IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

+7
Gigabyte
Janne.S
Caverö
Azgaron
johan r
JOooCKE
Stefan E
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Stefan E ons jan 28 2009, 14:39

Hejsan!

Här är min förstling för 2009, en Tamiya P-51D Mustang i 1/48, som jag använt som testbädd för Alclad.

Här har jag lekt och blandat lite olika toner och ytfinish för att se hur det blir.
Själv tycker jag väl att underarbetet kunde varit bättre på sina ställen.
Modellen är "rakt ur lådan" förutom ett par bälten från Eduard.
Eftersom jag byggt BBD som den "Warbird" hon är (som flyger än idag!) så har jag hållit vädringen till ett minimum.
Panellinjerna syns rätt väl ändå!
Hade egentligen inte tänkt visa henne, men jag blev trots allt rätt nöjd så här är lite bilder.

Kommentera gärna!

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 024-1

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 025-1

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 027

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 028

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 031

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 034

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 035

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 037

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 038

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 054

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 055

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 049-1

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 022

Mycket bilder blev det, men det är ju därför det kallas bildrutan, eller hur? Very Happy

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av JOooCKE ons jan 28 2009, 15:51

Riktigt snyggt arbete Stefan !

Den där damen hade skjutit ner en hel del plan...

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av johan r ons jan 28 2009, 16:12

Riktigt tjusigt Stefan. Klart den skall vara med i bildrutan!

Riktigt läckert med allclad och kontrasterna till det målade Exclamation

Utan att vara en messerschmitter så borde hjulhusen och insidan på luckorna vara målade på BBD tror jag. Skulle ytterligare förhöja intrycket av detta vackra flygplan.



mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Azgaron ons jan 28 2009, 18:29

Läcker Musse, Stefan! Mycket snyggt bygge! BBD är klart en av mina favoriter!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Caverö ons jan 28 2009, 19:03

Jättesnyggt job. cheers Håller med Johan om insidorna i hjulhus och luckor. Men jag vet inte hur hon ser i i dags dato.
Härlig att se.

Hej och hå bygg på.

Caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av JOooCKE ons jan 28 2009, 19:26

Ang hjulluckorna så googlade jag lite och de bilder som jag hittade på henne i dagens ( eller något/några år tillbaka) men iallafall modern tid , så är insidan av luckorna gröna... Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Stefan E ons jan 28 2009, 20:01

Hejsan!

Kul ni gillade henne!

Lite bling-bling, men ett kul schema i alla fall.

Ni har helt rätt om hjulhusen!
Skall jag vara ärlig (och det ska man väl???) så glömde jag måla dem! Embarassed Embarassed Embarassed
Hjulhusen skall (som alltid på Mustangerna) vara målade i Zinc Chromate (gul eller grön efter förebilden) primer.
Luckorna skall däremot vara omålade på insidan (på det här exemplaret), se den här bilden;

http://www.mustangsmustangs.net/p-51/survivors/pages/picpages/44-63634/44-63634-p71.html

Men nu får dom vara NMF, jag vill inte börja maska o bråka med modellen med dekalerna på (hon skall vara naken What a Face )!

Funderar redan på nästa NMF-projekt!
Hmmm... en F-86 Sabre från Korea i 1/32 kanske?

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Janne.S ons jan 28 2009, 21:49

Fantastiskt glans, stefan!! urtjusigt minsan Very Happy Härlig NMF!!

Vem tittar in i hjulbrunnarna? Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Gigabyte sön feb 01 2009, 12:26

Visst är det en Beautiful Doll som du har byggt , och vilken glans på skapelsen , verkligen väl gjort phantom Shocked Cool !!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av T-34 sön feb 01 2009, 14:29

Det där var riktigt snyggt, ser nästan "köpt" ut. Very Happy
Vackert.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Linus sön feb 01 2009, 20:27

MYCKET beskrivande smeknamn på flygplanet, då den sannerligen är "beautiful"! Very Happy

Fint arbete!
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Caverö sön feb 01 2009, 21:13

Som sagts tidigare, snyggt. cheers Är det tamiyas org dekaler, och hur gick det att lägga på dom? Question Har en sådan byggsats liggandes, men funderar på att gör en liten kupp.

Hej och hå bygg på.

Caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Viggen ons feb 11 2009, 18:24

Otrolit snygg P-51 Mustang du har fått till.
Dom är så underbara Mustangerna..

Henke
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Stefan E ons feb 11 2009, 20:24

Caverö skrev:Som sagts tidigare, snyggt. cheers Är det tamiyas org dekaler, och hur gick det att lägga på dom? Question Har en sådan byggsats liggandes, men funderar på att gör en liten kupp.

Hej och hå bygg på.

Caverö

Hejsan Caverö!

Jodå, det är faktiskt dekalerna från lådan!

Just dom här var tryckta av Cartograf, så det är eftermarknads-klass!

Dom fungerade som väntat perfekt med Micro-set och -sol, ingen som helst genomblödning från underliggande färger (silver/vitt/olive drab), och dom kröp ner snyggt i panellinjerna.

Passformen på dekalerna var också fullt i klass med vad Tamiya brukar prestera på sina modeller, perfekt!
Nosen består av fyra (sidor, topp, botten) olika dekaler, men det går inte att se när modellen är klar!
Dessutom följer ju dekalerna panellinjerna så det hjälper till att maskera skarvarna.

Jag lade på dekalerna på kroppen direkt över Alcladden, och dekal-hinnan bara försvann!

Cartograf är MÄSTARE på dekaler, och tillsammans med Tamiya är det oslagbart!

Nu har du gjort mig nyfiken oxå, vaddå för kupp du skulle göra? scratch

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av ErikM ons feb 11 2009, 20:26

Man blir ju tårögd så vackert det är
ErikM
ErikM


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Caverö ons feb 11 2009, 20:43

Det har att göra med en mustang med rutig nos. Want to know more?

Question
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Stefan E tor feb 12 2009, 08:13

Caverö skrev:Det har att göra med en mustang med rutig nos. Want to know more?

Question


JAAAAAAAAAA!!!!!! bounce bounce bounce bounce bounce


Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48 Empty Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet