IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hellers Mirage IVA i 1/48

+4
bjork_larsson
Stoffeliten
johan r
Janne.S
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S tis dec 09 2008, 21:08

Dags för ett nytt projekt!
jag kände för en till Mirage, denna gången stoooor sådan Smile Det blir en Mirage IVA i 1/48 frå Heller. Jag valde den för jag kände att det var dags för något metallrent nu.
En annan anledning kan vara rent masochistisk, den saknar vindrutan och det verkar krångligt att få tag på en ny, så då måste jag ju anta utmaningen och få modellen färdig!! Hur äventyret med att få fram en vindruta slutar återstår att se.
Jag har beställt en resin cockpit från Neomega och lite dekaler från hannant´s, förhoppningsvist dimper de ner i brevlådan snart.....åtminstone cockpiten!

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01446




Det är en gammal modell, gjuten i den sedvanliga mjuka Heller plasten och den är stor! I samma klass som Vigilanten men med koola deltavingar Very Happy jag blir tvungen att rista alla panellinjerna på den eftersom de är upphöjda, det blir faktiskt det första jag gör

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01447




Eftersom det ska bli en A-modell så får den häringa ASMP missilen vila i reservdelslådan....

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01448




Trevligt nog innehöll lådan en gammal atombomb åxå...å det blir den som får hänga under buken!

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01449




Första steget blir att få loss alting som ska ristas om från plastarken. Den har vädigt breda gjutstammar och de får sågas av istället för att klippas.

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01451




Vissa delar måste jag limma ihop innan jag börjar rista....som den häringa bomben. De upphöjda panellinjern bör passa ihop så väl som möjligt så blir ristandet lättare. Om jag ristade en halva itaget skulle jag bli så ledsen om de inte matchade Razz

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01452




Mina verktyg för företaget! En tamyia scriber, en vass syl, mallar, linjal och Dymotejp

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01450




Till arbetet!
Först tar jag en bit Dymotejp och lägger an mot den existerande, upphöjda panellinjen. På grund af luft intagets form så kan jag inte lägga tejpen så att jag kan rista linjen i ett drag utan jag måste ta en liten bit i taget.
det är viktigt att inte använda för mycket kraft när man ristar med Tawyia verktyget, bara lägga an scriber on dra utan tryck och du får en linje, dra fler gånger så blir linjen djupare. Först gör jag en väldigt lätt linje och drar korta linjer hela vägen runt. Sedan bort med tejpen och så drar jag scribern runt hela linjen ett par gånger så den blir jämn och fin.

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01454




Första linjen dragen!

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01455




Så fortsätter jag så hela vägen

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01453




Ja det blir en del ristande framöver och det tar sin lilla stund, men faktiskt inte så länge som man skulle kunna tro. De knepiga bitarna är alla dubbelkrökta ytor men dymotejpen är hyfsat flexibel men ändå syft nog att kunna styra scribern.
Så långt allting väl!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av johan r tis dec 09 2008, 21:31

Hej Janne.

Så det blev en Mirage till. Kul.

Verkar vara ett stort jobb att ritsa om hela modellen men det är kanske som du säger, att bara man börjar så är det inte så farligt.
Jag har alltid trott att man först slipade bort de gamla upphöjda linjerna för att sedan ritsa de nya men det verkar utifrån dina bilder att du ritsar bort de upphöjda linjerna direkt i samma steg som du ritsar de nya. Nästan så att man blir sugen på att prova.

Hoppas att det löser sig med huven, annars får du väl bygga med kapell över huven Wink

Ser fram emot fortsättningen på bygget.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Stoffeliten tis dec 09 2008, 21:37

Whoooo! cheers Den där Miragen är ju uuurläcker! Cool ser verkligen fram emot att få följa detta bygge! Smile
Stoffeliten
Stoffeliten


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S tis dec 09 2008, 21:41

Det är mer att jag lägger den nya linjen brevid den upphöjda...sedan slipar jag ner den Smile slipar jag bort de gamla innan så vet jag ju inte vart jag ska dra de nya:P orkar inte hålla på att rita å mäta
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av bjork_larsson tis dec 09 2008, 22:36

Trevligt liten modell du har hittat Janne... Jag tänkte jag skulle införskaffa en sådan rits, jag hittade ju ett koniskt verktyg som fungerade bra. Men jag har blivit rekomenderad att införskaffa en sådan som du har... så jag tänkte att jag skulle göra detta! Kanske på lördag! Very Happy

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S tis dec 09 2008, 23:55

det är första gången jag ristar om en hel modell med Tamyias rits, tidigare hade jag gjort ett eget verktyg utav en synål som jag böjde till en krok, slipade spetset flat på insidan av kroken och satte fast det i ett gammalt penselskaft med superlim. Den fungerade alldeles utmärkt tills jag råkade knäcka den en dag. Ärligt talat så var det verktyget lättare att komma åt med än Tamyias Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Azgaron ons dec 10 2008, 19:28

Kul modell Janne! Aldrig fel med en Mirage!

Ritsa om en modell har jag inte försökt mig på än, men jag kanske skulle skaffa verktyg och försöka!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S ons dec 10 2008, 22:22

tack Håkan Very Happy

ja gör det...det är inte så hemskt som det verkar:)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S tor dec 11 2008, 23:34

Ristandet fortsätter.....

Nu håller jag på med vingarna, jag har redan gjort ovansidorna så de är färdiga och nu är det dags för undersidan! Inga underligheter, jag tar en lång remsa med Dymotejp och lägger den intill den gamla upphöjda panellinjen. Jag slipar inte bort de gamla panellinjerna innan jag ristat de nya. Jag vet att det innebär att om de gamla linjerna är fel så blir mina ny det åxå Razz Jag skulle ha kunnat kolla på en ritning men det ids jag inte, det här är den enklaste och snabbaste vägen.
Ja, så jag har lagt dit tejpen och så ristar jag längsmed den för den nya linjen Smile

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01459


Så vidare till nästa linje och samma sak där och så vidare....

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01460


Det där var det enkla, nu är det ju så att flygplan inte bara har raka fina långa linjer utan de har diverse inspektionsluckor åxå. Så nu är det dags att plocka fram mina mässingsmallar!
Självklart har jag inga mallar med runda fina hål utan jag har bara ovala!! Så jag får klara mig med dom. Redskapet för detta moment är en vass syl!

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01461



Jag håller dit mallen med fingrarna och så gör jag en halvcirkel
Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01465



Så där....
Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01462


Och sedan andra halvan och sedär en cirkel Smile Så fortsätter jag så med alla övriga miljoner små luckor Razz
Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01464


Det blev en väldigt liten update men det är alltid något, hoppas det är någon som tycker det är matnyttigt Very Happy

Det damp ner lite anna tejp i brevlådan som jag beställt, jag blev tipsad om Pactra tejp som ska vara bra för krökta lijner på krökta ytor...så vi får se hur det går i nästa uppdatering.
Då har ni något att se fram emot imorgon när de äntligen släpper ut mig från jobbet!


Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av bjork_larsson fre dec 12 2008, 11:09

Det ser bra ut Janne, jag skall nog ta och införskaffa mig en sådan rits nu på lördag!

Nästa projekt som du skall dra igång, har jag bestämt, att det skall vara en F-16 av valfri modell! What a Face Så det så... Terjes favorit flyg detta är! *Yoda rösten kommer fram igen*

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S fre dec 12 2008, 11:16

bjork_larsson skrev:Det ser bra ut Janne, jag skall nog ta och införskaffa mig en sådan rits nu på lördag!

Nästa projekt som du skall dra igång, har jag bestämt, att det skall vara en F-16 av valfri modell! What a Face Så det så... Terjes favorit flyg detta är! *Yoda rösten kommer fram igen*

Terje

Det finns bara två nationers F-16 man kan göra...Israeliska och Venezoolanska! De är de enda som inte är grå å tråkiga:P
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Stoffeliten fre dec 12 2008, 11:25

Janne.S skrev:
bjork_larsson skrev:Det ser bra ut Janne, jag skall nog ta och införskaffa mig en sådan rits nu på lördag!

Nästa projekt som du skall dra igång, har jag bestämt, att det skall vara en F-16 av valfri modell! What a Face Så det så... Terjes favorit flyg detta är! *Yoda rösten kommer fram igen*

Terje

Det finns bara två nationers F-16 man kan göra...Israeliska och Venezoolanska! De är de enda som inte är grå å tråkiga:P

Du kan ju göra en holländsk uppvisningskärra! Very Happy

Ristningen ser ju riktigt bra ut måste jag säga! Smile
Stoffeliten
Stoffeliten


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S fre dec 12 2008, 11:29

Ja men då är det bara fräck märkning...den är lika grå å tråkig under ju.

Aggressors är fina åxå...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Stoffeliten fre dec 12 2008, 11:46

Janne.S skrev:Ja men då är det bara fräck märkning...den är lika grå å tråkig under ju.

Aggressors är fina åxå...

Aha du tänker så!....Razz....då är jag med! Smile.....
Stoffeliten
Stoffeliten


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S sön dec 21 2008, 06:10

Så har jag stött på patrull igen och jag måste bestämma mig för vad jag ska göra.....
jag har beställt en cockpit från Neomega och jag har inte hört ett knyst på över två veckor....det kan vara så att den är Out of Stock och de helt enkelt inte orkar tala om det Sad

Jag ska försöka ragga efter ett cockpit set på andra ställen men eftersom det här antagligen blir den enda Mirage IV jag någonsin kommer att göra så vill jag göra den så fin som möjligt och ha allt lull-lull som finns till den! Så frågan är om jag måste lägga den på is tills jag fått tag på det jag behöver, för utan cockpit så kan jag inte komma så mycket längre just nu Sad
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S fre jan 02 2009, 21:24

Mmmmm....fin början på det nya året!!!

Det rasslade till i postlådan och där i låg.....


Dekaler till alla Mirage IV som någonsin gjorts (utom jubileums maskinerna då) från Skyraider, det är upnorths ark som de fått trycka ut igen!
Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01604


Och inte nog med detta.....det ramlade in JATOs till den åxå Very Happy (JATO är en sorts startraketer som sattes på flygplan för att få upp dom i luften snabbara och med tung bomblast)
Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01606


Kanon start på det nya året alltså!!!!!

Inte nog med det så har jag lyckats hitta ett cockpitset någonstans i djupaste Rumänien...så den dimper väl ner inom kort åxå!!!


Det ser ut som jag kan börja fippla med Miragen igen nu!!!! Glada nyheter va? Very Happy

Ska bara göra klar F-117 så fortsätter jag med Miragen!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Caverö fre jan 02 2009, 21:45

Snajsigt Janne, det där med att ritsa brevid den gamla linjen och sedan slipa bort. Oxå coolt geek

Hej och hå bygg på.

Caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S lör jan 03 2009, 22:27

Hehe...är ju lättast så ju Razz

Usch nu vill jag stressa färdigt F-117 så jag kan fortsätta med denhäringa!!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S tis jan 20 2009, 16:31

Nu har det hänt grejer!!

En vänligt sinnad amerikan hade förbarmande över mig å gjöt två nya resin vindrutor åt mig!! de damp ner idag och jag kommer vara evigt tacksam.

De så riktigt fina ut, Må vara att de har en lite gulaktig lyster och den ena har lite luftbubblor...men jämfört med vad jag hade innan så är det ljusårs skillnad :p (hade ju inga alls!)

Med lite polerande och lite Johnson så ska jag få upp lystern på dessa!
Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01701

Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01702

Riktigt fina gjutningar...se så tunn han fick den!!
Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01703


Det är alltså genomskinlig resin som killen gjutit med.....han fick kasta ett gäng innan han fick till det!
Jag är evigt tacksam för hans arbete....tänk vad mycket roliga människor man träffar på internet? =)


Dessutom har ju cockpiten åxå ramlat in så nu behöver jag bara byggtid!!! Tänk om de på jobbet kunde begripa det?
Hellers Mirage IVA i 1/48 DSC01651

Limma lugnt!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Azgaron ons jan 21 2009, 16:25

Ser bra ut Janne! Kul att delarna ramlat in så du kan börja bygga!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S ons jan 21 2009, 17:35

Japp!

Nu ligger allt utspritt i mitt nu mer icke fullt så städade hobbyrum å väntar på att jag ska dyka in!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Patrik K sön maj 15 2011, 00:36

Hörredu Janne...vad händer med den här skönheten igentligen?!? Neutral Smile

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Jokkocze sön maj 15 2011, 01:06

Ja vad händer med den? Vill se hur det slutar!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Janne.S sön maj 15 2011, 01:27

Kan dröja ett tag innan den här tar fart igen Razz

Den får ligga i träda ett tag till så suget kommer tillbaka.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hellers Mirage IVA i 1/48 Empty Sv: Hellers Mirage IVA i 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet