J26 från ICMs P-51-D 1/48
+7
cas
Janne.S
Marlin
Azgaron
Caverö
MiniStuff
Ingmar
11 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Jag målade lite på känn, jag hade för mig att de hade beiga overaller. Nu googlade jag lite och hittade:
"Den blå flygoverallen ersattes vid 1940-talets slut med en mer ändamålsenlig sandfärgad flygoverall med fickor för kartor, viss nödutrustning och personliga tillhörigheter. Overallen tillverkades både i vinter- och sommarmodell. Till sommaroverallen hade man matchande flyghuvor av tyg. Först på 1950-talet började man enligt internationell förebild använda flyghjälm. "
Close enough. Jag tänker inte spackla upp någon flytväst!
"Den blå flygoverallen ersattes vid 1940-talets slut med en mer ändamålsenlig sandfärgad flygoverall med fickor för kartor, viss nödutrustning och personliga tillhörigheter. Overallen tillverkades både i vinter- och sommarmodell. Till sommaroverallen hade man matchande flyghuvor av tyg. Först på 1950-talet började man enligt internationell förebild använda flyghjälm. "
Close enough. Jag tänker inte spackla upp någon flytväst!
Ingmar
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Azgorn,
du hade också varit blek om du hade varit Ture Sventon inför din första flygning i en Mustang!
du hade också varit blek om du hade varit Ture Sventon inför din första flygning i en Mustang!
Ingmar
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Bah! Inget som inte kan lösas genom en ansikts-wash med Ogryn Flesh.Azgaron skrev: Piloten ser dock lite blek ut!
Ture räds nog inte Mustangen fullt så mycket efter en fika på flygfältet.
MiniStuff har schysta mattor i fall han ångrar sig (och säkert även kylskåpet Nordpolen i resin).
Matt_Public- Master of DNF
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Vad 17 skall jag göra med instrumentpanelen?
Min idé var att gnida bort den svarta Tamaiyafärgen så att den ljusgrå Vallejoprimern kom fram i instrumentringar och så. Funkade inte alls! Primern gneds bort också. Om jag hade byggt från början kunde man ju måla svart direkt på den transparenta plasten, gnidit bort och målat baksidan med någon ljus färg, men nu sitter ju pedalstället i vägen.
Grunda med ljus Humbrol + svart Tamaiya + gnidning?
Torrborstning känns som magi för mig, å andra sidan måste man ju börja öva någon gång...
Min idé var att gnida bort den svarta Tamaiyafärgen så att den ljusgrå Vallejoprimern kom fram i instrumentringar och så. Funkade inte alls! Primern gneds bort också. Om jag hade byggt från början kunde man ju måla svart direkt på den transparenta plasten, gnidit bort och målat baksidan med någon ljus färg, men nu sitter ju pedalstället i vägen.
Grunda med ljus Humbrol + svart Tamaiya + gnidning?
Torrborstning känns som magi för mig, å andra sidan måste man ju börja öva någon gång...
Ingmar
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Uppslaget var gott. Hur länge fick primern härda?
En annan idé är att:
måla panelen med en ljus färg.
Klaracka med Johnson eller annan akryl-lack.
Måla över med Humbrol eller liknande.
Torka bort lite färg med en topz doppad i lösningsmedel.
Torrborstning är också ett alternativ. Dessutom mycket enklare.
En annan idé är att:
måla panelen med en ljus färg.
Klaracka med Johnson eller annan akryl-lack.
Måla över med Humbrol eller liknande.
Torka bort lite färg med en topz doppad i lösningsmedel.
Torrborstning är också ett alternativ. Dessutom mycket enklare.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Ingmar skrev:Azgorn,
du hade också varit blek om du hade varit Ture Sventon inför din första flygning i en Mustang!
Jo, förmodligen! Trodde dock att han var mer erfaren än så!
Lite brun/rödbrun wash i ansiktet och lite torrborstade högdagrar torde göra susen.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Titta där vad flitens lampa lyser!
Försök du med torrborstning, det är ändå ingen som kommer att se instrumentpanelen sen =)
Försök du med torrborstning, det är ändå ingen som kommer att se instrumentpanelen sen =)
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Matt_Public skrev:Uppslaget var gott. Hur länge fick primern härda?
En annan idé är att:
måla panelen med en ljus färg.
Klaracka med Johnson eller annan akryl-lack.
Måla över med Humbrol eller liknande.
Torka bort lite färg med en topz doppad i lösningsmedel.
Torrborstning är också ett alternativ. Dessutom mycket enklare.
Vallejon hade suttit ett par dagar bara, har senare läst här på forumet att den behöver flera veckor.
Det blev torrborstning. Det blev väl inte jättebra, men med Ture på plats ser man inte speciellt mycket av IP:n, och om jag inte lägger ut någon bild på den är det bara jag som vet...
/Ingmar
Ingmar
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Azgaron skrev:Ingmar skrev:Azgorn,
du hade också varit blek om du hade varit Ture Sventon inför din första flygning i en Mustang!
Jo, förmodligen! Trodde dock att han var mer erfaren än så!
Lite brun/rödbrun wash i ansiktet och lite torrborstade högdagrar torde göra susen.
Håkan
Jag hade inte tänkt att prova wash på detta bygget, men nu inser jag att jag måste. Ture måste bli mer väderbiten.
Skall ta vägen om IN-EX på hemvägen och införskaffa oljefärg och lämpligt lösningsmedel.
/Ingmar
Ingmar
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Lycka till med washandet!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Usel plast i den här satsen, "sugig" i dubbel bemärkelse. Nåja, Hagmans skall ju leva de också...
Nästa bygge blir definitivt något från Tamaiya, enligt uppgift bygger dem ju sig själva. Man häller bara lite lim i lådan och skakar om, så är det klart!
/Ingmar
Nästa bygge blir definitivt något från Tamaiya, enligt uppgift bygger dem ju sig själva. Man häller bara lite lim i lådan och skakar om, så är det klart!
/Ingmar
Ingmar
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Det där ser ju lite besvärligt ut..
Men panellinjerna är tillräckligt grova för att överleva en hagmans-behandling!
Underligt, man har ju hört en del gott om ICM:s Spitfire så man kunde ju förledas att tro att samma sak gäller på ponnyn också.
Är det dags att sluta tidigt idag, och ge sig hem till styrentemplet?
Men panellinjerna är tillräckligt grova för att överleva en hagmans-behandling!
Underligt, man har ju hört en del gott om ICM:s Spitfire så man kunde ju förledas att tro att samma sak gäller på ponnyn också.
Är det dags att sluta tidigt idag, och ge sig hem till styrentemplet?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J26 från ICMs P-51-D 1/48
Bättre gjutningar kan man ju önska!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet