IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.

+8
cas
T-34
Jokkocze
Joppo
SkelettetS
Janne.S
denstore
Fisken35
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. - Sida 3 Empty Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.

Inlägg av Matt_Public ons mar 30 2011, 12:33

Bärgningspanzern! Very Happy

Fasen vad kul! Den här gillar jag rejält.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Till överst på sidan Gå ner

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. - Sida 3 Empty Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.

Inlägg av Joppo ons mar 30 2011, 12:42

Det ser ju bra ut det där Firren Smile Färgskiktet ser jämnt och fint ut.
Joppo
Joppo

Inlägg av Janne.S ons mar 30 2011, 15:23

Håller med övriga, jämna fina skikt och som du säger så kan det vara lättare att blanda ut färgen ganska mycket och lägga fler tunna lager istället för att täcka.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Fisken35 ons mar 30 2011, 15:46

Tackar allihoppa, ja jag är ganska nöjd, det vart lite mycket vid motorluckan bara, springan försvann ju nästan såg jag.
Fisken35
Fisken35

Inlägg av Fisken35 sön aug 21 2011, 06:03

Har hållt på och lekt med sprutan igen, och gjort lite snirklar och punkter, i alla fall ska det föreställa det.

Men hur gör jag för att bli an med det onödiga "luddet" runt strängarna och punkterna, beror det på färgblandningen eller nål inställningen?

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. - Sida 3 DSCF0718

Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra. - Sida 3 DSCF0719

Fisken35
Fisken35

Inlägg av Janne.S sön aug 21 2011, 08:55

Färgblandning och tryck..........

JU finare linjer desto tunnare färg och lägre tryck, vrid ner ända till 0.8 Bar eller så så borde det bli annorlunda och blanda ut färgen med åtminstone 60% förtunning.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Fisken35 sön aug 21 2011, 09:45

Tack, ska prova det.
Fisken35
Fisken35

Inlägg av Hayabusa sön aug 21 2011, 09:52

Stämmer in i det som Janne skriver. Sedan gäller det även att komma riktigt nära ytan som ska målas. Ju närmare - ju tunnare linjer och mindre "overspray". Även AB´n spelar en roll, nål & munstycke sätter ju gränserna för vad som är möjligt med respektive AB. Med andra ord, en "finare" AB klarar av att prestera "tightare" linjer med mindre "overspray". Storlek på nål & munstycke har sin betydelse också, givetvis. För att inte tala om handlaget...om man nu ska generalisera Wink

Enligt min mening, så finns det en slags "sweet spot" där det gäller att hitta rätt lufttryck till en given färgkonsistens och AB. Inte så lätt, men det enda som gäller är att öva, öva och åter öva. Tycker åtminstone jag.
Hayabusa
Hayabusa

Inlägg av Fisken35 sön aug 21 2011, 10:01

Ja tillslut ska jag väll bli bättre jag med, men det är långt ditt än.

Fisken35
Fisken35

Inlägg av Hayabusa sön aug 21 2011, 10:22

Absolut Wink Ingen blir väl någonsin fullärd. Det är ju en rejäl klyscha, men att "övning ger färdighet" är sant.
Hayabusa
Hayabusa

Inlägg av Janne.S sön aug 21 2011, 10:45

Hayabusa skrev:Absolut Wink Ingen blir väl någonsin fullärd. Det är ju en rejäl klyscha, men att "övning ger färdighet" är sant.

+1 på det!

Tror det tog åtminstone 10-15 byggen innan jag kunda blåsa frihandskammo utan att skämmas....sedan ytterligare en bunt modeller innan jag blev bra Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av T-34 sön aug 21 2011, 17:26

Nu måste jag tyvärr låna tråden en liten stund. Det är lite lätt panik just nu.
En fråga till er som använder Vallejos grå primer. Har dragit på en halv modell när det är dags att fylla på sprutan och när det är dags att spruta igen så är färgen för tjock med påföljd att det inte kommer nåt ur sprutan. Sagt och gjort, river isär sprutan och den är grymt svår att göra rent fastän jag använder Vallejos egen airbrush cleaner. Färgen är lite som tuggummi i munstycket mm. Kort sagt färg överallt där det inte ska vara långt upp på nålen osv.
På grundfärgsflaskan står det om jag fattat rätt att det ska gå att köra färgen rätt ur flaskan men jag tycker den är för tjockflytande vilket förmodligen är anledningen till att det bara jävlas nu. Vad ska jag spä med? Vallejos tinner har jag men det verkar inte göra nån nytta. Ska man köra med destillerat vatten eller. Snart spär jag med airbrush cleanern alltså.
Jag vet att Markus kör med den här soppan men det kanske är nån mer som använder den och som vet hur man gör.
Till saken hör att sprutan "spottar" en del. Kör annars med Vallejo air färger och har inga problem med dom, däremot uppför sej grundfärgen helt annorlunda.
Nu behöver jag snabb hjälp annars är det risk att min lilla brittiska tank hamnar först i väggen sen i paperskorgen. Mad
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av cas sön aug 21 2011, 18:02

Ajajajaj!
Låter inte det minsta trevligt. Sad
Tyvärr har jag bara testat Vallejo-primern en gång, så jag kan inte bidra med nåt.
Men den där Markus dyker nog upp närsomhelst med goda råd och trix!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av MiniStuff sön aug 21 2011, 18:20

hmmm... visst har det kloggat i nåländen någon gång men av vana så torkar jag av nålen ganska ofta när jag kör vallejo då vattenbaserade färger torkar fort, men allt detta vet du nog redan så det hjälper ju inte mycket.... hmmm

har inte varit med om att just primern har torkat till så, och gummiliknande , skumt. Jag brukar köra den grå och har kört ett par av de nya kulörerna och vanligtvis direkt från den väldigt länge skakade flaskan. har tunnat ut den någon gång och då med deras thinner.

brukar även köra lite högre tryck på kompressorn när jag kör grundfärgen. vet inte om det kan hjälpa "spottandet".

vet inte om något av mitt svammel kan hjälpa.

Inlägg av T-34 sön aug 21 2011, 18:33

Tack för det Markus. Det känns som om det är lite för tjockflytande direkt ur flaskan så nån typ av förtunning känns som om det skulle behövas till. Får försöka igen men det är en jämra färg att sitta även i och på sprutan när det ska göras rent.
Nu är det lite lugnare för jag har vart ute och grundat den på "det gamla vanliga viset" med sprayprimer så just denna modell lär väl klara sej men det skulle vara kul att veta om det finns nåt knep för att få det att funka för jag tycker verkligen om Vallejos primer när saker och ting funkar som det ska.
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Hayabusa sön aug 21 2011, 18:43

Har använt Vallejos primer i c:a 1 års tid. Tycker att den fungerar bra. Framförallt om man söker ett vattenlösligt alternativ. Denna primer ska inte späs överhuvudtaget, den är färdig att användas "direkt ur flaskan". Möjligen, möjligen en ytterst liten skvätt vatten, men helst inte. Vallejo själv avråder från förtunning, så det rådet följer.
Jag använder samma lufttryck som vid Model Air. Att det spottar är jäkligt frustrerande, men jag misstänker att AB´n "satt igen" någonstans. Ett tips är att blåsa rejäla doser vatten mellan varje färgpåfyllning. Detta för att förhindra att färg torkar & kloggar igen AB´n. Vallejos primer är "hårdare" & "tuffare" än Model Air. Det gäller att inte låta någon färg få chans att torka i AB´n utan blås rent så fort möjlighet ges. Speciellt om man har en gravitationsmatad AB så känns det, enligt mig, viktigt.
Hayabusa
Hayabusa

Inlägg av T-34 sön aug 21 2011, 18:55

Tack Hayabusa. Kanske är det så att jag har slarvat med "mellanblåsningen" och det är därför det jäklas med mej. Får köra ordentligt med vatten emellanåt och får nog köra med en tops doppad i Vallejos airbruch cleaner i toppen på nålen lite emellan.
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Hayabusa sön aug 21 2011, 19:07

Ingen orsak, hoppas att det löser sig Wink

Att blåsa en rejäl dos ljummet vatten direkt efter målning eller mellan färgbyte/påfyllning är ett bra sätt att AB´n ren. Färg torkar fort och att vänta med denna procedur är onödigt. Man vet hur det är, det som ska ta två sekunder tar 2 minuter. Det som ska ta 5 minuter tar 20 minuter. Lika bra att göra det direkt.
Inget fel med tops, men själv använder jag en lite styvare pensel på nålen. Anledningen är att nålspetsen så lätt "hakar i" topsen, med risk för skada. Låter kanske överdrivet, men det är lätt hänt att få små "microhooks" på nålspetsen som stör sprutbilden.
Hayabusa
Hayabusa

Inlägg av T-34 sön aug 21 2011, 21:05

Då får jag tacka för lånet av tråden Fisken. Smile
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Fisken35 mån aug 22 2011, 04:06

Ingen fara manen, har själv gått i tankarpå att testa deras grunder så det är tips som kommer till nytta.
Fisken35
Fisken35

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet