IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gruppbygge

+2
Azgaron
Janne.S
6 posters

Gå ner

Gruppbygge Empty Gruppbygge

Inlägg av Janne.S tis dec 02 2008, 23:26

Kanske läge att slänga ut frågan på bred front och kolla vad folk tycker, hur det ska gå till och hur vi premierar byggare?

Vi börjar bli ett gäng med aktiva medlemmar här på forumet och ett gruppbygge skulle vara kul att få med folk och det kanske skulle locka fler till forumet!

Vi behöver bestämma regler för gruppbyggen, hur ska omröstningen gå till, hur ska priser fördelas, hur lång tid det ska ta och så vidare. Ska vi ha banners för varje gruppbygge?
Börja brainstorma så får vi se vart det bär Smile

Johan, skulle det vara OK att lägga ut vinnare på GBGs hemsida? kanske ha en liten direktlänk till gruppbyggen från hemsidan då kanske fler röstar?

Ska vinnaren betala frakt för sitt pris?
Ska den som starter gruppbygget stå för alla priser eller ska alla donera priser? Ska vi ha priser och hur ska de se ut?

Jag klurar på, åtminstone till en början, att vi fixar fram en särskild vinnar-banner som personen som vinner får ha i alla sina inlägg så det verkligen gnuggas in i alla Smile Någon som e duktig på sådant?

En rimlig tidsgräns för ett bygge vad kan det vara? 4 månader?

Alla gruppbyggen WIPs tycker jag ska ha en egen tråd och sedan läggs bilder på de färdiga objekten i en annan gemensam tråd och när tidsfristen är ute så får alla rösta, inte bara de som är medlemmar på forumet. Ska vi ge det 2 veckor att få folk att hinna rösta på?

Johan? ska vi ha en Gruppbygges kategori med underkategorierna "under bygge" och "färdiga"?


Där har ni lite att grunna på gott folk! cyclops
Kom med förslag och tankar kring hur vi ska göra!

Ti
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Azgaron ons dec 03 2008, 00:06

Jo, det är ju en del som tål att funderas på!
Priser är ju kul, men inte helt nödvändigt. Oftast verkar det ju vara stora forum som EM och BM som har priser i nån form, men visst har jag nog en del i min stash som jag kanske skulle kunna donera. Sen är ju frågan ska priset går till de som vinner ev. omröstning, eller ska priset dras bland de som lyckas bli klara inom stipulerad tid?

Vinnar-banner och att vinnarens bidra blir utlagt på IPMS Göteborgs hemsida tycker jag låter kul!

Tidsgränsen kan ju kanske variera beroende på temat och skulle kunna vara mellan 3-6 månader. Ett första GB skulle ju kunna ha ett enkelt tema som i stort alla skulle kunna vara med på tex max level 2 modeller, eller kopplat till ett fabrikat! Man kan ju även begräsa sig till Ootb eller köra fullt ut om man så önskar!

Olika avdelningar för pågående resp. färdiga byggen tycker jag låter bra! Sen kanske man får ha en kategori för avslutade gruppbyggen och en diskussions/förslagsavd. för framtida GBn.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av johan r ons dec 03 2008, 00:19

Fortsätt spåna, jag bara njuter.

Alla förslag ni redan nämnt är enkelt att fixa vad gäller forum och hemsida.

En snygg banner till vinnaren skall vi ha. Vi kan även om vi vill lägga till en titel på användartaggen på de som deltar i gruppbygget. Deltagit i ett gruppbygge ger en killmark, två gruppbyggen ger två killmark osv (om vi vill). Här behöver jag hjälp av någon som är duktig på att få fram en snygg banner eftersom jag själv suger på det här med grafisk framställning. Skulle gärna ta emot en snygg banner som kan ersätta den halvtaskiga som vi har överst på forumet. Hjälp mottages tacksamt.

Jag kan tänka mig att även under gruppbygget skriva skedesartiklar för vår huvudsida (ipmsgoteborg.se) för att promota modellbygge.

Att ha en egen avdelning för pågående byggen är enkelt. När bygget är avslutat och nästa bygge är igång flyttar vi bara över alla inläggen till arkivavdelningen i gruppbygget.


Omröstningsförfarande går att ha både i forumet och på hemsidan (kanske bäst att ha det i forumet eftersom det är där byggena ligger).

Fortsätt spåna, det här var kul! cheers

Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av bjork_larsson ons dec 03 2008, 10:21

Det låter roligt... Men jag har ingen direkt erfarenhet av dessa byggen! Skall alla bygga likadana modeller eller hur menar ni? Eller är det tidsrelaterat, typ WWII eller kanske rent av Starwars tema?

Men jag är för detta! Tycker det låter spännande!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av johan r ons dec 03 2008, 11:40

Det är det som är det fina med ett gruppbygge. Man kan bestämma vad man vill. Det kan vara en tidsera, en film (starwars t.ex). ett gografiskt område osv. En händelse (Battle of Brittain, STCC 2008 osv)Det är upp till initiativtagaren att bestämma. Meningen är att man kan följa varandras projekt och att man har definierat ett slutdatum.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 12:54

Jag tog bort ett inlägg från mig själv som egentligen inte förde ämnet framåt utan bara var en kallesle till Chatten igår kväll Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Warsawpact ons dec 03 2008, 14:17

Från vad jag har vart med om på en sida som heter Armorama.com så är ett bra upplägga när de gäller bedömning och priser att enbart modeller färdigställda inom tidsrymden kan ta sig vidare till röstning och därigenom kan enbart dem vinna priser.
Men själv så tycker jag att det inte spelar någon roll med priser, MEN det skulle ge en extra touch till det hela.

Kan inte någon av moderatorerna Johan eller Janne som kan ses som officiella galionsfigurer för detta forum tomta runt till olika modellföretag / butiker i GBG och fråga om lite sponsring? Vad säger ni moderatorer om detta? Själv är jag i gbg ganska ofta och skulle gärna hänga med och fråga runt om ni skulle känna att detta vore lite udda att göra själv.


Hur kommer en ev. indelning att bli? T.e.x om vi kör på temat D-Day så kan det tekniskt sett inkludera skepp, flyg, pansar, modelfigurer, dioramas. Skall alla gå under en och samma tävling eller skall det uppdelas i speciella block? Skepp, flyg, pansar i EGNA block som därigenom kan utses till vinnare inom sitt egna blcok och tillslut kan nr 1 i skepp, pansar, flyg klasserna jämföras med varandra för att ge en framföstning till "Best of IPMS GBG" som eventuellt kunde få ett extra pris + artikel på GBG's hemsida?

När kommer i så fall detta bygge att dra igång? När skall vi bestämma / rösta till temat för bygget (sätta regler etc)?

/

Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 15:55

Till en början så bör vi ha så breda teman så att så många som möjligt kan vara med. Vi är inte så många aktiva just nu så dt skulle kanske bli 2-3 modeller i en "klass" och en modell i en annan, så kan vi fånga in så många olika objekt som möjligt under ett tema så vore det bäst.

Jag tror inte vi kan räkna med "sponsorer" än....vi är för små, kom igen när vi är tusen medlemmar som bjäbbar, då blir det intressantare för plastmånglare att profilera sig.

Vi hamrar på reglerna än så länge så jag tror inte det blir aktuellt förrän efter nyår, men garranterat är att det blir ett tema som innefattar allt från båtar och stridsvagnar till propeller och jet samt civilt!

Självklart ska det synas att man vunnit ett gruppbygge, vi filade igår kväll på tanken med taggar och banners.... samt att vinnare presenteras på IPMS GBGs hemsida.
Temat för gruppbygget tycker jag ska presenteras en månad innan start datum så kan folk anmäla ett eller fler bidrag och efteranmälningar en viss tid efter startdatum tycker jag är OK. vad tänker ni kring detta? Vi sätter en tidsgräns för byggandet och alla som deltar ska få visa det med en tagg eller liknande. Efter slutdatum så låses trådarna och arkiveras och röstningen inleds, ALLA ska få rösta som ramlar in på forumet och de ska kunna rösta anonymt. En tanke är åxå att folk som ramlar in på hemsidan ska kunna se att det pågår gruppbygge på forumet och att de ska kunna rösta även därifrån.
Kriterier för hur man röstar ska vara upp till var och en och behöver inte ha att göra med byggskicklighet eller målnings teknik, utan man ska rösta med hjärtat! var subjektiva inte objektiva!!
jag tycker väl att en röstperiod på en månad borde funka.

Jag föreslår även att vi kan fortsätta diskussionen från igår kväll även i kväll på chatten, det var mycket givande men vi får väl se hur många som hinner och kan vara med. Och vi behöver kanske inte snackas kl 01 på natten Razz
Det är ingen hockey idag så 20-21 tiden skulle funka för mig:P Det här är kul som Johan sa och lite brainstorming är bra för själen!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Azgaron ons dec 03 2008, 17:56

Bra skrivet Janne!

Ett brett tema är nog bäst så här i början typ det som föreslogs i chatten mitt i natten! Smile
Start efter nyår tycker jag låter bra, men jag tycker nog att det skulle kunna räcka om vi spikar ett tema relativt snart som man ka dra igång den 1:e januari!
Fram till en månad före slutdatum tycker jag är ok att ha som sista amälningsdag i de flesta fall!

Ett lånat förslag till brett tema skulle kunna vara "I min bygghög/stash", där man presenterar x antal modeller ur högen som man skulle kunna tänka sig att starta, och efter en viss sista anmälningsdatum så hålls en omröstning för varje deltagare, och den modell som får flest röster blir den man bygger sen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Janne.S ons dec 03 2008, 19:10

Det där var ett kul tema faktiskt! låt de andra bestämma vad du ska bygga, och bestäm själv vad andra ska bygga! genitalt!! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Stefan E ons dec 03 2008, 20:42

Hejsan på er alla!

Gruppbyggen låter som en bra o kul ide.

Jag är ofta på Aero-scale, Armorama och de andra forumen inom samma grupp, även Hyperscale är ett ställe jag besöker ofta.

Grupp- o temabyggen förekommer i olika form på alla forum, men regler och upplägg varierar.

Jag tycker det har kommit fram många bra förslag redan här!
Teman sätter ju bara fantasin gränser för, "the sky´s the limit" som de säger "over there"!

MEN jag är lite emot typ tävlingar, omröstningar och priser!

Det skall inte vara en tävling om att bygga den "bästa" eller "finaste" modellen!
Utan man skall kunna hjälpa o sporra varandra under byggets gång och jobba mot en deadline.
Någon sorts banner efter avklarad "kampanj" räcker som pris!

Kom ihåg att det här är en hobby, och det skall vara kul att bygga.
Om vi dessutom vill locka flera byggare till vårt "styren-missbruk", skall vi ju inte skrämma iväg dem utan istället försöka uppmuntra dem att bygga mera!

Vi skulle ju kunna ha en regelrätt byggtävling också om man känner för det.
Jag har en hel del modeller jag skulle kunna tänka mig att skänka som pris i min hög.

ja, det var mina synpunkter!
Det skall bli kul att se vad det blir av det här!

Måste ju säga att vi har otroligt lyhörda moderatorer här på sidan! cheers
Bra jobbat, grabbar!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av johan r ons dec 03 2008, 21:52

Mycket kloka ord Phantom Exclamation

Kanske for vi iväg lite väl mycket i vår brainstorming utan att tänka på eventuella negativa följder.

Jag håller med dig till hundra procent om syftet med gruppbygget.

Syftet skall enligt min mening vara som du säger "hjälpa o sporra varandra under byggets gång och jobba mot en deadline." Vi vill också " locka flera byggare till vårt "styren-missbruk", skall vi ju inte skrämma iväg dem utan istället försöka uppmuntra dem att bygga mera!"

Ett gruppbygge skall, enligt min mening, öka glädjen och lusten till att bygga och skapa en stark gemenskap emellan byggare av olika kategorier och nivåer.

Vägen och metoden att uppnå dessa mål kan vara olika och det är där som jag hoppas att vi tillsammans kan hitta en bra lösning. Jag själv har inte deltagit i något gruppbygge tidigare men jag tycker att vi skall ta russinen ur kakan ifrån andra grupper som kört gruppbyggen. Vi skall behålla det som är bra och förkasta det som är dåligt.

Ett tävlingsmoment enligt det som vi stormade om kan mycket riktigt skrämma iväg den breda massan, likväl som det kan vara en morot för vissa byggare. Det har man märkt i diskussionerna över regler och bedömning vid våra större tävlingar/utställningar.

Jag är uppriktigt glad över de konstruktiva inlägg som ni lägger i detta ämne för att inte tala om alla härliga inlägg som jag kan läsa i de olika avdelningarna på forumet cheers.

Tack för de vänliga orden Stefan.

Jag ser redan fram emot era fortsatta idéer i ämnet. För gruppbygge, det skall vi ha Exclamation
Vore riktigt kul att kunna träffas på något evenemang och ställa ut vårt/våra gruppbyggen i en gemensam utställning och över lite trevlig förtäring prata bort lite tid om vår hobby.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Azgaron ons dec 03 2008, 23:05

Kul att du gillade "min" idé till GB, Janne! Deltar faktiskt i ett sånt GB på FSM! Smile

Det är ju inte nödvändigt att ha tävling om det skulle finnas nått slags pris, utan deltagande/färdigställande skulle kunna fungara som nått slags "lott" i en dragning.

Tycker också att det kommit fram mycket bra åsikter om GBna här!

Träffas och visa upp byggena låter väldigt trevligt tycker jag!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gruppbygge Empty Sv: Gruppbygge

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet