J26 från F16
+8
MiniStuff
Matt_Public
cas
johan r
Björn Eriksson
Viggen
Janne.S
Azgaron
12 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
J26 från F16
När man håller på med en ynka liten pansarknackare så får man ha ett ytterligare ynka sidoprojekt och denna gång blir det
en pippi som flaxar och då givetvis en J26 från F16.
Och givetvis så har man några frågor som ni kan kanske hjälpa mig med och då gäller det framrutan på pippin
i Italeris ritning så visar de 2 olika rutor, själv ser jag ingen skillnad mellan del 41C alt 40C, vilken är det månne ?
Fråga nummer 2 i ritningen så säger de fältgrön, men målades inte dessa fåglar med tex humbrol 78 på insidan (cockpitgrön) ?
Tackar så mycket för hjälpande hand
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Sv: J26 från F16
Trevligt sidoprojekt Ola!
Jag har för mig att jag använde Hu78 på min, men det var ju ett tag sen.
De rutorna var minsann inte lätt att se skillnad på. Är skillnaden lika liten på glasdelen?
Håkan
De rutorna var minsann inte lätt att se skillnad på. Är skillnaden lika liten på glasdelen?
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Azgaron skrev:Trevligt sidoprojekt Ola!
Håkan
Det hoppas jag med Håkan att det blir, om inte annat ett mer enklare en pansarknackarn
Då kör jag på Hu 78 jag med och när det gäller rutorna så ser man ju inte med blotta ögat skillnaden
utan det är väl lika bra vilket som då
Gäst- Gäst
Tackar mina herrar, lär nog bli den enda med
och det blir lagom, får ju inte bli för många
och det blir lagom, får ju inte bli för många
Gäst- Gäst
Hej Ola!
Lite tips!
Det finns bara en framruta i byggsatsen så där har du inget val men däremot två huvar, jag rekomenderar att du använder C40 huven till din modell och inte C41 eftersom den har en har en högre välvning i bakdelen av huven.
När det gäller cockpitfärgen så kan du nog gott använda Hu78
Det här är väl inte den bästa musse modellen i skala 1:72
men den är vad jag tycker helt OK för att kunna bygga en riktigt fin liten
J 26:a, det låga inköpspriset gör att den är mycket prisvärd.
Har själv byggt den, min blev Andra divisionens Blå Nicklas den mörkgröna en av de få camo målade J 26:or på F16
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Även modellansvarig på F16 Flottiljmuseum (numera Uppsala Garnisonsmuseum) tillhörig Museigruppen och F16 Kamratförening.
Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Lite tips!
Det finns bara en framruta i byggsatsen så där har du inget val men däremot två huvar, jag rekomenderar att du använder C40 huven till din modell och inte C41 eftersom den har en har en högre välvning i bakdelen av huven.
När det gäller cockpitfärgen så kan du nog gott använda Hu78
Det här är väl inte den bästa musse modellen i skala 1:72
men den är vad jag tycker helt OK för att kunna bygga en riktigt fin liten
J 26:a, det låga inköpspriset gör att den är mycket prisvärd.
Har själv byggt den, min blev Andra divisionens Blå Nicklas den mörkgröna en av de få camo målade J 26:or på F16
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Även modellansvarig på F16 Flottiljmuseum (numera Uppsala Garnisonsmuseum) tillhörig Museigruppen och F16 Kamratförening.
Björn Eriksson
Hejsan Björn
Tackar för info, kommer man en bra bit på väg
Har du någon bild på den någon stans, väckte min nyfikenhet
på hur ditt exemplar ser ut ?
Mvh Ola
Tackar för info, kommer man en bra bit på väg
Har du någon bild på den någon stans, väckte min nyfikenhet
på hur ditt exemplar ser ut ?
Mvh Ola
Gäst- Gäst
Kul modell Ola!
@ Björn. Det skulle man ju veta när jag låg två veckor på LSS i Uppsala och hade tråkigt!
// Johan
@ Björn. Det skulle man ju veta när jag låg två veckor på LSS i Uppsala och hade tråkigt!
// Johan
johan r
Tyvärr Ola!
Har inget foto på den men kan kanske fixa det framöver, en annan lite kul grej med den modellen är att den spraymålad med orginalfärgen 326H (förbättringsfärg) (har fler modeller som är spraymålade i orginalfärger)
Johan!
Besökte du flottiljmuseét när du låg på LSS? (LSS=Luftstridsskolan före detta F20)
Vi har ju ett litet speciellt museum, p.g.a. att det ligger utspritt i fem olika lokaler över flottiljområdet (garnisonsområdet)
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Har inget foto på den men kan kanske fixa det framöver, en annan lite kul grej med den modellen är att den spraymålad med orginalfärgen 326H (förbättringsfärg) (har fler modeller som är spraymålade i orginalfärger)
Johan!
Besökte du flottiljmuseét när du låg på LSS? (LSS=Luftstridsskolan före detta F20)
Vi har ju ett litet speciellt museum, p.g.a. att det ligger utspritt i fem olika lokaler över flottiljområdet (garnisonsområdet)
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Senast ändrad av Björn Eriksson den ons mar 28 2012, 11:32, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
En musse till!?
Nice!
STIM-bygge är ju det nya svarta
Björn, IR-säker är väl ändå att den dämpar värmeutstrålning? Det har ju inget med radar att göra? Eller menar du att färgen är även radarabsorbent?
Nice!
STIM-bygge är ju det nya svarta
Björn, IR-säker är väl ändå att den dämpar värmeutstrålning? Det har ju inget med radar att göra? Eller menar du att färgen är även radarabsorbent?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Självklart är det är det så Christer!
Fel av mej, för snabb och blandar ihop korten, Färgen dämpar värmeutstrålning ska det vara.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Fel av mej, för snabb och blandar ihop korten, Färgen dämpar värmeutstrålning ska det vara.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Björn Eriksson
Mera musse?
Vilket glatt gäng det börjar bli.
Ska jag ta och damma av min 1/32:a kanske?
Vilket glatt gäng det börjar bli.
Ska jag ta och damma av min 1/32:a kanske?
Matt_Public- Master of DNF
Behöver du ens fråga?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Förmodligen inte, men det är ju ändå Dragons gamla mobboffer.cas skrev:Behöver du ens fråga?
Matt_Public- Master of DNF
Ja det var en riktig Mussefeber....
Kanske skulle rota fram Big-T's frå garderoben när man är färdig med Beaufightern
Eller så får det bli något med larvband igen, eller kanske ngt med hjul eller kanske något hovrande....
Kanske skulle rota fram Big-T's frå garderoben när man är färdig med Beaufightern
Eller så får det bli något med larvband igen, eller kanske ngt med hjul eller kanske något hovrande....
MiniStuff- Vicesheriff
Jag har nog två Mussar, som borde varit klara för länge sen. En svensk och en som skulle blivit BBD, men kommer att bli blånos istället. Detta har inget att göra med att BBD krashade utan snarare min oförmåga att måla rutfält.
Kan jag bara få undan några byggen till, så kan jag nog flytta upp dem i kön.
Håkan
Kan jag bara få undan några byggen till, så kan jag nog flytta upp dem i kön.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Härligt med Mussar!
Men ett litet påpekande (inga pekpinnar!); Humbrol 78 motsvarar British Interior Green, Mustangen är målad i US Interior Green, vilket närmast skulle vara Humbrol 80 (även om den är lite för grön), men det är stor skillnad på de här färgerna.
Vilken huv du skall använda beror på var förebilden är byggd; är det en P-51D (Inglewood, Californien) - använd standard huven, är det en P-51K (Dallas, Texas) - använd den blåsta, lite högre modellen (kallas också för "Dallas-huven").
Dom svenska Mustangerna var ju P-51D, så här är det standardhuven som används.
Får nog återuppliva mina gamla Mustang-byggen också!
Limma Lungt!
Stefan
Men ett litet påpekande (inga pekpinnar!); Humbrol 78 motsvarar British Interior Green, Mustangen är målad i US Interior Green, vilket närmast skulle vara Humbrol 80 (även om den är lite för grön), men det är stor skillnad på de här färgerna.
Vilken huv du skall använda beror på var förebilden är byggd; är det en P-51D (Inglewood, Californien) - använd standard huven, är det en P-51K (Dallas, Texas) - använd den blåsta, lite högre modellen (kallas också för "Dallas-huven").
Dom svenska Mustangerna var ju P-51D, så här är det standardhuven som används.
Får nog återuppliva mina gamla Mustang-byggen också!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackar boys.....
Kommer osökt tänka på "Red tail" när musse-snacket kommer på tal
//Ola
Kommer osökt tänka på "Red tail" när musse-snacket kommer på tal
//Ola
Gäst- Gäst
Då var insida av cockpiten monterad och klar för målning