IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av djungelraffel tor feb 16 2012, 17:18

Hej. har just misslyckats med mitt andra försök att skapa rost som dyker upp bakom lacken med hjälp av hårspray och salt.
Jag använder sprayburkar för jag har ingen airbrush. Funkar det inte med sånna färger, eller gör jag något fel?


djungelraffel


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av Joppo tor feb 16 2012, 17:27

Utan att ha testat, så ser jag det som en möjlighet att sprejburksfärger fungerar sämre till HS-tekniken, eftersom färgen blir väldigt hård när den torkar. Dock kanske det funkar om du gör följande:

* Snåla inte på hårsprejen. Lägg alltså på ett ganska tjockt lager innan du målar det sista lagret.

* Vänta inte för länge innan du börjar skrapa fram det undre färgskiktet. När jag använder HS brukar jag bara låta färgen torka i ca. 30 minuter innan jag ger mig på den. Dock använder jag Tamiyafärg via airbrush, så det är möjligt att det inte funkar med samma torktid när man kör med sprejburk.

Lägg gärna upp lite bilder också Smile
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av Jokkocze tor feb 16 2012, 17:28

Hej och välkommen till forumet!

Det ska fungera med vilka färger som helst, då vad man gör helt enkelt är att få salt att fastna så att färgen inte kommer åt lagret under. När du skrapar bort saltet och sprayen sen, så kommer ytan under fram.

Hur är det du försökt göra, om man får fråga?
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av djungelraffel fre feb 17 2012, 11:15

Det som gick fel första gången var att jag troligen väntade för länge innan jag började skrapa bort övre lagret. Ca en timme lät jag färgen torka.
Då blev det svårt att få bort saltkornen, så efter mycket om och men lossnade även min rostfärg underst, och ren plast kom fram.

Andra försöket väntade jag ca tio minuter innan jag började skrapa. Det gick bättre, men till slut även här, så lossnade en del rostfärg också. Trots att jag hade "förslutit" den med klarlack. (Denna klarlack kanske borde ha fått torka lite längre än jag lät den.)

Jag tror att jag gör det lite extra komplicerat för mig också iom att jag kör först ett lager salt med primer på, sen ett lager till på det med toppfärgen på. Men jag gillar ju verkligen när man ser att det ligger primer under topplacken där den släppt...

Här är resultatet på en testbil jag gjorde. Konstigt nog blev det mycket bättre än den riktiga bilen...
hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Dscf4211c
Men det är fortfarande för prickigt och jag vill få det bättre..




djungelraffel


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av djungelraffel fre feb 17 2012, 11:18

här är det misslyckade försöket nummer två. Modellen har röd plast...
hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Dscf4224


djungelraffel


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av djungelraffel fre feb 17 2012, 11:19

Huven blev jag hyfsat nöjd med... (bilden tagen innan jag la på wash)
hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Dscf4218z


djungelraffel


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av djungelraffel fre feb 17 2012, 11:22

Kan det kanske vara en idé att lägga först hårspray, salt och sen köra primer följt av topplack fast utan ett ytterligare lager salt emellan?

djungelraffel


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av Joppo fre feb 17 2012, 13:22

Ärligt talat tror jag att färgen du använder inte lämpar sig för HS-tekniken. Den verkar blir för hård och samtidigt reagera med saltet eller sprejen och krackelera och bubbla.

Du råkar inte ha nån kompis med en airbrush? Enligt min erfarenhet är Tamiya och Gunze de bästa HS-färgerna och de appliceras bäst vi airbrush.
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av djungelraffel fre feb 17 2012, 14:26

jo, jag börjar förstå att lite mer avancerade bygger kräver bättre grejer... Är dock inte så tät, så det kanske blir att börja med julas billiga spruta och nån billig kompressor... Föresten, är det vatten eller oljebaserade färger man sprutar med airbrush? Kan man hålla på hemma om man inte har nåt dragskåp?

djungelraffel


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av Joppo fre feb 17 2012, 14:48

Det går att spruta i princip alla färger i en airbrush, så länge man späder ut dem på rätt sätt. Bland byggare som bygger militärt brukar färger från Vallejo, Tamiya och Gunze vara populära. Vad bilbyggare brukar använda är jag lite osäker på. Jag har fått för mig att de flesta som bygger glansiga saker använder enamelfärger, men det kan vara fel.

Det går utmärkt att använda en AB i vanlig hemmiljö. Jag håller till under spisfläkten och det har aldrig varit något problem. Eftersom det är så pass lite färg som strömmar ur en AB så bildas det knappt något damm eller lukt så länge man använder vattenlöslig färg.

Det finns en massa gamla trådar om Airbrushning om du söker lite här på forumet.

Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

hårspray/salt rostteknik med sprayfärger... Empty Sv: hårspray/salt rostteknik med sprayfärger...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet