IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad har ni för andra hobby ??

+13
Warlord
Matt_Public
cas
Kent
Henrik Bergman
Marlin
Hayabusa
Stefan E
MiniStuff
Janne.S
Jokkocze
linusorn
Viggen
17 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Viggen mån maj 28 2012, 22:27

Skulle vara kul att veta vad ni har för andra hobby förutom just modellbygge.
Själv så är det Djur och sen Tv spel..
Tycker också väldigt mycket om film.
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av linusorn mån maj 28 2012, 22:41

Odling, särskilt sådant man kan äta. Nu har jag köpt hus med 8000 kvadratmeter trädgårdstomt och växthus så det lär bli mer av den varan. Min andra hobby är HiFi.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Jokkocze mån maj 28 2012, 23:26

Elektronik är kul att hålla på med. Och radiostyrda prylar också.
Sen kan man kombinera de två! Håller just nu på att plocka ihop en liten quadrotor som till att börja med ska radiostyras och senare byggas om till (Eller få sällskap av) en liten automatstyrd UAV.

Sen matlagning. Härligt att laga mat och lika härligt att se hur resultatet blir. Sen odlar jag en del eget att använda till maten.

Sen har jag väl iaf en drös ytterligare intressen som jag håller på med..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Janne.S mån maj 28 2012, 23:39

Foto har vuxit till sig till en ny hobby och sedan gammalt så är jag film och sci-fi nörd, det inkluderar böcker....även om jag inte lyckats läsa något på flera månader nu (kan inte tända lä lampan i sovrummet då lillan vaknar av ljuset Sad )
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av MiniStuff tis maj 29 2012, 00:10

Janne.S skrev:Foto har vuxit till sig till en ny hobby och sedan gammalt så är jag film och sci-fi nörd, det inkluderar böcker....även om jag inte lyckats läsa något på flera månader nu (kan inte tända lä lampan i sovrummet då lillan vaknar av ljuset Sad )

Läslampa Janne?

Känner igen mig lite i Janne, sci-fi nörd, samlar på serier dock inte lika frekvent som för tio år sedan och så är det så klart mitt samlande på böcker om 2:a vk. Senast jag räknade, vilket är för ca 14 år sedan hade jag någonstans mellan 120-150 st och jag skulle tippa på att det har minst tredubblats.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Stefan E tis maj 29 2012, 09:20

Hejsan!

Liksom Mackan o Janne så är även jag Sci-fi fantast (OK,OK.. NÖRD! Laughing ) och en stor bokmal.

Förutom modellbygge;

Modellrallare; detta är min huvudsakliga hobby, eller var, tills jag "trillade dit" på modellbygget igen efter många års uppehåll (började bygga igen 2000)!

Musik, samlar skivor, främst Country, pop o rock från -60-70, men även en del modernt o klassiskt går ner, har lite svårt för den moderna "musiken"!

Foto, går bra att kombinera med modellbygge och Modelljärnväg, men har inte tid att ägna mig så mycket som jag skulle vilja.

Läser/samlar jag faktaböcker om flyg, historia etc, men även romaner, thrillers o deckare.

Dataspelande, alltid på PC, Skyrim (Ja, hela Elder Scroll - serien), Half-Life, Quake, GTA, mest skjutspel (första-persons) och äventyrsspel.

Seriefantast, Modesty Blaise, Prins Valiant, Gaston, Spirou, Tin-tin, Asterix och Lucky Luke är bara ett fåtal av favoriterna.

Djur, vi har två katter, båda 13år gamla nu.

Teknik / Industri-historia över huvud taget är väldigt intressant.

Resa och uppleva nya länder.

Det var nog det mesta, men det finns säkert fler som jag glömt just nu!

Jag behöver längre dygn! Laughing

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Hayabusa tis maj 29 2012, 11:03

Modellbygge är min enda hobby, men sedan har jag en rad olika intresse. Fast de kan knappast kategoriseras som hobby utan just intresse eller aktivitet.

@Stuffy - Shit, c:a 500 böcker om WWII??!! Det var en rejäl samling.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Marlin tis maj 29 2012, 13:15

Morsning,
Jag vet inte om det kan kallas för en hobby.
Men jag gillar att renovera min sommarstuga.
Det blir nu sjunde sommaren som jag håller på och jag har minst lika många kvar innan jag kan närma mig något som kan kallas för klart. Och då har jag sen 2400m2 tomt att göra något med.
Stuga och trädgård kommer nog aldrig bli helt färdigställt.
Fast det kanske är det som är meningen.

Sen gillar även jag böcker om militärhistoria.
Jag är väl inte uppe i Markus klass ännu.
Men ett par hundra böcker är det nog.
Huvud delen är WWII, men det finns några om Mellanöstern, Falklandskriget och den Svenska Stormaktstiden.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Jokkocze tis maj 29 2012, 15:37

Jaha, vi ska vara mer specifika?

Även jag får väl lägga till sci-fi-nörd till min repertoar då.

Sen blir det en hel del fotande, även om jag inte riktigt har råd med att köpa lyxig utrustning och snajsiga objektiv. Har haft med mig kameran och fyllt mitt stackars minneskort några gånger när jag pysslat med en av mina nyare intressen, som jag börjat med efter några års paus.

Nämligen cykling. Helst i terräng, men just nu är det väl bara så mycket som möjligt för att jag ska kunna hålla på med det utan att däcka av utmattning när jag kommer hem.

Sen musik. Samlar på vinylskivor med med diverse elektronisk musik. I samlingen har jag bland annat den begränsade utgåvan av U96's Das boot (12"). Har annat i samlingen också, såsom en komplett samling av de skivor som S.P.O.C.K. har gett ut. Nästan alla är signerade av de flesta som var aktuella vid tidpunkterna albumen gavs ut.

Böcker läser jag mycket av också. Mestadels har jag väl sci-fi i hyllorna, men även mycket fantasy, en del thrillers, deckare och en del böcker riktade till en yngre publik.
Kan skryta med att jag har 143 stycken av de 180-190-något Star Wars-böcker som getts ut hittills.

Serier har jag även det läst sen jag var ett litet barn. Framförallt består min samling av serier från Marvel, men det finns även ganska gott om dark horse (Relativt komplett samling med deras star wars-serier) och en del DC där också.

Film tittar jag väldigt mycket på, men jag har inte mycket av en samling där.

Spel lägger jag även mycket tid på. Samlat på mig sen jag var liten och är uppe i 200-300 stycken i hyllorna, samt några flyttlådor fulla med äldre spel. I lådorna finns bland annat mina gamla big box-spel, mina gamla konsolspel (SMS, SMD, NES, SNES, N64 osv, totalt sett 300-400 stycken) och en drös brädspel som jag inte har plats för.


Sen som jag skrev innan, teknik, elektronik och radiostyrda prylar. Bygger just nu en quadrotor som ska direktstyras med en vanlig radio, sen blir den antingen ombyggd senare, eller så bygger jag en till, så att jag har en automatstyrd (Via satellit) med kamera osv.
Har även ett par radiostyrda bilar och en kvaddad helikopter liggande i mina skåp/lådor.

Här hamnar även mitt intresse för robotar/droider/vad man nu vill kalla det, vilket är helt awesome enligt mig. Har en dåligt byggd mouse droid liggande i källaren, som inte riktigt uppfyllde mina önskemål när den byggdes.
Planen där var att den skulle följa efter en sändare helt automatiskt, men det gick inte riktigt. (Behövde mer kunskaper)
Planerar, med en polare, att försöka bygga en liten maskin som kan ta sig fram i svår terräng, men det får bli senare det med.

Visst ja, har även en stomme till en egen astromech. Tyvärr blev den stående farsans källare när jag flyttade hemifrån och den blev sen förstörd när det var översvämning där. Vissa saker kan säkerligen räddas på den, men förmodligen får jag slänga hela.
Planen med den var att det skulle bli en R3'a med en simpel AI och radiostyrning (till att börja med). Med tiden skulle den få mer funktioner och armar, samt mer avancerad mjukvara.
Men det gick som det gick, kanske i framtiden.


Och som sagt, odla ätliga prylar och laga mat. Mums.
(Wee, fick mycket längre post än vad jag hade planerat!)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Henrik Bergman tis maj 29 2012, 21:00

Kors i taket. Ni har fullt upp ser jag Shocked

Själv flyger jag gärna klubbens Saab Safir.
Blir inte så mycket nu för tiden, tyvärr, men jag klarar fortfarande de krav som ställs.

Vad har ni för andra hobby ?? IMG_4971

Dessutom har jag förmånen att få vara med och renovera gamla flygplan i SwAFHF.

Vad har ni för andra hobby ?? 16028

Just nu har jag fullt upp att göra i ordning båten inför semestern.
Skall försöka få på den nya bottenfärgen imorgon.
(Sorry, no picture)

Även jag, kanske behöver några fler timmar på dygnet ...

Ha det gott, och slit inte ut er.
Vad har ni för andra hobby ?? Beer

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av linusorn tis maj 29 2012, 22:41

Nu blev jag ju riktigt avis. Få bygga flygplan i skala 1/1!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Kent ons maj 30 2012, 02:29

Mina andra hobbys är ,rc modellflyg,rc bil på ganska hög nivå.Körde ganska mycket cross förr men tyvärr blev handlederna ganska slut.På vintern blir det mycket snöskoter åka.
Läser ganska mycket när jag väl tar mej tid till det,blir dock allt för sällan.

Huset tar även ganska mycket tid.

/K
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av cas ons maj 30 2012, 07:44

Ja, hobbyer har man ju några stycken och intresset pulserar lite i otakt kan man väl säga. Rollspelen har ju sen familjelivet kom igång fått stå tillbaka, och de knasiga brädspelen likaså. Tv och dataspel kan man inte heller hålla på med lika mycket heller, men man försöker ju. Sen försöker man ju fila på hemmabion, kolla på film och läsa massa bra Sci-fi också.
Fast hus, familj och pendling tar en jäkla massa tid Rolling Eyes
//C

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Matt_Public ons maj 30 2012, 12:44

Hayabusa skrev:Modellbygge är min enda hobby, men sedan har jag en rad olika intressen.
Fast det går knappast att kategorisera dem som hobbies, utan just intressen eller aktiviteter.
Den här snor jag rakt av.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Viggen ons maj 30 2012, 16:48

Det var otroligt kul att få veta var ni har för hobbyn förutom modellbygge.. cheers
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Warlord ons maj 30 2012, 18:54

cas skrev:Ja, hobbyer har man ju några stycken och intresset pulserar lite i otakt kan man väl säga. Rollspelen har ju sen familjelivet kom igång fått stå tillbaka, och de knasiga brädspelen likaså. Tv och dataspel kan man inte heller hålla på med lika mycket heller, men man försöker ju. Sen försöker man ju fila på hemmabion, kolla på film och läsa massa bra Sci-fi också.
Fast hus, familj och pendling tar en jäkla massa tid Rolling Eyes
//C


Kapar tråden lite...
Har precis läst ut sista Star wars boken o känner en fruktansvärd tomhet. Behöver tips på nya bra sci-fi böcker att fylla upp tomheten med...

/Olle
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Janne.S ons maj 30 2012, 20:16

Warlord skrev:
cas skrev:Ja, hobbyer har man ju några stycken och intresset pulserar lite i otakt kan man väl säga. Rollspelen har ju sen familjelivet kom igång fått stå tillbaka, och de knasiga brädspelen likaså. Tv och dataspel kan man inte heller hålla på med lika mycket heller, men man försöker ju. Sen försöker man ju fila på hemmabion, kolla på film och läsa massa bra Sci-fi också.
Fast hus, familj och pendling tar en jäkla massa tid Rolling Eyes
//C


Kapar tråden lite...
Har precis läst ut sista Star wars boken o känner en fruktansvärd tomhet. Behöver tips på nya bra sci-fi böcker att fylla upp tomheten med...

/Olle

Vad gillar du? Rymdopera, cyberpunk, hard sci-fi?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Warlord ons maj 30 2012, 20:35

Läser nog allt, men jag har inte så stor koll på vad dom olika genrerna (stavas det så?) betyder....
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Janne.S tor maj 31 2012, 00:49

Warlord skrev:Läser nog allt, men jag har inte så stor koll på vad dom olika genrerna (stavas det så?) betyder....


Oki:D

Kanske någon av mina favorit författare kan locka?

Iain Banks - Culture romanserie, Smått anarkistisk framtid då folk gör lite hur de vill och ser ut som de vill medans de större besluten tas av maskiner. Härlig humor blandat med nattsvart mörker. Absolut topp klass!

Dan Simmons - Hyperion trilogin, Mumma...killen kan peta ihop goa historier med massa intriger och djup!

David Weber - Harrington serien, klassisk rymdompera...får följa Honor Harrington från hennes första befäl på en lätt kryssare tills..ja var tar det slut? Spännande politiska och militära intriger. Gigantiska rymdslag och allmän förödelse.

Steven Baxter - hard core sci-fi, vetenskap blandat med djuplodande karaktärer.

Peter F. HAmilton- NIght DAwns trilogin, SAgofarbror som väver ihop de mest intrikata intrigerna och har gett tegelstenen ett ansikte, tre böcker på över 1000 sidor styck ger en massa go läsning, svårt att komma ihåg att äta bara, man streckläser!

Alistair Reynolds-ännu en hard core författare, han blandar det möjliga och det omöjliga i sina berättelser...precis som riktig sci-fi ska vara!!!

Richard Morgan - Cyberpunk och dystopi blandat med lite gladvåld.....


HAr väl en bunt till men det här borde vara en schysst start Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av cas tor maj 31 2012, 07:39

Janne, du har god smak!
Jag instämmer i rekommendationerna å det grövsta!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Warlord tor maj 31 2012, 08:06

Låterju riktigt bra. Tack för tipsen!!
Warlord
Warlord


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av MiniStuff tor maj 31 2012, 09:06

David Bishop - Fiends of the Eastern front.

2:a vk, vampyrer och östfronten - what else to say Twisted Evil

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Janne.S tor maj 31 2012, 13:49

cas skrev:Janne, du har god smak!
Jag instämmer i rekommendationerna å det grövsta!

Endast det bästa är gott nog Very Happy

HAr du något attlägga till?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av cas tor maj 31 2012, 14:26

Ken Macleod är lite smårolig, och jag har precis börjat läsa Kevin J Anderssons Saga of the Seven Suns, men du nämnde de stora giganterna och där har man ju hur mycket som helst att grotta ner sig i.
Alistair Reynolds spänner ju hela skalan från Hard SF (revelation space) till lite noir SF (Century Rain) till Steampunk SF (Terminal world).
Och glöm inte Peter F Hamiltons andra böcker utanför Nightsdawn-troligin!
Mindstar-böckerna är härlig cyberpunk med 90-talskänsla, och Pandoras star/judas unchained är helt makalösa, alla 2000 sidorna!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Galdrin tor maj 31 2012, 17:40

Är man intressera av kombinationen luftskepp, zombies, steampunk med googles och gasmasker så kan man alltid testa Cherie Priests Boneshaker Smile

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

Vad har ni för andra hobby ?? Empty Sv: Vad har ni för andra hobby ??

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet