P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
+22
Mal
Tobias
merlin1953packard
ernie87
T-34
Henrik Bergman
Kent
Björn Eriksson
Tunnan
Jörgen.E
Patrik K
Viggen
Caverö
Janne.S
Jokkocze
MiniStuff
Marlin
Matt_Public
Azgaron
cas
linusorn
Stefan E
26 posters
Sida 7 av 8
Sida 7 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Ajfan vilker småjucklo m dekalerna.......du fixar detta galant.
jag gillar denna verkligen ser riktigt bra ut Stefan....men ack så stor den blir
jag gillar denna verkligen ser riktigt bra ut Stefan....men ack så stor den blir
Mal
Tack, Juha o Janne!
Jo, visst ordnar det sig, bara den får ligga lite.
Det finns två alternativ just nu, antingen "göra en Mal" , maska o måla eller köpa en ny bok så jag får ett dekalark till.
Har letat mig blå på nätet, men det finns inte många dekalark till en P-38 i 32 (hittat 4-5), och ark till en i OD/NG med invasionsränder (hittat 1, INTE CC, inga trianglar eller S) är lika vanliga som en höna med tänder!
Måla o maska trianglarna är en baggis, men de bägge "S";en kan bli värre, serienumret kan jag nog pussla ihop av diverse nuffror jag redan har, eller jaga upp de som saknas från andra håll.
Köpa ännu en bok, tja, det har ju kommit en ny bok (med dekalark) om P-38an i samma serie, och tydligen är just "California Cutie" dubblerad!
Men... jag vill helst inte ha flera av dessa sk*t-dekaler!
SÅ stor blir den inte...
Inte värre än en B-29 eller C-130 Hercules i 1/72, men jag är nog lite "miljöskadad" efter den här och P-61an!
Stefan
Jo, visst ordnar det sig, bara den får ligga lite.
Det finns två alternativ just nu, antingen "göra en Mal" , maska o måla eller köpa en ny bok så jag får ett dekalark till.
Har letat mig blå på nätet, men det finns inte många dekalark till en P-38 i 32 (hittat 4-5), och ark till en i OD/NG med invasionsränder (hittat 1, INTE CC, inga trianglar eller S) är lika vanliga som en höna med tänder!
Måla o maska trianglarna är en baggis, men de bägge "S";en kan bli värre, serienumret kan jag nog pussla ihop av diverse nuffror jag redan har, eller jaga upp de som saknas från andra håll.
Köpa ännu en bok, tja, det har ju kommit en ny bok (med dekalark) om P-38an i samma serie, och tydligen är just "California Cutie" dubblerad!
Men... jag vill helst inte ha flera av dessa sk*t-dekaler!
SÅ stor blir den inte...
Inte värre än en B-29 eller C-130 Hercules i 1/72, men jag är nog lite "miljöskadad" efter den här och P-61an!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Skojigare än trilskande dekaler kan man ju ha. Hoppas du hittar nåt vettigt sätt att lösa det på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Men jädrar i min lilla låda vad den blir snygg, trots att dekalerna trilskas!
Det känns igen från mitt avstannade P-38 bygge som jag tror startades mer eller mindre samtidigt som detta.
Du använde tejp för att få bort den gamla dekalen? Det skall jag banne mig prova!
Kämpa på Stefan, och det är nog värt att måla de där trianglarna ändå...
Det känns igen från mitt avstannade P-38 bygge som jag tror startades mer eller mindre samtidigt som detta.
Du använde tejp för att få bort den gamla dekalen? Det skall jag banne mig prova!
Kämpa på Stefan, och det är nog värt att måla de där trianglarna ändå...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar, Cas!
Jag kommer att måla trianglarna och jag har hittat siffror i dekallådan från antingen en Dauntless eller en Mustang som skulle kunna passa.
Tyvärr inte samma nummer, inte ens i närheten, så det blir väl ett "WTF"-nummer!
Problemet nu är de stora "S"-markeringarna....
Är det NÅGON som har ett par vita "S", 20x30mm, US 45* (se bilden ovan) i dekalform (av hyggligt fabrikat) att offra/skänka till en behövande?
Kan fungera med ett par masker också, så målar jag dem...
Stefan
Jag kommer att måla trianglarna och jag har hittat siffror i dekallådan från antingen en Dauntless eller en Mustang som skulle kunna passa.
Tyvärr inte samma nummer, inte ens i närheten, så det blir väl ett "WTF"-nummer!
Problemet nu är de stora "S"-markeringarna....
Är det NÅGON som har ett par vita "S", 20x30mm, US 45* (se bilden ovan) i dekalform (av hyggligt fabrikat) att offra/skänka till en behövande?
Kan fungera med ett par masker också, så målar jag dem...
Stefan
Hejsan!
Det tog lite stopp efter missödet med dekalerna på fenan, men det kommer att ordna sig.
Jag har beställt hem vita dekalark så Trianglarna på utsidan av fenorna är fixade, dessutom hittade jag ett par överblivna nummer i rätt färg och storlek, och jag kan plocka ihop de fyra (!) första nuffrorna i det ”rätta” numret!
Jag har bytt ut alla Revells insignier, de var alltför ljust blå, de såg helfel ut.
Originaldekalerna i den här lådan är både designade och tryckta av Cartograf, så Insignierna är fullt användbara och av oantastlig kvalitet, så de fick gå på modellen.
Maskeringen i hjulhusen och runt ställen har tagits bort, kompressabilitets-flapsen och rodrets balansvikt har monterats.
Propellrarna har lackats och dekalerats, nu är de färdiga för montering.
Kommer mera snart!
Stefan
Det tog lite stopp efter missödet med dekalerna på fenan, men det kommer att ordna sig.
Jag har beställt hem vita dekalark så Trianglarna på utsidan av fenorna är fixade, dessutom hittade jag ett par överblivna nummer i rätt färg och storlek, och jag kan plocka ihop de fyra (!) första nuffrorna i det ”rätta” numret!
Jag har bytt ut alla Revells insignier, de var alltför ljust blå, de såg helfel ut.
Originaldekalerna i den här lådan är både designade och tryckta av Cartograf, så Insignierna är fullt användbara och av oantastlig kvalitet, så de fick gå på modellen.
Maskeringen i hjulhusen och runt ställen har tagits bort, kompressabilitets-flapsen och rodrets balansvikt har monterats.
Propellrarna har lackats och dekalerats, nu är de färdiga för montering.
Kommer mera snart!
Stefan
Läckert Stefan!
Det är nästan synd och skam att man hela tiden ratar P-38 till förmån för alla andra goa kärror, för den är helfräsig på alla de vis!
Och jag borde nog ta och få tummen ur och göra klart min lilla P-38, eller hur Håkan?
Det är nästan synd och skam att man hela tiden ratar P-38 till förmån för alla andra goa kärror, för den är helfräsig på alla de vis!
Och jag borde nog ta och få tummen ur och göra klart min lilla P-38, eller hur Håkan?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, jag fattar inte det heller!
Ett flygplan med en verkligt intressant historia, historisk betydelse, fanns både i Europa och Asien, målades i ett otal målningsscheman och dessutom var det ett stort antal piloter som blev ess i P-38an.
Kanske kan det nog vara att det är lite knepigt att få det hela rakt och snyggt, men det är inte värre än på vilken annan modell som helst!
Storleken borde ju inte vara något bekymmer i alla fall inte i de mindre skalorna.
En trevlig maskin är det ju!
Stefan
Ett flygplan med en verkligt intressant historia, historisk betydelse, fanns både i Europa och Asien, målades i ett otal målningsscheman och dessutom var det ett stort antal piloter som blev ess i P-38an.
Kanske kan det nog vara att det är lite knepigt att få det hela rakt och snyggt, men det är inte värre än på vilken annan modell som helst!
Storleken borde ju inte vara något bekymmer i alla fall inte i de mindre skalorna.
En trevlig maskin är det ju!
Stefan
Yes vad snyggt! Jag håller bara med, p38 är ett jäkla plan och helt klart intressant. Förvånansvärt bra jaktplan för att vara 2 motorigt:-)
frznlogic
Snyggt jobbat Stefan! Ser snyggt ut, och blev betydligt bättre med de märkena!
Hmm, som sagt Christer, det vore nog på tiden att ta tag göra klart den lilla P-38an!
Håkan
Hmm, som sagt Christer, det vore nog på tiden att ta tag göra klart den lilla P-38an!
Håkan
Håller med....ser fantastiskt snyggt ut....
Kommer bli fränt o se den klar...samt storleken
Kommer bli fränt o se den klar...samt storleken
Mal
kul att du väcker tråden till liv ,, ser mycket bra ut ,,,snart färdig
Gigabyte
Just!Mal skrev: [...] ...samt storleken.
Matt_Public- Master of DNF
Hejsan!
Ooookidokey, så tar vi nya tag!
Jag fick ju tag i masker, så jag måste måla fenorna vita, men först en rejäl inpackning av modellen.
Jag har lärt mig ”the hard way” att sprutdamm ALLTID letar sig in om man inte maskerar rejält!
Så en stor plastpåse och mycket tejp, innan målningen ens kunde börja.
Jag började med att grunda med Neutral Grey (den stod framme…), sedan målade jag blankt vit (Hu22).
Jag fick inte tag i masker till trianglarna, men hur svårt kan det vara att skära till ett par sådana?
Inte så svårt, men tidsödande, då de skall vara delade också.
Jag sabbade masken till ”S”:et, gjorde faktiskt ingenting, det såg ändå nästan löjligt litet ut.
Jag döpte helt sonika om maskinen till ”D” istället, numret kommer inte att stämma, så vad gör det om bokstaven också är fel?
Vem skulle veta om det?
Den masken gick på helt perfekt och ser riktigt bra ut.
Vit Triangel + ”D”….
Nu börjar vi äntligen komma någonstans….
Kommer mera snart!
Stefan
Ooookidokey, så tar vi nya tag!
Jag fick ju tag i masker, så jag måste måla fenorna vita, men först en rejäl inpackning av modellen.
Jag har lärt mig ”the hard way” att sprutdamm ALLTID letar sig in om man inte maskerar rejält!
Så en stor plastpåse och mycket tejp, innan målningen ens kunde börja.
Jag började med att grunda med Neutral Grey (den stod framme…), sedan målade jag blankt vit (Hu22).
Jag fick inte tag i masker till trianglarna, men hur svårt kan det vara att skära till ett par sådana?
Inte så svårt, men tidsödande, då de skall vara delade också.
Jag sabbade masken till ”S”:et, gjorde faktiskt ingenting, det såg ändå nästan löjligt litet ut.
Jag döpte helt sonika om maskinen till ”D” istället, numret kommer inte att stämma, så vad gör det om bokstaven också är fel?
Vem skulle veta om det?
Den masken gick på helt perfekt och ser riktigt bra ut.
Vit Triangel + ”D”….
Nu börjar vi äntligen komma någonstans….
Kommer mera snart!
Stefan
Baglady?
Bra jobbat där. Färgdamm är en av snyggbyggets lömskaste fiender.
Bra jobbat där. Färgdamm är en av snyggbyggets lömskaste fiender.
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt fixat Stefan! Bra maskering är viktigt!
Håkan
Håkan
Snyggt jobbat Stefan och jo som marlin skriver dax för blixten att krypa ut ur sin skydds kokong
Gigabyte
Bra kämpat Stefan!
Kommer nog bli alldeles perfekt så småningom
Kommer nog bli alldeles perfekt så småningom
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar!
Jo, inte är det många delar kvar i asken nu....
Dags för demaskering i eftermiddag!
Stefan
Jo, inte är det många delar kvar i asken nu....
Dags för demaskering i eftermiddag!
Stefan
Hejsan!
White Ensigns färger kan vara lite transparanta och svåra att täcka ljusa färger med, även de mörkare nyanserna.
Så för att undvika nyansskillnader så målade jag fenorna Neutral Grey ännu en gång.
Efter några dagars torktid maskerade jag med häftmassekorvar o mera tejp innan jag kunde måla fenorna Olive Drab.
Höjdroderbalanserna limmade jag dit o målade på samma gång.
Efter ännu ett par dagar var det dags för avmaskning och jag började bakifrån.
Blev faktiskt riktigt nöjd själv!
Montex masker fungerade klockrent som ni kan se!
Inte sista gången jag använder deras produkter!
En helbild….
Men visst fattas det något?
Jo, serienumret naturligtvis!
Efter mycket rotande i dekallådan hittade jag ett serienummer från en Dauntless jag byggde för massor av år sedan.
”Nästan” rätt nummer!
Nåja, året är rätt i alla fall.
Men…. om man kastar om siffrorna lite grann, och gör en Nia av en Sexa, så stämmer det bättre.
Fram med kniven och….
Efter en bra stunds pusslande kom jag fram till detta…
Inte sååå långt från sanningen eller….
Kommer mera snart!
Stefan
White Ensigns färger kan vara lite transparanta och svåra att täcka ljusa färger med, även de mörkare nyanserna.
Så för att undvika nyansskillnader så målade jag fenorna Neutral Grey ännu en gång.
Efter några dagars torktid maskerade jag med häftmassekorvar o mera tejp innan jag kunde måla fenorna Olive Drab.
Höjdroderbalanserna limmade jag dit o målade på samma gång.
Efter ännu ett par dagar var det dags för avmaskning och jag började bakifrån.
Blev faktiskt riktigt nöjd själv!
Montex masker fungerade klockrent som ni kan se!
Inte sista gången jag använder deras produkter!
En helbild….
Men visst fattas det något?
Jo, serienumret naturligtvis!
Efter mycket rotande i dekallådan hittade jag ett serienummer från en Dauntless jag byggde för massor av år sedan.
”Nästan” rätt nummer!
Nåja, året är rätt i alla fall.
Men…. om man kastar om siffrorna lite grann, och gör en Nia av en Sexa, så stämmer det bättre.
Fram med kniven och….
Efter en bra stunds pusslande kom jag fram till detta…
Inte sååå långt från sanningen eller….
Kommer mera snart!
Stefan
Jäklars......satan vad snygg den blir
Senast ändrad av Mal den ons 29 jul 2015, 21:14, ändrad totalt 1 gång
Mal
Sida 7 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Airfix P-38 Lightning
» Lightning II FRS.1 aka F-35 Lightning II - KittyHawk 1/48