Ny airbrush?
+3
Hayabusa
cas
T-34
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Ny airbrush?
Instämmer! Ser fram emot ett utlåtande.
Ja, där ser man - ett budgetalternativ från Iwata.
Ja, där ser man - ett budgetalternativ från Iwata.
Hayabusa
De har väl inte så mycket annat val än att släppa en billig spruta, med tanke på alla bra budgetsprutor som dyker upp överallt ^^Joppo skrev:
På tal om airbrushes så fick jag precis ett nyhetsbrev från airbrushes.com med en spännande nyhet. Iwata ska tydligen släppa en lite billigare variant som de kallar för Neo. Den kommer att kosta 47 pund, vilket borde göra den till en attraktiv nybörjarspruta. Jag kommer nog köpa en och använda till emalj och laquerfärger. Jag ska försöka att komma ihåg att posta en recension när det blir av.
Jokkocze
Frågan är ju vad det är som gör den billigare? Undrar hur marknadsidén bakom denna "NEO" ser ut?
Hayabusa
Hayabusa skrev:Frågan är ju vad det är som gör den billigare? Undrar hur marknadsidén bakom denna "NEO" ser ut?
Tänkte detsamma. Man kan ju inte dra ner för mycket på kvaliteten. Och är det ungefär samma kvalitet kan man tycka att det övriga sortimentet kanske är för dyrt.
Magnus
T-34
Jag är också lite undrande över strategin bakom den. De har ju redan hyfsat billiga sprutor i Revolution-serien. Efter att kikat lite på nätet verkar det som om sprutan är tillverkad i Taiwan utfrån Iwatas specifikationer. Dvs om jag förstått det hela rätt så är den inte tillverkad i samma fabrik som deras andra grejer. Detta behöver väl inte innebära några större problem för kvalitén antar jag så länge kontrollen och tillverkningen sköts på ett bra sätt.
Varumärkesmässigt kanske de tar lite stryk dock... Iwatas varumärke känns ju ganska high end i nuläget och det kanske får sig en törn om de börjar stämpla sin logga på budgetsprutor.
Jag ska testa en iaf. Det är ju ingen större summa det gäller.
Läs mer här:
http://s362974870.onlinehome.us/forums/air/index.php?showtopic=220212
Varumärkesmässigt kanske de tar lite stryk dock... Iwatas varumärke känns ju ganska high end i nuläget och det kanske får sig en törn om de börjar stämpla sin logga på budgetsprutor.
Jag ska testa en iaf. Det är ju ingen större summa det gäller.
Läs mer här:
http://s362974870.onlinehome.us/forums/air/index.php?showtopic=220212
Joppo
Det kanske kan vara så att de riktar sig mot nybörjare som inte vill lägga 1000-2000kr på sin första spruta, men inte riktigt litar på de absolut billigaste sprutorna?
De möjliga anledningarna är tusentals, frågan är bara vilken som är den rätta..
De möjliga anledningarna är tusentals, frågan är bara vilken som är den rätta..
Jokkocze
Som sagt, det är meningen att Neon skall vara en instegsmodell. Dock så är den kritik som givits inte helt mild på vissa sidor. Nålar och munstycken skall visst hålla lite skakig kvalisort. Jag har inte hunnit prova Neon än, men jag tror att det finns bättre budgetalternativ. Jag har t.ex. försökt få hem Richs riktigt bra airbrushsortiment, men det verkar lite besvärligt.
denstore
Lite märklig strategi från Iwata, kan jag tycka. Ett avsevärt lägre pris innebär oftast genvägar i kvalitet. Jag kan förstå att de (Iwata) vill komma åt "budgetmarknaden", men samtidigt blir det ju en slags intern konkurrens. Ur Iwatas synvinkel är det givetvis bättre att sälja en dyrare AB än en billigare.
Precis som Joppo skriver, så ser jag också Iwata som ett High-End fabrikat och att lansera en budgetprodukt känns sisådär i mina ögon. Å andra sidan vet jag inte ett skvatt om hur Iwatas finanser ser ut. Säljer de dåligt? Är konkurrensen från "lågprisfabrikaten" så hård att de tvingas göra något?
Vem vet...
Precis som Joppo skriver, så ser jag också Iwata som ett High-End fabrikat och att lansera en budgetprodukt känns sisådär i mina ögon. Å andra sidan vet jag inte ett skvatt om hur Iwatas finanser ser ut. Säljer de dåligt? Är konkurrensen från "lågprisfabrikaten" så hård att de tvingas göra något?
Vem vet...
Hayabusa
Jag misstänker att Iwata har känt av pressen från de kinesiska "klonerna" rätt rejält. I 10-15 år har de nästan helt och hållet varit det märket med flest "kända" airbrushartister. De har nog varit det märket som har sponsrar mest, och kanske främst på den amerikanska marknaden. Tillsammans med Badger har de dominerat nästan helt bland konstnärer och hobbyfolk. Retuscheringsfolk och illustratörer har där istället kört på Paasche och Olympos. Det betyder iofs inte att proffsen har gått över till kinesiskt, men det blir färre och färre som blint litar på att man ska ha vad proffsen kör med. Och det är rätt svårt att försvara ett köp av en HP-C när man kan köpa kanske 10 Fengda BD-130 (Biltema, Jula o.s.v.) för samma pris.
I Europa har Efbe och Hansa tillsammans med Devilbiss Aerograph och Rich konkurrerat rätt bra med de andra.
Nu idag när i stort sett ingen gör illustrationer eller retushering med airbrush längre, så har många märken börjat tyna bort. Iwata och Badger har nog iofs plockat det mesta av de andra märkenas andelar under de senaste åren, men det har ju börjat komma hård konkurrens från H&S sedan de gick ihop med Hansa. Olympos, Efbe och Devilbiss är ju nästan borta.
Men samtidigt misstänker jag att man säljer allt färre top of the line-sprutor. Varken hobbyfolk eller motivlackare har ju några egentliga behov av extremsprutor. Badger har t.ex. mer eller mindre skrotat sina Sotar, Paasches Turbo AB har tagits ur produktion, och Olympos och Iwatas Microns verkar inte kunna konkurrera med dagens bättre mid-end-sprutor typ Badgers Renegade eller H&S Infinity.
Min reflektion och fundering är då att Iwata antagligen måste ner och konkurrera på budgetnivåerna, då de inte längre kan sälja i volymer på high-end. Och jag gissar på att t.ex. deras Eclipse och Revolution-serier kostar lika mycket i tillverkning som de dyrare modellerna, och då blir man tvungen att titta på lägre kvalitet och billigare arbetskraft.
Sen ska det tilläggas att Iwata har blivit tvungna att sänka sina priser en del på senare år. Idag köper man en HP-C+ för runt 1500kr från Italien, medan man bara för ett par år sedan fick ge 3 lakan för samma airbrush. Självklart vill Iwata hellre fortsätta att ta premiumpriser för sina dyrare modeller, och då är introduktion av budgetmodeller inte alls lika mycket en konkurrens med sig själv. Snarare blir det väl att man breddar sitt register, men lägger mindre fokus på high-end.
I Europa har Efbe och Hansa tillsammans med Devilbiss Aerograph och Rich konkurrerat rätt bra med de andra.
Nu idag när i stort sett ingen gör illustrationer eller retushering med airbrush längre, så har många märken börjat tyna bort. Iwata och Badger har nog iofs plockat det mesta av de andra märkenas andelar under de senaste åren, men det har ju börjat komma hård konkurrens från H&S sedan de gick ihop med Hansa. Olympos, Efbe och Devilbiss är ju nästan borta.
Men samtidigt misstänker jag att man säljer allt färre top of the line-sprutor. Varken hobbyfolk eller motivlackare har ju några egentliga behov av extremsprutor. Badger har t.ex. mer eller mindre skrotat sina Sotar, Paasches Turbo AB har tagits ur produktion, och Olympos och Iwatas Microns verkar inte kunna konkurrera med dagens bättre mid-end-sprutor typ Badgers Renegade eller H&S Infinity.
Min reflektion och fundering är då att Iwata antagligen måste ner och konkurrera på budgetnivåerna, då de inte längre kan sälja i volymer på high-end. Och jag gissar på att t.ex. deras Eclipse och Revolution-serier kostar lika mycket i tillverkning som de dyrare modellerna, och då blir man tvungen att titta på lägre kvalitet och billigare arbetskraft.
Sen ska det tilläggas att Iwata har blivit tvungna att sänka sina priser en del på senare år. Idag köper man en HP-C+ för runt 1500kr från Italien, medan man bara för ett par år sedan fick ge 3 lakan för samma airbrush. Självklart vill Iwata hellre fortsätta att ta premiumpriser för sina dyrare modeller, och då är introduktion av budgetmodeller inte alls lika mycket en konkurrens med sig själv. Snarare blir det väl att man breddar sitt register, men lägger mindre fokus på high-end.
denstore
Frågan är varför man ska köpa en Iwata NEO? Särskilt om den, som det verkar, inte håller måttet riktigt. Jag menar, ska jag köpa en Iwata så vill jag att produkten ska stå för det som namnet borgar för. Inte bara för att det står ett "High-End"-namn på den. Isåfall kan jag ju lika gärna köpa en Sparmax för 35,- Euro.
Jaja...det är (som väl är) inte min huvudbry och Iwatas marknadsföringsavdelning har väl en tanke bakom NEO´n
Badgers Sotar tillverkas väl fortfarande? De satsar väl iofs mer på sina Renegade´s, men den nya Renegade Krome verkar vara en hybrid på Sotar och Renegade.
Jaja...det är (som väl är) inte min huvudbry och Iwatas marknadsföringsavdelning har väl en tanke bakom NEO´n
Badgers Sotar tillverkas väl fortfarande? De satsar väl iofs mer på sina Renegade´s, men den nya Renegade Krome verkar vara en hybrid på Sotar och Renegade.
Hayabusa
Redan den "vanliga" Renegaden är en hybrid på Sotar:en. De har samma munstycken och efter vad jag förstår luftventil. Det är väl därför man kunnat ta Sotarens fingerstöd och monterat på Krome-varianten.
Dock så är Renegaden mycket klumpigare i min mening. Lite av idén med Sotaren, och många andra småkoppade airbrushar är att få ner nosens längd. Renegaden är däremot lång som ett ösregn....
Visst kan man ifrågasätta vad Iwata har gjort. Jag tror själv att de har gjort sig en björntjänst. Men det börjar nog blir lite svårt att konkurrera med låglöneländerna idag. Just Sparmax som du nämner bygger faktiskt riktigt OK sprutor. Betydligt bättre än många av fastlandskinavarianterna, och klart i klass med de billigare japanska.
Dock så är Renegaden mycket klumpigare i min mening. Lite av idén med Sotaren, och många andra småkoppade airbrushar är att få ner nosens längd. Renegaden är däremot lång som ett ösregn....
Visst kan man ifrågasätta vad Iwata har gjort. Jag tror själv att de har gjort sig en björntjänst. Men det börjar nog blir lite svårt att konkurrera med låglöneländerna idag. Just Sparmax som du nämner bygger faktiskt riktigt OK sprutor. Betydligt bättre än många av fastlandskinavarianterna, och klart i klass med de billigare japanska.
denstore
En Sparmax för 35,- Euro kan inte bli så väldigt fel. Hellre det än att köpa en lågpris-Iwata i tron att det är en "riktig" Iwata.
De vanliga Renegade´s har delar från Thayer & Chandler, medan Renegade Krome har delar från Badger. Jag tänker på själva "inkromet" - needle tube, rocker assembly osv (vet ej vad de kallas på svenska). Vet inte om det är samma luftventil på Sotar som på Renegade. De har åtminstone olika art nr.
De vanliga Renegade´s har delar från Thayer & Chandler, medan Renegade Krome har delar från Badger. Jag tänker på själva "inkromet" - needle tube, rocker assembly osv (vet ej vad de kallas på svenska). Vet inte om det är samma luftventil på Sotar som på Renegade. De har åtminstone olika art nr.
Hayabusa
Fast T&C och Badger ägs ju båda av Badger idag. Att man anväder lite olika har nog mest att göra med vad man siktar på. T&C har ju blivit lite av Badgers finmärke. Och av vad jag har förstått, så är det idag rätt mycket grejer som passar tvärs över märkena.
Kan hända att det är olika ventiler, men jag tror att de är rätt lika. I alla fall kändes Renegade och Sotar rätt lika i avtryck, och de presterar nästan identiskt. Dock så är Sotar bättre balanserad och bekvämare, i min mening.
Kan hända att det är olika ventiler, men jag tror att de är rätt lika. I alla fall kändes Renegade och Sotar rätt lika i avtryck, och de presterar nästan identiskt. Dock så är Sotar bättre balanserad och bekvämare, i min mening.
denstore
Det sägs att Sparmax tillverkas i samma fabrik som Iwatas dyrare sprutor och att man kan flytta delar mellan de olika lite hur man vill.
Vet inte om det stämmer, men det kan ju säga en del om deras kvalitet.
Har själv en Sparmaxspruta som jag köpte på Luckymodel's rea för 35 dollar och jag är Väldigt nöjd med den. Jämfört med andra sprutor i samma prisklass, eller något högre, så känns den stabilare och mer gedigen. Dock har jag inte direkt känt på någon dyr spruta..
Vet inte om det stämmer, men det kan ju säga en del om deras kvalitet.
Har själv en Sparmaxspruta som jag köpte på Luckymodel's rea för 35 dollar och jag är Väldigt nöjd med den. Jämfört med andra sprutor i samma prisklass, eller något högre, så känns den stabilare och mer gedigen. Dock har jag inte direkt känt på någon dyr spruta..
Jokkocze
Jag tror inte att Sparmax och Iwata tillverkas på samma fabrik. Det är en myt, precis som att allt som ser ut som en HP-C skulle vara kopior på Iwata. Alltid när man läser om de här "samma fabrik som Iwata", så är det någon bekant eller liknande som har varit där. Dock så har jag trots flitigt efterforskande försökt hitta belägg för det, men inte hittat något. Däremot finns det klara belägg för att Fuso Seiko gör airbrushar åt såval Rich, Tamiya, Gunze och en massa andra småmärken.
Munstycken och delar till mekaniken är mer eller mindre standardiserat bland de japanska airbrusharna, så det är ganska ofta de passar varandra, trots att de är tillverkade av olika firmor. T.ex. så passar delar till de flesta kloner på HP-100C till varandra, oavsett om det står Iwata, Olympos, Rich eller Richpen på airbrushen. Ja, t.o.m. Grex har samma dimensioner på nålar och munstycken. De kör dock med rostfritt.
Munstycken och delar till mekaniken är mer eller mindre standardiserat bland de japanska airbrusharna, så det är ganska ofta de passar varandra, trots att de är tillverkade av olika firmor. T.ex. så passar delar till de flesta kloner på HP-100C till varandra, oavsett om det står Iwata, Olympos, Rich eller Richpen på airbrushen. Ja, t.o.m. Grex har samma dimensioner på nålar och munstycken. De kör dock med rostfritt.
denstore
Håller med denstore, det där är nog bara en skröna. Varför skulle de tillverkas på samma fabrik? Under devisen; " vi ska tillverka en Sparmax AB som håller lika hög kvalitet som Iwatas dyraste AB, men med ett konsumentpris som är avsevärt lägre". Låter osannolikt.
Sedan spelar det, egentligen, ingen roll i exakt vilken fabrik som en AB tillverkas i. Det som spelar in är respektive fabriks nivå på tillverkningskvalitet och materialval. Sedan är det givetvis marknadsstrategerna som avgör nivå på kvalitet och prissättning, beroende på vilket segment man vill jobba med.
Det skulle vara intressant att få en mer djupgående insyn i t ex Iwata. Hur många komponenter tillverkar de själv? Nålar & munstycke?
Sedan spelar det, egentligen, ingen roll i exakt vilken fabrik som en AB tillverkas i. Det som spelar in är respektive fabriks nivå på tillverkningskvalitet och materialval. Sedan är det givetvis marknadsstrategerna som avgör nivå på kvalitet och prissättning, beroende på vilket segment man vill jobba med.
Det skulle vara intressant att få en mer djupgående insyn i t ex Iwata. Hur många komponenter tillverkar de själv? Nålar & munstycke?
Hayabusa
Jag tror att Iwata tillverkar munstycken både till sig själva, men också åt andra. Någonstans på nätet hittade jag att Fuso Seiki (som gör bl.a. Richpen) var en av Japans största tillverkare av munstycken. Dessutom har jag suttit och jämfört delar från olika tillverkares airbrushar, och de har identiska märken från tillverkningsverktygen. Troligtvis köper man in de delar man behöver, och säljer till andra av vad man vill ha upp i tillverkningsserie. Men gemensamt för de japanska airbrusharna är att de håller hög finish och har bra toleranser. Många av de kinatillverkade klonerna har packningar på ställen där de japanska motsvarigheterna håller tätt utan. Det är det som gör den största skillnaden, i min mening.
denstore
Det har blivit en mycket intressant tråd att följa tack vare era stora kunskaper om diverse AB.
Man tackar.
Magnus
Man tackar.
Magnus
T-34
Nu har den kommit.
Efter att ha fixat diverse anslutningar och slangar har jag provsprutat med vatten i alla fall och sprutan känns mycket fin. Dock är det en något annorlunda teknik med pistolgrepp.
Återkommer när jag har vågat mej på att spruta "på riktigt".
Magnus
Efter att ha fixat diverse anslutningar och slangar har jag provsprutat med vatten i alla fall och sprutan känns mycket fin. Dock är det en något annorlunda teknik med pistolgrepp.
Återkommer när jag har vågat mej på att spruta "på riktigt".
Magnus
T-34
Jag är säker på att du kommer att komma överens med den. Pistolgrepsvarianterna tar ett par timmar att vänja sig vid, men när man väl gjort det, så brukar de vara väldigt bekväma. Framförallt slipper man problem med kramp och annat som kan komma med vanlig penfattning.
Enligt en av mina kunder så fungerar rengöringen perfekt om man följer manualen, och jag tror att det egentligen betyder en standard, flush, backflush, flush.
De magnetiskt hållna nålskydden tycker jag också är urläckra. Dock så ska man nog egentligen inte använda båda nålskydden samtidigt. Iden är nog att man skall ha någonstans att "lägga" skyddet när man tar bort det för riktigt fina detaljer.
Lycka till, och låt höra dina erfarenheter av den.
Enligt en av mina kunder så fungerar rengöringen perfekt om man följer manualen, och jag tror att det egentligen betyder en standard, flush, backflush, flush.
De magnetiskt hållna nålskydden tycker jag också är urläckra. Dock så ska man nog egentligen inte använda båda nålskydden samtidigt. Iden är nog att man skall ha någonstans att "lägga" skyddet när man tar bort det för riktigt fina detaljer.
Lycka till, och låt höra dina erfarenheter av den.
denstore
Tror säkert att detta blir bra. Testade den lite nu och när man har lackerat bilar tidigare i sitt liv känns greppet igen.
Sen får du gärna förklara, flush, genomspolning begriper jag men vad exakt innebär backflush?
Har ju rengjort en del sprutor i mitt liv så jag kanske till ock med utfört en backflush utan att veta om det för oftast blir sprutan ren.
Magnus
Sen får du gärna förklara, flush, genomspolning begriper jag men vad exakt innebär backflush?
Har ju rengjort en del sprutor i mitt liv så jag kanske till ock med utfört en backflush utan att veta om det för oftast blir sprutan ren.
Magnus
T-34
Undrar om han inte menar att du häller i lite rengöringsvätska och sen håller för munstycket med ett finger och "sprutar" lite försiktigt tills det börjar bubbla i koppen. Då kan man se om det är flöde och saker som kan vara på väg att fastna lossnar förhoppningsvis.
så brukar jag göra iaf...
MiniStuff- Vicesheriff
Och nu vet jag vad jag ska testa! Tackar.MiniStuff skrev:Undrar om han inte menar att du häller i lite rengöringsvätska och sen håller för munstycket med ett finger och "sprutar" lite försiktigt tills det börjar bubbla i koppen. Då kan man se om det är flöde och saker som kan vara på väg att fastna lossnar förhoppningsvis.
Jokkocze
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Förhandsbeställning av airbrush
» Airbrush...
» Airbrush
» Någon som har erfarenhet av G-mate airbrush?
» Airbrush?
» Airbrush...
» Airbrush
» Någon som har erfarenhet av G-mate airbrush?
» Airbrush?
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet