Airbrusch målning
+2
Matt_Public
mats64
6 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Airbrusch målning
Hej jag har precis börjat använda Airbrusch men när jag sprutar så går det bra i början sedan efter en stund vill det inte komma mer färg kör med Humbrol acryl vatten baserad fär vad kan detta bero på ?? Kör på 2 bar med kompresson !!!
mats64
Sv: Airbrusch målning
Tjenare Mats!
Vill du vara snäll och fylla på med lite mer information?
Typ av airbrush? Spädde du färgen med vatten?
I så fall: destillerat eller kranvatten? Hur pass mycket spädde du färgen?
Ett snabbtips är 1 del isopropylalkohol till 4 delar batterivatten.
Gärna även lite retarder ca. 10% av mängden förtunningsvätska.
Lite flow enhancer kanske blir ännu bättre än retardern, vid eftertanke.
Akrylförunning för Tamiya och Xtracrylics sägs vara bra till Humbrols akrylfärg, om du vill testa något annat än vatten.
Personligen tror jag att det är just vattnet som är problemet, men det är liksom lite svårt att yttra sig i ärendet hemifrån.
Annat forumfolk kommer säkert att ge dig bättre tips inom kort, om du ger dem mer att gå på.
Vill du vara snäll och fylla på med lite mer information?
Typ av airbrush? Spädde du färgen med vatten?
I så fall: destillerat eller kranvatten? Hur pass mycket spädde du färgen?
Ett snabbtips är 1 del isopropylalkohol till 4 delar batterivatten.
Gärna även lite retarder ca. 10% av mängden förtunningsvätska.
Lite flow enhancer kanske blir ännu bättre än retardern, vid eftertanke.
Akrylförunning för Tamiya och Xtracrylics sägs vara bra till Humbrols akrylfärg, om du vill testa något annat än vatten.
Personligen tror jag att det är just vattnet som är problemet, men det är liksom lite svårt att yttra sig i ärendet hemifrån.
Annat forumfolk kommer säkert att ge dig bättre tips inom kort, om du ger dem mer att gå på.
Matt_Public- Master of DNF
Hej ,Jag köpte den som claes olson har , oc jag späde med kran vatten ca 5 % , och så använder jag humbrols ackryl färg .
mats64
Som med ALL vattenbaserad akrylfärg så kan man behöva torka av "spetsen"/nålen på spruta under arbetets gång. Akrylfärg som är vattenbaserad torkar väldigt fort och eftersom färgpartiklarna är många och små i änden på sprutan så kan det "klogga" igen fort. Öppningen är ju inte direkt stor...
Men precis som Matt visar på bilden så kan retarder och liknande hämma torktiden lite och då kan den flyta på lite bättre i sprutan.
Även om man använder det så brukar jag ha framme en liten topps och en kopp med vatten/lösningsmedel och torka av tippen då och då under målandets gång.
Ju mer pigmentstark färgen är desto fortare torkar det igen i sprutan dessutom.
/Markus
Men precis som Matt visar på bilden så kan retarder och liknande hämma torktiden lite och då kan den flyta på lite bättre i sprutan.
Även om man använder det så brukar jag ha framme en liten topps och en kopp med vatten/lösningsmedel och torka av tippen då och då under målandets gång.
Ju mer pigmentstark färgen är desto fortare torkar det igen i sprutan dessutom.
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Fem procent? Det lät lite väl tjockt.
Är ingen expert på Humbrol, men 1:1 eller 3:1 (färg/förtunning) brukar fungera.
Tänk lättmjölk.
Testa tunnare färg, destillerat vatten och något som bryter ytspänningen.
Råden ovan är fortfarande rätt riktiga och sunda, efter de omständigheterna.
Späd helst färgen med något annat än vatten, men det gör du helt klart som du vill.
Är ingen expert på Humbrol, men 1:1 eller 3:1 (färg/förtunning) brukar fungera.
Tänk lättmjölk.
Testa tunnare färg, destillerat vatten och något som bryter ytspänningen.
Råden ovan är fortfarande rätt riktiga och sunda, efter de omständigheterna.
Späd helst färgen med något annat än vatten, men det gör du helt klart som du vill.
Precis som Matt_Public och Markus säger, Späd tunt och ha en liten koppa med extra lösningsmedel lätt tillgängligt.
Ett annat viktigt tips i sammanhanget är att prova Airbrushen med Vatten blandat med lite karamellfärg så du får en känsla av hur den uppför sig.
Det finns även en liten ABC för airbrushmålning här på siten
http://ipmsgoteborg.se/index.php/vara-artiklar/176-airbrush-abc.html
Tror jag själv skall ta och läsa på den en aning efter mina senaste malörer i färgbåset
Ett annat viktigt tips i sammanhanget är att prova Airbrushen med Vatten blandat med lite karamellfärg så du får en känsla av hur den uppför sig.
Det finns även en liten ABC för airbrushmålning här på siten
http://ipmsgoteborg.se/index.php/vara-artiklar/176-airbrush-abc.html
Tror jag själv skall ta och läsa på den en aning efter mina senaste malörer i färgbåset
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jag vill tacka för era tips funkade mycke bättre nu när man gjorde rent spetsen och när jag späde ut färgen lite mer TACK
mats64
Det är tur att dey finns nybörjare som ställer de rätta frågorna så även jag har möjligheten att göra rätt
Obed
Ett annat tips är att sänka lufttrycket. Själv kör jag med c:a 1,2-1,3 bar.
Precis som redan nämnts, så ska färgen ha en konsistens som mellanmjölk. Det gäller att hitta rätt förhållande mellan lufttryck och konsistens på färg.
Precis som redan nämnts, så ska färgen ha en konsistens som mellanmjölk. Det gäller att hitta rätt förhållande mellan lufttryck och konsistens på färg.
Hayabusa
För att få upp fin lyster på bilen vad skall jag ha då ??+ och kan man köra det i sprutan med ??? har en gamal moddel som jag tänkte prova på så man kommer in i det !!!
Tack på förhand
Tack på förhand
mats64
Lyster?
Om du menar blanklack så finns det otal klarlacker på marknaden, vissa rentav på sprayburk för snabb applicering. Själv kör jag med Johnsons golvlack (som visst kallas för Pledge nuförtiden), det blir riktigt skapligt plus att man inte behöver späda den så värst mycket. Någon droppe isopropyl bara.
Om du menar blanklack så finns det otal klarlacker på marknaden, vissa rentav på sprayburk för snabb applicering. Själv kör jag med Johnsons golvlack (som visst kallas för Pledge nuförtiden), det blir riktigt skapligt plus att man inte behöver späda den så värst mycket. Någon droppe isopropyl bara.
Liknande ämnen
» Airbrusch målning
» SU-25 I Polsk WHAT-IF målning (Trumpeter 1/32)
» Målning, wash och smuts.
» Hur mycket bygger ni innan målning?
» Söker tips på målning av Svenska soldater 40 och 50-talet
» SU-25 I Polsk WHAT-IF målning (Trumpeter 1/32)
» Målning, wash och smuts.
» Hur mycket bygger ni innan målning?
» Söker tips på målning av Svenska soldater 40 och 50-talet
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|