US Staff Car, Tamiya 1/48
+5
Viggen
Matt_Public
T-34
Azgaron
Jokkocze
9 posters
Sida 1 av 1
US Staff Car, Tamiya 1/48
Var uttråkad imorse och funderade på att gå ut i solen för att få lite ljus på mig.
Fast sen slog det mig att jag kan få ordentligt med ljus på mig inne också, så jag satte mig framför datorn och startade skärmarna.
Efter ett tag kom jag fram till att jag ville bygga, men jag kan inte bygga på något eftersom jag saknar klarlack, som behövs på de flesta modellerna, samt styrenplast till mitt utmaningsbygge.
Så jag gick rakt emot vad jag lovat mig själv. Inga fler modeller innan någon/några är klara!
Plockade iaf i stashen efter något, tills jag bestämde mig för den här.
Det är ingen sats med enormt många delar, vilket förvisso är bra eftersom det betyder att jag kan bli klar med den snabbt. Det är dock några delar, och rent allmänt är alla riktigt fint gjutna och helt fria från gjutskägg, vilket är samma upplevelse jag fått från tamiya tidigare.
Tog iaf och började så smått med att köra en Janne på smådelarna som ska vara svarta. De monterades på tandpetare, trycktes fast i en bit förpackningsmaterial och blåstes svarta.
Märkte snabbt att jag tagit för mycket svart i sprutan, så jag drog lite på interiören också, lite som en preshade.
Sen fortsatte jag med resten av bilen. Detaljer monterades på kraossen och hjulsidorna monterades på skruvar. (Har slut på tandpetare.)
Tiden gick och efter någon (halv)timme började jag med annan färg.
Insidan av bilen, samt ovansidan av chassit, fick en 50/50-blandning av flat earth och desert yellow och sätena fick sig lite scorched earth med ett par droppar brunt (XF-72, jgsdf) för att få bort lite av det röda.
Jag blev ganska nöjd med sätena, vars preshade gav dem lite extra djup. (Även om det inte syns på bilderna)
Efter maten ska jag ta maskera rutor och interiören, sen blir det lite olive drab på hela paketet!
Fast sen slog det mig att jag kan få ordentligt med ljus på mig inne också, så jag satte mig framför datorn och startade skärmarna.
Efter ett tag kom jag fram till att jag ville bygga, men jag kan inte bygga på något eftersom jag saknar klarlack, som behövs på de flesta modellerna, samt styrenplast till mitt utmaningsbygge.
Så jag gick rakt emot vad jag lovat mig själv. Inga fler modeller innan någon/några är klara!
Plockade iaf i stashen efter något, tills jag bestämde mig för den här.
Det är ingen sats med enormt många delar, vilket förvisso är bra eftersom det betyder att jag kan bli klar med den snabbt. Det är dock några delar, och rent allmänt är alla riktigt fint gjutna och helt fria från gjutskägg, vilket är samma upplevelse jag fått från tamiya tidigare.
Tog iaf och började så smått med att köra en Janne på smådelarna som ska vara svarta. De monterades på tandpetare, trycktes fast i en bit förpackningsmaterial och blåstes svarta.
Märkte snabbt att jag tagit för mycket svart i sprutan, så jag drog lite på interiören också, lite som en preshade.
Sen fortsatte jag med resten av bilen. Detaljer monterades på kraossen och hjulsidorna monterades på skruvar. (Har slut på tandpetare.)
Tiden gick och efter någon (halv)timme började jag med annan färg.
Insidan av bilen, samt ovansidan av chassit, fick en 50/50-blandning av flat earth och desert yellow och sätena fick sig lite scorched earth med ett par droppar brunt (XF-72, jgsdf) för att få bort lite av det röda.
Jag blev ganska nöjd med sätena, vars preshade gav dem lite extra djup. (Även om det inte syns på bilderna)
Efter maten ska jag ta maskera rutor och interiören, sen blir det lite olive drab på hela paketet!
Jokkocze
Sv: US Staff Car, Tamiya 1/48
Trevlig modell! Ser snyggt ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Vilken liten gulleplutt!
Gillar din skruvade variant på Janne-görat.
Gillar din skruvade variant på Janne-görat.
Matt_Public- Master of DNF
Det har hänt mer saker!
Tog och maskerade inredningen och drog färg på allt som skulle vara Olive Drab.
Tråkigt/smidigt nog skulle Allt ha samma färg, så det gick ganska snabbt.
(Ber om ursäkt för den dåliga bilden, saker på huller om buller fokusavstånd från kameran, mörk färg och dåligt ljus är ingen bra blandning.)
Imorgon blir det väl klarla.. nej, det blir det inte. Får se hur jag kan göra nu..
Tog och maskerade inredningen och drog färg på allt som skulle vara Olive Drab.
Tråkigt/smidigt nog skulle Allt ha samma färg, så det gick ganska snabbt.
(Ber om ursäkt för den dåliga bilden, saker på huller om buller fokusavstånd från kameran, mörk färg och dåligt ljus är ingen bra blandning.)
Imorgon blir det väl klarla.. nej, det blir det inte. Får se hur jag kan göra nu..
Jokkocze
Ser bra ut tycker jag!
Enfärgade fordon kan tyckas tråkigt, men är samtidigt mer utmaning att få liv i med toningar, washer och vädring.
Håkan
Enfärgade fordon kan tyckas tråkigt, men är samtidigt mer utmaning att få liv i med toningar, washer och vädring.
Håkan
Kunde inte stoppa mig själv, så jag fortsatte.
Några dekaler och lite Tamiya-smink senare så sitter jag med det här.
Nu ska jag bara ha klarlack så att jag kan klarlacka det hela.
Några dekaler och lite Tamiya-smink senare så sitter jag med det här.
Nu ska jag bara ha klarlack så att jag kan klarlacka det hela.
Jokkocze
Tjusigt! Ska bli kul att se den klar när du väl får klarlacken!
Håkan
Håkan
Vicken lattjo liten pryl!
Snyggt som attan!
Snyggt som attan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Grymt snygg liten sak. Lacka till lite lagom nu bara...
Då var det väl i princip klart då, tror jag.
Alla delar var förbereddes för klarlack.
Efter klarlacken monterades detaljerna på de större delarna
Nu märkte jag dock att klarlacken blev flammig, men det kanske rättar till sig med tiden. (Torka != Härda)
Sen gick jag iaf vidare och sminkade lillen lite.
Inte riktigt klart, men snart klart iaf!
Alla delar var förbereddes för klarlack.
Efter klarlacken monterades detaljerna på de större delarna
Nu märkte jag dock att klarlacken blev flammig, men det kanske rättar till sig med tiden. (Torka != Härda)
Sen gick jag iaf vidare och sminkade lillen lite.
Inte riktigt klart, men snart klart iaf!
Jokkocze
Det tar sig, sa värmespridaren.
Grymt skönt stuk på maskinen.
Grymt skönt stuk på maskinen.
Ser riktigt bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Den blev ju jättesnygg!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Man tackar.
Har fixat ett par smådetaljer och den hamnar i bildrutan så fort jag fått tag på något vettigt att fota den framför. Någon form av brunt inslagspapper eller något ska nog fungera bra tror jag, så jag får försöka hitta lite sånt imorrn.
Har fixat ett par smådetaljer och den hamnar i bildrutan så fort jag fått tag på något vettigt att fota den framför. Någon form av brunt inslagspapper eller något ska nog fungera bra tror jag, så jag får försöka hitta lite sånt imorrn.
Jokkocze
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet