IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Forumet o bygglusten

+5
Obed
Janne.S
denstore
JOooCKE
Gigabyte
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Forumet o bygglusten

Inlägg av Gigabyte lör dec 05 2009, 12:22

Hej för mig är ett forum som tex detta helt avgörande för att jag skall bygga ,, att få ta del av era byggen o få kritik positivt som negativt ,, skulle inte börjat om jag inte hade funnit dessa modellforum.
så hur viktig är det för er att ha ett forum att visa upp era byggen i ?
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av JOooCKE lör dec 05 2009, 12:45

För mig är forumet en livsdel just nu!
Hade jag inte varit på alla forum så hade jag slutat bygga för länge sen...
Men som du säger Giga att få ta del av andras byggen och få både positiv och negativ kritik så fortsätter man att bygga och prova på nya saker och få insperation som t.ex min B-17 hade jag inte sett det på ett annat forum så hade jag inte börja bygga den och lika så min Tornado hade inte Janne och Stefan byggt den så hade jag inte heller gjort det Smile


/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av denstore lör dec 05 2009, 13:15

Internet är en stor del av modellbygget idag. Saker och ting som man fick testa sig fram till förr, kan man idag hitta tips och guider för på minuter. Ofta så pass utförliga att man får bra resultat direkt. Likaså tillför ju nätet bra information om vilka modeller som är bra och dåliga, prisvärda, eller behöver tillbehör. Nätet har ju också öppnat en helt ny värld av tillgänglighet, något man inte var bortskämd med under sent 80-tal och tidigt 90-tal.
Men kanske allra mest har ju nätet fört oss närmare. Jag har fått massvis med trevliga kontakter via nätet, och varje tävling eller träff är extra kul när man får träffa folket från nätet.
Vad som inte kommer via nätet är väl hantverket. Om något, så tror jag hantverket nästan har blivit lidande av nätpubliceringen. Många bryr sig stenhårt om bilder att publicera, och det är väl inte fel, men samtidigt är det tålamodet som gör vinnarna för det mesta.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av JOooCKE lör dec 05 2009, 13:36

denstore skrev:Jag har fått massvis med trevliga kontakter via nätet, och varje tävling eller träff är extra kul när man får träffa folket från nätet.

Det håller jag med i!
Var väldigt kul att träffa folket härifrån första gången på Modell GBG förra året Very Happy
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Janne.S lör dec 05 2009, 14:43

Jag var själv en "Lurk" på många forum innan jag äntligen tog mod till mig att hosta upp lite bilder....för lite mindre än två år sedan. Sedan dess har kvalitén på mina byggen ökat näst intill exponentiellt! Och om man bortser från den kvalitativa ökningen på byggkunskaperna så har jag även träffat många nya vänner och skapat nya kontakter genom forumen jag häckar på!

Det är fantastikt roligt att nå ut till andra med det jag bygger och att få uppskattning och positiv kritik hjälper en verkligen att färdigställa projekt! Det blir mycket roligare när jag kan dela med mig av det jag vet eller ta del av vad andra vet om modellbygge. Jag skulle inte alls ha samma produktions takt utan forumet....antagligen skulle jag bygga mer Razz Men genom att lägga upp mina byggen på nätet så tvingar jag mig själv till en kvalitativ uppryckning och byggena tar lite längre tid ibland.
En bisak av att lägga upp byggen är att jag även fått upp ögonen för fotografering och allt som hör där till (även om jag bara har en mobilkamera), nästan så att det blivit ännu en hobby faktiskt och någon gång kommer jag att skaffa en riktig kamera!

Som Magnus säger så; nätet har gett oss helt andra förutsättningar till att dela med oss av kunskap och det går fortare för en novis att nå upp till mästar status än förut. Bodde man på en liten ort förr så hade man på sin höjd "Allt om Hobby" att förlita sig på och få byggtips ifrån.
Nu har man tillgång till kunskap från hela världen! Dessutom kan man fråga "mästarna" hur dom har gjort och de flesta delar gärna med sig av sina erfarenheter.

Sedan är ju faktiskt det här forumet mig extra varmt om hjärtat då jag varit delaktig i dess skapande (även om det är Johan som gör allt jobbet, jag bara pladdrar på). på lite över ett år så har vi gjort det här till ett mycket levande forum och vi har gemensamt lyckats skapa en vänlig och tolerant atmosfär som gör att fler söker sig hit och gärna delar med sig av sina byggen och erfarenheter. Framför allt är det er öppenhet för nya medlemmar som gjort det här till en rolig plats att vara på!

I dagsläget är vi 77 reggade medlemmar på forumet och en fjärdedel av medlemmarna skriver nästan dagligen och nära hälften är inne dagligen och tittar till och utöver det så är det x antal HUNDRA(Johan har exaktare siffror men det är förbannat många) oreggade besökare varje dag från hela världen som kommer och tittar på forumet! Vi har haft ett snitt på närmare 1000 poster i månaden hittills i år och rekordet var i augusti när det var över 1500 poster! Det är ett snitt som är nära tre gånger fler än förra året! Så vi är inget litet forum längre....

Och det är ni alla som åstakommit det här med era intressanta och varierande byggen och vänskapliga attityd! Fortsätt så, då blir vi fler som träffas kring forumbordet på Modell GBG 2010! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Obed lör dec 05 2009, 23:57

Helt klart är forumet viktigt för mig vad gäller tips, och allmänt känna sig i ett socialt sammanhang. Jätteviktigt det här.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Caverö mån dec 07 2009, 10:50

Forumet har blivit ett ställe där man får inspiration och feedback. Det är kul och trevligt att
"träffas och pratas vid" och ge av egna erfarenheter samt snappa upp tips och teknik från andra.

Det är bera supernice att där finns flera som en själv där ute cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Matt_Public tis dec 08 2009, 10:24

Vete fasen om jag har så stort behov av att visa upp det jag gör, men eftersom det efterfrågas så ska jag göra det ändå. Tids nog...

albino
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Janne.S tis dec 08 2009, 18:02

hehehe i ditt fall är det vi som vill se dina grejer Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Warsawpact tis dec 08 2009, 18:17

Janne.S skrev:hehehe i ditt fall är det vi som vill se dina grejer Razz

heheh, ja precis Razz

För mig så är forumet dels ett slags verktyg ( oooh vad politiskt de lät) för att kunna lära mig nya grejer o tricks från andra byggare men även också något socialt, att "träffa" likasinnade byggare och prata kits och byggen.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av MiniStuff tis dec 08 2009, 20:13

Kan inte annat än hålla med föregående talare... i den "lilla" stad jag bor så finns det inte många likasinnade så forumet är en viktig del för mig att få "träffa" alla som blir lika fåniga/barnsligt till sig av att se en låda med lite plast i etc.

Sen att jag som företagare kan knyta kontakter är bara ett plus.

Tack alla goa forumvänner för att ni finns och gör forumet till vad det är idag. Smile

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Matt_Public ons dec 09 2009, 09:27

MiniStuff skrev:Kan inte annat än hålla med föregående talare... I den "lilla" stad där jag bor så finns det inte många likasinnade, så forumet är en viktig del för mig för att få "träffa" alla som blir lika fåniga/barnsligt till sig av att se en låda med lite plast i etc.

[...]

Tack alla goa forumvänner för att ni finns och gör forumet till vad det är idag. Smile



Jomen, det här ställer jag mig bakom. albino
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Matt_Public tor apr 01 2010, 15:10

Här snabbspolar vi några månader:

Efter att ha drällt runt här en tid (och till slut och sist även börjat hosta upp foton) så kan jag bara instämma med precis allt som sagts så här långt.

Det är långt roligare än jag trodde med feedback och jag har till och med börjat bredda verksamheten till WW1 (endera dan smäller jag väl ihop en Imperial Guard Valkyrie).

IPMS GBG FTW! Forumet o bygglusten Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av MiniStuff tor apr 01 2010, 16:37

Matt_Public skrev:... bredda verksamheten till WW1 (endera dan smäller jag väl ihop en Imperial Guard Valkyrie).

IPMS GBG FTW! Forumet o bygglusten Icon_biggrin

Valkyrie:n är mitt nästa WH 40K-project faktiskt. Den ligger och mognar till sig. Kommer nog vara bara lite mätt på 40K när jag väl är färdig med mitt pågående diorama så jag kommer att koncentrera mig på lite non-fiction efter det... men sen så.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Matt_Public tor apr 01 2010, 16:53

MiniStuff skrev:
Valkyrie:n är mitt nästa WH 40K-project faktiskt. Den ligger och mognar till sig.

Friskt! Det ska bli kul att se. Forumet o bygglusten Icon_cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Warsawpact tor apr 01 2010, 23:42

MiniStuff skrev:
Matt_Public skrev:... bredda verksamheten till WW1 (endera dan smäller jag väl ihop en Imperial Guard Valkyrie).

IPMS GBG FTW! Forumet o bygglusten Icon_biggrin

Valkyrie:n är mitt nästa WH 40K-project faktiskt. Den ligger och mognar till sig. Kommer nog vara bara lite mätt på 40K när jag väl är färdig med mitt pågående diorama så jag kommer att koncentrera mig på lite non-fiction efter det... men sen så.

/Markus

Valkyrien är väldigt cool må jag säga! Forumet o bygglusten Icon_biggrin
The imperium of Man über alles!
Ser fram emot att en, eller förhoppningsvis flera, Valkyries ploppar upp på forumet Forumet o bygglusten Icon_smile

Ett till flyg ifrån Warhammer 40k världen som är så råcool är Imperial Navy Thunderbolt Heavy Fighter. Valkyrie kan ses som en "nätt" variant av en korsning mellan en Blackhawk o en Harrier då den sätter in trupper fort och snabbt men den kan också ta ner lättare mål i form av likartade Alien eller Rebel farkoster.
Men Thunderbolten är en riktig big-fat-fist-to-the-face för imperiets fiender med sina 4 autocannons och 2 turbolasers som är mer eller mindre pånitade på ett par små vingar och en gigantisk kraftkälla som driver de två stora motorerna ( mini-kärnreaktor)
Om ni har läst Warhammer noveller kring Imperial Navy så är det den här farkosten som eskorterar Valkyries ifrån de gigantiska trupplandsättnings skeppen till den plats de skall släppa trupperna men används också som Air Superiority Fighter då den skall ge sig i kast i dogfights Forumet o bygglusten Icon_smile

....jag vet....nördvarning Forumet o bygglusten Icon_study Forumet o bygglusten Lol

Forumet o bygglusten Imperial_Navy_Thunderbolt
Den finns att köpa hos Forge World men dyyyr som sjutton! Stor är den dock.



Med tanke på vad brevbäraren lämnat i brevlådan så väntar jag fortfarande på att Kempe skall få in mina färger som jag beställt. Det jag beställde ifrån Japan tog knappt 1 vecka så nu återstår vad kempe kan ta hem. Lite udda att det tar längre tid att ta hem saker ifrån England än vad det tar att få saker ifrån andra sidan jorden levererad till dörren. Forumet o bygglusten Icon_scratch
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av MiniStuff tor apr 01 2010, 23:53

Warsawpact skrev:..... Det jag beställde ifrån Japan tog knappt 1 vecka så nu återstår vad kempe kan ta hem. Lite udda att det tar längre tid att ta hem saker ifrån England än vad det tar att få saker ifrån andra sidan jorden levererad till dörren. Forumet o bygglusten Icon_scratch

Känner igen det där... Razz enligt de britter jag känner så är den brittiska posten att skylla på, de strejkar typ varannan vecka mm. samt alla gummor och gubbar som tydligen står i kö dagarna i ända för att köpa stamps.

Pröva köpa något från Polen, rekordet därifrån var 2 dagar, knappt att posten eller DHL här hemma klarar det inrikes.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Janne.S fre apr 02 2010, 08:54

Britter e konstiga.... inte nog med att de ar langsamma, de beraknar inte frakten efter vikten som alla andra heller utan det beror pa paketets storlek!

Men Polen kan vara langsamma de med...tog 2 veckor att fa dekaler darifran en gang. Sprue Brothers i USA e snabba, dels hade han skickat forsandelsen en halvtimme efter jag lagt in ordern och den kom fram efter 5 dagar och da var det en helg emellan. tydligen funkar posten aven pa helger i USA!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Forumet o bygglusten Empty Sv: Forumet o bygglusten

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet