IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.

+8
cas
T-34
Jokkocze
Joppo
SkelettetS
Janne.S
denstore
Fisken35
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. Empty Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.

Inlägg av Fisken35 fre 25 mar 2011, 09:33

Färgen vart sträv första testet jag gjorde, vet inte om det har med att det kan vara för högt tryck på kompressorn, började på 1.5, tycker det skulle funka.
Lite bilder, syns kanske inte så bra, men det täkte i alla fall som det skulle

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. DSCF0348

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. DSCF0345

Fredrik

Senast ändrad av Fisken35 den fre 25 mar 2011, 09:41, ändrad totalt 1 gång
Fisken35
Fisken35

Till överst på sidan Gå ner

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. Empty Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.

Inlägg av denstore fre 25 mar 2011, 09:36

Som jag skrev förut, så kan det vara så att färgen har torkat lite redan innan den hamnade på modellen. Den ska se lätt blöt ut när den "landar" på ytan. Vad använder du för färg?
denstore
denstore

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. Empty Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.

Inlägg av Fisken35 fre 25 mar 2011, 09:45

Jag provade med en gammal Tamiya färg som jag inte har andvänt så mycket, jag tyckte att jag hade i så mycket lösning men det kanske det vart, och om det torkar så fort nu när det bara är 11 grader ute, hur blir det då på sommarn när det landar runt 30-40 grader?
Fisken35
Fisken35

Inlägg av Janne.S fre 25 mar 2011, 09:52

Vad förtunnade du med? Tamyias eget eller?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Fisken35 fre 25 mar 2011, 09:54

Nej det här är något som dom bara har här tror jag, jag har sett andra andvända det och det blir bra resultat, fråga mig inte vad det är i, men det luktar lite skarpt.
Fisken35
Fisken35

Inlägg av denstore fre 25 mar 2011, 10:00

Luktar det som thinner? Många använder cellulosathinner till Tamiya, även om det också fungerar med en alkoholbas som thinner.
Dock så brukar en av anledningarna till att folk gillar thinner till Tamiya vara just att man får en väldigt slät och fin yta.
Vilket avstånd höll du airbrushen på?
denstore
denstore

Inlägg av Fisken35 fre 25 mar 2011, 10:04

Nja så starkt är det nog inte, men något ått alkohols hållet skulle jag kunna tänka mig att det är.
Det står att mellan 50-100mm ska vara rekomenderat, jag var väll där imellan och for runt.
Fisken35
Fisken35

Inlägg av SkelettetS fre 25 mar 2011, 10:18

intressant läsning, jag ska själv inom kort packa upp min färgspruta och dra igång för första gången. för tillfället står den under sängen, jag har inte vågat ta tag i det än Wink

mycket att tänka på känns det som.
SkelettetS
SkelettetS

Inlägg av denstore fre 25 mar 2011, 10:20

Fisken35 skrev:Nja så starkt är det nog inte, men något ått alkohols hållet skulle jag kunna tänka mig att det är.
Det står att mellan 50-100mm ska vara rekomenderat, jag var väll där imellan och for runt.

Kanske lite retarder vore en idé. Har du tillgång till hela Tamiyas sortiment? Jag har för mig att de kom med en retarder för ett tag sedan.

http://www.tamiya.com/english/products/87114paint_retarder/index.htm

Saken är att deras egen thinner X20 eller vad den nu heter, innehåller en skvätt av retarder. Använder man annan förtunning, så kan det lät bli det resultatet du har. Jag har själv upplevt det ett par gånger.
denstore
denstore

Inlägg av Joppo fre 25 mar 2011, 10:29

Funkar inget av ovanstående råd så kan du testa att slå i lite X-22 Clear i mixen. Jag brukar hutta i ca. 15 % Clear i mina matta färger att minska mattheten något och för att få ett jämnare resultat. Personligen tycker jag Tamiyas matta färger är lite väl matta i sitt ursprungsutförande.

Du kan inte få tag i Tamiyas egna thinner? Då kan du ju helt eliminera att det är thinnern som är "boven" i dramat. En vis herre vid namn Hayabusa brukar proklamera att man ska hålla sig till resp. märkes egen thinner och det tycker jag är ett gott råd Smile

Joppo
Joppo

Inlägg av denstore fre 25 mar 2011, 10:42

Det är gott råd. De har ju oftast utvecklat thinner åt ett visst håll av en anledning. Dock så brukade Tamiyas egen vara eländigt dyr. Nu när man kan köpa den i större förpackning, så är den i min mening helt OK i pris.
denstore
denstore

Inlägg av Fisken35 fre 25 mar 2011, 11:06

Jo jag antar att man får laburera än del, jag tänkte höra med killen jag brukar handla av och se om han kan ha några råd vad det gäller den här tunningen jag kört med nu, sedan har jag tänkt på att gå över mer på oljefärger, jag är inte så glad över Tamiya färgerna.
Fisken35
Fisken35

Inlägg av Jokkocze fre 25 mar 2011, 12:47

Joppo skrev:En vis herre vid namn Hayabusa brukar proklamera att man ska hålla sig till resp. märkes egen thinner och det tycker jag är ett gott råd Smile
Det där stämmer Väldigt bra, även när det gäller såna lika saker som Tamiya och Mr Color's akrylsortiment. Drygade ut tamiyafärger med Mr color-thinner och det resulterade i ett mindre bra resultat än vad jag får när jag använder Tamiya-thinner. Sen hade jag även samma problem när jag testade Tamiya i Mr Color.

Har man ingen thinner fungerar faktiskt även några droppar (beroende på mängden färg, självklart.) destillerat vatten till Tamiya's färger (Inte testat i mr color), men då tar det något längre tid innan färgen blir fast nog att ta på och sen ännu längre tid innan den är helt torkad.

Hmm.. skrev jag nu vad jag skulle skriva? Jag glömde..
Jokkocze
Jokkocze

Inlägg av Fisken35 fre 25 mar 2011, 13:31

Jo jag misstänker att det är lite av an vetskap men man lärsig väll så småningom, förmodligen mest av misstagen man gör.
Fisken35
Fisken35

Inlägg av Janne.S fre 25 mar 2011, 13:44

SOm sagt om du kör med något alkoholigt eller cellulosathinner så torkar färgen innibängen snabbt och man kan råka ut för kornig yta, apelsinskal.

Tamyias thinner innehåller en retarder redan och när man mixar med det så torkar det inte lika fort. Sedan är det väl många som kör windex eller destillerat vatten i sina sprutor, kan tänka mig att de inte heller torkar ut färgerna för fort.
Men annars så köp lite akryl retarder på en konstnärsbutik och ha i så ökar torktiden och man slipper apelsinskal och avlagringar på nålen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Fisken35 fre 25 mar 2011, 14:15

Tack jag ska pova det, skulle tro att det är lättast att hitta destilerat vatten här, så som slutsats kan man säga att det jag har nu lämpar sig bättre till oljefärg?
Fisken35
Fisken35

Inlägg av denstore fre 25 mar 2011, 14:18

Nej. Dina grejer funkar utmärkt till Tamiya. Det är bara det att man får jobba lite annorlunda. Försök att få färgen att gå på blötare. Brukar betyda lägre lufttryck, och kortare avstånd. Lite destvatten kan nog göra susen också.
denstore
denstore

Inlägg av Fisken35 fre 25 mar 2011, 14:28

Ok, då är det övning och åter övning då,
Fisken35
Fisken35

Inlägg av denstore fre 25 mar 2011, 15:07

Den förtunningen du har nu, alltså den som luktade lite skarpt, prova om du kan blanda ut den med vatten. Det borde kunna ge en lite mindre flyktig lösning, och alltså lite mindre benägen att torka i luften.
denstore
denstore

Inlägg av T-34 fre 25 mar 2011, 17:59

Är inget proffs men jag brukar inte krångla till det. Kör en del med Tamiyas färger och spär uteslutande med T-röd. Funkar kanon och är billigt.
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av cas fre 25 mar 2011, 19:13

Har kört länge med Tamiya och Ajax. Har man en spruta som tål ammoniaken (som en Aztek) så funkar det kalas.

Men efter att a läst och själv observerat vad som händer med kromet i spturan så har jag slutat med Ajax och gör över till Tamiyas egna thinner, eller T-röd.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Janne.S fre 25 mar 2011, 19:59

Jag har kört T-dojja med Tamyias färger och har väl kommit fram till att jag ska sluta med det Razz
Färgen torkar för fort helt enkelt, jag får avlagringar på nålen så fort jag slutar spruta och det medför splutter och till sist att sprutan kloggar igen....kan vara att det är för dåliga toleranser i mina iwator.

Så idag köpte jag en ny burk tamyia förtunning för astronomiska 90 spänn!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Jokkocze fre 25 mar 2011, 22:26

Janne.S skrev:Så idag köpte jag en ny burk tamyia förtunning för astronomiska 90 spänn!
Äsch, en flaska thinner från Mr. Color kostar ju också 80-90 spänn, precis som tamiyas Razz

Det räcker ett tag Wink
Jokkocze
Jokkocze

Inlägg av Warsawpact fre 25 mar 2011, 23:09

Tamiya's förtunning räcker för två livstider. Fortfarande inte gjort slut på hälften av min dunk och ändå målas det en hel det.
Köpte min hos Kempe för 70kr för över 2 år sedan, men han kanske har höjt?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Inlägg av Hayabusa lör 26 mar 2011, 00:31

Var och en använder den förtunning man vill. Tycker man att T-Röd eller fönsterputs funkar bra, så finns det ingen lag som strider mot det. Själv använder jag enbart Tamiyas förtunning till Tamiya färg osv. Så förskräckligt dyr är den inte, tycker jag. 250 ml betyder, i stora drag, att det blir en 1/2 liter färdigblandad Tamiyafärg. Det räcker nog mer än ett tag.. Wink Jag menar, har jag nu lagt ner tid & pengar på att bygga en modell - då vill jag inte chansa med val av förtunning när det blir dags för målning. Personligen tror jag att den enskilt största faktorn som avgör om resultatet blir bra eller ej, är handlaget. Övning ger färdighet - det tycker jag stämmer bra. Visst - rätt luftryck i förhållande till hur färgen är förtunnad är viktigt, men egentligen finns det inga "magiska knep" att ta till. Det gäller att öva, öva och åter öva. Hur tråkigt det än låter Wink
Japp...jag anser att man ska använda respektive färgtillverkares egna förtunning.
Hayabusa
Hayabusa

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet