P-51D Mustang "Big Beautiful Doll" kanske, Fujimi 1/48
+8
Stefan E
Tobias
Agensjö
cas
Gigabyte
Matt_Public
Mal
Azgaron
12 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
P-51D Mustang "Big Beautiful Doll" kanske, Fujimi 1/48
Flyttar mitt metallfärgstest/bygge till en separat tråd.
Kollade lite ibland mina påbörjade byggen och hittade två Mussar till, varav en är så gammal att den är penselmålad!
Sen har jag totalt 5 Mussar i stashen och en på ingående. Känns nästan som en trend!
I Fujimilådan ingår dekaler till BBD men jag tyckte att maskera och måla schackrutor kändes för komplicerat, så jag beslöt mig för att eventuellt göra en blånos.
Jag fick ett gäng dekaler och där fanns med schackrutor till BBD. Så det kanske blir den versionen ändå.
Maskerade och målade lite till igår.
Börjar bli rätt bra. Insåg dock efteråt att BBD har schackrutor på vingspetsarna och svart roder.
Håkan
Kollade lite ibland mina påbörjade byggen och hittade två Mussar till, varav en är så gammal att den är penselmålad!
Sen har jag totalt 5 Mussar i stashen och en på ingående. Känns nästan som en trend!
I Fujimilådan ingår dekaler till BBD men jag tyckte att maskera och måla schackrutor kändes för komplicerat, så jag beslöt mig för att eventuellt göra en blånos.
Jag fick ett gäng dekaler och där fanns med schackrutor till BBD. Så det kanske blir den versionen ändå.
Maskerade och målade lite till igår.
Börjar bli rätt bra. Insåg dock efteråt att BBD har schackrutor på vingspetsarna och svart roder.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-51D Mustang "Big Beautiful Doll" kanske, Fujimi 1/48
Sådärja.... gillar metallicen Håkan....de olika nyanserna....mums
Mal
Tack Mal!
Det blev över förväntan. Det som ställer till det lite är att grundfärgen är Humbrols silver.
Den har en tendens att klibba lite om man håller för länge på den, trots att det är flera år sen jag målade den.
Bäst är nog att dra över lite klarlack eller Pledge, men jag vet inte hur True Metal reagerar på det.
Håkan
Det blev över förväntan. Det som ställer till det lite är att grundfärgen är Humbrols silver.
Den har en tendens att klibba lite om man håller för länge på den, trots att det är flera år sen jag målade den.
Bäst är nog att dra över lite klarlack eller Pledge, men jag vet inte hur True Metal reagerar på det.
Håkan
Gruppbygge?Azgaron skrev:Kollade lite ibland mina påbörjade byggen och hittade två Mussar till, varav en är så gammal att den är penselmålad!
Sen har jag totalt 5 Mussar i stashen, och en på ingående. Känns nästan som en trend!
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Gruppbygge?Azgaron skrev:Kollade lite ibland mina påbörjade byggen och hittade två Mussar till, varav en är så gammal att den är penselmålad!
Sen har jag totalt 5 Mussar i stashen, och en på ingående. Känns nästan som en trend!
Hehe, ja, det skulle ju kunna vara en variant på det hela!
Håkan
Ja men fan altså...har du flera....hey...kör alla men olika stadier...så får du ett gäng genom målsnöret iom du får ju gärnkoll en efter en
Mal
Fasiken, den där färgpastan blir bara läckrare och läckrare!
Finishinen du fick till där liknar mer en operationell individ , än de där spegelblanka warbirdsen som flyger nu, och det är minsann inte fel alls!
Hejja dig Håkan!
Finishinen du fick till där liknar mer en operationell individ , än de där spegelblanka warbirdsen som flyger nu, och det är minsann inte fel alls!
Hejja dig Håkan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser najs ut! Att tänka på är iofs att krigstida Mustanger har spacklade och målade vingar, icke metallrena. Det som var omålat på vingen var skevroder, klaffar, landställsluckor samt täckplåtarna för vingtankarna på undersidan.
Är det Trumetal-pasta du använder?
Andreas
Är det Trumetal-pasta du använder?
Andreas
Agensjö
Tack Kent, Christer och Andreas!
@Mal, jo det vore ju bra att bygga ett gäng. Får ju mer erfarenhet så. Ska testa lite olika varianter.
@Andreas, jo jag läste om det nånstans, men att meckarna (har jag för mig) tröttnade lite och lät bli att spackla och måla om efter ett tag.
Kör lite konstnärlig frihet.
Jo, det är True Metal pasta jag använder. Ska kolla lite hur den funkar med Johnson/Pledge och dekaler osv.
Tack för infon!
Håkan
@Mal, jo det vore ju bra att bygga ett gäng. Får ju mer erfarenhet så. Ska testa lite olika varianter.
@Andreas, jo jag läste om det nånstans, men att meckarna (har jag för mig) tröttnade lite och lät bli att spackla och måla om efter ett tag.
Kör lite konstnärlig frihet.
Jo, det är True Metal pasta jag använder. Ska kolla lite hur den funkar med Johnson/Pledge och dekaler osv.
Tack för infon!
Håkan
Har du testat att gnossa på den direkt på plasten med en halvhård pensel? Borde ju funka på liknande sätt som Rub n Buff? Den är grym att 'rubba' på direkt på plasten 👍🏻😊
Agensjö
Borde nog funka! Det är ju ett metallfärgat vax, så det borde funka som ett sånt också.
Testade att dra på lite och gnugga kanske 20 minuter senare, och det funkade fint.
En fördel i det här sammanhanget där planet redan är målat i metall, är att metallkornen sprids till andra ytor.
Lite därför planet har den look det har. Kan vara en nackdel om man har andra färger intill.
Håkan
Testade att dra på lite och gnugga kanske 20 minuter senare, och det funkade fint.
En fördel i det här sammanhanget där planet redan är målat i metall, är att metallkornen sprids till andra ytor.
Lite därför planet har den look det har. Kan vara en nackdel om man har andra färger intill.
Håkan
Egentligen ska väl huven i det stora hela ha annan färg, men lite för helhetens skull så åkte den på och fick lite färg.
Ska maskera lite till och lägga gun metal på plåten runt avgasrören, och sen ska det od på ovandelen av huven.
Håkan
Ska maskera lite till och lägga gun metal på plåten runt avgasrören, och sen ska det od på ovandelen av huven.
Håkan
Lite maskerande och målande senare ser det ut så här numera.
Det kommer att bli en annan version än BBD så det som ska dit är svarta band på vingarna och stabbarna.
Håkan
Det kommer att bli en annan version än BBD så det som ska dit är svarta band på vingarna och stabbarna.
Håkan
Kikus!
Ser ju operativt och bra ut, det där.
Ser ju operativt och bra ut, det där.
Matt_Public- Master of DNF
Tack Matt!
Håkan
Håkan
Snyggt Håkan! Det blir en fin ponny!
Tobias
Tack Tobias och Stefan!
Håkan
Håkan
Tack Janne!
Håkan
Håkan
Skitsnyggt, ser mycket mer levande ut ☺👍
frznlogic
Prima liv i den kusen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Logic och Christer!
Håkan
Håkan
Jag bestämde mig för att göra en liten lätt touch up då det skavts bort en del färg på undersidan.
Blåste på med lite Hu11.
Blev nästan lite för bra. Hu11 kan bli väldigt fint om man sprutmålar den.
Nu ska det klarlack på hela kärran innan jag fortsätter och gör mer oönskat skav.
Håkan
Blåste på med lite Hu11.
Blev nästan lite för bra. Hu11 kan bli väldigt fint om man sprutmålar den.
Nu ska det klarlack på hela kärran innan jag fortsätter och gör mer oönskat skav.
Håkan
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» P-51D Mustang "Big Beautiful Doll", Tamiya 1/48
» B-52 Stratofortress - Big, bad and beautiful - Monogram 1/72
» Fujimi Alphajet i 1/72
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
» B-52 Stratofortress - Big, bad and beautiful - Monogram 1/72
» Fujimi Alphajet i 1/72