Panzer IV....
+5
Janne.S
Caverö
Azgaron
JOooCKE
Gigabyte
9 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Panzer IV....
Hej skall bygga en liten tysk panzer IV bygget är en Academy sats som kommer att byggas r.u.l kommer att försöka mig på zimmerit för första gången ,få se hur det går ...........
Gigabyte
Sv: Panzer IV....
Hej , kul att se lite pansar det är alltid kul , än så länge tycker jag att det ser bra ut !
MVH Jocke
MVH Jocke
JOooCKE
Ser bra ut Giga! Kul med en Panzer IV!
Jag gick faktiskt just med i ett gruppbygge på FSM för just Panzer IV variationer!
Håkan
Jag gick faktiskt just med i ett gruppbygge på FSM för just Panzer IV variationer!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Kul med panzar,snyggt montage med en p4 som bestigit en M3:a.
Skall bli kul att se din p4 färdig.
hej och hå bygg på.
Caverö
Skall bli kul att se din p4 färdig.
hej och hå bygg på.
Caverö
Caverö
Spännande!!
Ska du göra egen zimmerit av spackel eller har du ett såntdäringa zimmerit set?
Ska du göra egen zimmerit av spackel eller har du ett såntdäringa zimmerit set?
Janne.S- Moderator
Håller med Janne, ser spännande ut! Kan man kanske passa på att fråga vad Zimmerit är... är det typ någon metalllegering?
Hur går det med normandie förresten?
Hur går det med normandie förresten?
bjork_larsson
Tackar för alla glada kommentarer , jo janne skall försöka med något spackel men vilket är det bästa ... kanske caverö har lite råd där ??. Zimmerit är någon som tyskarna skapade för att magnet minor inte skulle få fäste på plåten ,som ni förmodligen vet ,men jag tror att dom gjorde för att djävlas med framtida modellbyggare Och Normandie diot , jo det förstås , får väl ta och göra ett ryck , har lite sandsäckar på ingång inte för att använda på diot utan för att ha som referens , när jag skall göra egna ,,,,,,
Gigabyte
Hehehe, det hemska är att zimmeriten bara slängdes på under 11 månader utav kriget....tänk att 11 månader kan förstöra så mycket för modellare:P
Det finns en del varianter på hur man gör zimmerit, det jag har gjort är att jag använta tamiya spackel, geggat på ett tunnt lager och sedan tagit en smal skruvmejsel och gjort mönstret med. Man får vara snabb då spacklet torkat fort. jag brukade göra mindre sketioner åt gången så att jag hann dutta med mejseln innan det stelnade. Det är faktiskt mindre jobbigt än man kan tro
Man kan även använda ett bågfilsblad att göra mönstret med, då kan man göra en kolumn åt gången. Viktigt är dock att doppa verktygen i matolja så att inte spacklet fastnar på verktyget.
Det finns en del varianter på hur man gör zimmerit, det jag har gjort är att jag använta tamiya spackel, geggat på ett tunnt lager och sedan tagit en smal skruvmejsel och gjort mönstret med. Man får vara snabb då spacklet torkat fort. jag brukade göra mindre sketioner åt gången så att jag hann dutta med mejseln innan det stelnade. Det är faktiskt mindre jobbigt än man kan tro
Man kan även använda ett bågfilsblad att göra mönstret med, då kan man göra en kolumn åt gången. Viktigt är dock att doppa verktygen i matolja så att inte spacklet fastnar på verktyget.
Janne.S- Moderator
Tack för tipsen janne ,har en liten skottkärra ( ett hjul med skaft ) det blir ett rullande o slabbande med spackel och en hel del fula eder, innan jag är klar med mitt zimmerit försök , skulle jag tro
Gigabyte
Ser fram emot en Panzer IV i full zimmerit skrud
Tamiya har ett bra kit med zimmerit-verktyg, om man vill lyxa till det.
Det finns ett klipp på youtube med Zimmerit Mästaren , "Sensei" Fujiwara, som är i full schvung med att applicera zimmeriten på en tiger.
Tämmligen lärorikt
Kör hårt Giga!
/
Christian
Tamiya har ett bra kit med zimmerit-verktyg, om man vill lyxa till det.
Det finns ett klipp på youtube med Zimmerit Mästaren , "Sensei" Fujiwara, som är i full schvung med att applicera zimmeriten på en tiger.
Tämmligen lärorikt
Kör hårt Giga!
/
Christian
Warsawpact- Starwarsviritous
är det denna japan du menar och vad för epoxy spackel han använder till zimmeriten
https://www.youtube.com/watch?v=htW2NT9E9Ws&feature=related
Gigabyte
Gigabyte skrev:är det denna japan du menar och vad för epoxy spackel han använder till zimmeriten
Nej, fel japan. Men han är också " en av de stora" i modellbyggar världen.
Det blåa kladdet han visar är den andra komponenten till epoxyn, en "trög" härdare vad jag kan förstå det som.
Här är Yoshi Fujiwara med sin Tiger...grundligt och utförligt
https://www.youtube.com/watch?v=8KPv-c9mIO4&feature=related
Warsawpact- Starwarsviritous
Janne.S skrev:Hehehe, det hemska är att zimmeriten bara slängdes på under 11 månader utav kriget....tänk att 11 månader kan förstöra så mycket för modellare:P
Men tänk på att modellen är 35 gånger mindre än orginalet och rent matematiskt ska det ju gå 35 gånger snabbare också
Linus
Du har en poäng där linus får lägga lite krut på min panzer o dra på lite spackel i morgon , brrrrrrrrrrrrrr ja ,,ja det kan ju inte gå mer än åt skogen . och det gör det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
1/2 09 ,,,Och nu har jag prövat , och det blir inget med det, vilket kladdande ,, jag köper färdigt
1/2 09 ,,,Och nu har jag prövat , och det blir inget med det, vilket kladdande ,, jag köper färdigt
Gigabyte
Det är bara rätt att skynda långsamt, ingen brådska för våran skull. (sade han lite ironiskt)
Caverö
Då var det bara resten kvar!
Hehehe, den stålbesten verkar kliva ur idet nu verkar det som Kul!!
PANZER MARRRRSCH!
Hehehe, den stålbesten verkar kliva ur idet nu verkar det som Kul!!
PANZER MARRRRSCH!
Janne.S- Moderator
så har fått på tornet, bara ryggsäcken kvar bak på tornet, sen skall sidoskydden på
hej hopp giga
hej hopp giga
Gigabyte
Tack jocke , den skall egentligen vara tyskgul om det skall vara rätt , men jag målar den tyskt pansar grå
Gigabyte
nja det har det inte, jag har byggt på Marden i kväll , men det är inte så mycket kvar nu i alla fall , så i veckan så skall väl första färglagret komma på
Gigabyte
Hur tycker du att modellen är sett till passform? Har haft en academy-sats innan som hade urkass passform. Jag undrar eftersom jag planerar senare bygga ett pansardio med bla en Panzer IV
Linus
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet