Cessna Skymaster O-2 in duty...
+11
johan r
JOooCKE
MagnusE
Caverö
Gigabyte
MiniStuff
Claes
Janne.S
bjork_larsson
Azgaron
merlin1953packard
15 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Cessna Skymaster O-2 in duty...
japp. ser hur bra ut som helst.....bara att fortsätta plaska på färg
jag väntar med spänning på fortsättningen!
jag väntar med spänning på fortsättningen!
Janne.S- Moderator
Kampen går vidare med plågsamma byggsatser! Nu har det skett lite arbete i verkstaden! Camot börjar ta sig, även om det inte kommer i närheten av att välta några prisbord på IPMS Open... eller så...
Ett par bilder där Hu120 lagts på... börjar se ut som camo, tycker jag..
Så var det dags att maska med häftmassa inför sista camofärgen, Hu 98 Chocolate Matt...
...och hur blev det efter ett varv i sprutboxen?
Lite jobbigt att ta av all fästmassa, men jag fick rätt fin typ av diffusa övergångar som jag tycker matchar bra i den här pyttiga skalan... Men allt hamnade kanske inte där jag från början avsett att det skulle vara... Men man får vara nöjd så här långt, tycker jag... skall låta färgen härda ordentligt nu innan jag går vidare med installation av sidofönster, cockpit/pilot, frontruta samt bygga på toppdelen som nu saknas. Återkommer om det längre fram...
Ett par bilder där Hu120 lagts på... börjar se ut som camo, tycker jag..
Så var det dags att maska med häftmassa inför sista camofärgen, Hu 98 Chocolate Matt...
...och hur blev det efter ett varv i sprutboxen?
Lite jobbigt att ta av all fästmassa, men jag fick rätt fin typ av diffusa övergångar som jag tycker matchar bra i den här pyttiga skalan... Men allt hamnade kanske inte där jag från början avsett att det skulle vara... Men man får vara nöjd så här långt, tycker jag... skall låta färgen härda ordentligt nu innan jag går vidare med installation av sidofönster, cockpit/pilot, frontruta samt bygga på toppdelen som nu saknas. Återkommer om det längre fram...
merlin1953packard
Snyggt målat Merlin!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
snyggt jobbat...vad är det för häftmassa du använder?
sani
sani
bosnafly
Härligt djungelkammo! Du har maskat väl tycker jag
Janne.S- Moderator
bosnafly skrev:snyggt jobbat...vad är det för häftmassa du använder?
sani
Det är vanlig häftmassa av typ kontor. Från början uppdelad i små fyrkanter...
merlin1953packard
Hejsan Merlin!
Snyggt jobbat, cammot blev härligt!
Ett litet tips (och absolut INGEN kritik över din modell, som jag tycker är fantastiskt fin!) för att få cammot att "gå ihop lite mera", eller så här lägger du ett "filter".
Jag brukar använda en av camouflage-färgerna, i det här fallet skulle jag nog använda den ljusaste bruna för att få en lite "dammig" yta, men det är valfritt!
Du kan välja vilken färg som helst, det beror på vilken effekt du är ute efter!
Ta mycket lite färg och mycket thinner, ca 10% färg och 90% förtunning (ev ännu mera förtunning), blanda väl (det skall se ut som använt diskvatten ungefär!).
Häll i airbrushen och "dofta" över modellen till du blir nöjd med effekten.
Du kommer inte att se någon skillnad förrän efter några passeringar.
OK, man mer "känner" effekten än man ser den, SER du den så har du för mycket färg i blandningen!
Hemligheten ligger i att måla TUNT!
Öva och prova på en skrotmodell först, jag lovar att du kommer att bli överraskad av hur mycket det gör!
Det mjukar upp och får färgerna i cammot att se mera enhetliga ut och "flyta ihop", jag kan inte förklara det bättre, men prova så får du se vad som händer!
Kom bara ihåg att du skall absolut INTE täcka modellen med färg, du kommer inte att se direkt vad du gör, men effekten blir desto synligare!
Använd din magkänsla! ("Use the Force, Padwan" )
Limma Lungt!
Stefan
Snyggt jobbat, cammot blev härligt!
Ett litet tips (och absolut INGEN kritik över din modell, som jag tycker är fantastiskt fin!) för att få cammot att "gå ihop lite mera", eller så här lägger du ett "filter".
Jag brukar använda en av camouflage-färgerna, i det här fallet skulle jag nog använda den ljusaste bruna för att få en lite "dammig" yta, men det är valfritt!
Du kan välja vilken färg som helst, det beror på vilken effekt du är ute efter!
Ta mycket lite färg och mycket thinner, ca 10% färg och 90% förtunning (ev ännu mera förtunning), blanda väl (det skall se ut som använt diskvatten ungefär!).
Häll i airbrushen och "dofta" över modellen till du blir nöjd med effekten.
Du kommer inte att se någon skillnad förrän efter några passeringar.
OK, man mer "känner" effekten än man ser den, SER du den så har du för mycket färg i blandningen!
Hemligheten ligger i att måla TUNT!
Öva och prova på en skrotmodell först, jag lovar att du kommer att bli överraskad av hur mycket det gör!
Det mjukar upp och får färgerna i cammot att se mera enhetliga ut och "flyta ihop", jag kan inte förklara det bättre, men prova så får du se vad som händer!
Kom bara ihåg att du skall absolut INTE täcka modellen med färg, du kommer inte att se direkt vad du gör, men effekten blir desto synligare!
Använd din magkänsla! ("Use the Force, Padwan" )
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Bra tips av Stefan men jag skulle vilja göra tilllägget att vänta med filter tills du lagt på dekalerna.
Ett filter knyter ihop färgerna men även dekalerna, annars kan dekalerna "lysa" om de är för rena i förhållande till flygkroppen.
Ett filter knyter ihop färgerna men även dekalerna, annars kan dekalerna "lysa" om de är för rena i förhållande till flygkroppen.
Janne.S- Moderator
Tack Janne, jag tänkte inte på att påpeka det!!
Helt korrekt, allt måste förstås "vara på"!
Limma Lungt!
Stefan
Helt korrekt, allt måste förstås "vara på"!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack, killar för responsen! ...och tack Stefan och Janne för målningstipset! Mer edra tips och råd kanske jag kan förvandla denna risiga styrenhög till något presentabelt i slutändan! Fast nu tar det ett tag till nästa uppdatering, då jag återgår mera intensivt till skrivandet igen!
merlin1953packard
En pytteliten uppdatering!
Har nu börjat limma in sidorutorna (alltså innan jag limmar in platta med sistar och dylikt). Får torka ordentligt inna jag tar andra sidan.
Har nu börjat limma in sidorutorna (alltså innan jag limmar in platta med sistar och dylikt). Får torka ordentligt inna jag tar andra sidan.
merlin1953packard
Alltid undrat vad den där maskinen tjänade på att ha två motorer...nog skulle den ha klarat sig med en väl?
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Alltid undrat vad den där maskinen tjänade på att ha två motorer...nog skulle den ha klarat sig med en väl?
Kul tanke, Janne! Du vet inte hur rätt du har; det finns nämligen en enmotorig variant också!
merlin1953packard
Kul att se ditt projekt gå framåt, snyggt camo oxå.
Bra tips från stefan, har aldrig provat men kommer göra.
Bra tips från stefan, har aldrig provat men kommer göra.
Caverö
Heh! Den där skulle man nästan ha velat bygga ju! Så ful men ack så tuff! Får mig att tänka på Rastapopoulos från Tin Tin
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev: Får mig att tänka på Rastapopoulos från Tintin
Eller möjligen den här liraren:
Matt_Public- Master of DNF
Ser snyggt ut så långt Merlin!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
HAHAHAHA!!! Det var nog det fulaste plan jag sett på länge! ROFLCOPTER
Din maskin ser f** så mycket bättre ut, rent av läcker.
/M
Din maskin ser f** så mycket bättre ut, rent av läcker.
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Har börjat lägga igen taket på flygkroppen med plast från ett gammalt CD-fordral. Eftersom taket svänger av, måste jag limma bit för bit.
merlin1953packard
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sida 3 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet