Lite halvryskt
+7
Warsawpact
Caverö
bjork_larsson
Gigabyte
Azgaron
Janne.S
T-34
11 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Lite halvryskt
Nu kastar jag mej ut på djupt vatten och tänkte visa lite vad som ligger på byggbordet just nu.
En polsk artilleritraktor som blivit erövrad av ryssen nån gång september-oktober 1939 och sen återanvänd senare under kriget mot tysken.
Det är en C7P och tillverkaren är Mirage Hobby i Polen. Första gången jag bygger nåt från Mirage, ser rätt hyfsad ut om man jämför med vissa ryska och ukrainska tillverkare.
Den ska dra en rysk 122mm haubits M-30. Får se om jag hittar några lämpliga figurer att trycka in.
Magnus
En polsk artilleritraktor som blivit erövrad av ryssen nån gång september-oktober 1939 och sen återanvänd senare under kriget mot tysken.
Det är en C7P och tillverkaren är Mirage Hobby i Polen. Första gången jag bygger nåt från Mirage, ser rätt hyfsad ut om man jämför med vissa ryska och ukrainska tillverkare.
Den ska dra en rysk 122mm haubits M-30. Får se om jag hittar några lämpliga figurer att trycka in.
Magnus
T-34
Sv: Lite halvryskt
Rev lite i "högen" här hemma och hittade en "Soviet Artillery Crew" från MiniArt. Det får bli dom. Det värsta är att nu börjar det bli lite stort och kräva en del yta.
T-34
Skall bli kul att se ditt bygge växa fram. Lite imponerad av den där första "saken". En häftig och ovanlig mojäng... tror jag iaf! Har inte sett någon innan... Ser ut som ett rullande lusthus!
Välkommen förresten, ser att du är relativt nu! Hoppas att du kommer att trivas!
Terje
Välkommen förresten, ser att du är relativt nu! Hoppas att du kommer att trivas!
Terje
bjork_larsson
Tack Terje.
C7P var nog en motsvarighet tii amerikanernas "prime mover " och ryssarnas traktorer, alltså dragare i största allmänhet.
Magnus
C7P var nog en motsvarighet tii amerikanernas "prime mover " och ryssarnas traktorer, alltså dragare i största allmänhet.
Magnus
T-34
Lite uppdatering;
Monterad, en jämra massa smådetaljer på en artilleripjäs.
Grundad. Nu får den här biten vänta tills "dragaren" är primad också.
Zvezda är rätt okay att bygga men det är lite olika. Denna modellen krävde ganska mycket "handarbete", mycket gjutskägg mm.
Magnus
Monterad, en jämra massa smådetaljer på en artilleripjäs.
Grundad. Nu får den här biten vänta tills "dragaren" är primad också.
Zvezda är rätt okay att bygga men det är lite olika. Denna modellen krävde ganska mycket "handarbete", mycket gjutskägg mm.
Magnus
T-34
Kul och charmiga objekt, det ser fint ut så här långt.
Hej och hå bygg på.
Caverö0
Hej och hå bygg på.
Caverö0
Caverö
Nu behöver jag hjälp här. Det är ju glasrutor i det här eländet. Hur maskerar respektive limmar man sånt här utan att klena, har nåt som heter Micro Mask och vanlig Tamiya masktape. En annan har ju bara byggt tanks förut så detta är ju nåt nytt men här finns det ju gott om flygplansbyggare och ni har väl det här problemet varje gång med era huvar.
Magnus
Magnus
T-34
Tamyia tejp är vad jag använder mest
I ditt fall skulle jag nog lägga lite tejpremsor på en bit plast, eller något som det lätt lossnar ifrån, och sedan ta fönster ramen (antar att det är en separat del) och lägga mot tejpen och ta en penna och markera konturen av ramen.....sedan skära loss dom. Då har du färdiga maskmallar
I ditt fall skulle jag nog lägga lite tejpremsor på en bit plast, eller något som det lätt lossnar ifrån, och sedan ta fönster ramen (antar att det är en separat del) och lägga mot tejpen och ta en penna och markera konturen av ramen.....sedan skära loss dom. Då har du färdiga maskmallar
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Tamyia tejp är vad jag använder mest
Bra, det kan jag använda på ett par rutor, sen är det en hel "vägg" med i klar plast med bågarna gjutna i samma klara plast och ska maskas och målas på den klara plasten.
Sen hur limmar man utan att få såndär mjölk på rutorna, går det med vanligt vitlim eller?
Magnus
T-34
I och med att jag brukar doppa mina genomskinliga delar i Johnson golv polish så brukar jag limma fast dom med Cyano
Vitlim funkar bra och även försiktigt med vanligt plastlim, klarlack är också en variant som ger bra resultat...en aning skört dock.
Vitlim funkar bra och även försiktigt med vanligt plastlim, klarlack är också en variant som ger bra resultat...en aning skört dock.
Janne.S- Moderator
Ang. limma rutor så använder jag Tamiyas Extra Thin Cement till mina rutonr som jag precis monterat på min D1 GP bil. Har även använt det till limma fast strålkastare på tanks och de vitnar aldrig...i alla fall inte för mig.
Warsawpact- Starwarsviritous
Jag brukar använda humbrols liquid poly. Funkar alldeles utmärkt, utsedd med pensel för enklare applicering.
Linus
Ja, då får jag skaffa nåt av detta för det är inget som finns i hyllan hemma. Tack.
Magnus
Magnus
T-34
Vilken makalös manick!.......
Helt klart en annorlunda model Snyggt jobbat!
Helt klart en annorlunda model Snyggt jobbat!
Janne.S- Moderator
Ingen vacker pryl du sätter ihop, men fulcharmig. Ser fram emot detta och hoppas allt går som det skall för dig.
Hej och hå bygg på.
caverö
Hej och hå bygg på.
caverö
Caverö
En kovmoj på larvfötter , ser bra ut och är intressant att följa då det är lite udda bygge .
Gigabyte
Vilken helt underbart udda och mystisk apparat du sätter ihop. Ser nästan ut som dressinen i programmet "på spåret".
Ser prydligt ut så här långt. Väntar med spänning på fortsättningen.
mvh
Johan
Ser prydligt ut så här långt. Väntar med spänning på fortsättningen.
mvh
Johan
johan r
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet