A-37 Dragonfly (Monogram 1/48)
+9
Azgaron
cas
Jokkocze
MiniStuff
T-34
Kent
Janne.S
Stefan E
Matt_Public
13 posters
Sida 4 av 4
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: A-37 Dragonfly (Monogram 1/48)
Tack Håkan!Azgaron skrev:Ser spännande ut redan från start!
Matt_Public- Master of DNF
Intressant metod att försänka panellinjer på :-D
När vi pratar om sånt, sitter precis och funderar på att köpa scriber.... Är mallar ett krav? Eller kan man lyckas alls utan?
När vi pratar om sånt, sitter precis och funderar på att köpa scriber.... Är mallar ett krav? Eller kan man lyckas alls utan?
frznlogic
Som vanligt med verktyg så är inget så bra som att ha. Men man kan, som sagt, även följa de gamla linjerna eller köra på frihand.frznlogic skrev: Är mallar ett krav? Eller kan man lyckas alls utan?
Mallar är relativt prisvärda i mitt enkla tycke, och de är bra till mycket.
Matt_Public skrev:Som vanligt med verktyg så är inget så bra som att ha. Men man kan, som sagt, även följa de gamla linjerna eller köra på frihand.frznlogic skrev: Är mallar ett krav? Eller kan man lyckas alls utan?
Mallar är relativt prisvärda i mitt enkla tycke, och de är bra till mycket.
Mmm, ja, sant som du säger, gäller bara att lära sig använda dem antar jag . Får bli några mallar också då
frznlogic
Moooving on...
Minnesgoda forumiter (och de som nyligen kollat igenom tråden från start) vet att jag var tidsbegränsat förståndshandikappad nog att placera luftintagens insidor vid de anvisade fästtapparna. Mäkta dåligt drag. Valet i dagsläget stod mellan att fylla glappen med Milliput eller att ta till trubbigt våld. Således:
Därefter blev det vackert till att slöjda nya av plaströr. Annorlunda utmaning.
När detta var klart hittade jag tätningsluckorna på en gjutram. Bra att veta.
Börjar bolla med tanken på att skaffa en begagnad modell till och knycka vingarna från den, nu när jag är bekant med allt djävulskap som de bjuder på. Med lite tur så får jag med en oskadd lufttankningsutrustning också. Bara en sådan sak.
Kampen mot de upphöjda panellinjerna går hursomhelst vidare. Tror inte att jag kommer att bry mig om att fixa allihop.
Minnesgoda forumiter (och de som nyligen kollat igenom tråden från start) vet att jag var tidsbegränsat förståndshandikappad nog att placera luftintagens insidor vid de anvisade fästtapparna. Mäkta dåligt drag. Valet i dagsläget stod mellan att fylla glappen med Milliput eller att ta till trubbigt våld. Således:
Därefter blev det vackert till att slöjda nya av plaströr. Annorlunda utmaning.
När detta var klart hittade jag tätningsluckorna på en gjutram. Bra att veta.
Börjar bolla med tanken på att skaffa en begagnad modell till och knycka vingarna från den, nu när jag är bekant med allt djävulskap som de bjuder på. Med lite tur så får jag med en oskadd lufttankningsutrustning också. Bara en sådan sak.
Kampen mot de upphöjda panellinjerna går hursomhelst vidare. Tror inte att jag kommer att bry mig om att fixa allihop.
Hoppsan!
Där ser man vad lite hetsande kan åstadkomma...
Men du ser ju ut att ha roligt, så då jämnar det nog ut sig
Lycka till nu med resten!
Där ser man vad lite hetsande kan åstadkomma...
Men du ser ju ut att ha roligt, så då jämnar det nog ut sig
Lycka till nu med resten!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Lycka till nu med resten!
Tack grabbar, för såväl lyckönskning som komplimang!Azgaron skrev:Ser bra ut, Matt!
Håhåjaja!
När man väl fått till framkantens form så föreföll luftkanalen lite väl kort. På't igen!
Förstärkte med en mindre mängd Milliput runtomkring. Börjar nästan bli roligt, det här.
Skrubbade bort ett par åsar som kändes lite överdrivna (se föregående sida för referens).
Kanten såg betydligt rimligare ut i bygganvisningen. Får grunna lite på det här.
Härnäst: fipplande med fläktfronter. Troligen.
Skaplig mängd spackel på den alltså...
Gött fixat!
Gött fixat!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Funkar som nosvikt.cas skrev:Skaplig mängd spackel på den alltså...
Med frznlogics frågeställning i åtanke så avser jag att vara svagt informativ en stund.
En ristmall talar för sig själv. Den här ovalen vore t.ex. måttligt skoj att rista utan mall.
Men vanlig jämrans Dymo-tejp är nog så praktisk den med...
...till både stort och smått.
En krökt linje kalkeras med fördel på en bit vanlig tejp och överförs sedan till Dymo-remsan.
Hoppas att det var till någon glädje.
En ristmall talar för sig själv. Den här ovalen vore t.ex. måttligt skoj att rista utan mall.
Men vanlig jämrans Dymo-tejp är nog så praktisk den med...
...till både stort och smått.
En krökt linje kalkeras med fördel på en bit vanlig tejp och överförs sedan till Dymo-remsan.
Hoppas att det var till någon glädje.
Informativt och bra!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar tackar! Jag har ju precis skaffat mig allt det där så... :-P
frznlogic
Tack Håkan!Azgaron skrev:Informativt och bra!
Snyggt! Då hann jag fram med pekpinnen i tid då.frznlogic skrev:Tackar tackar! Jag har ju precis skaffat mig allt det där, så... :-P
Näh, jag ville mest upplysa i största allmänhet. Man vet ju så sällan vet som känner till vad, liksom.
Matt_Public skrev:Snyggt! Då hann jag fram med pekpinnen i tid då.frznlogic skrev:Tackar tackar! Jag har ju precis skaffat mig allt det där, så... :-P
Näh, jag ville mest upplysa i största allmänhet. Man vet ju så sällan vet som känner till vad, liksom.
Kan lätt erkänna att jag är usel på scribing så alla pekpinnar mottages tacksamt . Efter att ha testat lite på gammalt skräp så ... att göra raka streck är en bedrift i mina ögon, att göra en cirkel magi
frznlogic
Ristande i plast är svartkonst, men ofta fördelaktigt att tillämpa.frznlogic skrev:Kan lätt erkänna att jag är usel på scribing, så alla pekpinnar mottages tacksamt.
Ytterligare ett tips är att vara mycket lätt på handen i inledningsskedet och nästan bara släpa verktyget över ytan. Efter ett antal vändor kan man öka trycket gradvis, men alltjämt inga våldsamheter. Det är oftast när man (hoho) trycker på som det bär iväg.
Jag lägger till ett "som flickan sa" för sista meningen.
Utomordentligt snyggt ristat. Har du nån förflutet som runristare?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Så gammal är jag minsann inte.cas skrev: Har du ett förflutet som runristare?
Metallställ: mer jobb än det är värt? Let's find out!
Men innan dess ska här fixas turbiner. Trots att jag har hittat luckorna till insugen så framhärdar jag som om sunt förnuft plötsligt blivit omodernt. Kan någon enda människa förklara varför? Nåja. Först ut är en snabb provpassning.
Därefter stansades det plattor i olika stor- och tjocklekar, like so:
Ritverktyg kommer förvånansvärt ofta väl till pass i den här hobbyn. Mer om det senare.
Alla dumheter är emellertid inte mitt fel. Kortgjutna vinghalvor direkt ur lådan.
Varmdragen gjutstam klyvs på mitten i såväl korrektivt som avhälpande syfte.
Lite slipande på det här, så.
Härnäst: avslöjande primer (och möjligen Kapen Haddocks bästa invektiv).
Vilket jobb!
Men jämrans vad snyggt det blir!
Blir spännande när primern kommer på!
Stefan
Men jämrans vad snyggt det blir!
Blir spännande när primern kommer på!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Här jobbas det minsann på, och snyggt blir det med!
Ska bli kul att se mer om metallställen sen.
Håkan
Ska bli kul att se mer om metallställen sen.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Du bygger fläktsteg nu i påsktider?
Strålande, helt enkelt strålande!
Och den där kärran verkar behöva brottas ned ganska hårt, men du betvingar den likt The Rock i Fast & Furious 7!
Strålande, helt enkelt strålande!
Och den där kärran verkar behöva brottas ned ganska hårt, men du betvingar den likt The Rock i Fast & Furious 7!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vad trevligt att se en till bli byggd.
Själv var jag under lite tidspress så jag behöll dom upphöjda panellinjerna. Under lite färg tycker jag det ser helt ok ut.
Själv var jag under lite tidspress så jag behöll dom upphöjda panellinjerna. Under lite färg tycker jag det ser helt ok ut.
flarpen- AMS patient zero
Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Hello Vietnam, 1/48 A-37B Dragonfly
» Sikorsky R-5 / S-51 Dragonfly, AMP, 1/48
» Encore Models 1/48 A-37B Dragonfly
» Grumman F3F-3, Monogram 1/32
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48
» Sikorsky R-5 / S-51 Dragonfly, AMP, 1/48
» Encore Models 1/48 A-37B Dragonfly
» Grumman F3F-3, Monogram 1/32
» Israelisk B-17G, Monogram 1/48