir inget nytt material direkt, mer en transplantation.... scratch
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tis mar 22 2011, 23:06

Inget kul med såna brister, men tur att det är relativt enkelt att fixa!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Matt_Public ons mar 23 2011, 08:37

Bra sås reder sig själv, eller hur det nu var som Vanheden uttryckte det.

Men trist var det. Heja på!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Marlin ons mar 23 2011, 22:26

Go'Kväll.
Inga jätteuppdateringar idag.
Men lite har jag hunnit med.
Intagskoner och fejk-intaget har kommit på plats på Fröken Tznuit.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110323471
Här har jag tvingat ut plasten runt hjulhuset för att den bättre ska passa an mot undersidan.
Förhoppningsvis blir det en bättre fog och mindre spackel på detta sätt.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110323472
Första delen på lagningen av kortgjutningen. Själva hålet fixar jag till så fort vingarna har kommit på plats.
Fröken Tznuit ska också ha ATAR-9C motorn så det ska sågas och täljas i akterskeppet rätt ordentligt.

Sen har antennpanelerna på Fröken Tarmil fått sin ljusgråa färg.
Jag målade dem först vita, men under tiden den färgen torkade upptäckte jag att de skulle vara ljusgråa och inte vita som jag först trodde.
De flesta referensbilder jag har på Mirage är svart/vita och då är det inte så himla lätt att se skillnad.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110323473
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110323474
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110323475
Jag ska maska och måla lite svart på panelerna på fenan så fort färgen har fått härda ordentligt.
Så där ja, kanske inte så mycket jobb, men alla steg leder ju fram mot målet.
Och målet är att ha alla fyra Miragerna färdiga senast till midsommar.
Så förhoppningsvis blir det lite fler saker gjorda i morgon.
/Bosse

Marlin
Marlin

Inlägg av Janne.S ons mar 23 2011, 23:02

Jaha, det var så du tänkte med lagningen!

Jag trodde du skulle skära till det skadade området och limma på en bit plasticard direkt.

På tal om det så ett till förslag är att du göra en "äkta lagning" d.v.s att du limmar på en plåt över skadan så som de gör med 1/1 skador Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron ons mar 23 2011, 23:56

Ser bra ut Bosse! Det går ju framåt fint tycker jag!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av cas tor mar 24 2011, 18:17

Uj vad produktiv du är!
Riktigt kul att se, och kvaliteten är hög!
Nice.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Marlin tor mar 24 2011, 19:05

Azgaron skrev:Ser bra ut Bosse! Det går ju framåt fint tycker jag!

Håkan

CAS skrev:Uj vad produktiv du är!
Riktigt kul att se, och kvaliteten är hög!
Nice.

Tackar, tackar.
Jag försöker hinna med så mycket som möjligt nu innan sommarstuge-säsongen börjar.
Kommande helg är sista helgen vi är hemma innan vi börjar åka till stugan på helgerna.
Och det får ju till följd att min bygg-kväll (fredag) när jag brukar få som mest gjort försvinner ett tag.
Så det gäller att ligga i nu.
Mot byggbordet.
/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Marlin tor mar 24 2011, 22:44

Tjena,
Rapport från ett byggbord.
Kvällens arbete koncentrerades på att få vingarna på plats på Fröken Tznuit.
För att få till rätt passform på Eduards och/eller HobbyBoss Mirage måste man sätta in spant/stag för att spänna ut underdelen på flygkroppen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110324476
Detta tar tid, jag har inte kommit på något bra och enkelt sätt att mäta hur långt ett stag behöver vara.
Så man får börja med en något för lång bit och passa sig fram.
Det bakre staget är inte nödvändigt om man använder delarna till utblåset för ATAR-9B motorn.
Men jag ska använda ATAR-9C utblåset från PJ Production och då behövs det.

Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110324477
När jag väl hade fått på vingarna spacklade jag undersidan på framkanten för att få bort linjen där över och underdel möts.
Det är lätt att tro att denna linje ska finnas men det ska den inte.
Sen har jag påbörjat lagningen var kortgjutningen.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110324478
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110324479
På med en bit Tamiya tape.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110324480
Märk ut hålet.
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110324481
Sätt tape biten på en bit plasticard
Ménage...Host, Hhmm,  Mirage à Trois ska det vara - Shahak Galore - Sida 7 20110324482
Och limma dit. Den behöver inte passa perfekt. Det är ju inte intarsia i Jakaranda eller något sådant.
Denna bit är något för tunn så hålet kommer att behöva en till liten bit fyllning innan jag spacklar över det hela.
Men det får bli i morgon....

/Bosse
Marlin
Marlin

Inlägg av Azgaron tor mar 24 2011, 23:03

Ser bra ut Bosse! Blir nog fint med den lagningen när det blir klart.
Bra tips med stagen. Ska försöka komma ihåg det tills jag själv ger mig på att bygga en.

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 7 av 17 Föregående  1 ... 6, 7, 8 ... 12 ... 17  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet