IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Att göra en EBK!!

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Att göra en EBK!! Empty Att göra en EBK!!

Inlägg av Janne.S sön jan 04 2009, 08:26

Jag fick tillåtelsa av en galen holländare att att använda hans lilla "tutorial" om att göra EBK!
Den här är till Draken i 1/72 men principen är ju universiell Very Happy Han tog så bra bilder åxå.....

Det första han gjorde var att rulla ett stycke plasticard på en vals, det kan vara vad som helst...en penna eller en bit rör o.s.v.
Då fick han en bit "rullad" plasticard som han bara behöver klippa till i rätt omkrets, har ni koll på era Pi? ( Pi gånger diametern för er som glömt)

Att göra en EBK!! D011







Sedan satte han biten på en lämplig cylinder form som han använde för att röret skulle hålla formen och inte bli oval eller något, i det här fallet hatten till en penna.
Den fästes med tejp på hatten
Att göra en EBK!! D012







Sedan trimmades överfödig tejp av. Nu har den den rätta formen av den önskade EBK:n, problemet är om röret tas bort från pennan så kommer den omedelbart bli ovalt! För att förhindra detta
så tog han koppartråd som han tvinnade runt röret och därigenom tvingade den att behålla formen! När allt var på plats så "glaserade" han hela röret med ett tunnt lager med Cyanoacrylat.
Att göra en EBK!! D013





Sedan när det härdat så drogs EBK:n av hatten, koppartråden klipptes till och sedan limmades det fast i modellens utblås.
Att göra en EBK!! D014






Allting på plats och ihoplimmat! Som sagt det viktiga är att får till rätt omkrets...själva längden på EBK:n är av underordnad betydelse egentligen...men omkretsen är bra att få rätt!
Att göra en EBK!! D015



Sedan kan man alltid piffa till det ytterligare med detaljer och jox men det här är den grundläggande principen!

Håll till godo och Tack till Spooky för att jag fick sno det hela Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Att göra en EBK!! Empty Sv: Att göra en EBK!!

Inlägg av Azgaron mån jan 05 2009, 06:37

Tack för ett bra tips! Passar ju utmärkt till min F-18 om jag bara hittar nått i lämplig storlek att forma plasten runt! Undrar om det inte skulle funka att göra som med instrumentringarna, att man doppar allt ett litet tag i kokande vatten, fast här får man ju allt limmat och klart!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet