Har ni varit snälla så att ni har fått något kul av tomten ?
+3
Linus
Janne.S
JOooCKE
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Har ni varit snälla så att ni har fått något kul av tomten ?
Hej
Har ni fått något kul av tomten i år ?
Jag har fått lite roliga saker som t.ex en ny airbrush och en pansarvagn , perfekt till mitt dio
Och en liten suddig bild , jag provade nya mobil kameran när ja tog dem här bilderna och kom nog lite nära på airbrushen
Jocke
Har ni fått något kul av tomten i år ?
Jag har fått lite roliga saker som t.ex en ny airbrush och en pansarvagn , perfekt till mitt dio
Och en liten suddig bild , jag provade nya mobil kameran när ja tog dem här bilderna och kom nog lite nära på airbrushen
Jocke
JOooCKE
Sv: Har ni varit snälla så att ni har fått något kul av tomten ?
Se där!! Du har varit en riktigt snäll pojk under året!!! En Evo...fin fina grejer det!
Janne.S- Moderator
ja , det måste jag ha varit ! man kan säga att mina ögon såg ut som en jordglob när jag såg att jag hade fått den där
JOooCKE
Hunnit testa den än?
Janne.S- Moderator
nae tyvär , slangen som går till kompressorn passar inte på sprutan
Så jag får fixa ny slang först
Så jag får fixa ny slang först
JOooCKE
Räcker nog med en adapter behöver nog inte en helt ny slang
Janne.S- Moderator
Jag måste ha varit stygg som ett troll i år då jag inte fått ett dyft i modellvägar! Jag fick däremot lite pengar till det. Planerar att köpa en airbrush (har bara penslat än så länge) tillsammans med en kompressor. Billigt, men kanske inte det bästa, från Biltema för lite mindre än 800:-! Nya modeller odyl skall givetvis också handlas för pengarna!
Linus
Hejsan!
Jo, jag har nog varit rätt snäll i år!
Under granen låg detta;
En Airfix Tornado GR.4/4a i 1/48.
En 50-tals boskapsvagn från Denver & Rio Grande till tåget, och det är inte vilken vagn som helst!
Det är en boskapsvagn med digitalt ljud, fullastad med fjäderfän som kacklar hej vilt!
Som grädde på moset, en DVD-box med Star Trek Original-serien, andra säsongen i originalutgåva!
En alltigenom lyckad jul!
Linus, innan du spenderar 800:- på Biltemas lilla kompressor, titta på Claes Olssons lite större kompressor!
För ett par hundringar till så får du en kompressor med 6-liters tank, tryckvakt (stannar när tanken når inställt tryck), fuktfälla och möjlighet att ställa både tank-tryck och trycket ut i sprutan!
Fördelen är att du får ett jämnt tryck på färgflödet och kan justera trycket efter färgtyp och konsistens.
Den är lite större och bullrar något mera när den kör upp trycket (tar ca 20-30sek), men Biltemas lilla går HELA TIDEN och för ett jäkla oväsen!
Den här kompressorn är betydligt mera prisvärd än den lilla från Biltema!
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=40434357
Jocke, Claes Olsson har olika slang adapters till många dimensioner, kolla där!
God Fortsättning till er alla!
Stefan
Jo, jag har nog varit rätt snäll i år!
Under granen låg detta;
En Airfix Tornado GR.4/4a i 1/48.
En 50-tals boskapsvagn från Denver & Rio Grande till tåget, och det är inte vilken vagn som helst!
Det är en boskapsvagn med digitalt ljud, fullastad med fjäderfän som kacklar hej vilt!
Som grädde på moset, en DVD-box med Star Trek Original-serien, andra säsongen i originalutgåva!
En alltigenom lyckad jul!
Linus, innan du spenderar 800:- på Biltemas lilla kompressor, titta på Claes Olssons lite större kompressor!
För ett par hundringar till så får du en kompressor med 6-liters tank, tryckvakt (stannar när tanken når inställt tryck), fuktfälla och möjlighet att ställa både tank-tryck och trycket ut i sprutan!
Fördelen är att du får ett jämnt tryck på färgflödet och kan justera trycket efter färgtyp och konsistens.
Den är lite större och bullrar något mera när den kör upp trycket (tar ca 20-30sek), men Biltemas lilla går HELA TIDEN och för ett jäkla oväsen!
Den här kompressorn är betydligt mera prisvärd än den lilla från Biltema!
Jocke, Claes Olsson har olika slang adapters till många dimensioner, kolla där!
God Fortsättning till er alla!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Evolution...fina grejor men...
Ser att du fått en Evo-spruta. Har en likadan och den fungerar bra tycker jag, fast jag siktar på en annan kompressor längre fram (ligger och ruvar hos Kempe). Den jag har, är en så kallad "fotbollskompressor", d v s den går hela tiden och använder slangen som trycktank. Något som jag upptäckt är väldigt bra då man ska använda sprutan nästa gång, är att - självklart göra ren den ordentligt - ta loss munstycke, kopp och nål samt rengöra dessa. Dessa brukar jag sedan låta ligga lösa i schatullet tills jag använder den nästa gång (då jag plockar ihop den och provkör innan). Dock vet jag inte riktigt hur jag skall få tunna linjer. Kanske kan Janne, "mr Aclad himself" kan ge några tips om det. dey vill vi gärna veta, vi som vill göra tyskt flygcamo i 1/72. Eller är det bara Ivata som kan spruta tunna linjer?.../BL
merlin1953packard
Hahaha, det är en träningssak...men det underlättar helt klart med en Iwata:P
Jag funderar på att göra en tråd om hur man använder airbrush och tips å trix i samband med målande, likaså om washer och vädring.....i dom skulle vi kunna samla all vår kunskap! Men det ligger lite längre fram....ska ha ett lämpligt objekt att jobba med åxå
Jag funderar på att göra en tråd om hur man använder airbrush och tips å trix i samband med målande, likaså om washer och vädring.....i dom skulle vi kunna samla all vår kunskap! Men det ligger lite längre fram....ska ha ett lämpligt objekt att jobba med åxå
Janne.S- Moderator
ser fram emot tips...
Janne.S skrev:Hahaha, det är en träningssak...men det underlättar helt klart med en Iwata:P
Tack, Janne! Det är säkert många med mig på forumet som vill ta del av dina kunskaper om airbrushteknik. Sådant ser vi fram emot./BL
merlin1953packard
Japp , Janne det låter som en riktigt bra ide , för jag skulle nog behöva lite tips o trix
JOooCKE
Stämmer in i kören! Det här med airbrush är för övrigt helt nytt för mig så det skulle vara härligt med tips och trix från ett proffs
Linus
OK, ska se vad jag kan peta ihop framöver
Janne.S- Moderator
Någon som kan svara på om följande airbrush är något att ha?
http://www.model-making.eu/szczegoly.php?grupa_p=9&przedm=578304&kateg=578171
Den är hyffsat billig jämfört med andra Iwata och det ska tydligen vara ett bra märke.
http://www.model-making.eu/szczegoly.php?grupa_p=9&przedm=578304&kateg=578171
Den är hyffsat billig jämfört med andra Iwata och det ska tydligen vara ett bra märke.
Senast ändrad av Linus den lör dec 27 2008, 18:36, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : dålig länk)
Linus
Det fanns inget på länken.......vad är det för spruta?
Janne.S- Moderator
Nog är det något att ha alltid, Iwata gör fenomenala grejer! Jag har själv bl.a en HP-CH som jag är riktigt nöjd med.
Men jag skulle inte rekommendera den som första spruta! Har du airbrushvana så visst, men inte om du är novis. Som nybörjare ska man hålla sig till billiga och robusta sprutor.....ingen idé å köpa en Ferarri innan du tagit körkort
Varför då kanske ni undrar då.....det enkla svaret är att som novis kommer det dröja år innan du blir riktigt kompis med din spruta och innan man blir vänner så kommer man att garranterat haft sönder sprutan! å det är inte kul med en dyr fin spruta!!
Jag började använda airbrush för 7 år sedan, då började jag med en Aztec 470...en lysande nybörjarspruta med utbytbara nozzles som inte var hela världen om man lyckades pajja. Jag körde med den i ca 2 år innan min förmåga öveskred vad sprutan klarade. Då köpte jag en Badger 150, en riktigt bra allroundspruta och är ljusår från Aztecen, den körda jag på med fram till i sommras ungefär då jag hastigt och lustigt anskaffade mig 2 stycken Iwator!! En HP-CH och en CM-B, och dessa sprutor kommer jag antagligen att begravas med
Dessa srutor ligger längre ifrån Badger än Badgern låg före Aztecen......
Smartast är egentligen att som novis lägga krutet på en riktigt bra kompressor från början.....
Det var lite airbrush råd från mig
Men jag skulle inte rekommendera den som första spruta! Har du airbrushvana så visst, men inte om du är novis. Som nybörjare ska man hålla sig till billiga och robusta sprutor.....ingen idé å köpa en Ferarri innan du tagit körkort
Varför då kanske ni undrar då.....det enkla svaret är att som novis kommer det dröja år innan du blir riktigt kompis med din spruta och innan man blir vänner så kommer man att garranterat haft sönder sprutan! å det är inte kul med en dyr fin spruta!!
Jag började använda airbrush för 7 år sedan, då började jag med en Aztec 470...en lysande nybörjarspruta med utbytbara nozzles som inte var hela världen om man lyckades pajja. Jag körde med den i ca 2 år innan min förmåga öveskred vad sprutan klarade. Då köpte jag en Badger 150, en riktigt bra allroundspruta och är ljusår från Aztecen, den körda jag på med fram till i sommras ungefär då jag hastigt och lustigt anskaffade mig 2 stycken Iwator!! En HP-CH och en CM-B, och dessa sprutor kommer jag antagligen att begravas med
Dessa srutor ligger längre ifrån Badger än Badgern låg före Aztecen......
Smartast är egentligen att som novis lägga krutet på en riktigt bra kompressor från början.....
Det var lite airbrush råd från mig
Janne.S- Moderator
Hejsan!
Jag instämmer helt med med Janne!
Själv började jag med airbrush på allvar för ca 3 år sedan (2005), med en Färgspruta från Claes Olsson.
Det är en kopia på Badger 150, så den har double-action, är enkel att göra ren och den är mycket lätt att lära sig!
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20955433
Nu är jag inne på min andra Olsson-spruta som jag köpte i somras, eftersom jag pajade min första.
Det var inte sprutans fel, utan helt enkelt vad man brukar kalla "handhavandefel"!
Jag visste inte hur man gjorde ren den ordentligt, och hur otroligt viktigt det är att verkligen få den ren!
Nu har jag bytt lösningsmedel, från lacknafta till (kemisk) standard-förtunning som verkligen biter på färgen, även Alclad!
Så tro oss, köp en billig att göra alla nybörjarfel med, för du KOMMER att göra dem och (kanske) sabba sprutan.
Låter det dystert?
Inte alls, det finns inget som är så roligt som att airbrusha en modell!
Nu börjar jag snegla på en riktigt bra spruta, och Iwata HP-CH är den jag bestämt mig för.
Det skall vara en riktigt bra pjäs enligt dom som använder den!
För att driva sprutan behövs en kompressor!
Köp inte det billigaste du hittar, dvs Biltemas lilla röda för 800:- eller något liknande.
Satsa hellre några hundralappar till och köp denna;
Den har alla finesser man behöver och ger ett jämnt (och reglerbart) luftflöde till sprutan.
Den är inte världens tystaste, men om du vill ha en riktigt tyst kompressor pratar vi ett par tusenlappar till!
Här på forumet finns mycket kunskap och erfarenheter så det är bara att fråga!
Stefan
Själv började jag med airbrush på allvar för ca 3 år sedan (2005), med en Färgspruta från Claes Olsson.
Det är en kopia på Badger 150, så den har double-action, är enkel att göra ren och den är mycket lätt att lära sig!
Nu är jag inne på min andra Olsson-spruta som jag köpte i somras, eftersom jag pajade min första.
Det var inte sprutans fel, utan helt enkelt vad man brukar kalla "handhavandefel"!
Jag visste inte hur man gjorde ren den ordentligt, och hur otroligt viktigt det är att verkligen få den ren!
Nu har jag bytt lösningsmedel, från lacknafta till (kemisk) standard-förtunning som verkligen biter på färgen, även Alclad!
Så tro oss, köp en billig att göra alla nybörjarfel med, för du KOMMER att göra dem och (kanske) sabba sprutan.
Låter det dystert?
Nu börjar jag snegla på en riktigt bra spruta, och Iwata HP-CH är den jag bestämt mig för.
Köp inte det billigaste du hittar, dvs Biltemas lilla röda för 800:- eller något liknande.
Den har alla finesser man behöver och ger ett jämnt (och reglerbart) luftflöde till sprutan.
Den är inte världens tystaste, men om du vill ha en riktigt tyst kompressor pratar vi ett par tusenlappar till!
Stefan
Ok. Jag har bett min käre polis till far att köpa en kompressor och en airbrush på Måndag under en av hans många raster. Tack för tipsen förresten!
Linus
Kan väl säga att jag inte är helt överrens, utan tycker att det kan vara lönt att lägga lite mer på tex en evolution eller liknande! Iwata är väl tyvärr lite väl dyra i sverige har jag hört, och går att få tag i billigare!
En bra och tyst kompressor håller jag däremot med om att det är en bra investering!
Visserligen är jag kanske novis fortfarande, men att gå från total nybörjare till godkända resultat tog bara nån månad, beroende på vad man menar med godkänt??!! Snygga preshades och liknande trick tar väl kanske lite längre tid att behärska, men att lägga ett nått sånär snyggt och jämnt lager (matt) färg går ganska snabbt tycker jag! Det svåraste är väl att få till rätt blandning på färg och thinner!
Visst uppstår det fortfarande problem, men det finns så många vänliga själar på forumen så det är lätt att få hjälp!
Det finns mycket jag inte provat, som tex Alclad, men det ska väl testas det med nångång!
Håkan
En bra och tyst kompressor håller jag däremot med om att det är en bra investering!
Visserligen är jag kanske novis fortfarande, men att gå från total nybörjare till godkända resultat tog bara nån månad, beroende på vad man menar med godkänt??!! Snygga preshades och liknande trick tar väl kanske lite längre tid att behärska, men att lägga ett nått sånär snyggt och jämnt lager (matt) färg går ganska snabbt tycker jag! Det svåraste är väl att få till rätt blandning på färg och thinner!
Visst uppstår det fortfarande problem, men det finns så många vänliga själar på forumen så det är lätt att få hjälp!
Det finns mycket jag inte provat, som tex Alclad, men det ska väl testas det med nångång!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Phantom2 skrev:Hejsan!
Låter det dystert?
Stefan
Jag har idag köpt detta "paket" men jag vet inte hur jag ska koppla slangen från sprutan till kompressorn
Linus
Är det den kompressorn som är i länken?
Är det inte ett mässingsrör vid manometern som ser ut att var "vägen ut" urkompressorn? Ser ut att sitta en hylsa över bara, kanske du behöver en adapter för att fösta slangen....
Stefan kan säkert svara bättre på det där, är inte så hemma på just den kompressorn
Är det inte ett mässingsrör vid manometern som ser ut att var "vägen ut" urkompressorn? Ser ut att sitta en hylsa över bara, kanske du behöver en adapter för att fösta slangen....
Stefan kan säkert svara bättre på det där, är inte så hemma på just den kompressorn
Janne.S- Moderator
Jupp som Janne säger, du måste ha en övergång från din lilla sprutslang till en sk. "cejn-koppling" som passar i kompressorn. Tror säkert att CO har dom prylarna med.
Magnus
Magnus
T-34
Hejsan Linus!
Du har gjort en av ditt livs bästa investeringar!
Tyvärr glömde jag att tala om att man behöver en adapter, eller övergång från sprutan till kompressorn!
Helt och hållet mitt fel som jag ber om ursäkt för!
Vad du behöver är en Nippel typ 25 (snabbkoppling) med UTVÄNDIG 1/4" Gänga artikel nummer 30-7847, (kostar 34:- för 2st) från CO, och den ser ut så här;
I lådan till din nya airbrush finns en övergång som ser ut så här;
Skruva ihop den med nippeln;
Den högra änden passar nu till slangen du fick med, och den högra trycker du in i kompressorns snabbkoppling.
Man får med två nipplar som ser exakt likadana ut, den ena passade inte riktigt utan det pös ut luft ändå.
När jag provade den andra så passade allt och det fungerade helt perfekt, och gör det ännu!
Prata med nån ur personalen och ge dem artikelnumret så du får rätt nippel, det är lätt att ta fel (fråga inte hur jag vet...)!
Hoppas du får ihop´et snart och kan börja måla!
Stefan
Du har gjort en av ditt livs bästa investeringar!
Tyvärr glömde jag att tala om att man behöver en adapter, eller övergång från sprutan till kompressorn!
Helt och hållet mitt fel som jag ber om ursäkt för!
Vad du behöver är en Nippel typ 25 (snabbkoppling) med UTVÄNDIG 1/4" Gänga artikel nummer 30-7847, (kostar 34:- för 2st) från CO, och den ser ut så här;
I lådan till din nya airbrush finns en övergång som ser ut så här;
Skruva ihop den med nippeln;
Den högra änden passar nu till slangen du fick med, och den högra trycker du in i kompressorns snabbkoppling.
Man får med två nipplar som ser exakt likadana ut, den ena passade inte riktigt utan det pös ut luft ändå.
När jag provade den andra så passade allt och det fungerade helt perfekt, och gör det ännu!
Prata med nån ur personalen och ge dem artikelnumret så du får rätt nippel, det är lätt att ta fel (fråga inte hur jag vet...)!
Hoppas du får ihop´et snart och kan börja måla!
Stefan
Liknande ämnen
» Ta bort tråden är ni snälla!
» Eftersom jag fått den på hjärnan....
» Cessna Skymaster O-2 in duty...
» Titta vad tomten kom med
» Tomten har varit här!
» Eftersom jag fått den på hjärnan....
» Cessna Skymaster O-2 in duty...
» Titta vad tomten kom med
» Tomten har varit här!