Cessna Skymaster O-2 in duty...
+11
johan r
JOooCKE
MagnusE
Caverö
Gigabyte
MiniStuff
Claes
Janne.S
bjork_larsson
Azgaron
merlin1953packard
15 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...
Tjusigt Merlin! En del jobb du lägger ner på den!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Tjusigt Merlin! En del jobb du lägger ner på den!
Håkan
Ja du, Håkan! Ibland är det så man funderar över vad man egentligen håller på med, men jag kämpar vidare...!
merlin1953packard
Jo, det blir så ibland, men det är bara att kämpa på!
Håkan
Håkan
Ser att målandet närmar sig med storm steg Riktigt rolig lite grej det där ju!
Janne.S- Moderator
Ser mycket lovande ut trots en trilskande AirFix modell ,Lycka till med fortsättningen Merlin
Gigabyte
Har vridit och vänt på denna modell samt funderat en hel del. Takfönsterna ville inte bli riktigt bra (så bra de nu kan bli på en sådan här gammal Airfix-gjutning). Tog därför ett radikalt grepp. Sågade upp taket, tog ut alla klarplastdelar/fönster, tog ut cockpit/pilot.
Därefter rensade jag bort alla sega rester efter Glue'n'Glaze och övriga limrester. Fyllde småglipande skarvar med CA.
Så vad händer då nu fortsättningsvis efter detta brutala kirurgiska ingrepp? Först en ommålning med Hu 78 Cockpit Green i cockpit-utrymmet. Polera upp samtliga sidofönster med MicroMesh och avslutande bad i Johnson Clear. Limma in samtliga sidofönster; limma in cockpit/sitsar och pilot; skära till stycke med klarplast från gammalt CD-fodral och värmebocka biten något så det följer takets sluttande linje samt limma fast; sist då limma fast frontruta. Allt skall sedan slipas med grid 1000 våtpapper samt hela skalan med MicroMesh.
Hmm, efter det hoppas jag all klarplast är just klar så man kan se detaljer i cockpit. Efter allt detta Sisyfos-arbete skall det förhoppningsvis vara klart för maskning och målning. Som sagt, en utmaning!
Därefter rensade jag bort alla sega rester efter Glue'n'Glaze och övriga limrester. Fyllde småglipande skarvar med CA.
Så vad händer då nu fortsättningsvis efter detta brutala kirurgiska ingrepp? Först en ommålning med Hu 78 Cockpit Green i cockpit-utrymmet. Polera upp samtliga sidofönster med MicroMesh och avslutande bad i Johnson Clear. Limma in samtliga sidofönster; limma in cockpit/sitsar och pilot; skära till stycke med klarplast från gammalt CD-fodral och värmebocka biten något så det följer takets sluttande linje samt limma fast; sist då limma fast frontruta. Allt skall sedan slipas med grid 1000 våtpapper samt hela skalan med MicroMesh.
Hmm, efter det hoppas jag all klarplast är just klar så man kan se detaljer i cockpit. Efter allt detta Sisyfos-arbete skall det förhoppningsvis vara klart för maskning och målning. Som sagt, en utmaning!
merlin1953packard
Wow!! Nu blev det slut på leken och ärmarna kavlades upp!
Helt rätt, ibland krävs det radikala åtgärder!
Helt rätt, ibland krävs det radikala åtgärder!
Janne.S- Moderator
Ja, ska det bli bra så ska det!
Ska bli kul att se hur det blir sen Merlin!
Håkan
Ska bli kul att se hur det blir sen Merlin!
Håkan
Nu tog han fram hårdhandskarna
Ska bli kul att se hur det blir tillslut !
Jocke
Ska bli kul att se hur det blir tillslut !
Jocke
JOooCKE
Nu talar vi modellbygge och inte montering. Ser ut som om du och Eduardo kommer att kunna utbyta mycket erfarenheter framöver.
Imponerande att du ger sig i kast med detta Merlin.
Hals und beinbruch.
// Johan
Imponerande att du ger sig i kast med detta Merlin.
Hals und beinbruch.
// Johan
johan r
Tack, killar, för uppmuntrande ord! Det är väl lite av utmaningen att se hur man kan flytta gränsen för den egna kunskapen och hantverket med scratchbuilding. Återkommer givetvis med uppdaterad byggrapport, när det nu sker...
merlin1953packard
Ohaa! Här har det inte hänt så mycket. Mest har det varit att slipa, spackla och lacka. När lacken har torkat brukar man se flera små glipor och då åker CA-limmet fram för att fylla dessa. Därefter: mera slipning. Nåväl, lite har det trots all hänt med denna långkörare.
När denna fas är klar, skall jag nog börja med att limma in stolar och platta med pilot, sedan blir det att lägga in sidorutor. Därefter på med takdelen. Sedan får man se vad som händer...
När denna fas är klar, skall jag nog börja med att limma in stolar och platta med pilot, sedan blir det att lägga in sidorutor. Därefter på med takdelen. Sedan får man se vad som händer...
merlin1953packard
Ser bra ut Merlin! Kul att det går framåt!
Håkan
Håkan
Skönt att du kunde slita dig från avhandlingen och unna dig en kul stund med plasten
Även små framsteg är fortfarande framsteg!
Även små framsteg är fortfarande framsteg!
Janne.S- Moderator
Mera slipande och grundmålning...
Inte mycket har hänt på det senaste, men nu har det i alla fall hänt lite... det rör på sig...
Lite slipande, rescribing och airbrush med Aclad Grey Filler. När det torkat ordentligt skall jag försöka passa in en bit klarplast i taket på maskinen och sedan maska upp för takfönstren.
Några bilder...
Lite slipande, rescribing och airbrush med Aclad Grey Filler. När det torkat ordentligt skall jag försöka passa in en bit klarplast i taket på maskinen och sedan maska upp för takfönstren.
Några bilder...
merlin1953packard
Wohooo!!! Det rör på sig
Ser ut som du fick alla skarvarna ...bara att börja måla då!
Ser ut som du fick alla skarvarna ...bara att börja måla då!
Janne.S- Moderator
Ja se där!
Det rör på sig, sakta men säkert och bra blir det!
/ Jocke
Det rör på sig, sakta men säkert och bra blir det!
/ Jocke
JOooCKE
Tack, killar! Det finns ju en del läckra djungelcamon till dessa kärror, som USAF använde. Med tanke på små synliga defektor och blemmor (1970-talet Airfix var inte i bästa form) kanske det skulle vara en god idé att måla den i ett sådant, som kan villa bort ett kritiskt granskande öga från dåliga skarvar och obefintliga panellinjer.
Måla camo på en sådan liten maskin kan bli lite svårt, men jag skall nog försöka med min 0.15-nål och väl uttunnad färg. Återkommer i alla fall när det händer något nytt...
Måla camo på en sådan liten maskin kan bli lite svårt, men jag skall nog försöka med min 0.15-nål och väl uttunnad färg. Återkommer i alla fall när det händer något nytt...
merlin1953packard
Ser riktigt bra ut Merlin!
Håkan
Håkan
Det går trögt med byggandet, men ger också utrymme för en behövlig reflektion. Tafflig kvalitet på plast och gjutning; blir därför inte mycket bättre (i alla fall inte med minakunskaper)...
Går i stället in på ett annat byggspår med ett snyggt djungelcamo. Hittade lite förebilder på webben. Camot kan nog förvilla ett kritiskt iakttagande öga, hoppas jag!
Liten skala... kör nog Humbrol rakt igenom:
Undersida: No 64 Light Grey Matt
Camo: No 63 Sand + No 120 Light Green Matt + No 98 Chocolate Matt
Går i stället in på ett annat byggspår med ett snyggt djungelcamo. Hittade lite förebilder på webben. Camot kan nog förvilla ett kritiskt iakttagande öga, hoppas jag!
Liten skala... kör nog Humbrol rakt igenom:
Undersida: No 64 Light Grey Matt
Camo: No 63 Sand + No 120 Light Green Matt + No 98 Chocolate Matt
merlin1953packard
Har blåst på lite Hu64. Får torka ordentligt innan jag maskar med häftmassa och blåser på Hu63 Sand...
merlin1953packard
Har maskat upp med fästmassa och nu målat med Hu63 Sand. Får stå och torka ett tag innan nästa steg...
Snart... mycket snart skall denna usla modell bli klar; tillverkad i en tid då britterna knappt kunde tillverka en brödrost... eller?
Snart... mycket snart skall denna usla modell bli klar; tillverkad i en tid då britterna knappt kunde tillverka en brödrost... eller?
merlin1953packard
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sida 2 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet