Mirage F.1C (Airfix 1/72)
+7
Stefan E
Marlin
cas
TommyKillander
Azgaron
glimturen
Matt_Public
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Mirage F.1C (Airfix 1/72)
Hej-hoppla!
Jag skaffade den här lådan enkom för att sno bombracket till Special Hobbys nya lilla Mirage:
Nu råkar det även vara så att just denna modell var min andra byggsats (och den första som jag fullbordade). Efter att ha lyft på locket bar det således raka vägen tillbaka till barndomen. Svårhanterliga saker, sånt där.
Ju längre den låg i hyllan desto vettigare kändes det att försöka återvända till barndomen. Möjligen blir bygget rentav lite snyggare den här gången.
Något som däremot inte tilltog med tiden var kvaliteten på de medföljande dekalerna. Airfix-klibbisarna var nog inte särskilt bra ens när de var nya och därmed vände jag blicken mot Xtradecals förtjusande små springboks. Måtte de ge ut detta ark i 1/48 också!
En första åtgärd i skönhetsfrämjande syfte var att röja upp i panellinjeträsket.
En passarnål i en mekanisk blyertspenna agerade ritsvektyg och därpå följde vanlig blyerts för att rensa dikena.
Det blir inte mycket till Vlamgat med igentäppt analöppning, alltså. Något måste göras!
Beväpningens blygsamma början:
Härnäst angriper jag akterkastellet.
Jag skaffade den här lådan enkom för att sno bombracket till Special Hobbys nya lilla Mirage:
Nu råkar det även vara så att just denna modell var min andra byggsats (och den första som jag fullbordade). Efter att ha lyft på locket bar det således raka vägen tillbaka till barndomen. Svårhanterliga saker, sånt där.
Ju längre den låg i hyllan desto vettigare kändes det att försöka återvända till barndomen. Möjligen blir bygget rentav lite snyggare den här gången.
Något som däremot inte tilltog med tiden var kvaliteten på de medföljande dekalerna. Airfix-klibbisarna var nog inte särskilt bra ens när de var nya och därmed vände jag blicken mot Xtradecals förtjusande små springboks. Måtte de ge ut detta ark i 1/48 också!
En första åtgärd i skönhetsfrämjande syfte var att röja upp i panellinjeträsket.
En passarnål i en mekanisk blyertspenna agerade ritsvektyg och därpå följde vanlig blyerts för att rensa dikena.
Det blir inte mycket till Vlamgat med igentäppt analöppning, alltså. Något måste göras!
Beväpningens blygsamma början:
Härnäst angriper jag akterkastellet.
Senast ändrad av Matt_Public den sön aug 12 2018, 08:54, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Mirage F.1C (Airfix 1/72)
Bra start och bra verktygstips!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Åhå! För min del är det tur tillbaka till pojkrummet
Jag är inte helt 100, men jag tror jag byggde denna som barn.
Snygg start med panellinjer - det där utblåset skriker efter korrigerande åtgärder och scratchbygge!
Tommy
Jag är inte helt 100, men jag tror jag byggde denna som barn.
Snygg start med panellinjer - det där utblåset skriker efter korrigerande åtgärder och scratchbygge!
Tommy
TommyKillander
Men vad hände med....(bortglömt objekt)?
Äh, du är ju både vuxen och vaccinerad så störta på bara!
Fälltankarna ser inte ut att vara gjorda för farter mycket över landningshastighet alltså...
Ha så kul med moddandet!
Äh, du är ju både vuxen och vaccinerad så störta på bara!
Fälltankarna ser inte ut att vara gjorda för farter mycket över landningshastighet alltså...
Ha så kul med moddandet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vilken liten mumsig Mirage du har hittat.
Jag tror också jag byggde denna i min barndom.
Jag har Esci/Italeris F-1 i 1/48 som ligger till sig i stashen.
Med detta bygge så tror jag nog att den flyttar upp lite i kön.
/Bosse
Jag tror också jag byggde denna i min barndom.
Jag har Esci/Italeris F-1 i 1/48 som ligger till sig i stashen.
Med detta bygge så tror jag nog att den flyttar upp lite i kön.
/Bosse
Marlin
Härligt bygge av ett vackert flygplan!
Jag byggde också Airfix 1/72a då för länge sedan, och jag har den kvar, tro´t eller ej!
Men den är inte längre i presentabelt skick så att säga....
Men jag har ESCI´s F.1 i 1/48 (fast i en Italeri-låda) med en Neomega cockpit, nya hjul och bättre dekaler, och den ligger högt i "vill bygga" högen.
Stefan
Jag byggde också Airfix 1/72a då för länge sedan, och jag har den kvar, tro´t eller ej!
Men den är inte längre i presentabelt skick så att säga....
Men jag har ESCI´s F.1 i 1/48 (fast i en Italeri-låda) med en Neomega cockpit, nya hjul och bättre dekaler, och den ligger högt i "vill bygga" högen.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackeli-tack-tack-tack!glimturen skrev:Åhå! Najs start!
Min herre är då för himla bussig.Azgaron skrev:Bra start och bra verktygstips!
Jo, originalet går liksom bara inte an.TommyKillander skrev: [...] det där utblåset skriker efter korrigerande åtgärder och scratchbygge!
Jag föredrar termen "temporärt avstannat" för egen del.cas skrev:Men vad hände med...(bortglömt objekt)?
Åhå? Jag bokför härmed detta som gårdagens goda gärning.Marlin skrev:Med detta bygge så tror jag nog att den flyttar upp lite i kön.
Jag tror dig fullt och fast. Önskar att jag hade min kvar som jämförelseobjekt.Stefan E skrev: Jag byggde också Airfix 1/72:a då för länge sedan, och jag har den kvar, tro´t eller ej!
Åtskilligt återstår, men nu är det i alla fall öppet hus (så att säga).
Sakta men säkert dras nya linjer i den påfallande hårda gamla plasten.
"Händerna i knät, varsågod och ät!"
Piloten och pallen är bestämt rätt skapliga för sin tid.
Detsamma kan dock inte sägas om kontoret:
Väggtexturen påminner mest ut som något från en gillestuga. Håhåjaja...
Härnäst blir det heminredning i fulfransk stil.
Senast ändrad av Matt_Public den sön aug 12 2018, 08:58, ändrad totalt 1 gång
Fint utblås!
Fulfransk stil? vad månde detta bli?
Fri fräck fransyska flirtar flitigt?
Fulfransk stil? vad månde detta bli?
Fri fräck fransyska flirtar flitigt?
glimturen
Snyggt jobbat! Ser fram emot denna inredning!
Håkan
Håkan
Panellinjeristning på en måndagskväll? Svartkonst!
Googlar på fulfransk gillestuga men blir inte alls klok på resultatet...jag får väl vänta och se vad du hittar på istället. Verkar sundare på nåt vis...
Googlar på fulfransk gillestuga men blir inte alls klok på resultatet...jag får väl vänta och se vad du hittar på istället. Verkar sundare på nåt vis...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Man tackar!glimturen skrev:Fint utblås!
Skruva ner förhoppningarna först, bara.Azgaron skrev:Ser fram emot denna inredning!
Du måste ta bort SafeSearch.cas skrev:Googlar på fulfransk gillestuga, men blir inte alls klok på resultatet.
Min herre är alltför himla bussig.Janne.S skrev:Superläckert!
Jag undrar det, jag...Caverö skrev:Oj, va härligt att någon orkar med sådant här.
Rättning akterut! Embryot till ett utblås tar form:
Jag funderar även på att ribba insidan, så att säga, men det blir nog för mycket bök.
Visst ristande är avgjort värre än annat.
Hjulhus? You can't handle the hjulhus!
Juha Laukkanen slår till igen?
All plast som Airfix sparade in på att skippa hjulhusen gick bestämt oavkortat till huven:
Men massan ska ju bevaras, det är liksom lag på det.
Med den ostkupan i omlopp behöver jag dock inte bekymra mig så värst mycket om kontoret.
Härnäst vänder jag blicken föröver.
Senast ändrad av Matt_Public den sön aug 12 2018, 09:38, ändrad totalt 1 gång
Jag är full av beundran över ditt arbete med att ritsa panellinjer och detaljera...
Dina senaste inköp inbjuder till stordåd och kommer helt klart förvandla Fröken Mirage till en skönhet i skala 1/72!
Tommy
Dina senaste inköp inbjuder till stordåd och kommer helt klart förvandla Fröken Mirage till en skönhet i skala 1/72!
Nä nä, inte en chans - förväntningarna är uppskruvade till 11Skruva ner förhoppningarna först, bara.
Tommy
TommyKillander
Vet inte varför, men jag får uttrycket "Spinal Tap" i huvet när jag ser detta....
Snyggt Jobbat!
Stefan
Snyggt Jobbat!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons mar 29 2017, 20:28, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt jobbat!
Bastant pansarglas i den huven!
Håkan
Bastant pansarglas i den huven!
Håkan
Stadig hand som ristar de där linjerna!
Kan man hyra dom per timme?
Nånting säger mig att trots att riastake där solen inte skiner kommer spakapan ändå få ett fullgott tupphål!
Nånting säger mig att trots att riastake där solen inte skiner kommer spakapan ändå få ett fullgott tupphål!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Pjahapp! Dags att kycklas ihop likt staniolpapper under trycket.TommyKillander skrev:Nä nä, inte en chans – förväntningarna är uppskruvade till 11.
Ouch!Stefan E skrev:Vet inte varför, men jag får uttrycket "Spinal Tap" i huvet när jag ser detta...
Jodu! Airfix har tydligen lyckats lägga vantarna på professor Scotts transparenta aluminium.Azgaron skrev:Bastant pansarglas i den huven!
Tackar! Jag är särskilt nöjd med "annat".glimturen skrev:Fint jobb med panellinjer och annat!
Absolut! Men de ingår i en rätt omfattande paketlösning, så frakten lär bli oöverkomlig.cas skrev:Stadig hand som ristar de där linjerna!
Right-ho!
Under sommaren har jag varit avgjort mer dispangulär än vanligt; till följd av detta stack jag näsan i olika kartonger och råddade till saker i varierande utsträckning. Dessa ingrepp var därtill sällan särskilt intressanta för en bredare publik, men fokus föll emellertid någorlunda återkommande på det här lilla bygget. Återupptagandet föranledde även ett återställande av byggtråden eftersom en hoper själlösa mandrill-arslen från en ökänd webbtjänst för bilduppladdning hade sabbat hela konkarongen.
Arbetet avstannade ursprungligen eftersom noskonen var duktigt missbildad, och att beställa en ersättningskomponent från såpass gamla gjutformar kändes inte meningsfullt. Lösningen uppenbarade emellertid sig i form av extradelarna från Special Hobbys B-version.
Som vanligt leder kapande endast till mer kapande, håhåjaja...
Föga förvånande var passformen bitvis en smula tveksam i höjdled. En ursparning som ursprungligen var tänkt för ett ställ nyttjades till att installera en kort remsa plasticard. Med denna på plats klickade halvorna ihop i sann Lego-anda, pjuuh!
Det hempulade utblåset fästes däremot utan några som helts säkerhetsåtgärder, like so:
Lite lånta fjädrar, would you like? Special Hobby bjussade även på vad än det här nu är.
Kroppsihoplimmardag!
Lille Johan har det ganska hyfsat på kontoret. Lite blandat småpill återstår dock.
Härnäst vidtas åtgärder för takeoff.
Kroppslimmad dag ,,härligt + snyggt plast jobb med knusligen o urshligen modell
//Kent
//Kent
Gigabyte
Ojojoj, denna har jag missat
Snyggt pillat, och se det som att den där huven har ordentligt med limyta
Undrar om inte jag byggde en sån här i min ungom åxå, Miragen var det häftigaste som fanns.
- Roland
Snyggt pillat, och se det som att den där huven har ordentligt med limyta
Undrar om inte jag byggde en sån här i min ungom åxå, Miragen var det häftigaste som fanns.
- Roland
rsm.gbg
Snyggt jobbat! Kroppsihoplimning är inte att förakta!
Håkan
Håkan
Man blir alltid lika förvånad hur trång Miragen är i nosen...kan lille Johan ens vifta på tårna?
Hursomhaver så är det ett utmärkt tilltag att slå ihop kroppshalvorna och snor så mycket som möjligt från Special hobby.
Missilerna är R550 Magic ( version 2 förmodligen) ifall du nu inte kunde det =)
Hursomhaver så är det ett utmärkt tilltag att slå ihop kroppshalvorna och snor så mycket som möjligt från Special hobby.
Missilerna är R550 Magic ( version 2 förmodligen) ifall du nu inte kunde det =)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Opération Daquet - Mirage 2000C - Airfix 1/72
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Eduard Mirage III CJ 1/48
» Eduard 1/48 Mirage III CJ
» Mirage IIIR, Academy 1/48
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» Eduard Mirage III CJ 1/48
» Eduard 1/48 Mirage III CJ
» Mirage IIIR, Academy 1/48
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet