IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72

+3
cas
Janne.S
Azgaron
7 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 Empty Sv: P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72

Inlägg av Matt_Public tor jul 14 2011, 18:27

Det här går ju som tåget. Snälltåget, dessutom. tongue
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Till överst på sidan Gå ner

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 Empty Sv: P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72

Inlägg av Azgaron tis jul 26 2011, 16:33

Tack Mattias! Smile

Jag önskar att fortsättnigen gått lika snabbt, men montering av vitrinskåp och lite annat pyssel hemmavid har tagit en massa tid.
Dock har jag fått på primer.

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 P-40b_kittyhawk_72nd_primer_640x480

Jag har en liten undran till färgexperterna här. I beskrivningen anges Gunze H308, H310 och H340, vilka ska motsvaras av Hu127, Hu119 och Hu105. Verkar det vettigt?

Sen hittade jag en Airfix P-40 med brittisk märkning och huggtänder i min "lilla" bygghög. Funderar på att ev. ge mig på den också.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Stefan E tis jul 26 2011, 22:19

Nej, det gör det inte!

H127=Satin US Ghost Grey
H119=Light Earth
H105=Marine Green

Rätt färger (Grönt/Jordbrunt/Grått), men helt fel nyanser, det är ganska stor skillnad på de här färgerna.
Men det var väl dom som kom närmast deras egna färger, inte de som var mest korrekta.

"Dayfighter-schemat" är Dark Green (H163), Ocean Grey (H106) över Medium Sea Grey (H165).
Men jag har aldrig sett en P-40 i det schemat!

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 IMG_1273

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 IMG_1297

Men det fanns P-40 maskiner som hade det tidiga dagschemat, Dark Green (H163 och Dark Earth H29) över Sky (H90), det är nog det schemat du skall använda.

Har tyvärr ingen bra bild på en maskin i tidiga dagschemat!
Men det här duger nog;

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 IMG_0305

Öken cammot (Medelhavet/Mellanöstern) är i Dark Earth (H29) och Middle Stone (H225) över Azure Blue (H157), det var det här schemat 112e (dom ursprungliga"Flying Tigers") hade.

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 IMG_1814

P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 IMG_0323

Limma Lungt!

Stefan

Senast ändrad av Phantom2 den ons jul 27 2011, 07:53, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Kent tis jul 26 2011, 22:33

Supersnyggt jobbat Håkan.

/W
Kent
Kent

Inlägg av Azgaron ons jul 27 2011, 00:56

Tack Stefan och Kent! Smile

@Stefan, är det ingen skillnad på amerikanska och brittiska P-40 i färgerna?

Den jag håller på med har amerikansk interiörfärg, och märkningen gissar jag är från Taiwan?

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Stefan E ons jul 27 2011, 07:46

Azgaron skrev:Tack Stefan och Kent! Smile

@Stefan, är det ingen skillnad på amerikanska och brittiska P-40 i färgerna?

Den jag håller på med har amerikansk interiörfärg, och märkningen gissar jag är från Taiwan?

Håkan

Vilken version skall du göra?
Det är lättare om man har en specifik version.

Är det en AVG från Kina (Flying Tigers) så är det dom Amerikanska motsvarigheterna!
Var ganska trött i går kväll, så det blev lite fel, men jag har korrigerat!

Måste kolla lite referenser, återkommer!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av cas ons jul 27 2011, 08:14

Håkan, den kärran du har tillhör AVG (American Volunteer Group), eller Flying Tigers som dom kallades.
Dom fajtades ju mot Japanerna i Kina redan 1940.
På något sätt (kommer inte ihåg hela storyn, men jag har denn i en Wings of Fame nånstans) kom de över ett gäng P40B/C som egentligen skulle gått till England som Kittyhawk MkI (eller om det var II).
Dessa var då målade i det normala europeiska dagschemat dvs, Dark green/Dark Earth/Sky.
Skal man vara helt petig så hade inte jänkarna de brittiska färgerna så helt "rätt" blev det inte heller.
P-40B/C Kittyhawk - Trumpeter 1/72 - Sida 2 146756
Undersidan är nog mer åt mycket ljust blågrå än den där gulgråa Sky...
En djungel är var det är!
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Stefan E ons jul 27 2011, 09:32

Hejsan igen!

Jag svarade lite allmänt eftersom jag inte visste vilken version du menade!

Men med tanke på temat och frågan borde jag listat ut att du menade AVG (American Voluteer Group), sorry!

Gruppen bildades på våren 1941, och i Augusti samma år blev dom operationella.
"The Flying Tigers" var verksamma fram till Juli 1942, då den gick upp i 23rd FG, USAAF.
Under denna korta tid hann man skjuta ner hela 286 Japanska flygplan!

Maskinerna (Curtiss Hawk 81-A2, exportversionen av P-40B/C) var mycket riktigt från en batch som skulle gått till England!
Så de var målade i USA, av Curtiss, med Amerikanska färger som motsvarade de Brittiska!
Man använde maskeringsmattor vid målningen, så demarkationen mellan färgerna var mycket hård, med i stort sett ingen översprutning.

Färgerna var;

DuPont 71-065 Dark Brown
DuPont 71-013 Dark Green

Dessa färger låg mycket nära de Brittiska motsvarigheterna, så du kan använda de färger som jag angav tidigare.

Undersidan finns det lite olika meningar om, men den beskrivs som "en kall grå, med lite dragning mot blått".
Den troligaste färgen är FS 16473 Aircraft Grey (jag brukar använda H127).

Allt hämtat från boken "Tigers over China" av Thomas A. Tullis, en bok man bara MÅSTE/BORDE ha om man är det minsta intresserad av AVG och deras flygplan!
Rekommenderas varmt!

Vilken färg interiören var målad i nämns inte, men min gissning är Interior Green.

Ursäkta förvirringen och svamlet tidigare! Embarassed

Hopps du blev lite klokare nu! Very Happy

Stefan

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Azgaron ons jul 27 2011, 14:30

Tack Stefan och Christer! Smile

Då har jag nog passande färger i akryl, och kan i stort behålla färgen som jag använde som primer på undersidan. Ska dock på med preshade först.

Interiören är målad med an blandning av Hu81 och lite svart. Tror det blev rätt ok.

Versionen jag tänkt göra visade jag i första inlägget. Dock står det av nån anledning ingen info om nån av versionerna i instruktionerna.

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet