IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Cessna Skymaster O-2 in duty...

+11
johan r
JOooCKE
MagnusE
Caverö
Gigabyte
MiniStuff
Claes
Janne.S
bjork_larsson
Azgaron
merlin1953packard
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av merlin1953packard tis jun 02 2009, 01:01

Ett litet småprojekt som just påbörjats. Långt från lyxig resin och ets. Just plain chunky old Airfix school!
Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymasterwebb1

Köpt second hand på något tidigare månadsmöte. Har läst mig till att många av dessa kärror användes i Vietnam för spaning och samband. Den här blir i alla fall en militär variant.

Här en bild på "The very beginning"! Har börjat spruta små detaljer och inredning.
Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymasterwebb2
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Azgaron tis jun 02 2009, 06:18

Kul med lite old school! Ser ut som en bra start Merlin!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av bjork_larsson tis jun 02 2009, 12:26

Go Merlin go! Det här komme att bli kanon! cheers cheers cheers

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av merlin1953packard tis jun 02 2009, 22:36

Tack, killar! Skall nog limma lite inredning och försöka göra några pyttesmå bälten i Tamiyatape. Kärran är ju fysitsig med mycket glas, så en del kan man nog se i cockpit utifrån, även om det är Airfix cocacolabottnade clearparts! Landstället (som inte är fast på förebilden utan infällbart) känns lite klent, så det blir nog CA där. Och icke att förglömma - BLY i nosen så att den "står för sig själv", eftersom stjärtbommarna säkert kommer att tynga ned den till "tailsitter" annars. Återkommer med rapporter om byggandet av denna lilla anspråkslösa maskin.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty cockpit works...

Inlägg av merlin1953packard sön jun 07 2009, 23:25

Har jobbat vidare med denna lilla fågel... Smått är det och det känns lite klumpigt med händerna när jag skall montera ditten och datten. Trots pytteliten instrumentering försökte jag mig ändå på att få dit lite färg som skall föreställa instrument och radarapparatur samt knappar, reglage och sådant bjäfs( till och med pedaler på "co-pilot"-sidan). La på lite Future på instrumenten för att få "bakom-glas-känsla". Skar till några fuskbälten av Tamiyatejp och lade dit en klick aluminium som spänne. Men det syns väl ändå inte när jag limmat ihop och stängt cockpit (suck), men ändå... känslan att det trots allt finns där! Vet inte om det syns så bra på bilderna.
Cessna Skymaster O-2 in duty... O2awebb1

Cessna Skymaster O-2 in duty... O2awebb3

Cessna Skymaster O-2 in duty... O2awebb2

Penslade på lite MicroMask på clearparts innan dessa limmas in i cockpit. Läste bruksanvisningen där man poängterar att det inte får målas med vattenlösliga färger, så det blir Humbrol!
Cessna Skymaster O-2 in duty... O2awebb4

Lite bökigt att få in fönster på plats utan att skada ytan på MicroMask, så det blir spännande att se vad man missat senare då jag sprutar maskinen i grått. Även medhavd gubbe/pilot skall målas och placeras för att ge lite liv åt den ganska tomma cockpiten. Därför är det ännu inga bälten på denna sits.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Janne.S mån jun 08 2009, 06:17

Det är kul att detaljera oavsett om det syns eller inte Razz

Mycket trevlig liten cockpit!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Azgaron mån jun 08 2009, 17:45

Ser mycket bra ut Merlin! Tycker att du fått till IPn väldans fint!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Claes mån jun 08 2009, 17:59

Jag har aldrig haft problem med att måla med akrylfärgr på micromask... jag har iofs inte läst instruktionerna, kanske lite som humlan som inte vet att hon inte kan flyga... Laughing

Claes


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av merlin1953packard mån jun 08 2009, 20:01

Azgaron skrev:Ser mycket bra ut Merlin! Tycker att du fått till IPn väldans fint!

Håkan

Tack, Håkan, men vad är IPn för något?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av merlin1953packard mån jun 08 2009, 20:03

Tack killar för fin feedback! Nu skall det in lite bly i nosen så den står rätt upp på samtliga hjul. Återkommer...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Azgaron mån jun 08 2009, 21:45

IP=InstrumentPanel! Det var inte meningen att vara otydlig! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av MiniStuff mån jun 08 2009, 21:57

hehe... ja jag säger då: alla dessa dagens (läs ungdomens) förkortningar och akronymer! kan göra en gammal gubbe galen... och frågar man så får man svar som "roflmao nob" rabbit tongue

Snyggt bygge btw. (nej men se en förkortning)

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Gigabyte tis jun 09 2009, 18:43

snygg cockpit Merlin Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty En liten uppdatering i sommartid...

Inlägg av merlin1953packard sön jun 14 2009, 22:25

Jaha, som vanligt sjuder det av liv och bygglust i forumet! För egen del går det trögt vid byggbänken, men då och då händer det något. Efter att ha dräglat över alla snyggbyggen (som Mattias plägar säga), kommer här ett blygsamt bidrag till växthuseffekten (ja, ni vet, limångor, kilowattimmar från belysning och sådant...).

Passform på denna lilla O-2A Skymaster är väl inte världens bästa, men med lite tålamod kan man få det halvbra. Cockpit är i alla fall klar och "gubben" är målad. Vid torrpassning ville gubben inte få plats med benen i cockpit, trots att instruktionen följdes till punkt och pricka. Tyvärr fick det bli en amputation vid knäna för att han skulle få plats. När väl cockpit stängdes genom att flygkroppens båda halvor limmades ihop, syntes inte detta brutala ingrepp alls, inte heller instrumentpanel och de vädrade sätena med fuskbälten (snyft). Men ni, bästa forummedlemmar, är mina vittnen! Nog pratat; här är några bilder från senaste händelser i byggprocess!
Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymaster1webb

Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymaster2webb

Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymaster3webb

Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymaster4webb

Återkommer snart med nya uppdateringar

Merlin
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Janne.S sön jun 14 2009, 22:29

Hehe...det är tämligen ofta jag får amputera mina stackars piloters ben vid knäna. Problemet brukar vara att ritningarna vill ha gubben i stolen redan när man bygger ihop cockpiten medan jag gärna pular ner kattapluttisarna i efterhand....å då e det svårt att få plats med en pilot figur åxå Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av merlin1953packard sön jun 14 2009, 22:48

Janne.S skrev:Hehe...det är tämligen ofta jag får amputera mina stackars piloters ben vid knäna. Problemet brukar vara att ritningarna vill ha gubben i stolen redan när man bygger ihop cockpiten medan jag gärna pular ner kattapluttisarna i efterhand....å då e det svårt att få plats med en pilot figur åxå Very Happy

OK, Janne! Då är jag tydligen inte ensam om detta, men kan samtidigt förstå varför man vill lämna cockpiten tom på vrenskandes styrenpiloter!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Caverö sön jun 14 2009, 23:11

Har byggt ett sådant en gång, dock inget snyggebygge då för typ 24 år sedan.

Men du Merlin sakll nog få ording på torpet det tvivlar vi inte på. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Skymastern har fått vingar...

Inlägg av merlin1953packard sön jul 19 2009, 12:01

Hmmm. det var ju ett tag sedan det hände något på byggfronten med denna lilla smäckra maskin. Kan förstå din kommentar, Mattias, om att denna modell inte direkt blir något snyggebygge om man inte lägger till ett omfattande arbete. Hade nog inte heller fått till det om jag byggt den för 30 år sedan. Så passform är nog inte något honnörsord direkt för denna Airfixutgåva, så att säga... Takfönster gick inte alls att få in i sina fattningar. Som ni ser är det en monstruöst stor nivåskillnad mellan sarg och fönster. Funderar på att "fylla upp" detta med ClearFix. Nåväl, vingar och stjärtbommar har limmats upp, vilket innebär lite mer spackling och slipning (suck!).

Lägger ut några bilder som även visar mitt "vapenval" med raketrör och tvenne bomber.
Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymasterwebb6

Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymasterwebb5

Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymasterwebb4

Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymasterwebb3

Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymasterwebb2

Cessna Skymaster O-2 in duty... Skymasterwebb1
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Azgaron sön jul 19 2009, 14:28

Ser bra ut Merlin! Tycker du gör ett bra jobb med tanke på utgångsmaterialet!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Janne.S sön jul 19 2009, 16:00

Ja det är ingen Tamiya precis....enastående jobb!! Sedan att modellen är så liten så den får plats i ett kinderegg är en annan femma Very Happy

Blir till att ta med sig förstoringsglaset till augusti mötet Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av merlin1953packard sön jul 19 2009, 16:10

Tack, Håkan och Janne! Håller verkligen med dig, Janne, det är väldigt smått, även om Håkans Tornado är ännu mindre i detaljeringen! Har tittat efter lite research på raketrören. Förvisso skall hylsan vara grå, men "topparna" (dvs raketerna) som sticker ut, skall vara vita med gul topp - OCH dessutom lite vitt längst ut på toppen (fosforladdning?). Detta sagt, för att nu nämna något. Verkar dock fått till dihedralen på vingarna och vid torrpassning stämmer vingstöttorna väl, så pass att de sitter kvar i läge. Vi får väl se om denna modell endera hamnar i "drömmarnas hangar" eller på månadsmötets byggbord!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Caverö sön jul 19 2009, 19:12

Härligt att det börjar ta form, ser inte ut att vara toppenmodellen man som sagt tidigare så skall du nog ordna detta. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av MagnusE sön jul 19 2009, 23:00

Stiligt bygge, Merlin! Gillar du flygböcker kan jag rekommendera Da Nang Diary av Tom Yarborough vilken handlar om O-2 coh Bronco flygande FAC`s i Vietnam. Angående målningen antar jag att du skall ha den vit men den är rätt cool i cammo också, se länk
http://www.fas.org/irp/program/collect/oa-2-dfst8509231.jpg

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av merlin1953packard ons jul 22 2009, 01:01

Tack för kommentarer, Mattias och Magnus! Som sagt, Mattias, tack för dina trösterika ord! Jag lovar att den skall bli så som du önskade att den skulle bli då du byggde den som grabb men tyvärr inte blev, för att nu använda dina egna epitet - ett snyggebygge! Har en del små idéer på lut för att lyfta denna undermåliga samling av styrendelar till en osannolik nivå, som Airfix formsprutningskonstruktörer antagligen inte ens kunde drömma om! Har också, genom min research, kommit fram till att de bomber som följer med O-2:an, aldrig någonsin använts på denna typ av plan. Så dessa bortfaller således från detta bygge och rasslar ned i spareboxen. I stället skall jag scratcha en målsökaranordning (jämte raketställen), då detta plan ofta fungerade som en slags "målmarkerare" för det tyngre bombflyget i form av F-100 och F-105. Hoppas bara den blir klar till första månadsmötet.

Magnus! Tack för tipset! Visst är den läcker i djungelcamo! Fast den här blir nog grå men lite vädring á la fuktig djungel med mycket sol som tärt på färgen. Visst, liten modell men det går att "få till det" så att det har lite likhet med förlagan.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Börjar hyfsa till sig med O2:an...

Inlägg av merlin1953packard tor jul 30 2009, 23:28

Airfix utgåva av detta plan lär ju inte "välta hyllorna" i hobbyaffärerna, skulle jag tro, om man skall döma efter kvaliteten i detaljarbete och passform! Har pillat en hel del med smådetaljer på denna maskin för att få någotsånär hyfs på utseendet. Bland annat har jag fyllt upp "takfönstren" med Glue'n'Glaze för att det skall se ut som om dessa takfönster går jämns med de kanter som omsluter dem (vilket det sannolikt gör på den verkliga förlagan!). Synd bara att det tar sådan tid innan detta "förglasningslim" torkar såpass att man kan börja maska upp samtliga fönsterrutor och måla maskinen. Nu får den stå minst en vecka innan jag fortsätter med den. I övrigt är i stort sett alla smådetaljer som hjul, landställ och annat småplock färdigmålat. Till och med raketerna som sticker ut ur sina rör, har fått lite Matt White (Hu 34) och en liten dutt Trainer Yellow Matt (Hu 24) yttersta toppen av varje "raket". Har tittat lite på walkaroundbilder av O-2:an och kommit fram till att det är ungefär så det skall se ut på raketkapslarna.

Lägger ut några bilder som bygget ser ut för närvarande...
Cessna Skymaster O-2 in duty... O2awebb1

Cessna Skymaster O-2 in duty... O2awebb2

Cessna Skymaster O-2 in duty... O2awebb3

Cessna Skymaster O-2 in duty... O2awebb4

Återkommer med uppdateringar...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Cessna Skymaster O-2 in duty... Empty Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet