P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
+22
Mal
Tobias
merlin1953packard
ernie87
T-34
Henrik Bergman
Kent
Björn Eriksson
Tunnan
Jörgen.E
Patrik K
Viggen
Caverö
Janne.S
Jokkocze
MiniStuff
Marlin
Matt_Public
Azgaron
cas
linusorn
Stefan E
26 posters
Sida 2 av 8
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Hejsan!
Nu har jag lagt ut en "lådtitt" för den som vill se vad lådan innehåller.
Följ bara den vita kaninen.....
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t2466-lockheed-p-38j-lightning-trumpeter-1-32#54267
Limma Lungt!
Stefan
Nu har jag lagt ut en "lådtitt" för den som vill se vad lådan innehåller.
Följ bara den vita kaninen.....
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t2466-lockheed-p-38j-lightning-trumpeter-1-32#54267
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Hejsan!
Nä, nu kör vi igång den EGENTLIGA byggtråden!
Den här modellen börjar inte i cockpit som nästan är regeln idag.
Nej, här börjar man med bommarna, och sen bygger man sig bakåt.
Vi börjar alltså med motorerna, två helt kompletta Allison V-1710-111/113.
Det är samma motorer som satt i tex. P-40.
Motorerna är motroterande för att motverka vridmomentet vid start.
Motorerna i byggsatsen är mycket väldetaljerade och består av ungefär 50 delar vardera!
Efter motorerna kommer vi till hjulhusen, även dessa väldetaljerade.
Uppepå hjulhusen monteras kompressorerna som gav P-38an excellenta höghöjds prestanda.
Det går åt lite utrymme då man bygger det här planet!
Bordet fyll snart av komponenter allteftersom gjutramarna töms på delar.
Dags att försöka peta in allt i bommarna, och här hade jag vissa farhågor.
Men till skillnad från instruktionerna limmade jag INTE ihop allt innan montering i bommarna.
Jag började med motorerna;
… fortsatte med hjulhusen och slutligen sidoroderna.
Allt passade perfekt och bomhalvorna ”snäppte” snällt ihop runt innanmätet, till min stora förvåning.
Bommarna färdigmonterade och hoplimmade, varje bom är nästan lika lång som en Spitfire!
En sak man måste bestämma sig för när man bygger en sådan här modell är HUR vill man bygga sin modell?
Skall det vara en ”adventskalender”, dvs alla luckor öppnade, eller skall det vara en med luckorna stängda.
Jag gillar inte flygplan som ser ut som om dom ”exploderat”, om det inte är ett underhållsdiorama, förstås.
Eftersom jag vill se flygplanets linjer, så blir det en maskin med alla luckor stängda, men med cockpiten öppen, förstås.
Kommer mera snart….
Stefan
Nä, nu kör vi igång den EGENTLIGA byggtråden!
Den här modellen börjar inte i cockpit som nästan är regeln idag.
Nej, här börjar man med bommarna, och sen bygger man sig bakåt.
Vi börjar alltså med motorerna, två helt kompletta Allison V-1710-111/113.
Det är samma motorer som satt i tex. P-40.
Motorerna är motroterande för att motverka vridmomentet vid start.
Motorerna i byggsatsen är mycket väldetaljerade och består av ungefär 50 delar vardera!
Efter motorerna kommer vi till hjulhusen, även dessa väldetaljerade.
Uppepå hjulhusen monteras kompressorerna som gav P-38an excellenta höghöjds prestanda.
Det går åt lite utrymme då man bygger det här planet!
Bordet fyll snart av komponenter allteftersom gjutramarna töms på delar.
Dags att försöka peta in allt i bommarna, och här hade jag vissa farhågor.
Men till skillnad från instruktionerna limmade jag INTE ihop allt innan montering i bommarna.
Jag började med motorerna;
… fortsatte med hjulhusen och slutligen sidoroderna.
Allt passade perfekt och bomhalvorna ”snäppte” snällt ihop runt innanmätet, till min stora förvåning.
Bommarna färdigmonterade och hoplimmade, varje bom är nästan lika lång som en Spitfire!
En sak man måste bestämma sig för när man bygger en sådan här modell är HUR vill man bygga sin modell?
Skall det vara en ”adventskalender”, dvs alla luckor öppnade, eller skall det vara en med luckorna stängda.
Jag gillar inte flygplan som ser ut som om dom ”exploderat”, om det inte är ett underhållsdiorama, förstås.
Eftersom jag vill se flygplanets linjer, så blir det en maskin med alla luckor stängda, men med cockpiten öppen, förstås.
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Vilket härligt bygge
De kommer bli jättebra.
Hmm lite mer detaljering på denna än min hehe.
Får nog ta och leta upp min Hasegawa 1/48.
De kommer bli jättebra.
Hmm lite mer detaljering på denna än min hehe.
Får nog ta och leta upp min Hasegawa 1/48.
Viggen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Ska bli intresant att följa.... riktigt häftigt plan de hära
Jörgen
Jörgen
Jörgen.E
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Så mycket delar, och du bara stänger igen alltihop
Meshgallret längst fram var ju ett trevligt tillägg! Det var med på etsarket va?
Ser mäkta underhållande ut.
Man kan ju inte låta bli att undra hur det hade gått om dom hade hängt på Merlin-motorer även här?
Hade det kunnat bli en DH Hornet 5 år i förväg?
Meshgallret längst fram var ju ett trevligt tillägg! Det var med på etsarket va?
Ser mäkta underhållande ut.
Man kan ju inte låta bli att undra hur det hade gått om dom hade hängt på Merlin-motorer även här?
Hade det kunnat bli en DH Hornet 5 år i förväg?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Nice! Kul att se att du börjat bygga Stefan! Ska bli spännande att följa!
Undrade ju först varför du inte målade motorerna, men det fick ju sin förklaring.
Bra start!
Håkan
Undrade ju först varför du inte målade motorerna, men det fick ju sin förklaring.
Bra start!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
cas skrev:Så mycket delar, och du bara stänger igen alltihop
Meshgallret längst fram var ju ett trevligt tillägg! Det var med på etsarket va?
Tja, vill man visa de fina motorerna, får man allt ta upp luckorna själv!
Inget oöverstigligt jobb, men alltför tråkigt, tycker jag!
Jo, ets-gallerna fanns med i byggsatsen.
Du kan se innehållet i lådtitten!
Man kan ju inte låta bli att undra hur det hade gått om dom hade hängt på Merlin-motorer även här?
Hade det kunnat bli en DH Hornet 5 år i förväg?
P-38an var det snabbaste flygplan som fanns då det togs i bruk.
Det fanns heller inget flygplan som kunde flyga högre, topphöjden var nästan 11000meter!
Det Allison-motorerna saknade i höghöjdsprestanda gav kompressorerna (samma som satt i B-17)!
Med kompressorerna fungerade motorerna BÄTTRE och gav mera effekt ju högre höjd man flög på!
I grund och botten var Allison-motorn en alldeles utmärkt konstruktion.
Lightningen var också det flygplan som hade längst räckvidd av alla allierade flygplan.
Fram tills Mustangen kom var Lightningen den enda maskin som kunde eskortera bombarna hela vägen till Tyskland, ha lite reserver kvar för eventuell strid, och hela vägen tillbaka.
Lightningen är en riktigt facinerande maskin.
Jag har använt tiden väl o pluggat på!
Stefan
Senast ändrad av Phantom2 den lör mar 10 2012, 19:26, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Azgaron skrev:Nice! Kul att se att du börjat bygga Stefan! Ska bli spännande att följa!
Undrade ju först varför du inte målade motorerna, men det fick ju sin förklaring.
Bra start!
Håkan
Jo, det hade ju varit bortkastat!
Jag avskyr att lägga jobb på sånt som inte syns!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Den blir verkligen fet. Vill också!
Undrar om jag ens har plats för en i vitrinen?
Undrar om jag ens har plats för en i vitrinen?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Väldetaljerad modell de där ser väldigt fin ut, har själv en Academy 1:48 P-38F "Glasier Girl" som jag fick hem för ett par månader sedan men den är långt ifrån så detaljerad som din 1:32a
Kommer att följa ditt bygge med intresse!
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Kommer att följa ditt bygge med intresse!
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Björn Eriksson
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Hejsan!
Nosstället behövde åtgärdas, det var alldeles för hoptryckt.
”The first cut is the deepest”, det tog emot måste jag erkänna, men fram med avbitar-tången och innan jag hann tänka;
Ett hål borrat i varje del och en bit plaströr i lämplig dimension däremellan.
”Hatthyllan” byggd.
Ganska väldetaljerad, men den kommer jag inte att använda!
Alla roder och flaps färdiga;
Propellrarna var ju ett problem i den här satsen, främst för att de var gjutna så de roterade åt samma håll.
Revells propellrar är däremot vändbara så man kan få dem att rotera åt motsatta håll.
Ett plaströr i lagom dimension limmat till vardera propellern får tjäna som propelleraxel.
Båda snurrorna monterade på sina (ännu för långa) axlar, och resten av spinnerdelarna ”rensade”.
Bomber (500Lbs - ca.250Kg), raketer (5” HVAR) och fälltankar monterade.
Kommer mera snart….
Stefan
Nosstället behövde åtgärdas, det var alldeles för hoptryckt.
”The first cut is the deepest”, det tog emot måste jag erkänna, men fram med avbitar-tången och innan jag hann tänka;
Ett hål borrat i varje del och en bit plaströr i lämplig dimension däremellan.
”Hatthyllan” byggd.
Ganska väldetaljerad, men den kommer jag inte att använda!
Alla roder och flaps färdiga;
Propellrarna var ju ett problem i den här satsen, främst för att de var gjutna så de roterade åt samma håll.
Revells propellrar är däremot vändbara så man kan få dem att rotera åt motsatta håll.
Ett plaströr i lagom dimension limmat till vardera propellern får tjäna som propelleraxel.
Båda snurrorna monterade på sina (ännu för långa) axlar, och resten av spinnerdelarna ”rensade”.
Bomber (500Lbs - ca.250Kg), raketer (5” HVAR) och fälltankar monterade.
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Snyggt byggt Stefan! Ställ och propellrar blev väldans bra tycker jag!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Ojj den här kommer bli väldigt detaljerad
Den kommer bli mycket snygg.
Den kommer bli mycket snygg.
Viggen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Snyggt Stefan!
Uppgradering av nosställ och propellrar är ju suverän, hatthyllan ser väldigt fin ut med sin detaljering.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Uppgradering av nosställ och propellrar är ju suverän, hatthyllan ser väldigt fin ut med sin detaljering.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Björn Eriksson
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Jaha det är ungefär så hatthyllan ser ut i närbild?
Intressant!
Bra jobbat med nosstället Stefan
Intressant!
Bra jobbat med nosstället Stefan
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Hejsan!
Senaste veckan har jag pulat lite med kylarna som skall sitta på bommarna.
Etsade kylargaller är ju snofsigt, och separata ”läppar” likaså.!
Varje kylare består av ett tiotal delar, inklusive två etsade galler.
Väldetaljerat och en bra stunds pyssel på varje.
Men till slut är alla monterade.
Det här är inte så bra, måste göra något som stoppar ”se-igenom-effekten”!
Nu är det dags att ge sig på cockpiten!
Den här resin-cockpiten från Grand Phoenix, köpte jag för flera år sedan (tillsammans med ett tiotal andra cockpit-satser. Squadron sålde dem för bara $5 stycket!), Grand Phoenix hette innan Black Box, så det är fina grejer.
Den lilla asken innehåller en mängd delar, allt gjutet i högklassig resin.
Väldetaljerat så det förslår!
Ett litet etsark för instrument panel och bältesspännen, plus lite andra ”nyttigheter”.
Ett vältryckt acetatark att lägga bakom instrumenten.
Det här blir fint med lite färg på baksidan.
Delarna ”rensade” och klara för målning.
Kommer mera snart….
Stefan
Senaste veckan har jag pulat lite med kylarna som skall sitta på bommarna.
Etsade kylargaller är ju snofsigt, och separata ”läppar” likaså.!
Varje kylare består av ett tiotal delar, inklusive två etsade galler.
Väldetaljerat och en bra stunds pyssel på varje.
Men till slut är alla monterade.
Det här är inte så bra, måste göra något som stoppar ”se-igenom-effekten”!
Nu är det dags att ge sig på cockpiten!
Den här resin-cockpiten från Grand Phoenix, köpte jag för flera år sedan (tillsammans med ett tiotal andra cockpit-satser. Squadron sålde dem för bara $5 stycket!), Grand Phoenix hette innan Black Box, så det är fina grejer.
Den lilla asken innehåller en mängd delar, allt gjutet i högklassig resin.
Väldetaljerat så det förslår!
Ett litet etsark för instrument panel och bältesspännen, plus lite andra ”nyttigheter”.
Ett vältryckt acetatark att lägga bakom instrumenten.
Det här blir fint med lite färg på baksidan.
Delarna ”rensade” och klara för målning.
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Ser ju attans så najs ut Stefan! Kylarna blev ju fina!
I den skalan är det nog lite problem med nät som går att se igenom.
Håkan
I den skalan är det nog lite problem med nät som går att se igenom.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Det var ju en maffig laddning resin till cockpiten!
Och ständigt dessa kylare
Men ett litet stopp i dom kommer bli alla tiders det!
Och ständigt dessa kylare
Men ett litet stopp i dom kommer bli alla tiders det!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Så mycket resin för bara 5 buck? Svartkonst!
Det där ser ju himskarns fint ut. Heja på!
Det där ser ju himskarns fint ut. Heja på!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Ja, det var bra pris på Cockpit-seten, minst sagt, så jag handlade!
Alla dessa askar för bara 50:- stycket!
Det kallar jag ett riktigt kap!
Stefan
Alla dessa askar för bara 50:- stycket!
Det kallar jag ett riktigt kap!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-38J Lightning, Trumpeter 1/32
Inget dåligt inköp, och bra pris,Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Airfix P-38 Lightning
» Lightning II FRS.1 aka F-35 Lightning II - KittyHawk 1/48
» P-38 J/L Lightning, Revell 1/32
» EE Lightning F-2A/F-6 - Airfix 1/48
» P-38J Lightning - Revell 1/32
» Lightning II FRS.1 aka F-35 Lightning II - KittyHawk 1/48
» P-38 J/L Lightning, Revell 1/32
» EE Lightning F-2A/F-6 - Airfix 1/48
» P-38J Lightning - Revell 1/32
Sida 2 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|