Triumph 3HW
+11
Jokkocze
Fisken35
T-34
Joppo
Azgaron
Marlin
cas
Janne.S
Matt_Public
MiniStuff
Hayabusa
15 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Triumph 3HW
Broncos #CB35035, Triumph 3HW i skala 1/35. En motorcykel, med andra ord
En brittisk "enstånka" dvs encylindrig motor på blygsamma 350 cc. Ja, nuförtiden blygsam cylindervolym men då det begav sig var det säkert en normal MC. Toppventiler, stötstänger och c:a 20 hästar. Har inte kunnat hitta någon uppgift på hur många som tillverkades, men sannolikt ganska många. En snabb sökning på nätet ger många resultat på maskiner som verkar vara i livet ännu. Såg faktiskt 2 st så sent som förra sommaren, så det är nog ingen direkt ovanlig modell. Denna Triumph användes i huvudsak för ändamål långt från "stridens hetta" vilket sannolikt gjorde att många överlevde kriget. Efter krigets slut så kan man tänka sig att det var ett begärligt fordon eftersom bilismen inte tagit fart, ännu. Ett hyfsat billigt & bränslesnålt fordon, helt enkelt. Speciellt med tanke på att bilar troligen var både dyra och svåra att få tag på. Kan man tänka sig...
Kartongen med boxart. Jäpp, det ingår tre figurer och delar för två motorcyklar. 2 olika märkningsalternativ.
En brittisk "enstånka" dvs encylindrig motor på blygsamma 350 cc. Ja, nuförtiden blygsam cylindervolym men då det begav sig var det säkert en normal MC. Toppventiler, stötstänger och c:a 20 hästar. Har inte kunnat hitta någon uppgift på hur många som tillverkades, men sannolikt ganska många. En snabb sökning på nätet ger många resultat på maskiner som verkar vara i livet ännu. Såg faktiskt 2 st så sent som förra sommaren, så det är nog ingen direkt ovanlig modell. Denna Triumph användes i huvudsak för ändamål långt från "stridens hetta" vilket sannolikt gjorde att många överlevde kriget. Efter krigets slut så kan man tänka sig att det var ett begärligt fordon eftersom bilismen inte tagit fart, ännu. Ett hyfsat billigt & bränslesnålt fordon, helt enkelt. Speciellt med tanke på att bilar troligen var både dyra och svåra att få tag på. Kan man tänka sig...
Kartongen med boxart. Jäpp, det ingår tre figurer och delar för två motorcyklar. 2 olika märkningsalternativ.
Hayabusa
Sv: Triumph 3HW
Figurerna + målningsbeskrivning.
Här är delarna till figurerna.
Ett gjutträd med lite diverse tillbehör ingår också.
Hayabusa
Delarna till motorcyklarna (det ena gjutträdet). Den uppmärksamme ser att det fattas 2 st däckshalvor + ekrar i fotoets. Nä, de saknades inte i satsen utan berodde på en "tjuvstart" från min sida. Fotoets och dekaler. Vissa delar är väldigt, väldigt små...kolla in högra delen på gjutträdet, mellersta raden
Hayabusa
3 st hjul (nej, det ska inte bli en trike...). I byggsatsen finns en matris som man använder för att forma ekrarna till en konkav/konvex disk. Något som inte framgår i byggbeskrivningen är hur de båda "ekerhalvorna" skall monteras i förhållande till varandra. De ska sitta "offset", vilket är viktigt för utseendet. Det ser direkt fel ut annars. Vet man om det, så är det inga problem. Jo...jag lyckades göra fel ändå Dock inte värre än att det gick att rätta till.
Hayabusa
Så här långt har jag kommit. Bra gjutningar och bra passform. Själva bygget är inte speciellt svårt, men...många delar är otroligt små. Därför tar det också mer tid än vad man tror. Framgaffeln var synnerligen "pillig" att få ihop snyggt & rakt. Vissa små avsteg kommer jag att göra: Inga packväskor och ingen framskärm. Enbart av den anledningen att den ser snyggare ut då. Tycker åtminstone jag Det är en, i mina ögon, snygg & stilren MC med klassiska linjer. Springer-framgaffeln, stelbensramen & den droppformade tanken...snyggt.
Hayabusa
Vilket kul objekt du letat fram ur bygghögen! Har sålt ett par av de där, de är riktigt fina annat än Italeris eller Yamiyas gamla "moppar" från sent 70-tal. Figurerna är från Miniart btw.
Mycket snygg början. Blir kul att se fortsättningen... ikväll månde?!
/Markus
Mycket snygg början. Blir kul att se fortsättningen... ikväll månde?!
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Jooo! En Triumph-trike! Tjusig båge
*imiterar Aah-nold*
Do it! Do it now!
Också: tjusig båge. Tjusigt bygge.
*imiterar Aah-nold*
Do it! Do it now!
Också: tjusig båge. Tjusigt bygge.
Matt_Public- Master of DNF
Kul att ni gillar den! Japp, det är en riktigt fin byggsats, Mackan.
Jaså, det är MiniArt som gjort figurerna? Bronco verkar har ett samarbete med MiniArt. När MiniArt släppte sin "Valentine" förra året, så blev jag positiv överraskad när jag kollade in delarna. Efter att ha byggt deras (MiniArts) "Bantam 40 BRC", så var det ett stort steg framåt i gjutkvalitet, tycker jag. Men, sanningen är nog den att det är Bronco som gjutit delarna...Med tanke på att Bronco dessutom släppte en "Archer" så känns det ännu mer rimligt.
På tal om MC-byggsatser, så är GreatWalls Zündapp KS750 en som jag också sneglat på. Ser riktigt fin ut.
Jaså, det är MiniArt som gjort figurerna? Bronco verkar har ett samarbete med MiniArt. När MiniArt släppte sin "Valentine" förra året, så blev jag positiv överraskad när jag kollade in delarna. Efter att ha byggt deras (MiniArts) "Bantam 40 BRC", så var det ett stort steg framåt i gjutkvalitet, tycker jag. Men, sanningen är nog den att det är Bronco som gjutit delarna...Med tanke på att Bronco dessutom släppte en "Archer" så känns det ännu mer rimligt.
På tal om MC-byggsatser, så är GreatWalls Zündapp KS750 en som jag också sneglat på. Ser riktigt fin ut.
Hayabusa
Mycket snygg hoj!
Dom där hjulen kan ju få vem som helst att trilla av pinn.
Urtjusiga!
Dom där hjulen kan ju få vem som helst att trilla av pinn.
Urtjusiga!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack
För att visa hur smått allting är (vilket kan vara svårt att se på bilderna), så ställde jag hojen på en 1-krona. Den fotoetsade kedjan är inte dum. Tur att den inte skulle monteras ihop med lösa länkar..
För att visa hur smått allting är (vilket kan vara svårt att se på bilderna), så ställde jag hojen på en 1-krona. Den fotoetsade kedjan är inte dum. Tur att den inte skulle monteras ihop med lösa länkar..
Hayabusa
WOW !
Den var inte stor.
Kul litet bygge detta.
Man blir nästa sugen på att testa en själv.
/Bosse
Den var inte stor.
Kul litet bygge detta.
Man blir nästa sugen på att testa en själv.
/Bosse
Marlin
Trevlig båge du gett dig på Stefan! Ser snyggt ut med etsade ekrar och kedja!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Var den SÅ liten!?
Jistanes då!
Snygg kommer den nog att bli!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Nice Stefan! Jag blir sugen på att bygga en hoj jag också när jag ser denna tråd.
Joppo
Joppo skrev:Nice Stefan! Jag blir sugen på att bygga en hoj jag också när jag ser denna tråd.
Låter som en mcklubb startas i denna tråd
IPMS Göteborg MC
Det var mig ett tjusigt bygge, sedan att det ingår 2 hojar va inte dåligt, men synd att det inte då fanns 2 förare med !!
sedan den etsade kedjan var najs, ingår det ets till enbart en hoj eller båda ?
//Ola
Gäst- Gäst
Nej va häftigt bygge. Ska bli riktigt kul att se vad du gör av detta.
Väntar spänt.
Magnus
Väntar spänt.
Magnus
T-34
Roligt att ni gillar den! Vet inte riktigt hur bygget kommer att sluta, men funderar på att montera den på en snygg, lite högre sockel. Eftersom jag "strippar" den på lite onödiga delar, så kommer den nog att få ett "bushoj"-stuk över sig. Tror jag...
Ola: Det ingår ets till båda cyklarna.
Hayabusa
Hayabusa skrev:Roligt att ni gillar den! Vet inte riktigt hur bygget kommer att sluta, men funderar på att montera den på en snygg, lite högre sockel. Eftersom jag "strippar" den på lite onödiga delar, så kommer den nog att få ett "bushoj"-stuk över sig. Tror jag...
aah okej.....
Lycka till
Gäst- Gäst
Kedja i guld, vilken dekadens.
Ser bra ut, skulle vilja haft nått sånt där här att åka på.
Fredrik
Ser bra ut, skulle vilja haft nått sånt där här att åka på.
Fredrik
Fisken35
Har monterat på lite smådelar, bl a bönpall. Gaswire gjord av varmdragen gjutstam.
Hayabusa
snyggt som bara!!! kommer att bli skitläcker när du får färg på den
MiniStuff- Vicesheriff
Tack, Stuffy
Ytterligare några småpinaler på plats...som jag tidigare nämnt, så är många delar riktigt, riktigt små vilket gör att det tar mer tid än man tror att få dem på plats. Bromsstaget (fotbromsen) i fotoets är inte bara jäkligt litet utan även ömtåligt. Tålamod..
Ytterligare några småpinaler på plats...som jag tidigare nämnt, så är många delar riktigt, riktigt små vilket gör att det tar mer tid än man tror att få dem på plats. Bromsstaget (fotbromsen) i fotoets är inte bara jäkligt litet utan även ömtåligt. Tålamod..
Hayabusa
Det där hade jag inte klarat av att bygga O_O
Vågar knappt ge mig på fotoets i större format..
Vågar knappt ge mig på fotoets i större format..
Jokkocze
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sida 1 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet