Fujimi Alphajet i 1/72
+8
T-34
Claes
merlin1953packard
Gigabyte
Azgaron
Caverö
JOooCKE
Janne.S
12 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Fujimi Alphajet i 1/72
Råkade börja på ännu ett bygge.......
Torde bli av den snabba sorten dock
Hursom haver så öppnad3e jag låddan och fann kattaplutterna bådda! Oj de såg inte vackra ut! Aplhpajet ska ha Martin Baker MK 10N stolar, i princip samma som i Tornadon,
men om det där är martin baker stolar så är jag en palsternacka!
Låt oss göra dom lite Martin Bakeriga då
Vi kapar lite på sidorna sådär ungefär...
Lite under hakan....
Så klär vi den med lite plasticard...
På med hornen...det är sådana däringa manicker som krossar huven när kattaplutten vill ut snabbt...
Lite bälten och vips så ser det bättre ut!
Ja det är en liten Alphajet i 1/72 som jag råkar synda med Brukar ju annars hålla mig borta från det men den var så söt ju!
Kunde bara inte motstå dess charm!
Måste ju ha något att pilla med nu när Y-vingen snart är klar!
Limma lugnt!
Torde bli av den snabba sorten dock
Hursom haver så öppnad3e jag låddan och fann kattaplutterna bådda! Oj de såg inte vackra ut! Aplhpajet ska ha Martin Baker MK 10N stolar, i princip samma som i Tornadon,
men om det där är martin baker stolar så är jag en palsternacka!
Låt oss göra dom lite Martin Bakeriga då
Vi kapar lite på sidorna sådär ungefär...
Lite under hakan....
Så klär vi den med lite plasticard...
På med hornen...det är sådana däringa manicker som krossar huven när kattaplutten vill ut snabbt...
Lite bälten och vips så ser det bättre ut!
Ja det är en liten Alphajet i 1/72 som jag råkar synda med Brukar ju annars hålla mig borta från det men den var så söt ju!
Kunde bara inte motstå dess charm!
Måste ju ha något att pilla med nu när Y-vingen snart är klar!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: Fujimi Alphajet i 1/72
Ser bra ut Janne !
och hur har dem fått det där att bli en mk.10 ? det är ju inte äns i närheten av att vara likt men efter din ombyggnation så liknar det som en mk.10
Jocke
och hur har dem fått det där att bli en mk.10 ? det är ju inte äns i närheten av att vara likt men efter din ombyggnation så liknar det som en mk.10
Jocke
JOooCKE
Tack Jocke
Tror det är en himla gammal modell...bara glad att det är sänkta panellinjer i alla fall
Tror det är en himla gammal modell...bara glad att det är sänkta panellinjer i alla fall
Janne.S- Moderator
Lite mer detaljerande...
Jag har inte kollat några referenser för det här så om det är någon som blir upprörd så ber jag om ursäkt i förskott:P
Borrade ur mynningen på kanonen och borrade ett par hål till i flamdämparen bara för skojs skull
Här är kanonpaketet ihoplimmat, undrar vad det är för kaliber? ser elakt ut redan i 1/72!
Kunde inte lämna ställen utan lite koppar....
Jag bytte ut pitotröret mot ett av pianotråd..
Det var det för ikväll
Limma lugnt!
Jag har inte kollat några referenser för det här så om det är någon som blir upprörd så ber jag om ursäkt i förskott:P
Borrade ur mynningen på kanonen och borrade ett par hål till i flamdämparen bara för skojs skull
Här är kanonpaketet ihoplimmat, undrar vad det är för kaliber? ser elakt ut redan i 1/72!
Kunde inte lämna ställen utan lite koppar....
Jag bytte ut pitotröret mot ett av pianotråd..
Det var det för ikväll
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Lovley, jag gillar dig Janne du är så flitig.
Själv får jag inget gjort, mest för att jag är slapp på byggfronten.
Själv får jag inget gjort, mest för att jag är slapp på byggfronten.
Caverö
Hehehe tack
Tror du har för mycket tid så du har inte tid nu
Tror du har för mycket tid så du har inte tid nu
Janne.S- Moderator
Ser bra ut Janne! Mycket bra start!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack pojkar
Känner väl mig...kan inte låta bli att detaljera lite i alla fall
Känner väl mig...kan inte låta bli att detaljera lite i alla fall
Janne.S- Moderator
En liten nätt och fin maskin, Janne! Hehe, hål för flamdämparen! Jo, jag tackar jag! Det kan man lugnt kalla superdetaljering. Hur små borrar har du egentligen? En sak är säker; du vet verkligen hur man skall detaljera upp cockpit och hjulbrunnar till en nivå som tillverkaren förmodligen aldrig kunnat föreställa sig. Snyggt jobbat, Janne! Ser som vanlig fram emot fortsättningen.
merlin1953packard
1/72... man upphör inte att fövånas
Du gör ett gediget detaljeringarbete oavsett skala!!
Du gör ett gediget detaljeringarbete oavsett skala!!
Claes
Hmmm... 0.3 gör ju hyggligt små hål. Fick själv tag på nån skum borrsats på JULA, men allt verkar märkt med tum-mått, så det blir att ta fram skjutmåttet. I alla fall bra när man skall öppna upp portar för automatkanoner och som du, borra upp pipor till dessa.
merlin1953packard
Den minsta borret på julas sats är 0,3mm, men oj vad dom är magnetiska typ fastnar i allt och försvinner.
Caverö
Happ, då visade det sig att tyskarna inte alls hade Martin baker i sina Alphajet utan Stencel S-III, å de ser lite annorlunda ut!
Efter lite modifierande så ser kattapluttisarna ut så här...
Inte perfekt men något åt det hållet i alla fall, Ska ju vara stängd huv på den här i alla fall
Limma lugnt!
Efter lite modifierande så ser kattapluttisarna ut så här...
Inte perfekt men något åt det hållet i alla fall, Ska ju vara stängd huv på den här i alla fall
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Snyggt Janne!
Inte kul att upptäcka saker å ting i efterhand, men tur att du gjorde det innan allt var klart!
Håkan
Inte kul att upptäcka saker å ting i efterhand, men tur att du gjorde det innan allt var klart!
Håkan
E ju det som är det trevliga med att lägga ut bilder på ett forum....folk kan säga åt en att inte göra något dumt
Och upplysa en om hur det egentligen är Var en tysk på ARC som påpekade fakta, måste väl säga att jag kanske brast en aning i ref letandet...
Och upplysa en om hur det egentligen är Var en tysk på ARC som påpekade fakta, måste väl säga att jag kanske brast en aning i ref letandet...
Janne.S- Moderator
Sånt som händer, även den bäste!
Ejection seat color funkar bra och efter en del om och men så hittade jag en polsk version med rätt säte!
Tycker att du fått till rätt bra likhet med originalet!
Håkan
Ejection seat color funkar bra och efter en del om och men så hittade jag en polsk version med rätt säte!
Tycker att du fått till rätt bra likhet med originalet!
Håkan
Jag säger som Håkan , det var tur att du fick veta det innan den var klar
Och jag tycker det ser bra ut !
Jocke
Och jag tycker det ser bra ut !
Jocke
JOooCKE
Janne du är oförbättligt duktig på dina extra detaljer snyggt jobbat
Gigabyte
Tack Håkan, Jocke och Giga
Knepigt när olika länder har olika stolar i samma maskin!
Knepigt när olika länder har olika stolar i samma maskin!
Janne.S- Moderator
Då så....
Äntligen har jag kommit ur bygg torkan och kommit igång med byggandet igen!
Här är min lilla skog av delar, uj allt e så pyttelitet i 1/72!!! Nåväl allt grundades i svart och sedan plaskades det på färg.
Sittbrunnen, inte mycket detaljer här eftersom huven ska vara stängd. Grundat i svart åsså har jag blåst Hum 127 uppepå. Nu väntar den bara på en liten wash och en snabb torrborstning.
Noskonen med lite pianotråd, bidde bättre än pitotröret i plast som satt på från början. (har lite svårt att få kameran att fokusera där jag vill...kan vara bakgrunden som stör)
Sedan kommer vi till de modifierade sätena. Efter att ha grundats i svart så blåste jag på X-tracolors medium flanker blue. Den verkade funka rätt bra enligt referenserna...
Färgen fick torka en dag...Xtracolor må göra bra färger men de tar evigheter att härda! Nåväl detaljer har målats med mörkgrå, hum 125, gulbrun, hum 84 och mörkgröna bälten med hum 116.
Det börjar se rätt OK ut faktiskt....
Nu är allt blanklackat och väntar på diverse washer, få se om jag får det gjort senare ikväll....johnsonet får väl härda en liten stund till, egentligen skulle den behöva ett par dagar på sig men när det är så här litet så kommer jag nog undan
Sedan blir det mattlack, torrborstning och ihopsättande! Det kryllar inte direkt av delar så den går nog ihop rätt snabbt när jag väl sätter igång. Hoppas jag får klar den till nästa möte!
Tack för titten och Limma lugnt!!
Äntligen har jag kommit ur bygg torkan och kommit igång med byggandet igen!
Här är min lilla skog av delar, uj allt e så pyttelitet i 1/72!!! Nåväl allt grundades i svart och sedan plaskades det på färg.
Sittbrunnen, inte mycket detaljer här eftersom huven ska vara stängd. Grundat i svart åsså har jag blåst Hum 127 uppepå. Nu väntar den bara på en liten wash och en snabb torrborstning.
Noskonen med lite pianotråd, bidde bättre än pitotröret i plast som satt på från början. (har lite svårt att få kameran att fokusera där jag vill...kan vara bakgrunden som stör)
Sedan kommer vi till de modifierade sätena. Efter att ha grundats i svart så blåste jag på X-tracolors medium flanker blue. Den verkade funka rätt bra enligt referenserna...
Färgen fick torka en dag...Xtracolor må göra bra färger men de tar evigheter att härda! Nåväl detaljer har målats med mörkgrå, hum 125, gulbrun, hum 84 och mörkgröna bälten med hum 116.
Det börjar se rätt OK ut faktiskt....
Nu är allt blanklackat och väntar på diverse washer, få se om jag får det gjort senare ikväll....johnsonet får väl härda en liten stund till, egentligen skulle den behöva ett par dagar på sig men när det är så här litet så kommer jag nog undan
Sedan blir det mattlack, torrborstning och ihopsättande! Det kryllar inte direkt av delar så den går nog ihop rätt snabbt när jag väl sätter igång. Hoppas jag får klar den till nästa möte!
Tack för titten och Limma lugnt!!
Janne.S- Moderator
Urtjusigt, Janne! Skog av delar... tja, på din arbetsbänk verkar det inte vara några "kalhyggen". Skönt att se att du återvänt till "the sacred scale", dvs 72-skalan! Å andra sidan verkar ju inte "skalbytet" påverka dig; såvitt jag kan se, håller ditt hantverk lika hög klass som vanligt. Vem vet; är det kanske för att du då och då smygövar på en 72-skalamaskin? Skämt åsido, Janne, snygga byggen blir det i alla fall!
merlin1953packard
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Alphajet, Fujimi 1/72
» Fujimi A6-E Intruder 1/72
» Fujimi A6-E Intruder
» Fujimi YAMATO 1/500
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
» Fujimi A6-E Intruder 1/72
» Fujimi A6-E Intruder
» Fujimi YAMATO 1/500
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72