Fujimi Alphajet i 1/72
+8
T-34
Claes
merlin1953packard
Gigabyte
Azgaron
Caverö
JOooCKE
Janne.S
12 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Fujimi Alphajet i 1/72
Tjusigt Janne! Stolarna ser bra ut så långt tycker jag! Vore tusan annars när det gäller dig!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hehehe..kanske ska gå över till att bara bygga cockpits eh?
Tack Håkan
Tack Håkan
Janne.S- Moderator
Nä, tror inte det! Dina byggen håller hög kvalité, men snygg detaljering i cockpit har väl blivit ditt kännetecken!
Håkan
Håkan
Det må jag säja Janne. Stolarna ser mycket bra ut även för en novis på flyg som jag.
Magnus
Magnus
T-34
Mycket snyggt janne !!! och kul att dú har fått tillbaka bygglusten
Gigabyte
Tack killar
Mmm...man behöver ta en liten brejk ibland för att samla energi och inspiration
Mmm...man behöver ta en liten brejk ibland för att samla energi och inspiration
Janne.S- Moderator
Bygget fortskrider...
Cokpiten är färdigmonterad, målad, torrborstad och mattlackad!
Mysigt blå kattapluttisar....
SÅ in med hela kånkarongen i flygkroppen...kom ihåg lite vikter innan jag limma ihop kroppshalvorna den här gången
Innan jag limmar på buk delen så satte jag in huvudställen....lite lättare att montera dom medans buken är öppen (inte för att det hjälpte nämvärt, tycker de pekar lite hur som helst)
Usch, blir nog massa spacklande och slipande på den här....
På med vingarna åxå
SÅ nu är det bara det där förhatliga slipandet och spacklandet kvar :/
Limma lugnt och tack för titten!
Cokpiten är färdigmonterad, målad, torrborstad och mattlackad!
Mysigt blå kattapluttisar....
SÅ in med hela kånkarongen i flygkroppen...kom ihåg lite vikter innan jag limma ihop kroppshalvorna den här gången
Innan jag limmar på buk delen så satte jag in huvudställen....lite lättare att montera dom medans buken är öppen (inte för att det hjälpte nämvärt, tycker de pekar lite hur som helst)
Usch, blir nog massa spacklande och slipande på den här....
På med vingarna åxå
SÅ nu är det bara det där förhatliga slipandet och spacklandet kvar :/
Janne.S- Moderator
Mycket snyggt så långt Janne!
Håkan
Håkan
Sådärja, Nu är Janne på banan igen!
Välkommen tillbaka kompis!
Din Alphjet ser ut att bli ett typiskt bygge i din stil, en fantastisk cockpit och massor av spackel!
Men jag har inga tvivel om resultatet...
Limma Lungt!
Stefan
Välkommen tillbaka kompis!
Din Alphjet ser ut att bli ett typiskt bygge i din stil, en fantastisk cockpit och massor av spackel!
Men jag har inga tvivel om resultatet...
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack pojkar!
Ni får det att låta som jag skulle förbruka mycket spackel
..förstår inte vad ni menar
Ni får det att låta som jag skulle förbruka mycket spackel
..förstår inte vad ni menar
Janne.S- Moderator
Verkligen snyggt, Janne! Tur att det finns någon som sätter standarden för oss andra att sträva efter (även om vi alla bygger efter bästa förmåga och framförallt för att det är kul). För egen del kan jag gott säga, att dina snygga jetbyggen inte gått mig spårlöst förbi, om man skall döma efter det ökande antal jets som smygit sig in i stashen på senare tid! Som vanligt; du behärskar alla skalorna suveränt (även om du föredrar 1/48)!
merlin1953packard
ser ut att bli en fin kärra det där. förebilden har ganska sköna linjer och med din målningsexpertis så kan det bara bli asgrymt.
Har du tyngt ner nosen ordentligt denna gången?
Har du tyngt ner nosen ordentligt denna gången?
Caverö
Jippi! ännu en uppdatering!!
Har varit upptagen med massa trök.... spackla å slipa. Måste sägas dock att det där tröttsamma görat går mycket snabbare i 1/72 än i 1/48,
måste vara en av de få fördelarna i den skalan
Hur som haver, spackling var det.... Först använde jafg CA lime på alla fogarna, applicerat med ett gammalt knivblad. Det fungerade för de små skarvarna...på ett par ställen var jag tvungen att använda spackel också.
Efter lite sandpapprande....
För buken och noskonen räckte det faktiskt med CA limmet....
Det här går ju lysande!
Det är lite marigare att rista panellinjer dock i den här skalan....de är så små och min Tamyia scriber är så stor!
Luftintagen var en annan grej som behövde lite spacklande efter CA behandlingen. Blev väl OK...får se efter grundandet.
Då var timmen slagen för huven...
Tänkte jag skulle visa fördelen med att doppa huvar i Johnson.
Här har vi huven....den ser rätt så klar och fin ut va? men.....
Efter Johnson doppet så blev den så här! vad sägs?
Inget polerande eller något sådant...bara ett par snabba dopp i Johnson och den e klar! Det gör verkligen skillnad att använda Johnson, hur klar man än tycker en huv är så
blir den alltid klarare efter ett Johnson dopp!
Nåväl, efter Johnson behandlingen hade härdat ett tag så var det dags att maska huven med Tamyia tejp... Sedan limmade jag fast den med Etylacetat och förseglade de små
skarvarna med CA. (eftersom den är doppad i johnson så blir inte huven dimmig av CA)
Då står den här och väntar på lite grundmålning. Det får bli imorgon...nu ska jag ta mig en kall bira och pusta ut i värmen!
Har varit upptagen med massa trök.... spackla å slipa. Måste sägas dock att det där tröttsamma görat går mycket snabbare i 1/72 än i 1/48,
måste vara en av de få fördelarna i den skalan
Hur som haver, spackling var det.... Först använde jafg CA lime på alla fogarna, applicerat med ett gammalt knivblad. Det fungerade för de små skarvarna...på ett par ställen var jag tvungen att använda spackel också.
Efter lite sandpapprande....
För buken och noskonen räckte det faktiskt med CA limmet....
Det här går ju lysande!
Det är lite marigare att rista panellinjer dock i den här skalan....de är så små och min Tamyia scriber är så stor!
Luftintagen var en annan grej som behövde lite spacklande efter CA behandlingen. Blev väl OK...får se efter grundandet.
Då var timmen slagen för huven...
Tänkte jag skulle visa fördelen med att doppa huvar i Johnson.
Här har vi huven....den ser rätt så klar och fin ut va? men.....
Efter Johnson doppet så blev den så här! vad sägs?
Inget polerande eller något sådant...bara ett par snabba dopp i Johnson och den e klar! Det gör verkligen skillnad att använda Johnson, hur klar man än tycker en huv är så
blir den alltid klarare efter ett Johnson dopp!
Nåväl, efter Johnson behandlingen hade härdat ett tag så var det dags att maska huven med Tamyia tejp... Sedan limmade jag fast den med Etylacetat och förseglade de små
skarvarna med CA. (eftersom den är doppad i johnson så blir inte huven dimmig av CA)
Då står den här och väntar på lite grundmålning. Det får bli imorgon...nu ska jag ta mig en kall bira och pusta ut i värmen!
Janne.S- Moderator
Gott jobbat i värmen Janne. Verkar som om det händer mer när vädret är bra än när regnet öser ner .
// Johan
som också tar paus i värmen efter att ha målat blank vit på lite lister skala 1:1
Skall nu spackla 1 liter eller 2. Tror inte CA räcker för mina skarvar........
// Johan
som också tar paus i värmen efter att ha målat blank vit på lite lister skala 1:1
Skall nu spackla 1 liter eller 2. Tror inte CA räcker för mina skarvar........
johan r
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Alphajet, Fujimi 1/72
» Fujimi A6-E Intruder 1/72
» Fujimi A6-E Intruder
» Fujimi YAMATO 1/500
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72
» Fujimi A6-E Intruder 1/72
» Fujimi A6-E Intruder
» Fujimi YAMATO 1/500
» F-86 Sabre, Fujimi 1/72