Operation Charnwood
+8
T-34
Janne.S
bjork_larsson
Gigabyte
Azgaron
Caverö
JOooCKE
ErikM
12 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Diorama
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Operation Charnwood
Jag håller på att bygga ett diorama som jag ska kalla Operation Charnwood. Operation Charnwood var när der allierade styrkorna i Normandie omringade staden Caen. Mitt diorama ska föreställa ett litet hus utanför Caen där en Firefly från 1:a Northamptonshire Yeomanry regimentet understödjer soldater från 50:e brittiska infanteri divisonen.
Vagnen är en Dragon produkt, där får man märken för sergenat Gordons vagn (3 troop, A sqd., Northamptonshire Yeomanry). Det är han och skytten Joe Ekin som påstår att det var de som slog ut stridsvagns esset Michael Wittmans Tiger vagn den 8:e augusti 1944 där även besättningen omkom. Men det finns andra som också påstår att det var de som slog ut Wittman, både kanadensiska och polska trupper även ett Typoon plan. Eftersom det inte är helt klart vem som slog ut Wittman så vill jag inte göra ett diorama om just den händelsen så då flyttar jag tillbaka mig en månad i tiden till 7 juli när de allierade inringade Caen.
Så här har jag tänkt mig att diot ska se ut:
I annan tråd har jag med mitt larvbands bygge till Fireflyen men jag lägger in en bild här iaf:
Som ni ser så har jag extra skyddsplåtar på sidan av vagnen och på tornet. Många allierade stridsvagns besättningar brukade svetsa på extra pansar plåt på sing vagnar som ett extra skydd för de fruktade tyska kanonerna. Men på de teckningar av Gordons vagn som jag har sett så är det inga extra plåtar där, så de får jag plocka bort igen.
Jag är färdig med alla brittiska soldater och håller på med en stupad tysk
Vagnen är en Dragon produkt, där får man märken för sergenat Gordons vagn (3 troop, A sqd., Northamptonshire Yeomanry). Det är han och skytten Joe Ekin som påstår att det var de som slog ut stridsvagns esset Michael Wittmans Tiger vagn den 8:e augusti 1944 där även besättningen omkom. Men det finns andra som också påstår att det var de som slog ut Wittman, både kanadensiska och polska trupper även ett Typoon plan. Eftersom det inte är helt klart vem som slog ut Wittman så vill jag inte göra ett diorama om just den händelsen så då flyttar jag tillbaka mig en månad i tiden till 7 juli när de allierade inringade Caen.
Så här har jag tänkt mig att diot ska se ut:
I annan tråd har jag med mitt larvbands bygge till Fireflyen men jag lägger in en bild här iaf:
Som ni ser så har jag extra skyddsplåtar på sidan av vagnen och på tornet. Många allierade stridsvagns besättningar brukade svetsa på extra pansar plåt på sing vagnar som ett extra skydd för de fruktade tyska kanonerna. Men på de teckningar av Gordons vagn som jag har sett så är det inga extra plåtar där, så de får jag plocka bort igen.
Jag är färdig med alla brittiska soldater och håller på med en stupad tysk
ErikM
Sv: Operation Charnwood
Hej !
Det här dioramat kommer att bli kul att följa !
Lycka till !
Jocke
Det här dioramat kommer att bli kul att följa !
Lycka till !
Jocke
JOooCKE
Dem ser riktigt bra ut !
Ska dem ha plattorna i dioramat också ?
Jocke
Ska dem ha plattorna i dioramat också ?
Jocke
JOooCKE
Nej nej plattorna har jag bara när de väntar på att ha nått gräs att stå på
ErikM
Vajert det blir nog något att se när du kommer vidare. Många fina figurer och en Sherman Firefly kan nästan inte bli bättre.
Hej och hå bygg på
Caverö
Hej och hå bygg på
Caverö
Caverö
Ser mycket bra ut så långt Erik!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Stiligt dio, men jag måste fråga, målar du gubbarns själv? Skall bli roligt att se allt med lite färg på! =)
Terje
Terje
bjork_larsson
Mycket vädrande blir det!
Kul att se steg för steg hur du vädrar husen
Ser fram emot fortsättningen!
Kul att se steg för steg hur du vädrar husen
Ser fram emot fortsättningen!
Janne.S- Moderator
Måste säja att jag är impad av din målningskonst. Gubbsen är ju kanon och husfasaden ser ut att bli bra också.
Magnus
Magnus
T-34
Mycket tjusigt Erik! Ska bli kul att se det utvecklas vidare!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tjusigt! Jag kan redan höra det dova mullret av stållarvfötter mot gatstenen!/BL
merlin1953packard
Du har fått till husfasaderna mycket fint och trovärdigt , lovar gott till färdigt diorama Erik
Gigabyte
Huset ska vara ett "hus på landet" i Normandie så stållarvfötterna får rulla på gräs och grusgång
ErikM
Snyggt Erik !
Gillar verkligen vädringen på ''huset'' och fönster luckorna blev riktigt bra dem med !
Jocke
Gillar verkligen vädringen på ''huset'' och fönster luckorna blev riktigt bra dem med !
Jocke
JOooCKE
Snyggt Erik! Har själv det där huset liggandes halv-färdigt sen slutet av 80-talet (om jag inte minns fel), ett Verlinden har jag för mig... borde använda det nån gång för det är ett fint bygge. Gillar verkligen fönsterluckorna, hur har du gjort dem?
/Markus
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Stämmer, huset är en Verlinden produkt. Luckorna har jag gjort av några trästickor som jag har köpt på Panduro hobby. Har börjat spåna lite på hur jag ska göra taket och ska förlänga ena väggstumpen på huset. Det ska ordnas med lite andra trästickor och spackel
ErikM
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Operation Charnwood diorama
» Operation "utsug"
» Operation Crossbow- Svt-dokumentär
» Jeep WC-52 Operation Dirt
» Operation Corporate - Part 1 - Harrier Gr3
» Operation "utsug"
» Operation Crossbow- Svt-dokumentär
» Jeep WC-52 Operation Dirt
» Operation Corporate - Part 1 - Harrier Gr3