F-18F Super Hornet, Hasegawa 1/48
+11
MiniStuff
Kent
JOooCKE
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
cas
Jokkocze
Caverö
Marlin
Janne.S
15 posters
Sida 1 av 9
Sida 1 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
F-18F Super Hornet, Hasegawa 1/48
Happ, det har varit lugnt i hobbyrummet ett tag nu.... Viggen projektet är lite avstannat för tillfället, inte byggtorka utan andre anledningar
Synd att låta hobbyrummet stå i träda så jag tog fram ett nytt projekt ur skrubben och valet föll till sist på Gawas Supergeting, ska i samma veva sätta den nya kameran i arbete!
Första kommentaren blir om kameran, det jag saknar från min gamla Canon är att jag kan manuellt ställa in vitbalansen med en enkel knapptryckning medan med min nya Nikon så var det inte fullt så lätt. Efter ett tags experimenterande så hittade jag till sist rätt, men bökigt var det!
Så till presentationen!
I låddan hittade jag....
... Förvånansvärt få delar i en så stor kartong...
Smart arrangemang av de genomskinliga delarna.
Piloterna saknas då jag använt dom till andra projekt....
Lerxen är feta!
Så dekalerna...jag ska göra Muntra Roger målningen hade jag tänkt
Vidare så har jag även lite Eduard ets som ska passas in
Till Bygget!
De här söta oskyldiga små cockpit delarna ska snart misshandlas brutalt!
Jag skalade av panelerna medels hobbykniv!
Sedan skar jag och slipade instrumetbrädorna rena...
Allt spetsades på tandpetare tills sist för lite grund färg
Så blåstes det svart på hela härligheten!
Sådär ja, då var kameran invigd och satt i arbete! Det här bygget kommer jag ta med till byggmötet till helgen
Om det finns önskemål på modeller som jag ska ta med så hojta till.
Lima lugnt!
Synd att låta hobbyrummet stå i träda så jag tog fram ett nytt projekt ur skrubben och valet föll till sist på Gawas Supergeting, ska i samma veva sätta den nya kameran i arbete!
Första kommentaren blir om kameran, det jag saknar från min gamla Canon är att jag kan manuellt ställa in vitbalansen med en enkel knapptryckning medan med min nya Nikon så var det inte fullt så lätt. Efter ett tags experimenterande så hittade jag till sist rätt, men bökigt var det!
Så till presentationen!
I låddan hittade jag....
... Förvånansvärt få delar i en så stor kartong...
Smart arrangemang av de genomskinliga delarna.
Piloterna saknas då jag använt dom till andra projekt....
Lerxen är feta!
Så dekalerna...jag ska göra Muntra Roger målningen hade jag tänkt
Vidare så har jag även lite Eduard ets som ska passas in
Till Bygget!
De här söta oskyldiga små cockpit delarna ska snart misshandlas brutalt!
Jag skalade av panelerna medels hobbykniv!
Sedan skar jag och slipade instrumetbrädorna rena...
Allt spetsades på tandpetare tills sist för lite grund färg
Så blåstes det svart på hela härligheten!
Sådär ja, då var kameran invigd och satt i arbete! Det här bygget kommer jag ta med till byggmötet till helgen
Om det finns önskemål på modeller som jag ska ta med så hojta till.
Lima lugnt!
Senast ändrad av Janne.S den sön jun 05 2011, 20:51, ändrad totalt 1 gång
Janne.S- Moderator
Sv: F-18F Super Hornet, Hasegawa 1/48
En Super Geting, jo jag tackar.
Kul att se något nytt.
Och eftersom du frågar skulle jag gärna vilja se din Sufa IRL om det är möjligt.
Ta gärna med Viggen-bygget också om du har möjlighet.
/Bosse
Kul att se något nytt.
Och eftersom du frågar skulle jag gärna vilja se din Sufa IRL om det är möjligt.
Ta gärna med Viggen-bygget också om du har möjlighet.
/Bosse
Marlin
Härligt att se ett nytt projekt från dig Janne, det brukar sluta storstilat¨.
Blir det en "Jolly Rogers"
Blir det en "Jolly Rogers"
Caverö
Spännande bygge! Förmodligen en Mycket trevligare modell än deras 1/72-saker, som fortfarande håller på att spacklas och slipas här.
Ett tips är att du bara tar bilderna med kameran, gärna utan blixt (Färgerna blir mycket mer realistiska om det finns annat ljus, men slutaren är öppen längre, så du måste vara stilla. Fast du har ju stativ, så det ska inte vara något problem.) och sen låter dem vara tills du fått in dem i datorn.
Väl inne där så fixa till dem så att de blir snygga. Finns gratisprogram till ändamålet och resultatet blir mycket bättre än om du pillar runt i kameran.
Ett av mina favoriter är Paint.net (Ladda ner från www.paint.net , hehe) vilket är gratis och har de funktioner som man faktiskt använder i photoshop, fast ja, gratis. Det är även lättanvänt och inte speciellt tungdrivet.
Ser fram emot fortsättningen på bygget! Synd att man inte kan ta sig upp i helgen så att man fått se lite av dina saker på riktigt.
Ett tips är att du bara tar bilderna med kameran, gärna utan blixt (Färgerna blir mycket mer realistiska om det finns annat ljus, men slutaren är öppen längre, så du måste vara stilla. Fast du har ju stativ, så det ska inte vara något problem.) och sen låter dem vara tills du fått in dem i datorn.
Väl inne där så fixa till dem så att de blir snygga. Finns gratisprogram till ändamålet och resultatet blir mycket bättre än om du pillar runt i kameran.
Ett av mina favoriter är Paint.net (Ladda ner från www.paint.net , hehe) vilket är gratis och har de funktioner som man faktiskt använder i photoshop, fast ja, gratis. Det är även lättanvänt och inte speciellt tungdrivet.
Ser fram emot fortsättningen på bygget! Synd att man inte kan ta sig upp i helgen så att man fått se lite av dina saker på riktigt.
Jokkocze
Tack Caverö
Ja, jag sa ju det Muntra Roger
Tack Jokko
Quickshots med stativ är för bökigt likaså att hålla på att redigera bilderna i efterhand bara för WIP bilder. Nä, inställningarna ska vara klara i kameran och så tar man snap shots under byggets gång, annars tar det för lång tid att göra uppdateringar.
Det är en annan femma när jag är klar med modellen och har en rejäl foto session.
Ärligt talat så är det lättare att ta WIP bilder med min Canon, och de blir bättre. Det var i ärlighetens namn inte därför jag skaffade systemkamera, men jag var ju tvungen att prova i alla fall
Att ta WIP bilder med systemkamera är lite som att ha finkläder på jobbet; opraktiskt, bökigt och man inbjuder till en olycka
Kommer nog att fortsätta med min Canon för WIP och sedan ta fina bilder med Nikon när bygget är färdigt
Jag har Neros enkla bildredigerings program för snabb redigering och sedan kör jag PS när jag fotat i RAW....
Ja, jag sa ju det Muntra Roger
Tack Jokko
Quickshots med stativ är för bökigt likaså att hålla på att redigera bilderna i efterhand bara för WIP bilder. Nä, inställningarna ska vara klara i kameran och så tar man snap shots under byggets gång, annars tar det för lång tid att göra uppdateringar.
Det är en annan femma när jag är klar med modellen och har en rejäl foto session.
Ärligt talat så är det lättare att ta WIP bilder med min Canon, och de blir bättre. Det var i ärlighetens namn inte därför jag skaffade systemkamera, men jag var ju tvungen att prova i alla fall
Att ta WIP bilder med systemkamera är lite som att ha finkläder på jobbet; opraktiskt, bökigt och man inbjuder till en olycka
Kommer nog att fortsätta med min Canon för WIP och sedan ta fina bilder med Nikon när bygget är färdigt
Jag har Neros enkla bildredigerings program för snabb redigering och sedan kör jag PS när jag fotat i RAW....
Janne.S- Moderator
Det är en vanesak och när man väl gjort det ett par gånger så har man lärt sig snabbkommandos i programmet utantill, så att man drar en snabbfix på en bild på bara några sekunder. Du behöver ju inte sitta och fixa perfekta bilder hela tiden
Framförallt är det ju bra om du kör systemkameran till wipbilder nu när du precis skaffat den, så att du lär dig hur du ska använda den på bästa sätt
Ang programmen..
Nej! Inte neros skräp! Usch, hemskheter! Ta bort det med från datorn med eld och starka magneter! De hade ett bra brännarprogram en gång i tiden, men det var för länge sen och de har inte gjort något som kan mäta sig med deras rivaler på 5-6 år
Framförallt är det ju bra om du kör systemkameran till wipbilder nu när du precis skaffat den, så att du lär dig hur du ska använda den på bästa sätt
Ang programmen..
Nej! Inte neros skräp! Usch, hemskheter! Ta bort det med från datorn med eld och starka magneter! De hade ett bra brännarprogram en gång i tiden, men det var för länge sen och de har inte gjort något som kan mäta sig med deras rivaler på 5-6 år
Jokkocze
Fortfarande enklare att ta bilder som ser bra ut på engång och bara slänga in dom i en WIP text. Det är helt enkelt så att en bra kompaktkamera är bättre än en stor fet systemkamera i vissa lägen.
Äh, Nero funkar alldeles utmärkt till det jag använder det till
Janne.S- Moderator
Som sagt, säger inte emot användandet av kompaktkameran, men använd din systemkamera så mycket som möjligt så att det blir bra bilder när du väl använder den till seriösa sakerJanne.S skrev:Fortfarande enklare att ta bilder som ser bra ut på engång och bara slänga in dom i en WIP text. Det är helt enkelt så att en bra kompaktkamera är bättre än en stor fet systemkamera i vissa lägen.
Du tycker att nero fungerar bra för att du inte använt något annat till det
Jokkocze
Wohoo! En superinsekt!
Skall bli kul att följa den, och att klämma lite på plastdelarna på lördag!
mmm, alla dessa vackra F-18x-målningar!
Man blir ju nästan tårögd
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hejsan!
Oj, detta skall bli spännande!
Jag har en hel svärm Supergetingar (både Revells och Hases...) som bara ligger o surrar på att bli byggda!
Det finns så många läckra målningar, men byt ut Hasegawas dekaler till något bättre!
Annars är väl VFA-103 "Jolly Rogers" ganska given?
Skall bli spännande att följa!
Stefan
Jag har en hel svärm Supergetingar (både Revells och Hases...) som bara ligger o surrar på att bli byggda!
Det finns så många läckra målningar, men byt ut Hasegawas dekaler till något bättre!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Hubba!
Man blir liksom upprymd över att se Janne exekvera något.
Höga förväntningar: ja.
Matt_Public- Master of DNF
CAS skrev:Wohoo! En superinsekt!
Hehe, Tack Christer!
Skönt med lite glada Hi-viz färger, hatar annars getingar å falkar för att de är så tråkgrå jämt.
Phantom2 skrev:Hejsan!
Stefan
Tack Stefan
Nej då, gawas dekaler funkar....man ska bara behandla dom på rätt sätt! Det är inte själva dekalen som är tjocka utan det är klistret som gör dom tjocka....lös i hett vatten så blir dom jätte tunna å fina.
Matt_Public skrev:Hubba!
Ingen press va?
Jag hoppas på att det här ska gå ganska raskt
Janne.S- Moderator
Ser ut som en trevlig modell! Super Hornet är ju inte fel! Bra start Janne!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Åh detta ska bli kul att följa,Hornet är en riktig favorit.
/W
/W
Kent
En liten uppdatering...
Har blåst färg i cockpit, Det blev något ljusare färg än jag är van vid då jag fick anpassa cockpit färgen efter det som fanns på den färdigmålade etsen....så det blev hum 147
VAr inte riktigt säker på vad jag skulle ha för färg på dynorna i kattapluttisarna, jag provar med HUm31 tills vidare...om jag inte gillar det så målar jag om!
Så va det massa injektionsmärken i luftkanalerna, jag har köpt en ny putty som jag tänkte prova, Tamyia White Putty. Jag har tidigare kört med deras gamla vanliga grå men den här ska vara nyttigare tydligen
Ska slipa till det där och sedan visar jag lite pour and dump i helgen
Limma lugnt!
Har blåst färg i cockpit, Det blev något ljusare färg än jag är van vid då jag fick anpassa cockpit färgen efter det som fanns på den färdigmålade etsen....så det blev hum 147
VAr inte riktigt säker på vad jag skulle ha för färg på dynorna i kattapluttisarna, jag provar med HUm31 tills vidare...om jag inte gillar det så målar jag om!
Så va det massa injektionsmärken i luftkanalerna, jag har köpt en ny putty som jag tänkte prova, Tamyia White Putty. Jag har tidigare kört med deras gamla vanliga grå men den här ska vara nyttigare tydligen
Limma lugnt!
Senast ändrad av Janne.S den sön jun 05 2011, 20:52, ändrad totalt 1 gång
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:
Limma lugnt!
Det låter lysande! Kan jag testa på ett par pryttlar själv.
MiniStuff- Vicesheriff
Ser bra ut Janne!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Janne.S skrev: [...] och sedan visar jag lite pour and dump i helgen.
Det där lät ju både ölrelaterat och skatologiskt på en och samma gång.
Matt_Public- Master of DNF
Ingen som kan filma det kanske? Eller dokumentera med en massa bilder?Janne.S skrev:Ska slipa till det där och sedan visar jag lite pour and dump i helgen
Jokkocze
Hej igen
Det är första gången jag gör en hel cockpit med Eduards färdigmålade ets....och det är med blandade känslor jag gör det.
Alltså det är säkert bättre än orginal delen men inte ser det helt perfekt ut...... jag föredrar hela etsade instrumentpaneler med en film bakom istället!
LIkaså blir etset i sittbrunnen inte så där jätte övertygande...
Framtill..
Baktill...
Visst det ska vädrtas å lite detaljer ska till men överlag så tror jag att om jag ska piffa upp en cockpit igen så håller jag mig till Aires resin å ets.....
Det är första gången jag gör en hel cockpit med Eduards färdigmålade ets....och det är med blandade känslor jag gör det.
Alltså det är säkert bättre än orginal delen men inte ser det helt perfekt ut...... jag föredrar hela etsade instrumentpaneler med en film bakom istället!
LIkaså blir etset i sittbrunnen inte så där jätte övertygande...
Framtill..
Baktill...
Visst det ska vädrtas å lite detaljer ska till men överlag så tror jag att om jag ska piffa upp en cockpit igen så håller jag mig till Aires resin å ets.....
Senast ändrad av Janne.S den sön jun 05 2011, 20:52, ändrad totalt 1 gång
Janne.S- Moderator
vad är det som är fel? för platt? du lär väl knappast kunna måla en radarpanel som de har gjort i 1/48!?! tycker det ser gôtt ut, men får väl ta en glutt om ett par dagar och se om jag kan förstå vad du menar...
ser så fram emot fredag...
ser så fram emot fredag...
MiniStuff- Vicesheriff
Sida 1 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» F/A-18F Super Hornet, Hasegawa 1/48
» F-18A Hornet - Revell 1/32
» Svensk F/A-18E Super Hornet
» Trumpeter 1/32 F/A-18F Super Hornet
» Trippelbygge! Hasegawa 1/72 F/A-18C Hornet - Chippy Ho History (Tills vidare iaf, kanske hittar några nice dekaler)
» F-18A Hornet - Revell 1/32
» Svensk F/A-18E Super Hornet
» Trumpeter 1/32 F/A-18F Super Hornet
» Trippelbygge! Hasegawa 1/72 F/A-18C Hornet - Chippy Ho History (Tills vidare iaf, kanske hittar några nice dekaler)
Sida 1 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|