Bästa "bare metal färg"?
+3
Stefan E
Matt_Public
stefan77p
7 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Bästa "bare metal färg"?
Hej!
jag har just påbörjat ett bygge av en P-51D från Tamiya och det jag undrar över om någon har lust att dela med sig av erfarenheter av olika färger för bästa resultat av omålad aluminium.
Citatel mithril silver?
Aclad?
Tamiya AS-12 Bare Metal Silver (spruta i en kopp och sedan air brush?)
Vallejo Model Air Aluminium?
En annan fundering är om ni brukar lägga klarlack över innan vädring eller om det förstör den metallisk känslan?
Tacksam för synpunkter och erfarenheter.
jag har just påbörjat ett bygge av en P-51D från Tamiya och det jag undrar över om någon har lust att dela med sig av erfarenheter av olika färger för bästa resultat av omålad aluminium.
Citatel mithril silver?
Aclad?
Tamiya AS-12 Bare Metal Silver (spruta i en kopp och sedan air brush?)
Vallejo Model Air Aluminium?
En annan fundering är om ni brukar lägga klarlack över innan vädring eller om det förstör den metallisk känslan?
Tacksam för synpunkter och erfarenheter.
stefan77p
Sv: Bästa "bare metal färg"?
Alclad, definitivt Alclad.... om man står ut med lukten!
Finns i en mängd mycket användbara nyanser.
Fodrar dock ett mycket bra underarbete, och en bra primer.
Färgen är i sig otroligt lättarbetad/sprutad (MÅSTE sprutas!) och ger ett fantastiskt resultat.
Alla Alcladnyanser är blandbara med varandra, och de är också blandbara med oljefärger (typ Humbrol)
På modellen är färgen tålig mot washer och oljor, men mycket repkänslig.
Alclads egna primer (finns i ett antal nyanser) är bäst, jag brukar använda svart och "Honey".
Oftast använder jag ingen lack ovanpå, men en tunn akryllack dämpar inte metalleffekten nämnvärt.
Janne kan nog svara utförligare!
Stefan
Finns i en mängd mycket användbara nyanser.
Fodrar dock ett mycket bra underarbete, och en bra primer.
Färgen är i sig otroligt lättarbetad/sprutad (MÅSTE sprutas!) och ger ett fantastiskt resultat.
Alla Alcladnyanser är blandbara med varandra, och de är också blandbara med oljefärger (typ Humbrol)
På modellen är färgen tålig mot washer och oljor, men mycket repkänslig.
Alclads egna primer (finns i ett antal nyanser) är bäst, jag brukar använda svart och "Honey".
Oftast använder jag ingen lack ovanpå, men en tunn akryllack dämpar inte metalleffekten nämnvärt.
Janne kan nog svara utförligare!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Jag tror på alclad ok den luktar men vadå? man får vädra!
Tamiya sprayen funkar fint rätt ur burken, snabba passager över modellen och sedan ser det hemskt ut men den torkar jättefint och blir nice
Tamiya sprayen funkar fint rätt ur burken, snabba passager över modellen och sedan ser det hemskt ut men den torkar jättefint och blir nice
Caverö
Håller med pojkarna...Alclad är the stuff, men en mask och god vädring är inte att underskatta när man sysslar med det
Janne.S- Moderator
Ok, tack för era synpunkter.
Blir till att beställa aclad, köpa en mask, öppna fönstret
och stänga dörren in till flickvännen
Blir till att beställa aclad, köpa en mask, öppna fönstret
och stänga dörren in till flickvännen
stefan77p
Ja, Mustanger vill vi alltid se mer av!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ska lägga upp lite bilder på Mussen och även SAS jeepen jag påbörjat när bredbandet hemma börjat funka igen .
Har precis tagit upp den hobby jag testade men min far när jag var riktigt liten. Ruskigt kul att åter börja bygga på en ny nivå.
Tänkte köpa aclad men råkade gå förbi en butik som sålde Citadels nya sortimen så det blev några metalfärger från dem.
Men shit vad svår den var att lägga på med airbrushen!
Jag har testat att späda färgen med det jag hittat på nätet när det gäller förtunningen. Vatten, isopropanol, retarder, ajaxfönsterputs men får inte till det.
När färgen träffar ytan blir det lite som "vatten på olja" när jag lägger på den med lite luft. När jag kör med mer luft blir ytan för matt.
Några bra tips?
Har precis tagit upp den hobby jag testade men min far när jag var riktigt liten. Ruskigt kul att åter börja bygga på en ny nivå.
Tänkte köpa aclad men råkade gå förbi en butik som sålde Citadels nya sortimen så det blev några metalfärger från dem.
Men shit vad svår den var att lägga på med airbrushen!
Jag har testat att späda färgen med det jag hittat på nätet när det gäller förtunningen. Vatten, isopropanol, retarder, ajaxfönsterputs men får inte till det.
När färgen träffar ytan blir det lite som "vatten på olja" när jag lägger på den med lite luft. När jag kör med mer luft blir ytan för matt.
Några bra tips?
stefan77p
stefan77p skrev:Några bra tips?
Om vi pratar Citadels senaste färger så är, i mitt tycke, Tamiyas akryl-förtunning blandat med Lahmian Meduim vägen till seger. Jag laborerade med det där i min Burna-Bommer-byggtråd i Science Fiction/Spel-avdelningen av In The Works. Runt sidan 10, eller så. Om du kan gräva upp deras äldre färger så är det inte alls samma mickel.
Edit: den matta ytan kan ju alltid bekämpas med klarlack.
Matt_Public- Master of DNF
För att kasta in en skiftnyckel i maskineriet, så vill jag ju lägga en röst för bare metal foil. Kan bli snyggt så in i fanken.
denstore
Liknande ämnen
» Bare Metal Foil
» Nu - bästa F-111 i 1/48?
» *Bästa* A-10´an?
» Bästa S-3 Viking i 1/72
» Bästa Thud? F-105
» Nu - bästa F-111 i 1/48?
» *Bästa* A-10´an?
» Bästa S-3 Viking i 1/72
» Bästa Thud? F-105
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt