Triumph 3HW
+11
Jokkocze
Fisken35
T-34
Joppo
Azgaron
Marlin
cas
Janne.S
Matt_Public
MiniStuff
Hayabusa
15 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Triumph 3HW
Jokkocze: Jodå, det tror jag nog. Så svårt är det inte, men det gäller att ha en stor dos tålamod. Någon form av förstoringsglas är också en fördel. Det som återstår innan målning är:
- Handbromswire
- Kopplingswire
- Fotpinnar, fotväxel, kickstart
- Baklampa (världens minsta!)
- Sidostöd
Wire gör jag av varmdragen gjutstam.
- Handbromswire
- Kopplingswire
- Fotpinnar, fotväxel, kickstart
- Baklampa (världens minsta!)
- Sidostöd
Wire gör jag av varmdragen gjutstam.
Hayabusa
Hehe...får väl fundera på det Legend Productions har en del intressanta "spättor". Fast det vore kanske att utmana ödet?
Men, en liten vignette skulle passa bra med denna hoj.
Men, en liten vignette skulle passa bra med denna hoj.
Hayabusa
Snyggt med all ets, men också väldigt pilligt.
Ska bli kul att se när du fått dit alla wirar mm.
Håkan
Ska bli kul att se när du fått dit alla wirar mm.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Låt föraren bära en T-tröja med texten "om du kan läsa det här så har kärringen ramlat av".
Det blir enklast så.
Det blir enklast så.
Matt_Public- Master of DNF
Samma här. Den ser precis lagom ut för lite bonngårdsbus.Hayabusa skrev:Tack, Mattias. Jag skulle vilja ha en riktig
Matt_Public- Master of DNF
Attan också! Nu måste jag snart ta å köpa en låda själv... blir ju så imla sugen när du smuttar ihop denna så smuckt!
... och en riktig, ja kanske det tycker väl att dessa hojar är 10-resor ballare än dagens "vrålåk"
... och en riktig, ja kanske det tycker väl att dessa hojar är 10-resor ballare än dagens "vrålåk"
MiniStuff- Vicesheriff
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på riktigt, men det var inget litet stöd (namn?) på den där O_O
Jokkocze
Det där ser riktigt kul ut. Man kanske skulle skaffa en sån och slänga upp på motordäcket på nån engelsk vagn.
Magnus
Magnus
T-34
Jokkocze:
http://www.bikestoremember.nl/stock/Triumph%203HW%20donkergroen1.jpg
Magnus: Absolut. Tycker att en hoj som denna har stor potential för diverse dio/bygge.
Magnus: Absolut. Tycker att en hoj som denna har stor potential för diverse dio/bygge.
Hayabusa
Väldigt tjockt på modellen, jaHayabusa skrev:Jokkocze:
De borde skickat med en liten mässingspinne att sätta där istället
Jokkocze
Jokkocze: Väldigt tjockt, det vet jag faktiskt inte. Att se hojen (modellen) på ett foto är en sak, ett helt annat intryck i verkligheten. Det är väldigt smått, vissa detaljer syns bara på foto - de är omöjliga att se med blotta ögat. Det finns många saker på en modell som inte blir skalenligt i plast. Kolla in fjädrarna som sitter på sitsen. De ser på tok för grova ut, särskilt på en närbild. För de som så önskar, finns ju alltid möjligheten att superdetaljer i det oändliga. Men, jag känner mina begränsningar och någonstans får man dra gränsen. Annars skulle jag nog bli galen..
Hayabusa
Jag tycker inte heller det var så tjockt. Modellens stag är väl aningen tjockare men det är inget som stör mig iaf. På en modell som jag antar är typ +- 7 cm så funkar det nog alldeles utmärkt.
Är det inte så att de här äldre hojarna funkar på lite annat sätt än dagens? Jag har för mig att de hade nåt som kallades "suicide clutch" bla. Namnet antar jag härstammar från att de inte var helt enkla att kontrollera
Är det inte så att de här äldre hojarna funkar på lite annat sätt än dagens? Jag har för mig att de hade nåt som kallades "suicide clutch" bla. Namnet antar jag härstammar från att de inte var helt enkla att kontrollera
Joppo
Hojen är ganska exakt 6 cm i längd. Som sagt, det är inte så stort...
"Suicide clutch" har jag aldrig hört talas om. Men, kanske var växellådan osynkad dvs svår att växla med?
"Suicide clutch" har jag aldrig hört talas om. Men, kanske var växellådan osynkad dvs svår att växla med?
Hayabusa
Mja, mjo, man ska väl inte överdriva med extradetaljer om man inte vill
En "suicide clutch" är, om jag inte minns helt fel, en form av koppling på motorcyklar (med mera) där man använder fötterna till att koppla istället för att ha ett handtag på styret.
Sen tror jag också att det även finns en variation på det där man helt enkelt har en spak som går från där fotpedalen skulle sitta, och upp en bit, så att man kan använda handen för att koppla. (Fast med en spak då)
Tror det är så iaf!
En "suicide clutch" är, om jag inte minns helt fel, en form av koppling på motorcyklar (med mera) där man använder fötterna till att koppla istället för att ha ett handtag på styret.
Sen tror jag också att det även finns en variation på det där man helt enkelt har en spak som går från där fotpedalen skulle sitta, och upp en bit, så att man kan använda handen för att koppla. (Fast med en spak då)
Tror det är så iaf!
Jokkocze
Stödet känns helt OK i dimension. Något mindre diameter på röret än svingens rör, så det stämmer med förlagan. Men, visst - hade man förminskat ned en 1:1 hoj till skala 1:35, så hade man givetvis sett skillnad på precis allt.
Man växlar med ett handtag monterat vid tanken, kopplar med foten. Fanns på gamla HD & Indian. Även på choppers har man sett det.
Man växlar med ett handtag monterat vid tanken, kopplar med foten. Fanns på gamla HD & Indian. Även på choppers har man sett det.
Hayabusa
Då var hojen målad...hjulen monterade. Återstår detaljmålning av t ex handtag och sits. Vädring, givetvis Blir nog en tillbakhållen "lagom" vädring, tror jag. Vi får se när det växer fram. Däcken är målade med Tamiya "Nato Black" och hojen har en egen mix av "Olive Drab", XF62 & XF51 c:a 50/50.
Hayabusa
Oh la la!!! Mucho snygglo! Riktigt läckert blir det!
coh vad är det för fräck Jeep du hade med i bakgrunden där? något du byggt nyligen?
coh vad är det för fräck Jeep du hade med i bakgrunden där? något du byggt nyligen?
MiniStuff- Vicesheriff
Tack, Markus. Med lite vädring och effektmålning, så ska den bli mer levande. Men det kan vara kul att se skillnaden "före" och "efter".
Jeepen är MiniArts Bantam 40 BRC. Den byggde jag förra sommaren.
Jeepen är MiniArts Bantam 40 BRC. Den byggde jag förra sommaren.
Hayabusa
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sida 2 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet