IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

IPMS:are men ny i forumet...

+3
Warsawpact
Janne.S
merlin1953packard
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av merlin1953packard tor dec 18 2008, 19:27

Hej Forumet
Janne S föreslog att jag skulle ansluta mig; nu är det gjort. Tyvärr har min digitalkamera slutat att fungera och tvärdött med optiken utfälld som en sista suck från elektroniken. Ny kamera är på gång, men jag har svårt att bestämma mig. Skall dock vara en som är kompakt och ryms i fickan då det oväntade dyker upp (t ex en ful gammal FROG-byggsats eller liknande). Jag kan dock presentera några rader om mina nuvarande projekt som befinner sig i olika stadier:

1. Academy 1/72, T6G Texan (cockpit klar)
2. William Brothers 1/32 Schoenfeldt Firecracker (kropp och vingar monterade)
3. Minicraft 1/144, C-121/R7V- MATS (alla delar trimmade och putsade)
4. PM Model 1/72, Messerschmitt P-1111 (camo-målning pågår)
5. Revell 1/72, Heinkel 70 (CA-spackling och nytt lager Alclad)
6. PM Model 1/72, Supermarine Spitfire VB Floatplane ("prototyp"-gult målat och maskat, översida camomålning återstår)
7. Modelcraft 1/72, Sea Vixen F.A.W.2. (alla delar trimmade och putsade)
8. Eastern Express 1/72, Hydroplane Supermarine S-6B (är klar, men display med vattenyta skall byggas)

Ja, som sagt, några av dem på listan kan väl lätt räknas in i "The Hall of Shame". Samtidigt är det lite av en utmaning att få ett - för omständigheterna - hyggligt hyfs på slutresultatet. Jag har läst en del kit reviews från nätet, där andra byggare lyckats få till ett hyggligt resultat på, t ex PM-modeller (förvisso en del scratch built, men ändå...). OK, då har jag introducerat mig. Kommentarer beträffande modeller och tips om prisvärda digitalkameror mottages gärna./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Janne.S tor dec 18 2008, 19:43

Först å främst, välkommen till forumet!! cheers

Å huuuuu vad många projekt på gång samtidigt!!! Tror du å Stefan är lika tokiga Razz

Trist med kameran...men då har vi något att se fram emot! Och dina orginella små sprojekt i 1/72 bör verkligen nå folket!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Warsawpact tor dec 18 2008, 20:02

Hej och hjärtligt välkommen in i gemenskapen på forumet.

Ser ut till att ha upp över öronen att göra med påbörjade projekt där, ojoj Very Happy


Ang. tips om digatalkameror etc. så kan jag härmed erkänna för forumet att jag är en fotoentusiast, vilket är ännu en av mina dyra hobbies bortsätt från plastmodeller.

Är du på jakt efter en Kompaktkamera eller en Systemkamera? Hur många megapixel, vilken sorts bildstabiliseringssystem, upplösning, ISO är du på jakt efter?
Bara att blåsa iväg ett mail om du vill ha tips o hjälp med att hitta en ny, prisvärd, kamera.

Mvh Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Janne.S tor dec 18 2008, 20:11

Den här kameran har jag fått rekomenderad till mig ....jag äger inte heller någon digital kamera utan fotar med telefonen RazzPowershot A720 IS
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av bjork_larsson tor dec 18 2008, 20:18

Hallå och välkommen! Very Happy

Jag har en vanlig enkel kompakt kamra som heter Panasonic DMC-TZ2. Den fungerar bra, även om jag inte lärt mig allt än... Laughing Den gick nog loss på ca 3500 när jag köpte den men det va ett tag sedan nu. Jag råkar dessutom veta att det finns nyare och tydligen finare modeller med. Den har iaf en optiskzoom x10. Fungerar kanon!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av merlin1953packard tor dec 18 2008, 20:44

Janne.S skrev:Först å främst, välkommen till forumet!! cheers

Å huuuuu vad många projekt på gång samtidigt!!! Tror du å Stefan är lika tokiga Razz

Trist med kameran...men då har vi något att se fram emot! Och dina orginella små sprojekt i 1/72 bör verkligen nå folket!

Tack, Janne, för din entusiastiska syn på "the holy scale". Kan dock muntra upp dig med att det ligger ett antal 1/48 och ruvar i min digra samling av obyggda modeller; inte bara prop utan också en del jet./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av merlin1953packard tor dec 18 2008, 20:46

bjork_larsson skrev:Hallå och välkommen! Very Happy

Jag har en vanlig enkel kompakt kamra som heter Panasonic DMC-TZ2. Den fungerar bra, även om jag inte lärt mig allt än... Laughing Den gick nog loss på ca 3500 när jag köpte den men det va ett tag sedan nu. Jag råkar dessutom veta att det finns nyare och tydligen finare modeller med. Den har iaf en optiskzoom x10. Fungerar kanon!

Terje

Tack för tipset. Den numera döda kameran är en sliten Nikon Coolpix. Har funkat bra under 4 hårda år, men nu tycks det vara slut./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av merlin1953packard tor dec 18 2008, 20:52

Warsawpact skrev:Hej och hjärtligt välkommen in i gemenskapen på forumet.

Ser ut till att ha upp över öronen att göra med påbörjade projekt där, ojoj Very Happy


Ang. tips om digatalkameror etc. så kan jag härmed erkänna för forumet att jag är en fotoentusiast, vilket är ännu en av mina dyra hobbies bortsätt från plastmodeller.

Är du på jakt efter en Kompaktkamera eller en Systemkamera? Hur många megapixel, vilken sorts bildstabiliseringssystem, upplösning, ISO är du på jakt efter?
Bara att blåsa iväg ett mail om du vill ha tips o hjälp med att hitta en ny, prisvärd, kamera.

Mvh Christian

Tack, Christian!
Det är nog snarast en kompaktkamera jag har i tankarna. Den skall rymmas i fickan (kavajen elle jackan), helst ha genomsiktssökare (förutom bilddisplayen förstås), kunna gå på AA- eller AAA-batterier, ha sisådär 5-8 megapixel, kosta mellan 1000 och 2000 kr. Har du några förslag?
BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av merlin1953packard tor dec 18 2008, 20:55

Janne.S skrev:Den här kameran har jag fått rekomenderad till mig ....jag äger inte heller någon digital kamera utan fotar med telefonen RazzPowershot A720 IS

Tack för tipset, Janne! Den verkar kunna bifalla mina modesta krav för en kompaktkamera./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Janne.S tor dec 18 2008, 21:00

merlin1953packard skrev:
Janne.S skrev:Först å främst, välkommen till forumet!! cheers

Å huuuuu vad många projekt på gång samtidigt!!! Tror du å Stefan är lika tokiga Razz

Trist med kameran...men då har vi något att se fram emot! Och dina orginella små sprojekt i 1/72 bör verkligen nå folket!

Tack, Janne, för din entusiastiska syn på "the holy scale". Kan dock muntra upp dig med att det ligger ett antal 1/48 och ruvar i min digra samling av obyggda modeller; inte bara prop utan också en del jet./BL

1/48?? jet???? Du?????? Hehehe det var oväntat! Very Happy I de lugnaste vatten......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av merlin1953packard tor dec 18 2008, 21:38

Janne.S skrev:
merlin1953packard skrev:
Janne.S skrev:Först å främst, välkommen till forumet!! cheers

Å huuuuu vad många projekt på gång samtidigt!!! Tror du å Stefan är lika tokiga Razz

Trist med kameran...men då har vi något att se fram emot! Och dina orginella små sprojekt i 1/72 bör verkligen nå folket!

Tack, Janne, för din entusiastiska syn på "the holy scale". Kan dock muntra upp dig med att det ligger ett antal 1/48 och ruvar i min digra samling av obyggda modeller; inte bara prop utan också en del jet./BL

1/48?? jet???? Du?????? Hehehe det var oväntat! Very Happy I de lugnaste vatten......

Sure thing! Det är en F-86E Sabre, 1/48 Italeri. Styren är lite som vin, det skall lagras ett tag innan delarna plockas av från gjutramarna./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Warsawpact tor dec 18 2008, 21:41

Samsung NV100HD (14.7Mpx)
Galet bra kompaktkamera för 2995.
Överjävligt råbra kompaktkamera! Slår nästan alla andra kompakter på marknaden.
Fotar i HD för övrigt och intärnt minne på 40 gb. Så inte minneskorts tillköp här inte Smile
http://www.webhallen.com/prod.php?id=91963

Nikon Coolpix S560 (10 Mpx)
Runt 2300 kr
*Vidvilkel objektiv med 5x zoom och 3 funktioner mot oskärpa.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=90136


Sony CyberShot DSC-T77 (10.1 Mpx)
Groteskt mycket inställningar och användningsområden så jag vet inte var jag skall börja.... Smile
http://www.webhallen.com/prod.php?id=91290

Några småtips.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Stefan E tor dec 18 2008, 23:09

Hej och välkommen till forumet!

Din bygglista var intressant, inte många "shake´n´bake" här inte!
Kul att se en likasinnad!

Jag är en "short-run junkie" och bygger (samlar?) Classic Airframes, Special Hobby, Azur och alla andra som gör så kul o udda flygplans-modeller i 1/48 och 1/32!
Naturligtvis bygger jag vanliga modeller från alla de andra tillverkarna också, och då mest i 1/144, 1/48 eller 1/32 när det gäller flyg.

Annars bygger jag det mesta oberoende av tillverkare eller skala om subjektet är tillräckligt intressant!


Vad gäller kamera är jag inte så insatt numera, men jag har en Canon Ixus400 med några år på nacken som fungerar mycket bra, även om den har sina begränsningar.
Smidig och snabb är den i alla fall.
Jag har börjat titta på en ny digital systemkamera, för att ersätta min gamla Canon EOS 650, och Canon EOS 50D ligger bra till.

Ser fram emot många intressanta diskussioner med dig här på forumet!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Stoffeliten tor dec 18 2008, 23:59

Välkommen välkommen hit! Smile....Håller med de andra om att det va allt en imponerande lista med pågående projekt! Smile
Stoffeliten
Stoffeliten


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Azgaron fre dec 19 2008, 23:08

Hej och välkommen till forumet!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Kameror...

Inlägg av merlin1953packard tis dec 23 2008, 06:49

Warsawpact skrev:Samsung NV100HD (14.7Mpx)
Galet bra kompaktkamera för 2995.
Överjävligt råbra kompaktkamera! Slår nästan alla andra kompakter på marknaden.
Fotar i HD för övrigt och intärnt minne på 40 gb. Så inte minneskorts tillköp här inte Smile
http://www.webhallen.com/prod.php?id=91963

Nikon Coolpix S560 (10 Mpx)
Runt 2300 kr
*Vidvilkel objektiv med 5x zoom och 3 funktioner mot oskärpa.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=90136


Sony CyberShot DSC-T77 (10.1 Mpx)
Groteskt mycket inställningar och användningsområden så jag vet inte var jag skall börja.... Smile

http://www.webhallen.com/prod.php?id=91290

Några småtips.

Hej och tack för alla detaljerade tips! Just Samsung-kameran har jag haft ögonen på tidigare, ser ut att kunna användas till många typer av avancerad fotografering. Har nu dock köpt en enklare modell av Nikon Coolpix (8,1mp), som tycks vara en efterföljare till den som nu slutat fungera. Behövde en enkel kamera att dels ha i fickan, dels kunna ta lite enkla bilder av mitt byggande, inte minst i syfte att kunna bidra till detta trevliga forum. Längre fram planerar jag att skaffa en bättre systemkamera för mer planerade och estetiskt drivna bilder. När det gäller digitala kameror, är det som med datorer - de sjunker hela tiden i pris - samtidigt som kapacitet och kvalitet ökar. Har "premiärfotat" med den nya kameran och gjort ett inlägg på In the works. Tycks fungera bra, men det tog en stund innan jag lärde mig hur bilder skall laddas upp och sedan länkas till detta forum. En annan sak som var en nyttig kunskap, som förvärvades i samband med mitt inlägg, var att bilderna skall anpassas för web-visning, vilket innebar att de måste minskas till 10-20 % av deras ursprungliga storlek. Under alla omständigheter...det är kul att delta i forumet för att, dels dela med sig av egna framgångar och motgångar, dels få tips, råd och krativa kommentarer från andra byggare, som sannolikt har mycket mer kunskap och erfarenhet, är just den jag själv besitter för närvarande./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

IPMS:are men ny i forumet... Empty Sv: IPMS:are men ny i forumet...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet