Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
+8
cas
T-34
Jokkocze
Joppo
SkelettetS
Janne.S
denstore
Fisken35
12 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Tyvärr så finns inte T-röd och Ajax här, men MR colore har hyfsat billig thinner här så det får nog bli det, har ju ändå tänkt att bytta till deras färger så småningom.
Fisken35
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Jo Gunze har fina färger de med....till och med matchade till skillnad fråm Tamyia där man får blanda och härja ibland.
Janne.S- Moderator
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Kollade Kemetyls "Säkerhetsdatablad" för T-Röd. Den innehåller bl a aceton och etylacetat. Vad fönsterputs innehåller, det vet jag inte - men min känsla säger mig att dessa produkter innehåller beståndsdelar som inte gör hobbyfärg gör bättre. Som sagt - var & en gör som de vill, men personligen ser jag ingen uppenbar anledning att chansa.
Kuriosa:
GSI Creos tillverkar Gunze-Sangyo hobbyfärger. De finns i två huvudsakliga "produktlinjer":
1: Mr Hobby Aqueous Hobby Color - vattenlöslig akrylfärg, väldigt snarlik Tamiyas dito
2: Mr Color - en icke-vattenlöslig akrylfärg (Lacquer). Som lösningsmedel/förtunning används "Lacquer Thinner" som sannolikt är besläktad eller identisk med cellulosaförtunning. Rätt "nasty stuff".
Givetvis med olika förtunning till de två färgtyperna. Mr Hobby Color Thinner respektive Mr Color Thinner. Den förstnämnda känns väldigt lik Tamiyas X20A. Kanske identisk t om.
Tamiyas sprayburker är typ Lacquer. Lacquer luktar hemskt och ångorna är inte att leka med. Fördelen med denna typ av färg är att den torkar snabbt till ett tunnt & hårt ytskikt med väldigt fin yta.
Kuriosa:
GSI Creos tillverkar Gunze-Sangyo hobbyfärger. De finns i två huvudsakliga "produktlinjer":
1: Mr Hobby Aqueous Hobby Color - vattenlöslig akrylfärg, väldigt snarlik Tamiyas dito
2: Mr Color - en icke-vattenlöslig akrylfärg (Lacquer). Som lösningsmedel/förtunning används "Lacquer Thinner" som sannolikt är besläktad eller identisk med cellulosaförtunning. Rätt "nasty stuff".
Givetvis med olika förtunning till de två färgtyperna. Mr Hobby Color Thinner respektive Mr Color Thinner. Den förstnämnda känns väldigt lik Tamiyas X20A. Kanske identisk t om.
Tamiyas sprayburker är typ Lacquer. Lacquer luktar hemskt och ångorna är inte att leka med. Fördelen med denna typ av färg är att den torkar snabbt till ett tunnt & hårt ytskikt med väldigt fin yta.
Hayabusa
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Som sagt, resultaten blir inte lika när man byter mellan de olika. Sen luktar de även olika, så samma sak är det inte.Hayabusa skrev:Givetvis med olika förtunning till de två färgtyperna. Mr Hobby Color Thinner respektive Mr Color Thinner. Den förstnämnda känns väldigt lik Tamiyas X20A. Kanske identisk t om.
Jokkocze
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Nej, exakt samma innehåll är det kanske inte. Men, luktar man på dessa två så måste jag ändå säga att lukten är väldigt snarlik. Definitivt en doft av Isopropanol. Jag har använt båda till Tamiya resp. Gunze kors & tvärs utan att märka någon skillnad. Jag har t om blandat färgerna med varandra - helt problemfritt.
OBS! Jag pratat enbart om vattenlösliga akrylfärger här. Inget annat.
Hayabusa
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Det pratas en del om Mr Hobby leveling thinner. Vilken är det egentligen? För akryl eller enamel?
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Ja, säg det, Mange. Jag har inte testa Mr Hobby Leveling Thinner, men jag tror att det ligger till såhär:
Båda färglinjerna, Mr Color resp Mr Hobby, är akrylfärger. Dock är den förstnämnda inte vattenlöslig utan använder någon form av lösningsmedel. Den förtunning som är baserad på isopropanol (?) är avsedd till de vattenlösliga färgerna, men funkar inte alls till de lösningsmedelsbaserade. Till dessa (Mr Color alltså) används en "skarpare" förtunning, men den går då även att använda till de vattenlösliga. Jag gissar att Leveling Thinner egentligen först & främst är avsedd för Mr Color, men funkar även till de vattenlösliga Mr Hobby.
Mr Color är alltså ingen enamel typ Humbrol etc. Jag har ingen aning om Leveling Thinner funkar till enamel.
Puh...känns lite rörigt Som sagt, jag tror att det är såhär det ligger till. Rätta mig gärna om jag har fel.
Båda färglinjerna, Mr Color resp Mr Hobby, är akrylfärger. Dock är den förstnämnda inte vattenlöslig utan använder någon form av lösningsmedel. Den förtunning som är baserad på isopropanol (?) är avsedd till de vattenlösliga färgerna, men funkar inte alls till de lösningsmedelsbaserade. Till dessa (Mr Color alltså) används en "skarpare" förtunning, men den går då även att använda till de vattenlösliga. Jag gissar att Leveling Thinner egentligen först & främst är avsedd för Mr Color, men funkar även till de vattenlösliga Mr Hobby.
Mr Color är alltså ingen enamel typ Humbrol etc. Jag har ingen aning om Leveling Thinner funkar till enamel.
Puh...känns lite rörigt Som sagt, jag tror att det är såhär det ligger till. Rätta mig gärna om jag har fel.
Hayabusa
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Härligt!
Ibland önskar man att de kunde söka någon form av logik i de här grejerna, men det verkar vara oförenligt med hobbyn.
Ibland önskar man att de kunde söka någon form av logik i de här grejerna, men det verkar vara oförenligt med hobbyn.
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Nu har jag provat igen, gjorde nu som ni nämde att ha ett mindre avstånd när jag målar, och det vart betydligt bättre, ytan är penselmålad förut så den ser ojämn ut men den nya färgen är slät den här gången, men jag tycker att det är svårt att hålla ett jämt lufttryck hella tiden, så jag undrar varför ni inte tycker att singelaciton är lättare att andvända sig av när det bara är att ställa in hur mycket luft som ska flöda och sedan bara reglera färgen?
Några bilder.
Några bilder.
Fisken35
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Jag vill mena att man skall ha jämt lufttryck hela tiden. Man skall inte hålla på och försöka ställa luftmängden med hjälp av avtrycket. Ställ luften på kompressorn, och kör sedan med det så. Jag vet att det finns folk som vill kunna justera med avtrycket, men jag tror inte det är idealiskt.
Det viktiga däremot är att starta med luft, släpp på färg, stäng färg och avsluta med bara luft. På det sättet minimerar du spottningar och liknande.
Jag har t.o.m. pratat med ett par lärare för airbrushkurser, och de menade båda två att bland det första de försökte lära eleverna vara att låta luften flöda. Den ena killen ville t.o.m. att man skulle ha luft på så fort airbrushen fanns i handen.
Ifall du senare vill experimentera med att även hålla på med lufttrycket, så är det väl fritt fram till envar, men lämna det tills vidare.
Det viktiga däremot är att starta med luft, släpp på färg, stäng färg och avsluta med bara luft. På det sättet minimerar du spottningar och liknande.
Jag har t.o.m. pratat med ett par lärare för airbrushkurser, och de menade båda två att bland det första de försökte lära eleverna vara att låta luften flöda. Den ena killen ville t.o.m. att man skulle ha luft på så fort airbrushen fanns i handen.
Ifall du senare vill experimentera med att även hålla på med lufttrycket, så är det väl fritt fram till envar, men lämna det tills vidare.
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Jo men det förstår jag med , vad jag menade var att det är lite lurigt att hälla ett jämt luftflöde och samtidigt släppa på lagom mängd färg utan att luftflödet ökar, på singeln har jag ju en skruv att ställa in luftflödet med, då behöver jag ju bara hålla ett jämt färgflöde hella tiden.
Fisken35
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Fast har du avtryckaren i botten, så ska ju inte luftflödet förändras, eller?
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Hehehe, jovisst är single action lättare att använda...men den är också mer begränsad vilket man upptäcker ganska snart då man får till koordinationen i fingrarna.
Double action är lite knivigare men å andra sidan er den mer kontroll i fingertopparna.
Det är lite svårt i början att koordinera alla parametrarna, därför är det bara öva som gäller ( se mitt ABC)
Men för att göra det lite lättare brukar det finnas en ställskruv som man kan låsa hur långt bak man kan dra avtryckaren och sedan är det bara att blåsa med fullt knapptryck.
Jag har ingen tryckreglering på min kompressor, jag får mina knappa 1.5 Bar ur kompressorn sedan får jag reglera mängden luft med sprutan...... det blir lättare med tiden.
Om du tycker att spaken är lite jobbig att röra på så kan du justera fjädern som skjuter tillbaka avtryckaren så den blir lösare och sedan kan du droppa en droppe symaskinsolja där avtryckaren trycks ner mot ventilen.
Double action är lite knivigare men å andra sidan er den mer kontroll i fingertopparna.
Det är lite svårt i början att koordinera alla parametrarna, därför är det bara öva som gäller ( se mitt ABC)
Men för att göra det lite lättare brukar det finnas en ställskruv som man kan låsa hur långt bak man kan dra avtryckaren och sedan är det bara att blåsa med fullt knapptryck.
Jag har ingen tryckreglering på min kompressor, jag får mina knappa 1.5 Bar ur kompressorn sedan får jag reglera mängden luft med sprutan...... det blir lättare med tiden.
Om du tycker att spaken är lite jobbig att röra på så kan du justera fjädern som skjuter tillbaka avtryckaren så den blir lösare och sedan kan du droppa en droppe symaskinsolja där avtryckaren trycks ner mot ventilen.
Janne.S- Moderator
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Det handlar nog, till viss del åtminstone, om personligt smak & tycke. Jag tycker att det är betydligt svårare att använda en single-action färgspruta. Det blir liksom enbart "fullt på eller fullt av" medans jag med en double-action kan "smyga igång" färgflödet. Jag jämför det med kopplingen på en bil (eller annat fordon) där man först hittar dragläget.
Jag vill ha motstånd i rörelsen bakåt, är det för "löst" så känns det som att jag halkar omkring i regleringen av färg. Sedan gillar jag "Bottom Feed" mycket bättre än "Gravity Feed". Men, det här är vad jag tycker känns rätt & bekvämt för mig - person B har kanske en helt annan uppfattning. Det viktiga är att hitta något som man känner sig bekväm med och som känns "rätt".
Själva luftventilen på en airbrush ger ju inte så stort justeringsområde för luftflödet. Det är en s.k. Poppet ventil vilken, i princip, har två läge - öppen eller stängd. Jag har nog aldrig känt något behov av att kunna kontrollera luftflödet via avtryckaren utan öppnar upp "fullt luftflöde" och justerar/kontrollerar sedan målningen med rörelsen bakåt.
Men, som sagt - olika smak & tycke.
Jag vill ha motstånd i rörelsen bakåt, är det för "löst" så känns det som att jag halkar omkring i regleringen av färg. Sedan gillar jag "Bottom Feed" mycket bättre än "Gravity Feed". Men, det här är vad jag tycker känns rätt & bekvämt för mig - person B har kanske en helt annan uppfattning. Det viktiga är att hitta något som man känner sig bekväm med och som känns "rätt".
Själva luftventilen på en airbrush ger ju inte så stort justeringsområde för luftflödet. Det är en s.k. Poppet ventil vilken, i princip, har två läge - öppen eller stängd. Jag har nog aldrig känt något behov av att kunna kontrollera luftflödet via avtryckaren utan öppnar upp "fullt luftflöde" och justerar/kontrollerar sedan målningen med rörelsen bakåt.
Men, som sagt - olika smak & tycke.
Hayabusa
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Ja det är väll bara min ovana, men jag tycker att det blåser på så alldeles redan vid 1.5 bar.
Men den singel, eller den som jag tror är det går för all del att kontrollera luftflödet med avtryckaren med, men det sitter också en ställskruv där frame som man kan ställa luftflödet med, förvirrad.
Men den singel, eller den som jag tror är det går för all del att kontrollera luftflödet med avtryckaren med, men det sitter också en ställskruv där frame som man kan ställa luftflödet med, förvirrad.
Fisken35
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Ingen av de airbrusharna som du har på bild är single action. Ifall de uppför sig så, så är det något som är fel.
Ställskruven för luft på den ena är just för att man skall kunna justera luft utan att hålla på och försöka kontrollera med hjälp av avtryckaren.
Men nu i början bör du kanske koncentrera dig på den andra airbrushen. Den har ju lite större munstycke, och bör inte vara lika kinkig för olika färgkoncistenser.
Ställskruven för luft på den ena är just för att man skall kunna justera luft utan att hålla på och försöka kontrollera med hjälp av avtryckaren.
Men nu i början bör du kanske koncentrera dig på den andra airbrushen. Den har ju lite större munstycke, och bör inte vara lika kinkig för olika färgkoncistenser.
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Ok, då har jag två dubbelaction då, trode det var en singel, novis lasse är inte så kunig på såna här slangbeller vet du.
Fisken35
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Jag tror att Fengda har plankat Olympos HP-100C rakt av när de gjorde den med svart bakstycke, och den med luftventilen är en nästan otäkt nära kopia på Iwatas CM-C+.
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Jajemen, MADE IN TAIWAN, en klenod från Asien, värde 25 öre.
Fisken35
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Så länge de funkar, och man inte har betalat för mycket, så är det ju inget jag tycker är fel som köp. Men man ska ju vara medveten om vad det är.
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Ja jag ringer när compressorn exploderar i ansiktet på min och frågar vad du menade med att ställa in luftflödet på compressorn.
Fisken35
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Du har en manometer på kompressorn där du kan ställa vilket tryck du skall ha ut från den. Det är det svarta vredet ovanför den röda ringen, misstänker jag.
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Man vet aldrig, och jag var inte så haj på grejerna själv när jag skaffade min första kompressor med möjlighet att justera luften. Första kompressorn var en väsnandes Testors, där man inte kunde ställa någonting. Men det gick att måla i alla fall.
denstore
Sv: Firrens Airbrush ÅÄÖ, göra och inte göra.
Har gjort mitt första våghalsiga test på en modell som jag håller på med, och vart rätt nöjd, hade förväntat mig katastrof men det var helt ok tycker jag.
Det är första gången som jag andvände sprutan en längre stund och jag tycker att det verkar som om det sätter sig färg i munstycket ganska fort efter en stungs blåsande, det släppte efter att man hade i mer förtuning i färgen så jag antar att jag måste tunna färgen en del till för att det ska bli riktigt bra flöde på den.
Resultatet:
Andvände mig av Tam XF-60, men jag tycker att den blev mycket gulare än vad den blir när man penslar den, beror det på att det blir tunnare när man sprutar och att det därför torkar fortare?
Det är första gången som jag andvände sprutan en längre stund och jag tycker att det verkar som om det sätter sig färg i munstycket ganska fort efter en stungs blåsande, det släppte efter att man hade i mer förtuning i färgen så jag antar att jag måste tunna färgen en del till för att det ska bli riktigt bra flöde på den.
Resultatet:
Andvände mig av Tam XF-60, men jag tycker att den blev mycket gulare än vad den blir när man penslar den, beror det på att det blir tunnare när man sprutar och att det därför torkar fortare?
Fisken35
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet