Academy CV9040B 1/35
+10
Janne.S
Azgaron
Matt_Public
cas
Warsawpact
johan r
Marlin
Caverö
MiniStuff
Lööf
14 posters
Sida 1 av 5
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Academy CV9040B 1/35
Ja då är det väl dags att visa mitt första bygge efter 13år uppehåll haha. Men är som sagt nybörjare men med stort tålamod. Så förvänta er inte att den kommer att vara helt perfekt.
Ja som sagt så är det en Stridsfordon 90 som jag bygger. Kommer i början här nu fokusera på Svenskt Pansar. Sen får vi ser vart jag landar.
Jag stod i valet om den vanliga splitcamo eller vintercamo på bygget. Har nu bestämt mig för vintercamo.
Och för att slippa maskera lycktor och glas så har jag inte monterat dom, förutom strålkastarna fram. Var efter monteringen av dom som jag tänkte på att lacka de sist.
Jaja nog jiddrat här kommer bilderna på bygget.
Ja som sagt är nybörjare och ursäkta bildkvalitén. Tagen med mobilen. Lovar att det kommer bättre bilder sen när den är klar.
// Lööf
Ja som sagt så är det en Stridsfordon 90 som jag bygger. Kommer i början här nu fokusera på Svenskt Pansar. Sen får vi ser vart jag landar.
Jag stod i valet om den vanliga splitcamo eller vintercamo på bygget. Har nu bestämt mig för vintercamo.
Och för att slippa maskera lycktor och glas så har jag inte monterat dom, förutom strålkastarna fram. Var efter monteringen av dom som jag tänkte på att lacka de sist.
Jaja nog jiddrat här kommer bilderna på bygget.
Ja som sagt är nybörjare och ursäkta bildkvalitén. Tagen med mobilen. Lovar att det kommer bättre bilder sen när den är klar.
// Lööf
Senast ändrad av johan r den tor jan 12 2012, 00:20, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Fixat biltaggar/Johan)
Lööf
Sv: Academy CV9040B 1/35
Ser bra ut! Det är en riktigt fin modell det där.
Tips, lägg in bilderna direkt på sidan med "bildinläggingsknappen". Ser ut som en liten grön "tavla", till höger om "länkknappen".
/Markus
Tips, lägg in bilderna direkt på sidan med "bildinläggingsknappen". Ser ut som en liten grön "tavla", till höger om "länkknappen".
/Markus
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:Ser bra ut! Det är en riktigt fin modell det där.
/Markus
Tackar. Ja de är en riktig fin modell. Och med tanke på att jag sitter och bygger den vid köksbordet så. Japp skall använda bildknappen i fortsättningen.
Lööf
Det här ser ju ut att bli fint och det är väl en bra modell som sagt.
Kör så det ryker
Kör så det ryker
Caverö
Caverö skrev:Det här ser ju ut att bli fint och det är väl en bra modell som sagt.
Kör så det ryker
Tackar. Kör som fort och noggrant jag kan.
Lööf
Bra start!
Kör på så kommer detta att bli en riktigt kul tråd att följa!
mvh
Johan
Kör på så kommer detta att bli en riktigt kul tråd att följa!
mvh
Johan
johan r
Härligt att se ett CV90 bygge! Du gör fina framsteg.
Kommer följa ditt bygge.
För övrigt...det kommer flera CV9040 byggsatser (i olika versioner) snart ifrån tillverkaren Hobbyboss. Gött att det börjar bli mer och mer svenskt pansar i modellform.
Kommer följa ditt bygge.
För övrigt...det kommer flera CV9040 byggsatser (i olika versioner) snart ifrån tillverkaren Hobbyboss. Gött att det börjar bli mer och mer svenskt pansar i modellform.
Warsawpact- Starwarsviritous
Schysst start!
Metallpipor är så ohyggligt vackert.
Och kul att se nån som använder tublim
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Smakfullt och säsongsanpassat.Lööf skrev: Har nu bestämt mig för vintercamo.
Det här har ju alla chanser att bli riktigt, riktigt snyggt. Spännande!
Matt_Public- Master of DNF
Kul att se ditt CV90 bygge! Ser fint ut så långt!
Snyggt med metallpipa!
Håkan
Snyggt med metallpipa!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Warsawpact skrev:Härligt att se ett CV90 bygge! Du gör fina framsteg.
Kommer följa ditt bygge.
Tackar! =) Jasså det skall komma fler varianter. Det får vi hålla ögonen öppna för.
CAS skrev:Schysst start!
Tackar! Ja var väl som sagt inget fel på den i plast. Men metall är ju alltid metall. Hehe ja jag visste inte riktigt vad för lim jag skulle köpa så de blev Loctite 454 i gelé form från Mekonomen. Haha
Matt_Public skrev:Smakfullt och säsongsanpassat.Lööf skrev: Har nu bestämt mig för vintercamo.
Det här har ju alla chanser att bli riktigt, riktigt snyggt. Spännande!
Ja säsongsanpassat, synd bara att snön som kom i förrgår smälte igår.
Azgaron skrev:Kul att se ditt CV90 bygge! Ser fint ut så långt!
Snyggt med metallpipa!
Håkan
Tackar! Tycker att metallpipan var snyggare än den i plast. Undrar egentligen hur många som har använt plast pipan? hehe
//Lööf
Lööf
Här kommer en liten uppdatering.
Letade fram vit bättringsfärg som är till Saab. Tänkte testa om det funkade att måla snöskyffeln som skall sitta på bakdörren. Har sett på bilder och filmer att den oftast är helvit.
Ja här kommer resultatet.
Omålad
Färdig.
//Lööf
Letade fram vit bättringsfärg som är till Saab. Tänkte testa om det funkade att måla snöskyffeln som skall sitta på bakdörren. Har sett på bilder och filmer att den oftast är helvit.
Ja här kommer resultatet.
Omålad
Färdig.
//Lööf
Lööf
Den perfekta snöskoveln för sörlänningar.
Så söt den är!
Så söt den är!
Matt_Public skrev:Den perfekta snöskoveln för sörlänningar.
Så söt den är!
Haha. Tur man inte har en sådan då. Har den ihop vikbara spaden med snöblad i bilen.
Blev rätt bra med tanke på att den är målad med penseln som följer med i bättringsfärgs burken.
Lööf
Ja nu är ju inte jag som alla andra här inne. Utan idag gjorde jag en chansning på Mekonomen idag. Kollade om de hade någon sprayfärg som kunde matcha original kulören som Försvarsmakten använder idag.
Provade på insidan av modellen för att kolla kulören och om den blev för blank.
Här är bilderna på provmålningen.
Oroa er inte nu. Skall allt köpa riktiga grejer. Men just nu så prövar jag mig fram på olika metoder. Ty dom säger, alla sätt är bra förutom de dåliga.
//Lööf
Provade på insidan av modellen för att kolla kulören och om den blev för blank.
Här är bilderna på provmålningen.
Oroa er inte nu. Skall allt köpa riktiga grejer. Men just nu så prövar jag mig fram på olika metoder. Ty dom säger, alla sätt är bra förutom de dåliga.
//Lööf
Lööf
Inget ont om spraybomber.
Det är bara handhavandet som man får lära om lite för modellbruk.
Heja dig!
Heja dig!
Matt_Public skrev:Inget ont om spraybomber.
Heja dig!
Sant. Nu har jag fått lackat tornet. Skall leta och köpa matt klarlack och matt vit eller vit färg för vinter camon.
Bilder:
Men får ta och åka till garaget och hämta min andningsmask. Inte så nyttigt med isocyanater. Jag själv tycker att de blev rätt okey ändå. Ris eller ros?
//Lööf
Lööf
Matt_Public:
Tackar. Skall man lacka pipan i mattsvart eller skall den vara grön??
Är jädrig sugen på att lacka resten nu haha
Lööf
Hum...
Grön pipa med svart damask har jag för mig. Men jag har ingen riktig koll.
Matt_Public skrev:Hum...
Då får jag forska i detta hehe. Skall ju ändå ringa till Pansar Regementet i Skövde imorgon så då kan jag passa på att fråga. Annars får jag granska foton mm.
//Lööf
Lööf
Lööf skrev:Matt_Public:
Vanligtvis brukade väll pipan vara helt svart ifrån rekyldämpardamasken (ser ut som en fet fjäder) och ut till mynningen. Resterande del av kanonen som löper in mot själva tornet brukade vara vit, t.ex ifrån "klumpen" där siktes- och laser enheten sitter....vad jag kan minnas iaf.
Men har sett exempel på vinterversion som både har svart samt grön kanon.
Rent estetiskt skulle jag ha valt svart
Senast ändrad av Warsawpact den tor jan 12 2012, 23:58, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact skrev:Lööf skrev:Matt_Public:
Vanligtvis brukade väll pipan vara helt svart ifrån rekyldämpardamasken (ser ut som en fet fjäder) och ut till mynningen. Resterande del av kanonen som löper in mot själva tornet brukar vara vit, t.ex ifrån "klumpen" där siktes- och laser enheten sitter.
Ahh tackar för bilderna. Håller på att luska lite bland bilderna på google. Alla tips är som sagt välkomna. =) Ju mer kött på bena jag har desto bättre blir det. =)
Lööf
Hmm...nu blev det lite klurigt.
Satt och kikade i CV90 photo guide boken och enligt SPHF's bok om CV90 så finns det ett färg exempel på vintercamot där både grön,svart samt vita splinterfärger på kanonpipan.
Skumt
ISBN till boken är 978-91-633-7880-5.
Alltså den här..
Satt och kikade i CV90 photo guide boken och enligt SPHF's bok om CV90 så finns det ett färg exempel på vintercamot där både grön,svart samt vita splinterfärger på kanonpipan.
Skumt
ISBN till boken är 978-91-633-7880-5.
Alltså den här..
Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Academy CV9040B IFV 1/35
» Swedish IFV CV9040B - Academy 1/35
» IFV CV9040B 1:35
» CV9040B Hobbyboss 1/35
» CV9040B Hobbyboss 1/35 -Klar
» Swedish IFV CV9040B - Academy 1/35