J26 från ICMs P-51-D 1/48
+7
cas
Janne.S
Marlin
Azgaron
Caverö
MiniStuff
Ingmar
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
J26 från ICMs P-51-D 1/48
Hej allihop,
detta är mitt första inlägg på detta forum, jag ber om överseende med alla missar jag kommer att göra.
Efter ca 35 års bortavaro från modellbyggandet, började jag för tre år sedan med Revells Apollofarkost (kommando/servicemodul + landaren) i 1:96. Den står på fönsterbrädan på jobbet som en påminnelse att det finns tekniska lösningar på alla problem, bara man satsar tillräckligt med resurser (jag är ingenjör). Jag blev nyss färdig med Italeris Gripen i 1/48 och nu har jag gett mig i kast med en J26:a.
11 åriga dottern fick den i julklapp, men den visade sig vara alldeles för svårbyggd, med mycket hjälp fick hon ihop cockpitmodulen. Hon och lillasyster fick varsin FW190 i Eggplane-utförande istället, det gick galant (väldigt fantasifulla målningar).
Pappa tog som sagt över. Efter att ha strippat cockpitmodulen från all gul, rosa, oranga och blå färg, blåste jag på Vallejoprimer. Sedan på med interior green:
Nu skall det bli fruktansvärt spännande att se om jag lyckats få in bilderna!
/Ingmar
detta är mitt första inlägg på detta forum, jag ber om överseende med alla missar jag kommer att göra.
Efter ca 35 års bortavaro från modellbyggandet, började jag för tre år sedan med Revells Apollofarkost (kommando/servicemodul + landaren) i 1:96. Den står på fönsterbrädan på jobbet som en påminnelse att det finns tekniska lösningar på alla problem, bara man satsar tillräckligt med resurser (jag är ingenjör). Jag blev nyss färdig med Italeris Gripen i 1/48 och nu har jag gett mig i kast med en J26:a.
11 åriga dottern fick den i julklapp, men den visade sig vara alldeles för svårbyggd, med mycket hjälp fick hon ihop cockpitmodulen. Hon och lillasyster fick varsin FW190 i Eggplane-utförande istället, det gick galant (väldigt fantasifulla målningar).
Pappa tog som sagt över. Efter att ha strippat cockpitmodulen från all gul, rosa, oranga och blå färg, blåste jag på Vallejoprimer. Sedan på med interior green:
Nu skall det bli fruktansvärt spännande att se om jag lyckats få in bilderna!
/Ingmar
Senast ändrad av Ingmar den tor mar 22 2012, 20:46, ändrad totalt 1 gång
Ingmar
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
SUCK!!!!!!
Bäst jag tillägger att jag är maskiningenjör och inte dataingenjör!
Nåja, felsökning...
/Ingmar
Bäst jag tillägger att jag är maskiningenjör och inte dataingenjör!
Nåja, felsökning...
/Ingmar
Ingmar
Så ja! Det är igång!
Välkommen hit om ingen redan hälsat! Kul med ännu fler återfallsförbrytare, de blir bara fler o fler.
Markus
Välkommen hit om ingen redan hälsat! Kul med ännu fler återfallsförbrytare, de blir bara fler o fler.
Markus
MiniStuff- Vicesheriff
Välkommen till vår lilla gemenskap och hoppas du skall trivas.
En svensk mustang kan bli kul att se
En svensk mustang kan bli kul att se
Caverö
Välkommen hit Ingmar! Ska bli kul att följa ditt Mustangbygge! Ser bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Välkommen Ingmar.
En svensk J26
Måste följa denna tråd.
Lycka till med bygget.
/Bosse
En svensk J26
Måste följa denna tråd.
Lycka till med bygget.
/Bosse
Marlin
Välkommen till forumet
Och det ser ut som du har något strålande på gång
Och det ser ut som du har något strålande på gång
Janne.S- Moderator
Tack skall ni ha allihop!
Min målsättning med bygget är inte i första hand en exakt historisk återgivning, utan att jag skall lära mig så mycket som möjligt. Och så skall det bli snyggt förstås!
Jag har följt forumet ett tag och förundras över all kunskap och skicklighet.
Dessutom har jag en fantastisk läromästare i CAS, han sitter fyra meter från mig på jobbet...
Min målsättning med bygget är inte i första hand en exakt historisk återgivning, utan att jag skall lära mig så mycket som möjligt. Och så skall det bli snyggt förstås!
Jag har följt forumet ett tag och förundras över all kunskap och skicklighet.
Dessutom har jag en fantastisk läromästare i CAS, han sitter fyra meter från mig på jobbet...
Ingmar
En lärdom jag gjorde igår när jag skulle färglägga detaljerna på cockpitsidorna var att det inte är så lyckat att penselmåla Tamaiya på Tamaiya. Nu har jag blåst på ModelMasters matta klarlack som ett spärrskikt, får se hur det går.
Tänkte att gubben skulle bli khakifärgad, hade inte flygvapenpiloterna sådana overaller? Eller var det senare?
En annan lärdom är att man får en väldigt obehaglig känsla i lungorna om man andas in dimman från ModelMasters airbrush cleaner...
Tänkte att gubben skulle bli khakifärgad, hade inte flygvapenpiloterna sådana overaller? Eller var det senare?
En annan lärdom är att man får en väldigt obehaglig känsla i lungorna om man andas in dimman från ModelMasters airbrush cleaner...
Ingmar
Äntligen får jag in dig som aktiv deltagare på forumet Ingmar!
Kul!
Och bilderna gjorde sig bättre i stort format än på din Iphone...
Det är bra när man kan lura in kollegor i det här träsket =)
Och jag vet att du inte har långt kvar innan du börjar dregla över fotoets, resin och annat nödvändigt
Kul!
Och bilderna gjorde sig bättre i stort format än på din Iphone...
Det är bra när man kan lura in kollegor i det här träsket =)
Och jag vet att du inte har långt kvar innan du börjar dregla över fotoets, resin och annat nödvändigt
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Välkommen in i smeten! Dubbelt välkommen eftersom du för med dig en Mustang.
Matt_Public- Master of DNF
Oj detta har jag missat.
Välkommen till detta undrbara forum.
Kul med en 1/48 Mustang till.
/K
Välkommen till detta undrbara forum.
Kul med en 1/48 Mustang till.
/K
Kent
Tack så mycket!
Warthog, du får snabba på ditt bygge så jag kan få lite "inspiration" som de säger i Kina när de kopierar...
Warthog, du får snabba på ditt bygge så jag kan få lite "inspiration" som de säger i Kina när de kopierar...
Ingmar
Ha,jag tänkte det samma om din Musse,få lite insperation av din.
/K
/K
Kent
En utmaning!
Familjen klarar nog att äta chips själva, dags för lite cockpitpynt!
Familjen klarar nog att äta chips själva, dags för lite cockpitpynt!
Ingmar
Så, nu var chauffören colorerad. Jag måste skaffa bättre belysning, de 100 watten i kökslampan räcker inte längre...
Instrumentpanelen misslyckades kapitalt! Nu ligger den i strippbad för nytt försök i morgon.
Instrumentpanelen misslyckades kapitalt! Nu ligger den i strippbad för nytt försök i morgon.
Ingmar
Strippbad är roligt!Ingmar skrev:Nu ligger den i strippbad för nytt försök i morgon.
Chauffören ger mig för övrigt Ture Sventon-vibbar av någon anledning (vilket är extremt positivt).
Matt_Public- Master of DNF
Du har rätt! Ture Sventon på flygande mattan!
Aaah! Nu kan jag inte tänka bort det!
Aaah! Nu kan jag inte tänka bort det!
Ingmar
Hej och välkommen till vår glada skara!
J26 är ett riktigt trevligt val av förebild!
Kör hårt!
// Johan
J26 är ett riktigt trevligt val av förebild!
Kör hårt!
// Johan
johan r
Heh, den här killen får flyga Musse istället för matta......
Tjusigt!
Tjusigt!
Janne.S- Moderator
Det går ju framåt fint! Piloten ser dock lite blek ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ture Sventon med slips och allt!
Så stiligt!
Så stiligt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum: